Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er verste bilsikring av barn du har sett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-09, 21:59   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er verste bilsikring av barn du har sett?

Jeg er fremdeles beryktet i en liten landsby på sørsiden av Kreta. Vi skulle ta en lang taxitur på 2 timer. Vi bestilte taxi i god tid, jeg var innom, inspiserte utvalget av barneseter og valgte et forovervendt sete. Snuppa var under 2, så jeg hadde egentlig kvaler nok med dette.

Da vi skulle hentes hadde sjåføren satt setet i baksetet uten å feste det. Han mente at det ikke var nødvendig heller. Når jeg gjorde det klart at vi ikke satt oss i bilen før setet var ordentlig festet (etter en liten diskusjon), kom han visst med noen gloser som min greskkyndige venn nektet å oversette. Jeg var visst ***&%#¤ og storforlangende.

Vi toget tilbake til taxisentralen til fots. Jeg tok et babysete som jeg monterte selv (snuppa var langt mindre enn 13 kilo). Damen på sentralen holdt på å omfavne meg, for hun hadde også forsøkt å fortelle at setene faktisk må festes.

Da min far var tilbake i landsbyen et halvår etter kom både damen på taxisentralen og sjåføren og lurte på hvordan det stod til med barnebarna.

Gammel 15-07-09, 22:01   #22
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gutt på fire år stående mellom forsetene i bilen.

Gammel 15-07-09, 22:11   #23
Plutti
Superaktiv

Plutti sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Stavanger
Plutti er litt kulPlutti er litt kul
Standard

Vi har en pakistansk jente i b.hg, og i den familien er bilsikring ikke eksisterende. OK, de kommer fra en annen kultur, men moren er oppvokst i Norge, og burde vite bedre.
Minstejenta er knapt 2 år, og har siden hun var ganske liten, sittet på fanget til den eldste søsteren, uten seler begge to Jenta som går hos oss, står alltid mellom setene og ser fremover
Moren kjører som om hun har stjålet både bil og bensin, og tar ikke hensyn til verken fartsgrenser eller "kjør sakte-skilt". I tillegg lar hun bilen stå på tomgang, mens hun er inne og henter datteren, MENS DE ANDRE BARNA SITTER I BILEN!!! Nå har vi gitt henne beskjed om at hun må ta ut nøkkelen fra tenningen når hun forlater bilen på barnehagens område!!

Jeg er målløs!!!!

Gammel 15-07-09, 22:26   #24
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser mye stygg kjøring fra barnehage, skole og butikk - da skal man jo "bare et lite stykke". Små barn i forsetet, barn som står mellom fører og ratt, barn som ligger i bagasjerommet på stasjonsvogner … Her om dagen kjørte jeg forbi en bil med en liten baby på fanget i forsetet.

Gammel 15-07-09, 22:31   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Jeg ser enkelte forteller om seg selv og at de f.eks har glemt å feste selene. Det synes jeg faktisk er litt annerledes enn å bevisst unnlate å sikre barnet sitt. Da storebror var baby og brukte babybilstol, kom jeg en gang frem dit jeg skulle og oppdaget til min store forskrekkelse at stolen ikke var satt fast med sikkerhetsselene. Helt utrolig at JEG kunne glemme noe sånt, og det satte en skikkelig støkk i meg. Stolen hadde stått i bilen og jeg hadde satt storebror oppi og festet stolselene. Vanligvis hadde jeg stolen inne og satte han i stolen der, før jeg bar han ut i bilen og festet han med bilselene. Brudd på rutinen var alt som skulle til.

Jeg er helt enig i at det er stor forskjell på å glemme å feste beltet og å bevisst unnlate å ta hensyn til trafikksikkerhet. Det gjør ingen forskjell hvis uhellet er ute, men det er jo ikke så ofte man glemmer å feste beltet.

Gammel 15-07-09, 22:34   #26
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er helt enig i at det er stor forskjell på å glemme å feste beltet og å bevisst unnlate å ta hensyn til trafikksikkerhet. Det gjør ingen forskjell hvis uhellet er ute, men det er jo ikke så ofte man glemmer å feste beltet.

Om man krasjer blir selvfølgelig skaden like stor, ja.

