Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-09, 14:00   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha

Jeg ville aldri gitt de navnene til mine unger som Ari og Märtha har valgt. Men egentlig er det greit nok, siden jeg har strukket meg langt for at ungene mine skal få ha navnene sine i fred.

...... og så må jeg få lov til å flire litt Tallulah og Isadora, liksom. Men jeg fniser akkurat like mye av det som jeg gjør av nabounger som heter sånne "rare" ting.

Er det forresten korrelasjon mellom navnevalg og tilbøyelighet til å kjøpe barnevognskilt? Jeg fniser over navnene på disse skiltene ganske ofte.

Gammel 22-01-09, 16:06   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er fullstendig latterlig at voksne mennesker kan lire av seg så mye dritt pga noen navn. Det er helt sikkert ment for å være litt morsomt, dette, men med tanke på all kritikken Märtha og Ari stadig vekk utsettes for, og som gjerne er basert på deres valg som privatpersoner (engler, yrker, valg av make, navn på barn) blir det ikke spesielt morsomt likevel. Klart barna kommer til å få med seg dette når de vokser til, de trenger ikke bli spesielt store engang før de skjønner. Det er flust av sære og merkelige navn på FP-barna også, navn jeg aldri i verden kunne tenke meg å kalle mine barn. Men jeg ler ikke av det fordet og kaller heller ikke andres valg for fjollete. Det er unødvendig og ikke noe særlig ålright gjort.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 16:56   #3
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes det er fullstendig latterlig at voksne mennesker kan lire av seg så mye dritt pga noen navn. Det er helt sikkert ment for å være litt morsomt, dette, men med tanke på all kritikken Märtha og Ari stadig vekk utsettes for, og som gjerne er basert på deres valg som privatpersoner (engler, yrker, valg av make, navn på barn) blir det ikke spesielt morsomt likevel. Klart barna kommer til å få med seg dette når de vokser til, de trenger ikke bli spesielt store engang før de skjønner. Det er flust av sære og merkelige navn på FP-barna også, navn jeg aldri i verden kunne tenke meg å kalle mine barn. Men jeg ler ikke av det fordet og kaller heller ikke andres valg for fjollete. Det er unødvendig og ikke noe særlig ålright gjort.

Enig.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 16:07   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, Skremmern - noen ganger er det deilig å slippe å skrive sjøl fordi du sier akkurat hva jeg mener.

Gammel 22-01-09, 16:43   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Märtha og Ari lever av å være offentlige personer, ja. De - eller rettere sagt Ari - synser og uttaler seg i hytt og gevær. At media går ut mot dem som personer, greit nok.

At media går ut mot barna, og spesielt mot valget av navn til barna, syns jeg blir å gå for langt. Barna har ikke valgt de navnene selv, det er barna som må leve med navnene, uansett hvor tulleruske de må høres ut i andre sine ører - i hvertfall til de blir gamle nok til evt. å gå ut og bytte navn sjøl. (Har lest noe om at flere kjendisbarn med mer eller mindre ville navn har byttet til et mer vanlig navn i voksen alder.)

Ungene deres kan ikke noe for at foreldrene er sprø, men det er ikke lenger før de begynner å plukke opp hva media skriver om dem. Ungene går også i barnehage, og der er det nok av venner som plukker opp at foreldrene til disse tre jentene er det bare å hetse i vei - siden de er offentlige personer og har valgt det selv.

Åh, så gøy det må være å være kjendisbarn...

Gammel 22-01-09, 16:45   #6
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Men sånn er det jo, og det må jo Märtha og Ari ta inn over seg. De er og har valgt å være kjente personer, de lever av offentlighet, og da burde jo de, som foreldre, tenke på hvilken effekt dette har for barna deres. Jeg mener at det er foreldrene som har tråkka i salaten her.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 17:24   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Åh, så gøy det må være å være kjendisbarn...

Enkelte kjendisforeldre legger virkelig opp til det selv. Det er nok av kjendiser som helt fint klarer å skjerme barna sine, så ofte er det viljen det går på, tror jeg.

Gammel 22-01-09, 18:04   #8
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Enkelte kjendisforeldre legger virkelig opp til det selv. Det er nok av kjendiser som helt fint klarer å skjerme barna sine, så ofte er det viljen det går på, tror jeg.

Legger opp til det selv? Ved å velge navn de liker? Og uansett hva du måtte mene om Ari og Märtha er det altså barna navnehetsingen berører når media og befolkningen ellers mener det er fritt frem for å hetse.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 18:07   #9
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Er virkelig dette nødvendig? Navnevalgene til Ari og Märtha

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Jeg synes Vinje er morsom og helt fantastisk. Dette er naturlig nok litt preget av at jeg synes navnene er helt skrullete, men jeg liker debatten. Kongehuset bryr jeg meg lite om og er ikke opptatt av tradisjonene deres, jeg hadde knegget av disse navnene helt uavhengig av foreldrenes stilling.

