|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Er du for røkeforbud i bil med barn som passasjerer? | |||
| Ja |
|
128 | 90,14% |
| Nei |
|
4 | 2,82% |
| Det burde holde med holdningskampanjer |
|
10 | 7,04% |
| Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Leser
|
Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?
Og hvem skal lese det opp for dem? Det er jo det jeg kikker på. Et rettsvesen skal bestå av tre deler. Et lovgivende organ (politikere), et dømmende organ (domstolene) og ett utøvende organ (politiet). Toska ble nevnt som et eksempel. Tror du han hadde latt være å rane banken hvis det ikke ble etterforsket? Hvis du mener at det holder med et lovgivende organ for å opprettholde en rettstat så er jeg uenig. Alle disse organene må fungere - uavhenig av hverandre.
|
|
|
#2 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Borte
|
Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Jeg syns ikke politiets ressurssituasjon skal være avgjørende for hvilke lover som vedtas, men hvis man kun ser samfunnsøkonomisk på det så er det jo et tall i andre enden også. Hva koster samfunnet mest? Å håndheve en lov om barn og passiv røyking, eller å behandle mennesker som på et eller annet stadium i livet blir syke av røykeskader? Ikke det at jeg vet svaret, og som sagt så syns jeg ikke det er økonomi og ressurser som skal være lovbestemmende. Når vi vet at det er skadelig for barn å bli utsatt for røyking, og fagpersonell sammenligner det med overgrep, så er det nok til at jeg syns et forbud er på sin plass.
|
|
|
#4 |
|
Leser
|
Mja ... Det jeg tenker på er om det er noe poeng - overhode - å vedta lover som man ikke greier å følge opp. Jeg sammenligner dette med barneoppdragelse hvor forskjellen mellom en konsekvens og en trussel er om ting faktisk skjer. "Du får ikke se barneTV hvis du ikke slutter å grise med maten.", er da bare tull å si hvis man lar barnet få se barneTV hvis h*n bare fortsetter å grise?
|
|
|
#5 |
|
Pauset
|
Helt enig. Folk får ikke respekt for lover som ikke får konsekvens når man bryter de. Har levd så lenge at jeg har sett denne diskusjonen mange ganger før. Noen politiske partier har vært mer ivrige på å vedta lover enn andre. Det ble litt voldsomt sist de sosialistiske regjerte. De har en tendens til å vedta lover for det meste. Bra det, men jeg tror det må mer til. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Det burde være helt unødvendig med en slik lov. Ærlig talt. For en stund siden så jeg forresten en bil med påskriften "Trondheim kommune, hjemmetjenesten" på, og i den satt to damer med hvite uniformer på. Sjåføren røykte.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 21-11-06 kl 11:26. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ferdiglada
Her syns eg du er litt naiv, Jessica. Dessverre er det ikkje slik her i verda at holdningsskapande arbeid er nok for å hindre kriminalitet. Det hadde vore fint å berre ha Kardemommebylova å forholde seg til, men trur neppe det hadde stoppa Toska og gutta for eksempel.
|
|
|
|
#8 |
|
Pauset
|
Toska og gutta gjorde "brekket" til tross for lover og konsekvenser av det. Så jeg vet ikke hva som skulle stoppet dem. Dødsstraff kanskje? Noe jeg er imot da, bare så det er sagt |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Borte
|
Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Jeg så nå nettopp på artikkelen at det er barneombudet som ønsker dette, og at han er opptatt av et forbud og ikke av sanksjoner.
|
|
|
#13 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Selvsagt er jeg for det, enten det kontrolleres eller ikke. Om EN person slutter å røyke i bilen i frykt for kontroller eller at h*n blir mer opplyst pga. vedtaket og tenker seg mer om, så er iallefall h*ns barn reddet ut av faenskapet.
|
|
|
#14 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Å røyke i bil hvor det er barn tilstede burde jo være en selvfølge at man ikke gjør. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Er du for røykeforbud i bil med barn i?Det blir noe helt annet med dietter og godterier, for hvor skal man sette grensen? Skal ungene aldri få snop, skal de kun få det på lørdagen? Kun på julaften? Det sier seg selv at det blir for dumt.
|
|
|
#17 |
|
sporadisk
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, burde være nulltoleranse! Men angående sukker: Det er ikke så mye annerledes,,,Du skulle lånt denne boken på biblioteket:
|
|
|
#18 |
|
Nymotens gammeldags
Hehe, jeg har lest alle sukkerbøker som er å oppdrive, også innenfor ernæring generelt. Dag Viljen Polezsynski er jo helten min og jeg har mailet med ham maange ganger. Har du egentlig sett meg diskutere sukker på NM?
|
|
|
#19 |
|
Mother of Dragons
|
Du misforstår meg litt. Jeg mener _ikke_ at godter er også skadelig så derfor kan man godt røyke litt.
|
![]() |
|
|