Gammel 15-07-09, 23:18   #27
GeekyGirrrl
Nærmer seg

GeekyGirrrl sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I går fra baksetet:
Halloen, skal eg ikkje ha sele på eller?
Panisk stopp og på med selen av mor...

Ellers er det verste jeg har sett i Bangkok, der de kjører rundt med ett toåringer bak på mopeder...

Gammel 15-07-09, 23:34   #28
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Vel, jeg bodde i Guatemala en stund...

Vi var to voksne på tur til en gratisklinikk med nitten unger under sju på (det åpne) lasteplanet til en pickup en gang, men relativt sett var det ikke så ille i og med at sjåføren - utenkelig nok på de kanter - kjørte ganske pent.

Ellers er det temmelig standard der at de som kjører bussene mellom hovedstaden og byen jeg bodde i (ca fire timer og et par fjelloverganger) har en deal med busseieren om at de får det de tjener over en viss sum på en gitt dag. Dermed kjører de så fort de kan så de rekker to tur/returer på en dag, og tar på ubegrenset antall passasjerer. Bussene er egentlig godkjent bare for et visst antall passasjerer, så når det står politi langs veien roper man ut at de førti-femti som står i midtgangen må huke seg ned så det ser ut som alle sitter. Kan vel ikke påstå verken unger eller voksne var spesielt godt sikret på de turene.

I Hanoi så jeg en gang en familie på seks, en gris og en full ølkasse på tur gjennom byen på moped. Én moped.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-09, 23:42   #29
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

I Hanoi så jeg en gang en familie på seks, en gris og en full ølkasse på tur gjennom byen på moped. Én moped.

Jeg har reist mye i Østre Asia. Dette var ikke et helt uvanlig syn, faktisk. Grisen var tidsvis byttet ut med en kasse med høns, men prinsippet blir vel det samme.

Gammel 16-07-09, 00:00   #30
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo noen år siden jeg var i barneskolealder, men jeg har ikke sett noe som slår transporten fra skolen den gangen. Personbil eller varebil hvor man stappet inn unger så mange man fikk inn, både i kupeen, lasterommet og evt lasteplan. Og kjørte avgårde.

Det verste i nær fortid er noen naboer som kom kjørende med begge barna (6 og 8 år) i forsetet. Usikret. Og med airbag såvidt jeg vet. Det går ikke fort fra skolen og opp, men dog.

Gammel 16-07-09, 00:32   #31
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Vel, i Beijing så jeg mye rart...

Her i byen er det dessverre en overvekt av personer av utenlandsk opprinnelse - gjerne med overfylt bil, og barn stående/klatrende rundt.

Til våre ex-naboer la jeg en gang ei brosjyre i postkassa. Det tok ikke lang tid før de hadde barnesete i bilen.

Gammel 16-07-09, 00:50   #32
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lar meg heller ikke sjokkere etter å ha sett litt av hvert på steder der både veistandard, bilstandard og kjøremønster er på en annen planet enn her.

Det hindrer meg ikke i å sikre mine egne barn, selvsagt, men sjokkere lar jeg meg altså ikke.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 09:27   #33
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Vi kjører ikke en meter uten at barna er festet skikkelig. OM jeg skulle funnet på å ikke sette dem fast, så får begge hysterisk anfall - d u k a n j o i k k e k j ø r e u t e n å f e s t e o s s - v i l d u a t v i s k a l DØ e l l e r?!!!

Jeg flirte godt av denne, ja.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 09:53   #34
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Mor og far på snøscooter med en ett åring og treåring i mellom seg.

Meg selv som liten i hattehylla på bilen hos mor og far.

Gammel 16-07-09, 10:03   #35
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GeekyGirrrl, her.

Ellers er det verste jeg har sett i Bangkok, der de kjører rundt med ett toåringer bak på mopeder...

Vel, akkurat det er det faktisk lov å gjøre i Norge, så det kan det godt hende du får se her også …

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-09, 10:18   #36
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mamarazzi, her.

Til våre ex-naboer la jeg en gang ei brosjyre i postkassa. Det tok ikke lang tid før de hadde barnesete i bilen.

