Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gebiss i Storbritannia

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-09, 11:11   #41
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gebiss i Storbritannia

Jeg kjenner godt til arbeiderklassen. Og den gang jeg gikk på date med en øvre middelklassefyr, så var det som å snakke et annet språk.

Gammel 05-11-09, 11:20   #42
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes England er et særdeles merkelig land sånn generelt, jeg. Kostholdet suger, og i tillegg til avlange hus og vegg-til-vegg-teppe i alle rom, doper de ned ungene om kvelden og kler de i sommerklær til langt utpå vinteren.

En teori er at engelskmennene mener at landet deres egentlig ligger et sted ved Middelhavet. Det forklarer sånne ting som uisolerte hus, ditto utvendige vannrør og kortbukser om vinteren.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 11:42   #43
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

En teori er at engelskmennene mener at landet deres egentlig ligger et sted ved Middelhavet. Det forklarer sånne ting som uisolerte hus, ditto utvendige vannrør og kortbukser om vinteren.

Tror du er inne på noe der. Ei venninne av meg bor i London - der fryser vannet til toalettet hver vinter, fordi vannrøra ligger uisolerte utenpå veggen.

Da jeg studerte i Portsmouth kom det snø i januar. Vi skandinavnene pakket oss godt inn og hutret oss avgårde til universitetet. Portsmouth er bikkjekaldt når det er snø og det blåser inn fra kanalen. Vi gikk forbi en lokal barneskole, hvor ungene sto ute og var blå av kulde i sine shorts og blazere. Fy hvor vi hadde lyst til å ta med oss ungene og rømme.

Jeg ble forresten kjent med ei som var en slags "husmor" på en barneskole. Hun fikk kjeft av ledelsen hver vinter fordi hun ikke klarte å la være å ta barna inn på kontoret sitt i små grupper, slik at de fikk varmet seg en stakket stund.

Gammel 05-11-09, 11:43   #44
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hehe, husker en gang jeg kledde meg i regnbukse og jakke fordi jeg skulle på butikken. Gutta på puben bare så på meg og spurte hva det var.

Gammel 05-11-09, 11:49   #45
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja du kan tro vi ble gjenstand for oppmerksomhet - folk sto rett opp og ned og måpte - da vi to norske og de to finnene vi delte hus med, kom travende i hvert vårt fulle sett med regnutstyr og gummistøvler når det regna. Britene løp jo rundt i småsko med aviser over hodet.

Gammel 05-11-09, 11:52   #46
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Portsmouth er bikkjekaldt når det er snø og det blåser inn fra kanalen. Vi gikk forbi en lokal barneskole, hvor ungene sto ute og var blå av kulde i sine shorts og blazere. Fy hvor vi hadde lyst til å ta med oss ungene og rømme.

Ei jeg kjenner bodde i England ett år på 70-tallet og gikk på den lokale barneskolen. Som utlending fikk hun dispensasjon fra uniformsreglementet og fikk dermed lov til å gå med strømpebukser om vinteren...

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 11:52   #47
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Ikke for det, dansker er ikke stort bedre egentlig.

Jeg studerte en kort periode rett utenfor København også. En morgen våknet jeg, og det lå ca 10 cm nysnø på bakken. "Ja ja," tenkte jeg, kledde godt på meg og gikk ut for å møte den selvsamme andre nordmannen og finnene jeg senere delte hus med i England. Alle møtte opp i vinterhabitt, og så travet vi gjennom skogen for å gå på skolen - kastet snøball og koste oss riktig på veien.

Vi var de fire som møtte opp i klassen den dagen. Danskene hadde sett ut av vinduet, tenkt "det snør, det er kaos, vi gir f(piip). Britene hadde også sett ut av vinduet og tenkt "det snør - skolen er sikkert stengt."

Gammel 05-11-09, 11:52   #48
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Yngstenevøen min i England er sjuk hele tiden, men strømpebukse? Nei, det er bare for jenter, sier faren, så han er alltid iskald på beina og leggene, for buksa glir jo oppover.

Og unger peker alltid på sønnen min og sier "look at those shoes" når han kommer med sine svære vintersko. For noe slikt har de ikke sett.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 11:54   #49
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor tenker de sånn, mon tro? Hvorfor kler de seg ikke etter været?

Gammel 05-11-09, 11:56   #50
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Ja, strømpebukser, det kan man bli homo av i UK.

Gammel 05-11-09, 12:25   #51
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg synes er litt trist, er at alle smågutter er helt klin like på håret. Samme pinnkorte håret, alle sammen.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 12:51   #52
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det jeg synes er litt trist, er at alle smågutter er helt klin like på håret. Samme pinnkorte håret, alle sammen.

Åh, nå kom jeg på en kjempedebatt som raste i England da jeg bodde der i 96. Det var nemlig slik at på den tiden hadde David Beckham hanekam. Beckam er Helt, og dermed var det flere små gutter som med stjerner i øynene kopierte sveisen, selvsagt.

Så gikk det ikke bedre enn at en kar på 10-11 år faktisk ble utvist fra skolen og ikke fikk komme tilbake før han hadde klipt håret. Hanekam var ikke akseptert, og dermed basta. Vi snakker da ikke digre punkekammer med farger og stæsj, bare en søt liten Beckham-kam.

Jeeez det ble bråk! Aner ikke hvordan saken endte, om gutten ble tvangsklippet eller om han fikk komme tilbake til skolen med hanekammen sin.

Hm... kanksje derfor Beckham stilte med barbert skalle etterpå?

Gammel 05-11-09, 14:29   #53
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Ja, det er faktisk slik det er!! Har fått det bekreftet av flere engelskmenn...

