Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Münchhausens syndrom, Hedmark (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-06, 19:36   #1
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Münchhausens syndrom, Hedmark (VG)

Tro om det er det samme som ligger bak her:
http://www.rbnett.no/apps/pbcs.dll/a...0/1122/CUPQUIZ
En mor på nordmøre som er siktet for drapsforsøk på sitt nyfødte barn... tragisk!

Gammel 19-12-06, 19:47   #2
Lille Blink
Aktiv

Lille Blink sin avatar

Hvor: Rogaland
Lille Blink er litt kulLille Blink er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Tro om det er det samme som ligger bak her:
http://www.rbnett.no/apps/pbcs.dll/a...0/1122/CUPQUIZ
En mor på nordmøre som er siktet for drapsforsøk på sitt nyfødte barn... tragisk!

Huff så tragisk...
Det er ikke sikkert da, ser ur som en ganske så færsk sak...

Lille Blink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-06, 10:05   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smurfine

Jeg blir litt irritert jeg...
hvorfor er det alltid slik at når noen gjør noe som ikke er "normalt" så har de en eller annen form for et syndrom eller annen sykdom? Noen er jo rett og slett udyr, og gjør umenneskelige ting...de bare er slik..

Opprinnelig lagt inn av Anuk, her.

Jeg skjønner ikke at det gjør noen forskjell om handlingen blir forklart i et syndrom, eller om man kaller dem umenneskelige udyr??

Dette er en tragedie fra ende til annen, uansett årsak og hva som egentlig har skjedd.

Det gjør en stor forskjell. Forskjellen er at hvis man anerkjenner dette som en diagnose betyr det at flere kan ha samme lidelsen, da kan man for hvert tilfelle lære mer om syndromet, hvordan det oppstår, hvordan det arter seg og hvorvidt det er helbredelig. På den måten kan man oppdage det på et tidligere stadium hos andre som har dette syndromet, og gi vedkommende behandling før det er for sent.

Sier man bare "ditt umenneskelige udyr" og kaster vedkommende i fengsel hver gang noe lignende skjer, lærer man aldri mer om syndromet, og det vil komme som et sjokk hver gang. Hva er målet? Å fengsle flest mulig, eller å få et tryggere og bedre samfunn? Neste konsekvens vil bli å diskutere om man best bekjemper slike saker ved å bygge ut fengslene, slik at man får sperret inne flere, eller å bedre psykisk helsevern slik at man kan forebygge at slike saker oppstår. I tidligere tider ble også folk med lettere psykiske lidelser sperret inne på "galehus" som sinnsyke og farlige. I dag lever mange av disse tilnærmet normale liv fordi noen har giddet å ta sykdommen deres på alvor.

Det gjør selvfølgelig ingen forskjell for de som allerede er døde, forferdelig tragisk er det uansett, men for de som potensielt vil reddes i framtiden, fordi man skjønner hvorfor syndromet oppstår og hvordan det kan helbredes, vil det utgjøre en veldig stor forskjell.

Sist redigert av My : 21-12-06 kl 10:13.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-06, 16:11   #4
Stillongs
Aktiv

Stillongs sin avatar

Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Her aner du virkelig ikke hva du snakker om, smurfine.

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 12:32   #5
Svirre
Fullverdig medlem

Svirre sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Svirre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ærligheten på forum

Nå går jeg ut fra at det ikke finnes noen som tror alt de leser på forum, men det er en tankevekker å få i ny og ne.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1576601.ece

Gammel 20-12-06, 12:34   #6
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ærligheten på forum

Må vi dra opp denne saken igjen?

Vi som har vært på forum en stund har dessverre opplevd mange grelle eksempler på menneskers eksponeringsbehov.
Synd at det skal være sånn, men man lærer jo å ta ting med en klype salt.

Slike mennesker trenger hjelp!

Gammel 20-12-06, 12:34   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mye som bør taes med en bøtte salt. Desverre.
Sånn vil det nå en gang bli så lenge en kan utgi seg for hvem som helst.
Det har jo f.eks. vært flere tilfeller av det på SG/SM/NM.

Gammel 20-12-06, 14:35   #8
Lille Blink
Aktiv

Lille Blink sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Svirre, her.

Nå går jeg ut fra at det ikke finnes noen som tror alt de leser på forum, men det er en tankevekker å få i ny og ne.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1576601.ece

Hvis denne kvinnen ikke blir dømt for dødsfallet og å ha prøvd å drepe sin yngste sønn så er det noe galt med systemet...

Jeg er sååååå nysgjerrig på hvilket nettsted dette dreier seg om...
Minnesiden er grei, den hvet jeg om, men hvor hørte hun til??? Jeg har på følelsen av at det var NM
Det spiller forsåvidt ingen rolle, men jeg nysgjerrig...

Gammel 20-12-06, 16:18   #9
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Blink, her.

Hvis denne kvinnen ikke blir dømt for dødsfallet og å ha prøvd å drepe sin yngste sønn så er det noe galt med systemet...

Om det skulle vise seg at hun har gjordt det, viktig å ta med at hun faktisk er uskyldig til det motsatte er bevist, så får hun nok sin straff.
Å dømme noen på grunnlag av hva som står i en avis er vel å dømme noen på et megt tynt grunnlag.
Det er mange fakta man IKKE kan lese i avisen, men som kan ha en avgjørende betydning.