Kvar fann du slik brosjyre. Kunne godt tenkt meg å putte det i postkassa til naboen, litt opplysning utan å blande seg for mykje liksom.

Gammel 16-07-09, 10:35   #37
Wit
Av og på bruker

Wit sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Wit har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg har heldigvis ikke selv sett episoder med dårlig bilsikring av barn. Vår datter på 5,5 år fester nå selen sin selv når hun går inn i bilen. Det er ikke snakk om å kjøre en cm uten at den er på. Hun er veldig påpasselig der. "Vil du at politiet skal bli sinna eller?" "Og hvis du kræsjer så dør jeg altså". Hun passer godt på oss også

Gammel 16-07-09, 10:50   #38
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vel, akkurat det er det faktisk lov å gjøre i Norge, så det kan det godt hende du får se her også …

Vi så en liten tass bakpå sist i går.Jeg har flere ganger sett små unger sitte foran i passasjersetet uten sikring.

Det verste eksempelet har jeg nok kanskje stått for selv. Da skjedde da Pjokken var 7-8 uker gammel og hadde noe RS-lignende greier og det oppsto en situasjon hvor han ikke fikk puste. Da ble han tatt ut av setet av faren imens jeg kjørte til legekontoret rett i nærheten. Det var en avgjørelse tatt i en ganske ugrei situasjon, og jeg var usikker på om vi gjorde det riktige. (Vi vurderte at det å komme til lege i egen bil gikk kjappere enn å stoppe og vente på ambulanse.) Ferden gikk videre fra legekontoret med ambulanse og der var den ingen mulighet for sikring i det hele tatt (!). Poden ble rimelig ute av seg da Pjokken var usikret i bilen vår "Vi kommer til å kræsje! Vi kommer til å kræsje!" Han hadde forstått våre formaninger om bilsikring slik at dersom man ikke har på bilbeltet, kræsjer man.

Gammel 16-07-09, 21:23   #39
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gri, her.

Kvar fann du slik brosjyre. Kunne godt tenkt meg å putte det i postkassa til naboen, litt opplysning utan å blande seg for mykje liksom.

Du kan gå inn på www.tryggtrafikk.no og laste ned brosjyre: http://www.tryggtrafikk.no/filestore...barn_i_bil.pdf

Jeg skulle gjerne sett at en slik brosjyre også ble oversatt til en del utenlandske språk, slik at minoriteter også har mulighet til å få opplysning og informasjon om sikring av barn i bil, uten å bli hindret av "språkproblemer". Mulig det allerede finnes oversettelser??

Jeg vil på ingen måte skjære alle under en kam, men kommer man fra et sted med en helt annen kultur når det gjelder dette, så er det vel ganske enkelt å ta det med seg videre...

Etniske nordmenn kan jo også være dårlige på sikring selv med all den informasjonen som er tilgjengelig.

Gammel 16-07-09, 21:27   #40
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Vi så en liten tass bakpå sist i går.Jeg har flere ganger sett små unger sitte foran i passasjersetet uten sikring.

Det verste eksempelet har jeg nok kanskje stått for selv. Da skjedde da Pjokken var 7-8 uker gammel og hadde noe RS-lignende greier og det oppsto en situasjon hvor han ikke fikk puste. Da ble han tatt ut av setet av faren imens jeg kjørte til legekontoret rett i nærheten. Det var en avgjørelse tatt i en ganske ugrei situasjon, og jeg var usikker på om vi gjorde det riktige. (Vi vurderte at det å komme til lege i egen bil gikk kjappere enn å stoppe og vente på ambulanse.) Ferden gikk videre fra legekontoret med ambulanse og der var den ingen mulighet for sikring i det hele tatt (!). Poden ble rimelig ute av seg da Pjokken var usikret i bilen vår "Vi kommer til å kræsje! Vi kommer til å kræsje!" Han hadde forstått våre formaninger om bilsikring slik at dersom man ikke har på bilbeltet, kræsjer man.

Dette var jo en svært spesiell situasjon, og da må man ta den avgjørelsen som føles mest riktig der og da. Slik jeg kjenner deg, vet jeg at du kalkulerte og veide risikoene opp mot hverandre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:58.