|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ctrl+z
|
Sv: Jeg spør (logistikk ved legevaktbesøk)Djeez. Mange rare legevakt-avgjørelser ja.
|
|
|
#2 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Jeg spør (logistikk ved legevaktbesøk)Jeg har bare opplevd å måtte dra med sykt barn til legevakta (i ambulanse) midt på natta, uten at begge foreldrene var hjemme. Da stilte naboen opp, og sov på sofaen vår mens jeg og Hassel var på legevakta. Hadde begge foreldrene vært hjemme, ville en av oss blitt hjemme med Kløver (som sov seg gjennom det hele). Vanskelig å vite hvordan jeg ville ha reagert i en livstruende situasjon. Om vi visste at barnet sto i fare for å dø på vei til legevakt/på sykehuset, så ville vi nok begge ha foretrukket å være med, for vår egen del. Heldigvis har vi mange gode naboer ganske tett, så noen hadde nok stilt opp da.
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Jeg spør (logistikk ved legevaktbesøk)Jeg ville ikke dratt med meg friske barn på legevakten dersom de var våkne heller. Så så sant det ikke var svært alvorlig sykdom (type livstruende/sanseløs av skrekk for at det er livstruende) så ville jeg dratt alene.
|
|
|
#5 |
|
Bedreviter
|
Sv: Jeg spør (logistikk ved legevaktbesøk)
Ja, men jeg ikke nødvendigvis livstruende syk. Jeg har vært på legevakta flere ganger om natten, jeg, uten at jeg har vært redd for at det var noe livstruende. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Jeg spør (logistikk ved legevaktbesøk)Signerer safran, med mindre det hadde vært absolutt krise fare for varige meen død og fordervelse da ville jo begge foreldre såklart være tilstede, men vi hadde ikke tatt med søsken i en så dramatisk situasjon, hadde da ringt barnevakt.
|
|
|
#7 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Jeg spør (logistikk ved legevaktbesøk)Vi reiser som regel bare en. Unntaket er den gangen eldstemann hadde et fastklemt brokk og ikke kunne sitte oppreist i setet sitt - da måtte vi dra hele gjengen.
|
|
|
#8 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Jeg spør (logistikk ved legevaktbesøk)Jeg tror ikke jeg hadde hatt lyst til å ha med det friske barnet selv om det var akutt livstruende, jeg synes det høres skremmende ut for et søsken å være med på.
|
|
|
#9 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Jeg spør (logistikk ved legevaktbesøk)Det skulle vært ekstremt alvorlig før jeg hadde vekket og tatt med et frisk, trøtt og grinete barn midt på natta.
|
|
|
#10 |
|
Kjernesnill
|
Sv: Jeg spør (logistikk ved legevaktbesøk)Dette var en smart tråd å tenke gjennom for meg, jeg har jo vært alene med barna bare noen måneder.
|
|
|
#11 |
|
|
Sv: Jeg spør (logistikk ved legevaktbesøk)Pelle: Vel, hvis du hadde droppet "visse kulturer" hadde jeg sikkert ikke blitt provosert, poenget er at det for mange er viktig å ha et fellesskap, selvfølgelig ikke for fire sting i en finger, men hvis eldre familiemedlemmer er akutt syke, fødsler holder på å gå til helvete et cetera. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Mother of Dragons
|
Når det gjelder å være helsepersonellet så er det mer hvordan storfamilien oppfører seg. De som greier å ha en "hovedpårørende" sånn at man slipper unna med å gi beskjeder en gang og de som greier å la være å plage andre pasienter, går det greit med.
|
|
|
#13 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Søt og rar
|
Sv: Jeg spør (logistikk ved legevaktbesøk)Jeg har en del grelle minner rundt dette med mange pårørende stuet sammen i et lite rom med pasienten
|
|
|
#15 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Der føler jeg meg litt truffet, gitt. Sambo og jeg har alltid ulik oppfatning av sykdomshistorie og symptomer. Jeg har selvfølgelig rett og kan ikke la ham sitte å presentere usannheter.
|
|
|
#16 |
|
Ringskrømt
|
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Jeg spør (logistikk ved legevaktbesøk)(Og ja, jeg vet hva slags grunnlag du har for å uttale deg, og at jeg ikke har den samme first-hand-erfaringen, men jeg synes fortsatt det er fullstendig lov å reagere på "visse kulturer". Bruk heller et avsnitt til på å forklare hva man mener, i stedet for å generalisere.) |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Jeg spør (logistikk ved legevaktbesøk)Så lenge vi er to stk så blir den ene hjemme mens den andre drar. Hvis det er noe alvorlig må den som er hjemme vente til man evt får tak i en barnevakt. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Jeg spør (logistikk ved legevaktbesøk)Jeg ser at "visse kulturer" ble oppfattet som generaliserende. Det var ike meningen, tvert imot var meningen å skrive at det finnes kulturer utenom mainstream norsk kjernefamiliekultur som gjerne møter opp mange. Neste gang skal jeg huske på å heller bruke eksempler, herunder "tilfeller av somaliske storfamilier, pakistanske storfamilier, tyrkiske storfamilier, etnisk norske familier med slitsom svigermor i samme hus som gjerne vil være med, etnisk norske familier med skilte foreldre og hver sin nye partner som vil være med inkl søsken og halvsøsken, iranske storfamilier mfl."
|
![]() |
|
|