Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er verste bilsikring av barn du har sett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-07-09, 21:28   #41
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er verste bilsikring av barn du har sett?

Svigermor som satte seg i bilen i Italia på en vei der vi kjørte i 160 km/t i flere timer uten å stoppe, med eldstejenta (da 3,5 år) på fanget og selene rundt dem begge. Vi kjørte i bilen bak dem og jeg trodde hun satt i barnesetet og ante ikke noe om dette før jeg ble fortalt det da vi kom frem til bestemmelsesstedet.

Gammel 16-07-09, 21:39   #42
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror ikke jeg har sett så mye uvettig sikring av barn - eller mangel på sådan.
Men jeg husker godt fra egen barndom at vi slo ned setene i stasjonsvogna og sov bak i bilen på vei til hytta osv.

Da lillebror var 4 uker gammel, måtte vi på legevakten pga. mistanke om RS-virus (som viste seg å stemme). Vi fikk rekvirert en drosje fra legevakten til barnesenteret på Ullevål, og det fantes da ikke sikring i drosjen som passet til ham, så han ble fraktet delvis usikret opp dit. Ikke så kult, men forholdene tatt i betraktning osv.

På den annen side: det føles heller ikke veldig trygt å ha med spedbarn på trikk eller buss i Oslo.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 21:53   #43
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Flere som har sett biler med løse barn i, eller fantasifulle festemetoder?

Har ikke lest tråden men jeg må bare svare her.
Det verste jeg har sett?
Jeg leste et blad/magasin for noen uker siden. En artikkel som omhandlet en "ulykke" som endte bra. Barna satt i bilen mens den trillet ut i vannet. Foreldrene var livredde og sjeleglad for at alt endte bra.
De samme foreldrene viste seg frem i artikkelen, med barna i baksetet. En i et eldgammelt bilsete, en sittende på hagestolputer med belte rundt seg (ikke store barnet) og det siste barnet på pute uten sidebeskyttelse.
Dette plager med enda. Det er det verste jeg har sett på lange tider og jeg fatter bare ikke at foreldre kan få seg til å utsette ungene for sånne farer.
Jeg har vært på nippet til å ringe bladet, de deler ut gaver i hytt og pine så jeg synes de kunne sponset noen bilseter der.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 22:41   #44
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nin, her.

Har ikke lest tråden men jeg må bare svare her.
Det verste jeg har sett?
Jeg leste et blad/magasin for noen uker siden. En artikkel som omhandlet en "ulykke" som endte bra. Barna satt i bilen mens den trillet ut i vannet. Foreldrene var livredde og sjeleglad for at alt endte bra.
De samme foreldrene viste seg frem i artikkelen, med barna i baksetet. En i et eldgammelt bilsete, en sittende på hagestolputer med belte rundt seg (ikke store barnet) og det siste barnet på pute uten sidebeskyttelse.
Dette plager med enda. Det er det verste jeg har sett på lange tider og jeg fatter bare ikke at foreldre kan få seg til å utsette ungene for sånne farer.
Jeg har vært på nippet til å ringe bladet, de deler ut gaver i hytt og pine så jeg synes de kunne sponset noen bilseter der.

Så samme bilde og tenkte mitt, ja.

Gammel 16-07-09, 22:50   #45
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi møtte en bil med en far som kjørte med hjelp fra dattera på ca 3-5 år, på fanget, det som var så vittig var at politiet kjørte foran oss, så de snudde rundt i veien å tok etter, tror ikke de fikk fatt i han, men dere skulle sett tryne på han dom kjørte da han møtte den politibilen.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 22:55   #46
Slettet bruker
Passiv

Standard

Måten mine foreldre reiste på ferie med fem unger, hund og katt på:
Stor bil, toseter, madrasser i hele bagasjeområdet, tilhenger bak. Der lå vi og slanget oss og sov, helt usikret, ferie etter ferie. Ja, på andre turer også.

Når man skulle transportere med seg baby i vanlig bil, lå babyen i bag på bagasjehylla.

Verden går heldigvis fremover.

Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 23:02   #47
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Vel, de verste eksemplene er nok fra min egen barndom. På ferieturer i flatseng i baksetet, liggende på hattehylla osv.

Ellers er nok det verste jeg har sett selv en far som satte begge barna i forsetet (3 og 5 år) med selen rundt dem begge, på vei hjem fra barnehagen. Heldigvis har jeg ikke sett flere graverende tilfeller.

Mine barn hyler også høyt om jeg så mye som prøver å starte bilen uten at de er festet, heldigvis!

Gammel 16-07-09, 23:53   #48
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror en nabo satte seg i fremsetet med baby på fanget (rimelig sikker, men ikke helt, så liksom ikke hvor det ble av babyen.... Håper jeg så feil)

Måtte nesten krangle meg til at en 6 åring vi har hatt på besøk fra usa en uke skulle bruke bilpute. Tror de syntes jeg var litt rar da men...