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Noko av poenget til Vinje er då vel at han endeleg kan legge bort objektiv-forskar-hatten og meine noko. Eg les ein stor porsjon humor inn i dette oppslaget, og ser ikkje heilt den gamle, furtne grinebitaren som vert skildra i nokre av innlegga.

Blondie og Alfa sa det.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 16:47   #10
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Jeg er helt enig med deg bina, at foreldrene burde ha tenkt over navnevalget sitt, offentlige personer som de er...

Så derfor - "Slutt å grine, Tallulah - når mora og faren din er så teit å gi deg et navn vi kan mobbe deg for, så får du jagge tåle det." (Hilsen VG)

Gammel 22-01-09, 16:52   #11
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kong Knut og Dronning Kari. *smaker på*

Ellers synes jeg det er litt pussig at man kan være imot monarki bl.a. med begrunnelse i at man ikke har noe valg og samtidig forbeholde seg retten til å "mobbe" dem for fordeler som følger med dette livet som de altså ikke har valgt selv.

Selv synes jeg Vinje var tåpelig i denne saken. Det var kanskje kjedelig for ham før da han måtte filtrere litt hva han sa, men han mistet litt "tyngde" for meg nå. Men kanskje han synes det er verdt friheten. At folk muligens tillegger meningene hans mindre vekt dersom det kommer mye tull.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 17:55   #12
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Makan til mye drittkasting pga. noen navn da. Er det ikke så såre enkelt som å respektere foreldrenes valg? Jeg er dønn enig med Skremmern!

Og å ha begrensninger på navn er da helt bak mål! Endre navneloven? De fleste av oss velger ikke å kalle barna sine for Adolph Hitler, og et sted burde selvfølgelig grensen gå, men at Tallulah er så forferdelig at en lovendring må til? Det er latterlig.
I 1971 fikk ikke min tante kalle sin sønn for Jim, fordi det var et navn han kom til å bli mobbet for. Far er utenlandsk, (skandinavisk) så sønnen beholdt fars statsborgerskap. Han har aldri blitt mobbet for navnet sitt. Den gang var det mye kritikk å få pga. min tantes navnevalg. Nå er det jo utenkelig å "klage" over et navn som Jim.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 18:31   #13
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta25, her.

I 1971 fikk ikke min tante kalle sin sønn for Jim, fordi det var et navn han kom til å bli mobbet for.

Hvor i alle dager bodde de? Jeg vet om flere som heter Jim, de er født på hhv 60- og 70-tallet.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 18:49   #14
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Kong Knut og Dronning Kari. *smaker på*

Ellers synes jeg det er litt pussig at man kan være imot monarki bl.a. med begrunnelse i at man ikke har noe valg og samtidig forbeholde seg retten til å "mobbe" dem for fordeler som følger med dette livet som de altså ikke har valgt selv.

Selv synes jeg Vinje var tåpelig i denne saken. Det var kanskje kjedelig for ham før da han måtte filtrere litt hva han sa, men han mistet litt "tyngde" for meg nå. Men kanskje han synes det er verdt friheten. At folk muligens tillegger meningene hans mindre vekt dersom det kommer mye tull.

http://da.wikipedia.org/wiki/Arveprins_Knud

Gammel 22-01-09, 18:07   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Amen til Skremmeren - nok en gang.

Gammel 22-01-09, 19:10   #16
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

På slutten av 70-tallet fikk ikke kusina mi lov å kalle sønnen sin Remi - det var for utenlandsk. Guttungen fikk et symbolsk norskt navn foran, og så var det greit at andrenavnet var Remi. Det første navnet eksisterer kun på papiret, det er aldri blitt brukt.

Gammel 22-01-09, 19:17   #17
Trolljenta25
Erfaren

Trolljenta25 sin avatar

Trolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populærTrolljenta25 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Hvor i alle dager bodde de? Jeg vet om flere som heter Jim, de er født på hhv 60- og 70-tallet.

Østfold.

Trolljenta25 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 20:13   #18
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

På slutten av 70-tallet fikk ikke kusina mi lov å kalle sønnen sin Remi - det var for utenlandsk. Guttungen fikk et symbolsk norskt navn foran, og så var det greit at andrenavnet var Remi. Det første navnet eksisterer kun på papiret, det er aldri blitt brukt.

Jeg gikk på skolen med flere som het Remi/Remy. Var dette presten som refuserte, eller staten?

Gammel 22-01-09, 20:44   #19
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gikk på skolen med flere som het Remi/Remy. Var dette presten som refuserte, eller staten?

Jeg gikk på videregående sammen med en som het Remi, og har da hørt om flere andre også. Det høres ganske rart ut at noen ikke fikk bruke det navnet?

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-09, 21:26   #20
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Det skal jeg tilstå at jeg ikke veit. Det eneste jeg husker rundt dette er at mora mi syntes det var så hårreisende at kusina mi ikke fikk lov å gi guttungen et greit navn som Remi. Mulig det var presten som blånekta, de kunne vel kanskje det dengang.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:33.