Gammel 20-12-06, 17:55   #10
Lille Blink
Aktiv

Lille Blink sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Om det skulle vise seg at hun har gjordt det, viktig å ta med at hun faktisk er uskyldig til det motsatte er bevist, så får hun nok sin straff.
Å dømme noen på grunnlag av hva som står i en avis er vel å dømme noen på et megt tynt grunnlag.
Det er mange fakta man IKKE kan lese i avisen, men som kan ha en avgjørende betydning.

Jeg er fast bestemt på at moren er skyldig...
Grunnlaget ditt der du skriver at Det er mange fakta man IKKE kan lese i avisen, men som kan ha en avgjørende betydning blir litt feil når en politimann på TV2 nyhetene sier nøyaktig det samme...
Jeg stoler selvsagt ikke blindt på alt det avisene skriver, men når man i tillegg får de viktigste opplysningene bekreftet av en politimann på TV så velger jeg å tro på dette

Gammel 20-12-06, 20:58   #11
Stillongs
Aktiv

Stillongs sin avatar

Stillongs er litt kulStillongs er litt kul
Standard

Grunnlaget ditt der du skriver at Det er mange fakta man IKKE kan lese i avisen, men som kan ha en avgjørende betydning blir litt feil når en politimann på TV2 nyhetene sier nøyaktig det samme...
Jeg stoler selvsagt ikke blindt på alt det avisene skriver, men når man i tillegg får de viktigste opplysningene bekreftet av en politimann på TV så velger jeg å tro på dette

Takk og pris at det er hverken du, VG eller en politimann på TV som skal dømme i slike saker.

Stillongs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 22:00   #12
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

At politiet går ut og sier det er vel ikke et endelig bevis på at en person er skyldig. Dama er jo arrestert så det er jo klart at politiet tror hun er skyldig.
Ellers ville det ikke ha arrestert henne.............

Men det er IKKE dermed sagt at hun er skyldig.
HUn er fortsatt uskyldig til det motsatte har blitt bevist i en rettsak.
En rettsak hvor alle fakta kommer på bordet.

Gammel 20-12-06, 17:56   #13
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg er sååååå nysgjerrig på hvilket nettsted dette dreier seg om...
Minnesiden er grei, den hvet jeg om, men hvor hørte hun til??? Jeg har på følelsen av at det var NM
Det spiller forsåvidt ingen rolle, men jeg nysgjerrig...

Kvinnern kan umulig være strafferettslig tilregnelig. Man snakker om en veldig syk dame her og da er det vel ikke snakk om dom .

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 17:58   #14
Lille Blink
Aktiv

Lille Blink sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Kvinnern kan umulig være strafferettslig tilregnelig. Man snakker om en veldig syk dame her og da er det vel ikke snakk om dom .

Nei hun blir vel å få få straffen sin en annen plass enn et fengsel, MEN man blir jo enten dømt eller ikke dømt for det... Det er jo det samme som skyldig eller ikke skyldig...

Gammel 20-12-06, 12:36   #15
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bestandig noe nytt å lære på nett.

Nei, jeg tror ikke alt jeg leser på nett oll.

Men en tankevekker kan man ha godt av å få seg.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 13:03   #16
Maz
Pauset

Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg leste den artikkelen i aftenposten i dag og jeg fikk meg en tankevekker.

Him kritiserer her blandt annet meg for å ha vært inne på denne minnesiden og sier at det bygger opp om oppmerksomhetstrangen.Verd å vite at vår ukritiske sympati og støtte selv der varselsbjeller ringer (fordi det KAN være sant) kan i ekstreme tilfeller være påfyll til syke mennesker. Støtten denne jenta har fått på nettet kan ha vært med å fore oppmerksomhetstrangen. Kanskje burde vi lese mere kritisk, men det er ikke så enkelt for "vanlige mennesker" å tenke seg til noe slikt.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 14:33   #17
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Selv om varselbjeller ringer aldri så mye så vil jeg nok alltid uttryke min sympati.
Heller bomme et par ganger en å ikke gi det til de som trenger det.
Det vil allti være noen mennesker som gjørhorribl ting mot barna, men det gjelder jo langt i fra alle. Det er snakk om en liten andel.
Skal man da virkelig være så redd for å gi noen næring til f.eks Munchausen by Proxy at man ikke skal gi støtte til noen?
Har sett diskusjoner hvor folk ikke tar ting seriøst. Og kan i mange tilfeller forstå hvorfor, men man vet aldri.
Om man har et problem eller har det vondt, så blir det i allefall ikke bedre av at noen ikke tar deg alvorlig og bare fjaser det bort.
Vi er "nettvenner" ikke lovens lange arm eller noe annet.
Kun en del mennesker som kan gi hverandre råd og støtte når det trengs, og noen man kan spøke med nåår man føler for det.
Vi svarer på ting utfra de forutsettninge som blir gitt v hovedinnlegg forfatter.
Man kan jo ikke begynne å tenke verst mulg i hvert enkelt tilfelle heller?
Om alle som skriver at de har syke barn skal bli mistenkliggjordt f.eks tror jeg det vil bli til at forumverdner vil avgå med en sakte, men sikker død.

Gammel 21-12-06, 08:29   #18
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Er glad for at det ikke er meg som skal dømme i denne saken.

Føler med de pårørende.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:34.