|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Mongo - mongostemmeNår det er sagt, har jeg aldri trodd at de som har brukt det har brukt det nedlatende overfor svake grupper, bare tankeløst.
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Mongo - mongostemmeSamme her. Er det en dialektgreie også? Bruker folk fra Stavangerområdet dette uttrykket mye, mon tro?
|
|
|
#3 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Mongo - mongostemme
Ja, både mongo og ånnas går mye igjen her. Spesielt sistnevnte. Mongo brukes helst av fjortiser og er heldigvis litt mer på vei ut nå.
|
|
|
#4 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Konkluderer med at det er en del fjortiser her inne da. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Fear of the dark
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er ikke fra Stavanger, men har brukt ord som mongo og ånnas i min fjortis tid.
|
|
|
#8 |
|
Etylbarbital
Sv: Mongo - mongostemmeMongo er ikke utbredt i min Stvgrverden, i hvert fall. Mongostemme hadde jeg aldri hørt før jeg leste det her inne.
|
|
|
#9 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Mongo - mongostemmeNei, jeg synes det er litt forskjell på å bruke det skriftlig og muntlig, og man blir kanskje også påvirket av å se det skrevet andre steder. Jeg har sett ordet "mongo-stemme" bli brukt veldig mye på NM, og har aldri tenkt noe særlig over betydningen av det, annet enn at det er ment som en slags tullestemme. Muntlig blir det litt mer sånn "fjortis-opprør", "åh, du er så mongo"!
|
|
|
#10 |
|
Opp og ned
|
Sv: Mongo - mongostemmeJeg ser at jeg har skrevet det en gang, men jeg tenkte ikke mer en at det var tullestemme jeg var ute etter. Er ikke meningen at jeg skulle støte noen, det beklager jeg virkelig.
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Mongo - mongostemme"ånns", ja. Det uttrykket hadde jeg helt glemt! (forkortelse for åndssvak.
|
|
|
#12 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Mongo - mongostemmeJeg er i det hele tatt pinlig lite PK til tider. Jeg bruker både "ånnas" og "nazi" om ting, helt uten å tenke på opprinnelsen.
|
|
|
#13 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Sv: Mongo - mongostemmeJeg har aldri hørt eller sett begrepet "mongostemme" før jeg så det i en tråd her inne forleden. Ordet "mongo" kunne det ikke falt meg inn å bruke. Jeg sier ikke "neger", heller. Det er ikke det at jeg tror folk som bruker disse begrepene gjør det bevisst for å såre, men jeg er så snerpete at jeg synes det er upassende. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Tankefull
|
Sv: Mongo - mongostemmeSer jeg har brukt ordet mongo inne i "du vet du lider av søvnunderskudd"-tråden og i barseltråden. Jeg bruker ordet lite, og når jeg bruker det er det som Scarlett sa mer i betydning "zombie", og om meg selv. Jeg har aldri koblet det til Downs syndrom, men når dere sier det så vet jeg jo at det er der ordet kommer fra. Får finne ett nytt ord for å beskrive den søvnløse tilstanden jeg av og til beinner meg i.
|
|
|
#15 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Mongo - mongostemmeJeg er fra Stavanger, men i min omgangskrets brukes verken "mongo" eller "ånnas" selv om jeg vet at det er "kjente" uttrykk. Det er ord som blir brukt nedlatende. "Mongostemme" forbinder jeg også med en latterliggjøring av personer med Downs vansker med tungebruk/uttale. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
By the Sea
|
Ja, det tenkte jeg også.
Samme her. Har alltid visst at det er en respektløs ting å si mtp. mennesker som har Downs syndrom. Trodde ikke det fantes voksne mennesker som brukte det, jeg.
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Hva synes dere andre FPere om ordet sinnsykt, da?
|
|
|
#20 |
|
WF: BNBE
Sv: Mongo - mongostemmeJeg fikk en påminnelse om dette i dag, helt utenom denne tråden. Jeg og Snuppa har vært og sett Riksteaterets oppsetning av Kardemomme by i dag, der hun som spiller Camomilla har Downs syndrom. I programmet stod det en egen side om henne, der det blant annet stod at hun ønsket å være et forbilde. Ikke bare for andre med Downs syndrom, men for alle. Man får nemlig til det meste hvis man bare jobber hardt nok! For eksempel å spille trekkspill eller sykle på enhjulssykkel. Snuppa likte forresten Camomilla best av alle, kunne hun fortelle meg etterpå, og la ikke merke til at hun var noe annerledes enn de andre skuespillerne.
|
|
![]() |
|
|