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 14:31   #54
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Hun fikk kjeft av ledelsen hver vinter fordi hun ikke klarte å la være å ta barna inn på kontoret sitt i små grupper, slik at de fikk varmet seg en stakket stund.

Må for guds skyld ikke skjemme bort disse barna da....

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-09, 14:44   #55
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke for det, dansker er ikke stort bedre egentlig.

Jeg studerte en kort periode rett utenfor København også. En morgen våknet jeg, og det lå ca 10 cm nysnø på bakken. "Ja ja," tenkte jeg, kledde godt på meg og gikk ut for å møte den selvsamme andre nordmannen og finnene jeg senere delte hus med i England. Alle møtte opp i vinterhabitt, og så travet vi gjennom skogen for å gå på skolen - kastet snøball og koste oss riktig på veien.

Vi var de fire som møtte opp i klassen den dagen. Danskene hadde sett ut av vinduet, tenkt "det snør, det er kaos, vi gir f(piip). Britene hadde også sett ut av vinduet og tenkt "det snør - skolen er sikkert stengt."

Jeg hadde holdt på inne i mørkerommet på skolen min i England og da jeg kom ut var den INGEN på skolen. Jeg skjønte ikke et kvekk, før jeg så ut. Det snødde og da må man hjem!

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 14:03   #56
Deena F
Nybegynner

Medlem siden: Sep 2010
Deena F har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hei. Jeg har akkurat kommet tilbake fra USA og der er det i hvertfall ille. Bare i urbane strøk er det egentlig gode tener, men i mer fattigslige strøk med lav inntekt og ingen forsikring er det ille.
Jeg ville jo også si at det er ikke nødvendigvis aldereren som bestemmer om du skal ha gebiss eller ikke. Mange momenter kommer inn som uhell. Sykdom som er genetiske betinget eller bulimi.
Jeg er ikke mer enn 18 år og har ingen tenner og dermed fullt helsett(gebiss). Jeg var helt knust da jeg fikk høre at jeg måtte (burde) trekke tennene og få gebiss pga en genetisk feil som gjorde at tennene sprakk og emaljen bare forsvant selv om jeg pusset og flosset og gikk til tannlegen veldig ofte. Hun sa at nå ville benet bli angrepet og nå når jeg har godt ben ville hun få dem trukket så jeg fikk gode gummer.
Snakket mye frem og tilbake med mamma og pappa og tannlegen og vi bestemte oss for å trekke. Jeg har nå hatt gebiss i 4 måneder og det er ikke så verst. Syes egentlig det er greit jeg. glemmer gebisset på dagene . kan spise det jeg gjorde før uten vanskeligheter og tennene ser helt topp ut . Og ingen i hele verden mistenker en slik ung jente å ha gebiss..
Jeg syne det er sååå overdrevet dette med gebiss at det er så fryktelig. el det er jo ikke som naturlige tenner, men du verden så nær vi er kommet med disse kustige tingene.
Jeg (vi ) hadde ikke råd til implantater, men det kan jeg få senere dersom jeg vil. Nå vil jeg overhode ikke det. skulle ikke tro det , men det er faktisk litt godt å bare kjenne gummer også.
Nei løft hodet alle dere gebiss bærere eller dere som er i ferd med å få det

Deena F er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 15:09   #57
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

når vi først snakker england hva med de kranene de har på badet... kaldt og varmt så langt fra hverandre som mulig? det er jo helt umulig å vaske hender på en vanlig måte! Men ja det er mye rart i england og jeg tror egentlig de færesste er klar over hvor ille det er egentlig det er liksom vanskelig å se det om man ikke bor der.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 15:16   #58
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

når vi først snakker england hva med de kranene de har på badet... kaldt og varmt så langt fra hverandre som mulig? det er jo helt umulig å vaske hender på en vanlig måte! Men ja det er mye rart i england og jeg tror egentlig de færesste er klar over hvor ille det er egentlig det er liksom vanskelig å se det om man ikke bor der.

Ja, det la jeg merke til da jeg var i Dublin også. Man kan lure på hvorfor?

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 19:53   #59
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg var på besøk hos en venninne som nettopp hadde fått baby. Hun er norsk, men gift med en engelskmann. (Min eks. De oppkalte faktisk datteren sin etter meg, siden de ikke hadde møtt hverandre om det ikke var for meg. ) Hun fikk beskjed av svigermoren sin at nyfødte babyer _skal_ være kalde på føttene, pga noe blodsirkulasjonsgreier, så mens jeg satt i ullgenser (og jeg er ganske varm av meg) lå babyen og sutret med bare tær. Jeg var ganske kjapp med å finne frem de hjemmestrikkede ullsokkene jeg hadde med da, ja. Lue brukte de heller ikke på henne, for man skulle visst ikke bruke lue på babyene med mindre man brukte lue selv. I ganske kaldt marsvær.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-10, 21:01   #60
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Tidligere var det vanlig med helproteser blant relativt unge personer i Norge også, men det blir mer og mer vanlig at man beholder egne tenner lenge. Da jeg startet å jobbe som tannlege i 1997 var det veldig mange sykehjemspasienter som hadde helproteser, i dag har de ofte egne tenner - enten få eller mange. Helproteser blant yngre personer ser man ikke ofte i Norge i dag.

I England har tradisjonelt kostholdet vært dårlig. Såvidt jeg har forstått, har det også vært vanlig å trekke tenner når man har fått store hull som har gitt infeksjon i tanna. I Norge er det vanlig å rotfylle tenner og evt. sette krone på slik at mange tenner kan beholdes lengre.

Jeg var i England på ferie mens jeg var tannlegestudent, og jeg var dypt sjokkert over hvor mange - også unge personer - som gikk rundt og gliste uten tenner, til og med foran i munnen. Det ser vi ikke mye av i Norge!

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:56.