|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva synes du om innvandrere?Jeg synes det er særdeles navlebeskuende å skulle straffe innvandrere som ikke lærer seg norsk og tilpasser seg den norske kulturen, samtidig som norske pensjonister (og andre) valfarter til Spania med brunost i sekken, skaffer seg norske TV-kanaler og ikke lærer et ord spansk. Jeg ser heller ikke for meg at mange av de nordmenn som jobber i muslimske land (ta Dubai som eksempel) bosetter seg blant lokalbefolkningen og tilpasser seg de lokale skikker.
|
|
|
#2 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva synes du om innvandrere?
Jeg synes det der er en utrolig dårlig sammenligning, så lenge nordmennene ikke er asylsøkere, søker opphold, statsborgerskap og/eller på andre måter skal benytte seg av landets offentlige ordninger som trygd, arbeidsledighetstrygd, sosialstønad, barnebidrag, kontantstøtte, støtte til å starte firma og alskens andre ordninger som Norge yter til sine innbyggere. Jeg synes det ikke er rart at en polsk arbeider som her er på kortvarig/tidsbestemt tid ikke bosetter seg blant lokalbefolkningen eller tilpasser seg mer enn nødvendig. Men har du søkt om opphold på langvarig basis og statsborgerskap er det mye mer som er nødvendig. Eller mener du at det er greit å leve på støtteordninger fordi du ikke vil lære deg språk eller synes du lever usannsynlig godt på det kontra i hjemlandet og ikke føler behov for å jobbe? Eller at kona ikke skal jobbe fordi dette betyr at hun ikke må og du ønsker ikke at hun har kontakt med norske mer enn nødvendig? At du synes gratis skole i Norge er helt topp, utdanning er viktig, men å ha kontakt med skolekamerater på fritiden eller gud forby, det motsatte kjønn, som er etnisk norske, er ikke akseptert for ungene. De siste eksemplene er hentet fra virkeligheten i norsk drabantby, og jeg tror mange i Oslo lever ved siden av innvandrere som lever på den måten. Er det bare fordømmende og rasistisk at folk som lever tett på ikke liker dette? Eller er det bare politisk korrekt å leve i kul leilighet på Grønland og digge mangfoldet av kulturer?
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva synes du om innvandrere?Hehe, endelig kom det en tråd av deg gode gamle slaget, der problemstillingen ble så flåsete at skeptikeren blir til utpekt til klovn. Og alle sitter med sosinomhornbrillene og vet så mye bedre. Tenker det blir ett opplysende ordskifte |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Mother of Dragons
|
Og om du noen gang klarer å skrive noe som helst gjennomtenkt om emnet, så tror jeg at jeg pisser på meg i sjokk. Steike så lei jeg er av klisjéoppgulpinga di.
|
|
|
#6 |
|
nye muligheter
Tja...
|
|
|
#7 |
|
Nek er allrighte dyr
Ja, de søker arbeidstillatelse, slik som man kan gjøre her også. Eller bor som pensjonister i Spania på pensjonen, trygd, oppsparte midler. Det er fortsatt langt i fra det samme.
Det er bedre å vere lita og tøff, enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!) Gutt 2002 og jente 2005 Sist redigert av Lykken : 12-07-09 kl 01:16. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
er grønn og fin.
|
Nå kan man ikke komme bort fra at alle nordmenn i Spania IKKE er pensjonister som lever på pensjon, trygd og oppsparte midler.
|
|
|
#9 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Hva synes du om innvandrere?Når jeg sier muslimske, så mener jeg egentlig overvekt fra enkelte muslimske land, det varier jo veldig hvordan religion og tradisjoner praktiseres, hvor godt fungerende landet er forøvrig, økonomi, landsbygda kontra by og hvor "fali" vi vestlige er osv…Og nå er jeg fordomsfull. Men det er et eller annet med noen land der ledere har preket mot Vesten i alle år, hvor veldig mange er analfabeter og har levd i nesten en annen tidsalder. Og at de er innprentet hvor syndige man er her, hvor farlig det er å la jentene bli norske osv… Jeg mener det har mer med hvilket muslimsk land du kommer fra enn at du er muslimsk, hvordan du integreres.
|
|
|
#10 |
|
nye muligheter
Nei, nettopp. Det er ikke det samme. Vi sitter på den grønne gren og forgremmes over at noen belaster systemet som vi betaler for gjennom våre skatter og avgifter (og oljepenger). Så kjøper vi oss avlat gjennom innsamlingsaksjoner og fadderskap, og føler oss gavmilde - vi bor jo tross alt i det landet som yter mest bistand per innbygger.
Ytringsfriheten skal i utgangspunktet gjelde alle.
|
|
|
#11 |
|
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva synes du om innvandrere?Jeg syns det viktigste her er at vi snakker om MENNESKER. I en religion, tro, gruppe eller hva det måtte være er det forskjellige type mennesker som alle er individer med forskjelllig eller likt syn på ting.
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Nå er vel ikke eksempelet du nevner så veldig standarden da... Flertallet muslimske pakistanske kvinner ville ikke reist 3 uker på jentetur til Thailand. Svært få faktisk. Det tror jeg man kan være ganske enig om.
Tja... er det det? Når man snakker om innvandrere så dreier seg jo diskusjonen som oftest om kulturforskjeller, religion og integrering. Svensker, dansker osv. er også innvandrere ja, men kulturen, språket osv. er så likt vårt eget at det knapt finnes integreringsproblemer i denne gruppen innvandrere.
Jeg kjenner at jeg er veldig enig med Lykken...
Beklager evt. avsporing, Esme, men hvorfor er det så store problemer med integreringen av somaliske menn i Norge? I f.eks. USA så er det jo helt motsatt.
Ja, fordommer har fått fotfeste i det ganske land, være seg det dreier seg om muslimer eller Frp' ere....
Det er vel ikke så veldig mange ekstremister blant norske og svenske innvandrere vel?
Tror du at en mørkhudet i en eller annen bøgd i avkroks-Norge har det så mye enklere? Tror du ikke at folk der er latterlig mistenkelig og skeptiske til det ukjente de også?
|
|
|
#13 |
|
ull-lue
Majoriteten av innvandrere, uansett hvor de kommer fra, er vel ikke ekstremister?
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Hva synes du om innvandrere?Det går vel ikke an å synes noe om "innvandrere" som gruppe, det er vel strengt tatt den mest heterogene gruppa man kan definere. Muslimer er heller ingen ensartet gruppe, selv om media gir oss et bilde av at alle muslimer er fundamentalistiske muslimer.
|
|
|
#15 |
|
ull-lue
Det største problemet med integrering er vel at man tror at alle skal bli like. Vi vil gjøre alle som oss …, vi tillater i liten grad individualitet.
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Hva synes du om innvandrere?Hvis jeg skal svare direkte på spørsmålet ditt, så må jeg si at noen liker jeg, og noen liker jeg ikke. Det går på type menneske fremfor etnisitet. |
|
|
|
#18 |
|
I gapestokken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva synes du om innvandrere?Jeg ser poenget til Brutus. Det er ofte mange kommer fram med giftpilene når sjansen byr seg og blir fort mer giftige enn saklige.
|
|
|
#19 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Hva synes du om innvandrere?Altså: Min oppfatning av folkeskikk, det være seg foreldre, svigerforeldre, naboer, barn, barnebarn, etc, etc.
|
|
|
|
#20 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Hva synes du om innvandrere?Fordi andre har andre.
|
|
![]() |
|
|