|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatte
Selvfølgelig ikke! Har man fått valgkort står man som medlem av DnK. Hvis man ikke ønsker det hjelper det jo ikke å kaste valgkortet; da er man like mye medlem videre.
|
|
|
#2 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatteDet er forøvrig riktig som noen sier lenger opp at DnK ikke får penger basert på medlemstall, men når de står med for mange medlemmer, går det ut over andre trossamfunn og livssynssamfunn som får statstilskudd. Jeg har ikke satt meg inn i systemet i detalj, men tilskuddet regnes ut basert på trossamfunnets medlemstall OG medlemstallet i DnK, og jo høyere DnKs tall er, jo lavere tilskudd får det andre trossamfunnet. For noen år siden var HEF med på å organisere en opptelling som viste at det sannsynligvis er snakk om mellom 75.000 og 100.000 feiloppførte medlemmer i DnK. Det er ikke et lavt tall, og det er snakk om mye penger for andre trossamfunn.
|
|
|
#3 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Matt? Så det er helt greit at man melder seg ut av en organisasjon man er veldig uenig med og er motstander av på alle mulige måter, får bekreftelse på at du er utmeldt, men organisasjonen bestemmer seg for å ha deg stående som medlem likevel? Du ville synes det var helt greit om du ble meldt inn i en muslimsk organisasjon, hedningesamfunnet eller hvit valgallianse for den saks skyld? Det hadde jo bare vært å la være å gå på møtene eller kaste innkallingene |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Audacious
|
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatteJeg er helt enig med Snippa, og blir litt matt over at Trulte synes det ikke gjør noe å være medlem av trossamfunn hvis religion man ikke deler.
|
|
|
#5 |
|
saftig
|
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatteKanina, mener du da at enhver person i et yrke burde tåle å bli trakassert uten å få reaksjoner - at det er greit å oppføre seg slik? F.eks ansatte på sosialkontor og NAV? Ja, i Utopia burde man selvsagt tåle alt slikt, fordi man selv ikke er årsak til feil som blir begått, men mennesket er ikke bygget på den måten. Man BLIR påvirket av å stå i motvind, man BLIR påvirket av å bli urettmessig utskjelt.
|
|
|
#6 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, litt mener jeg man bør tåle. Man kan ikke kontrollere reaksjonene til alle man møter i jobben, og da må man kunne stenge det ute, til en viss grad. Jeg misunner ikke skrankepersonalet til f.eks. SAS når en flyavgang blir kansellert, jeg kan tenke meg at det kan gå hett for seg. Og jeg har også jobbet i kassa på butikken når det er 20 meter kø og folk er sinte og kjefter, men det var jo ikke noe jeg kunne ta innover meg. Sånn er det bare. Men jeg er helt enig i at folk burde beherske seg og ikke kjefte folk huden full, såklart. Nå vet vi jo ikke hva som faktisk ligger i at de har blitt kjeftet på. At folk er litt sinte i stemmen og "forlanger at dere ordner opp" er jo èn ting, trusler er jo noe helt annet, og selvsagt uakseptabelt.
Nei, selvsagt er det ikke greit å oppføre seg slik, men en ansatt som mottar slikt er jo nødt til å forholde seg til det på en eller annen måte, og det beste er jo da å ikke ta det innover seg.
|
|
|
#7 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatteJeg lurer litt på om jeg er medlem? Har ikke fått kirkevalgkort, ble døpt i kirke, men ikke konfirmert eller gift.
|
|
|
#8 |
|
Sviiisj!!
|
Hvis du er døpt, står du antakelig som medlem. Bare ring den kirken du hører til, i forhold til folkeregistrert adresse, så skal de kunne slå deg opp, eller fortelle hvor du kan henvende deg.
|
|
|
#9 |
|
Har bakt søte kaker
|
Hmm... men er det ikke da rart at hverken jeg eller manenn har fått disse valgkortene?
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatteJeg har bare latt være å døpe ungene mine jeg. De får stadig noe invitasjoner til ett eller annet på bedehuset med hjem fra skolen via beskjedmappa, men ellers har vi ikke hørt noe om noe kirkelig tror jeg. |
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatteAltså jeg skjønner at folk som aldri har vært medlem eller har meldt seg ut blir sur når de oppdager at de fortsatt står i medlemslistene. Det er en fornuftig forklaring på det, og sannsynligvis har det ingen betydning heller, men det er noe med at det er endel følelser knyttet til dette. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, vi husker vel alle hvordan stakkars Hamsteren Huffe følte seg forulempet da han uten samtykke ble meldt inn i AUF.
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatteJeg er rimelig antikristen. Men jeg må innrømme at jeg ikke har de store problemene med RLE faget slik det er nå jeg. Det virker som om de RLE lærerne som er kristne selv er så påpasselige med å ikke trå over streken at det fungerer helt ok for min del. |
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Forskjellen er at når du fyller 15 så må du aktivt bestemme deg for å være med videre, det gjør man ikke i kirken.
|
|
|
#15 |
|
anglofil
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatteFin kommentar om dette i Dagsavisen i går:
|
|
|
#16 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Men HÅPET er vel at barna skal lære noe om ulike typer tro, og om å ha respekt for hverandre, og i tillegg litt etikk og moral.... Jeg er enig med deg i det at jeg tror ikke barna blir "religiøst endret" av det - det heimen formidler blir vel en del av barna på en helt annen måte vil jeg tro.
|
|
|
|
#17 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Hvor: Buskerud
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemer og stakkars kirkeansatte
Husker den frustrasjonen det var i staben der jeg jobbet da dette kom. Sjefen var svært misfornøyd og så for seg det rotet det kom til å bli.
|
|
|
|
#18 |
|
Sviiisj!!
|
Det vil alltid være situasjoner hvor ikke alle er med. Som forelder må jeg bare forklare for barna mine hvorfor de ikke får kirkebok/sydentur/godteri på hverdager etc.
|
|
|
#19 |
|
Ustabil
|
Sv: Sinte statskirke-ikke-medlemmer og stakkars kirkeansatteJeg ler litt av hele saken. At folk skal bli så fryktelig sinte over å få tilsendt valgkort, når det faktisk følger med ferdig svarkonvolutt hvis man er feilaktig oppført, det skjønner jeg bare ikke. Dette er jo en fin måte for kirken å få ryddet i medlemslistene sine på. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
*_*
|
Ja, og man får mer penger.
|