Da vi var i New York i påska var vi på museum. Der hadde vi vært med et eldre ektepar som bodde like i nærheten. De hadde kjørt dit, og vi skulle ta Subwayen tilbake til toget da vi skulle tilbake til min bestemor.
De "tilbydde seg" å kjøre oss til toget så vi slapp å ta Subwayen... Da ble jeg slik: og lurte på hva slags bil de hadde, for vi var 3 voksne og 3 barn, og de 2...
Jo da, en unge kunne sitte på hver fang i baksetet!.... Jeg takket pent nei til tilbudet og sa at jeg ikke satte mine barn usikret i bil. De syntes sikkert jeg var både sur og sær, men det bryr meg ikke.

Gammel 17-07-09, 08:59   #49
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

I Hanoi så jeg en gang en familie på seks, en gris og en full ølkasse på tur gjennom byen på moped. Én moped.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg har reist mye i Østre Asia. Dette var ikke et helt uvanlig syn, faktisk. Grisen var tidsvis byttet ut med en kasse med høns, men prinsippet blir vel det samme.

Jeg så mye av det samme i Asia jeg også. Ille.
Ellers er det en far på skolen til eldste som kjører en toseter, han kommer i en sabla fart med ungen sittende på fanget, "ungen" kjører. Tror jammen jeg skal få tak i en brojyre.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 11:13   #50
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg observerte en mor som hentet sin datter på ca 4 i bhg. Moren satte seg i passasjersetet og datteren krøp mellom beina på henne, nede på gulvet.

Gammel 17-07-09, 12:00   #51
Lykkelig77
Nybegynner

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Hadeland
Lykkelig77 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Har sett mange eksempler på foreldre som plasserer barna løst i bilen. De skal jo "bare" kjøre en liten tur hjem fra butikken/barnehagen

Gammel 17-07-09, 12:00   #52
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Stort smil

Jeg ble litt sånn når vi for noen år siden var på en langtur med et vennepar. Vi hadde da begge babyer på ca 4mndr. Ungen deres var ikke så lett å ha med å gjøre, hun gråt hele tiden og vi stoppet ofte for at ungen skulle få mat. Sånn halvveis i den 6 timers lange kjøreturen bestemte mamman seg for å sette en av de andre to ungene sine foran i bilen mens hun satte seg bak med babyen. Der ammet hun ungen både titt og ofte videre på turen uten at de stoppet noe mer. Ungen satt jo da selvfølgelig ikke i setet sitt. (Den samme familien byttet ut sete til da 2 åringen sin med et beltesete for å få bedre plass til alle tre ungene i baksetet. De gjorde det samme når mellomste var 2 år og.)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 15:24   #53
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Jeg kan vel ikke huske å ha sett noen verste bilsikring, men det som irriterer meg er at samboer ikke er såååå nøye på å sikre datteren vår i bil. Vi har ingen bil fast, så sitter vi på med noen, så er det helt ok at hun sitter usikret.
Nå har vi heldigvis fått kjøpt oss ett bilsete, så da finnes det ikke så mange unnskyldninger for det lenger.
Men bare sånn som i dag, vi skal til Gardemoen og han hadde snakket med noen om å kjøre oss dit, men ingen kunne, heldigvis. Men en kan være HELT sikker på at han ikke hadde tenkt på sikring i bil. Men, vi tar flytoget, så det er greitt.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 20:54   #54
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er når jeg ser unger sitter på fanget til foreldrene i forsetet og styrer...

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 20:58   #55
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Det var ikke lange biten dog. 2 min å kjøre.

Da så.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 21:07   #56
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hannah var forøvrig sjokkert over at trikkene i Oslo ikke hadde seler!

Men hvor ER selene mamma?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 21:31   #57
Blåklokketrollet
Passiv

Standard

Eeh, jeg føler ikke at vi har verdens beste sikring akkurat nå, men størstemann på fem i forsetet og toåringen fremovervendt. Men det er ikke plass i bilen, som skal byttes ut så snart som råd.

Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 21:38   #58
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

På den annen side: det føles heller ikke veldig trygt å ha med spedbarn på trikk eller buss i Oslo.

Det er jeg veldig enig i Har tatt buss med barnevogn bare et par ganger, men syntes sjåførene kjørte så brått/fort at jeg foretrekker å kjøre selv hvis t-banen ikke er et alternativ.

Er forøvrig i Spania for øyeblikket og skjønner at vi ligger langt framme i Norge når det gjelder bilsikring.

Gammel 17-07-09, 21:54   #59
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Godt ingen FB så meg da jeg sette meg inn i bilen, men minsten i sjal på magen og startet og kjørte avgårde.

200 m, inne på en parkeringsplass.
Det føltes veldig feil, men der og da var det den beste løsningen.
Han var 8 uker gammel, jeg skulle arrangere et kurs, han var super urolig og hadde nettopp sovnet, det var 200 m å gå over snø og is i mørket.
( jeg måtte nemlig på butikken for helvetesdamen som skulle lage kaffe og mat til kurset mitt hadde bare glemt oss.... )

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 23:09   #60
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Ser stadig vekk noen som tar ungen i fremsetet (dette er da 1.og 2.klassinger), selv om bilsetet (beltestol) er i bilen, i baksetet. Det er for meg idioti.

Ser også noen som henter barna i bhg, setter dem i fremsetet og har på setebelte. De skal jo "bare hjem". At de kjører et par hundre meter på riksvei med 80-sone er tydeligvis ubetydelig.

Bur vi i samme bygda?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:00.