|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Mim: Veldig, veldg mange av disse unge kvinnene tar abort etter press fra partneren eller andre. (Var det en av tre eller en av fire?). Jeg tror de kunne hatt glede av rådgivning, ja.
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?
Hadde ikke lovverket vært som det er mht. dette, hadde ikke min Bitteliten vært til. Da ville jeg ikke turt å gjennomføre et svangerskap som førti/enogførtiåring. |
|
|
|
#3 |
|
Off the map.
|
veldig enig!
|
|
|
#5 |
|
Helt vanlig
|
Men det tror jeg. Jeg tro det finnes "kyniske" mennesker som med lett hjerte tar en abort eller tre. Nettopp derfor skulle jeg ønske man kunne bli ansvarliggjort litte pitte granne før man fikk en abort. Bare bli nødt til å se litt på egne valg før man tok abort fordi barnet skulle bli født i desember eller fordi det dessverre var to foster i magen istedenfor ett.
Sist redigert av Mani : 26-08-08 kl 12:26. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Men er det ikke da bedre at disse "kyniske menneskene" som du TROR finnes og som tar alt for lett på abort, faktisk tar abort enn at de får barnet? |
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror at selve nemnda er en medvirkende årsak til at det er færre aborter etter uke 12, og er ikke i utgangspunktet enig i at grensen for selvbestemt abort skal utvides. Uten at jeg vet, men jeg regner med at de aller fleste aborter i Norge er fordi man av ulike årsakerikke ønsker barnet, uten å vite noe om det på forhånd. Senabortene er vel som oftest barn man har funnet ut at har en skade? Utvider man den selvbestemte grensen vil nok endel av abortene som tidligere ble tatt før uke 12 kanskje skli ut i uke 16-18.
|
|
|
#8 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Blir ikke det i overkant moral-relativistisk?
|
|
|
#9 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Er kvinner kalde og kyniske hvis de ikke får psykiske problemer og sorgreaksjoner etter en abort? Så lenge man har retten til selvbestemt abort, så er det vel kjempebra at de som gjør det ikke har så "tungt" hjerte etterpå.
|
|
|
#10 |
|
Helt vanlig
|
Jeg legger til grunn kvinner som bruker abort som en form for prevansjon når jeg bruker ordet kynisk. Tvillinger og feil måned var for å sette argumentasjonen min på spissen, men jeg tror det er endel som ser på abort som en enkel løsning ved upassende graviditet. Disse vil jeg kalle kyniske.
|
|
|
#11 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Jeg er litt usikker på om jeg mener de bør utvide til 16. uke eller ha 12 uke slik i dag, men noen innskrenkninger er jeg ikke for.
|
|
|
#12 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Dere som snakker om uke 8 og så nemd. Ser dere ikke at det ikke vil fungere i praksis. For det første er det mange som trenger å gå noen runder med seg selv, med en frist på uke 8 blir det null betenkningstid. Fra en blir henvist til inngrep (evt medisinsk kur er utført) snakker en ikke alltid 5 minutter. Om en nemd skal inn i bildet vil det også være snakk om at det tar tid. En må da søke senest i uke 1o eller tidligere for å komme gjennom saksgangen. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Audacious
|
Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?8 uker er tidlig, veldig tidlig. Selv testet jeg negativt med Storesøster i uke 8. Legg inn at det ikke er like enkelt å få tak i en graviditetstest når du er 17 og bor hjemme på et lite sted, eller at du er så redd for å være gravid at du rett og slett ikke tør teste når det bare er en forsinket mens, eller at dette valget som jo er så viktig at dere mener det bør være obligatorisk rådgivning også skal tas - får man time på dagen hos sosionom og rådgivningstjenester?
|
|
|
#14 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nord
![]() |
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Epikur
|
Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Hurra for flott innlegg fra Acsa, forøvrig!
|
|
|
#16 |
|
Epikur
|
Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Jeg er skeptisk til hvor "nøytral" en rådgivning kan være, og kan kun akseptere en rådgivnings- eller samtaletjeneste dersom den består av type SUSS-leger, psykologer eller lignende. Sånne gærne damer fra Amathea :gjør korsets tegn: skal man holde langt unna vanlige folk.
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Nemnder er jeg imot. Jeg er i det hele tatt ikke glad for abort etter 12 uker.
|
|
|
#18 |
|
Epikur
|
Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Interessant faktum, forøvrig: Da abortloven ble innført, forsvant grunnlaget for norske spedbarnshjem i løpet av to år. Norske barnehjem ble tømt for barn i løpet av kun kort tid. De eneste som ble igjen var barnehjem for dem som ble utsatt for omsorgssvikt. Antall uønskede barn i Norge sank altså drastisk. Noen som har en idé om hvordan det er å være født og vokse opp som uønsket? Hett tips: Ikke noe særlig. Det er totalt ødeleggende.
|
|
|
#19 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Det skulle vært "morsomt" å finne ut hvor mange som døde pga en abort utført med strikkepinne eller tilsvarende......
|
|
|
#20 |
|
Helt vanlig
|
Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?Og de faktumene deres Madam Mim og Polyanna kjøper jeg gjerne. Selvsagt har abortloven vært med på å forhindre mange, mange vanskelige livssituasjoner. Nettopp derfor synes jeg heller ikke det finnes noe annet reelt alternativ enn selvbestemt abort.
|
![]() |
|
|