Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vafler til frokost???

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-07, 20:03   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vafler til frokost???

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hehe.

FROKOSTPANNEKAKE
3 egg
1 dl cottage cheese (1/3 beger)
10 dråper vaniljeessens
2-3 ss store havregryn
Splenda etter smak
1 ts kanel
Ørlite salt

Miks alt sammen i hurtigmikser/blender til det er en glatt masse og stek på middels varme i mye smør på begge sider. Blir 2 middels eller 1 tykk pannekake. Server med bær, og evt. rømme og/eller meierismør.

Denne er god, men i dag røk blenderen, så jeg prøvde å bare vispe det sammen i en bolle. Det smakte godt, men pannekaka var umulig å snu og hang fast i steikepanna...

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 20:06   #2
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Jeg har servert vafler til frokost!

Laget uten sukker, med grovt mel, spelt, raspet potet og gulrot i. Kjempegodt med pålegg på :sikle:

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 20:09   #3
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Jepp, vafler er herlig frokostmat. Jeg glemmer ofte å presisere at de er med grovt mel og uten sukker, håper ikke jeg har fått ond-mor-stempelet allerede.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-06, 22:04   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fikk lyst på vafler jeg og

I mange oppskrifter (om man sjekker det) så står jo ikke sukker når man skal lage vafler heller Så det er jo strengt tatt ikke nødvendig.

Vi bruker ofte både grovmel og litt havregryn i våre vafler, og det "verste" er at besøkende ikke merker forskjell

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 13:11   #5
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville aldri servert vafler til frokost. Hos oss er helgefrokostene tilnærmet hellige, og det skal mye til for at jeg ikke dekker på all slags pålegg og lager noe av egg (uten sukker ) samt noe grovt brød av noe slag. Siden vi ikke spiser frokost sammen i uken, så er dette veldig viktig for meg. Det var visst en skikkelig avsporing, men jeg ville altså ikke servert vafler til frokost.

Ikke fordi jeg syns det er en helt forferdelig ting å gjøre altså, bare fordi jeg ikke syns det er frokost.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 13:13   #6
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ikke fordi jeg syns det er en helt forferdelig ting å gjøre altså, bare fordi jeg ikke syns det er frokost.

Som jo er mitt poeng. Hvorfor kunne jeg ikke bare ha skrevet det?

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-06, 19:45   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vafler er digg. Har hatt det til frokost vi også. Til og med til middag. I fjor en gang.

Gammel 13-02-07, 21:00   #8
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Per definisjon er jeg enig i at det ikke er frokostmat, men at det hadde blitt servert en søndag hvert jubelår hadde jeg ikke reagert nevneverdig på.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 21:18   #9
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Sånne vafler lager jeg også. Eller, ikke helt like men ganske. Bruker rømme istedetfor fløte og kulturmelk, men de blir skikkelig kakete og nydelige. Oppskriften heter "Drømmevafler" og det syns jeg absolutt de fortjener å hete.

Oppskrift, plis??

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Nå vet jeg ikke hva du mener med vanlig brød, men dette er hva brødet vi stort sett kjøper inneholder:
Hvetemel, vann, rugmel, bygg, havremel, hvetekli, sesamfrø, solsikkekjerner, havrekjerner, maisgryn, naturlig surdeig, gluten, gjær, matfett (vegitabilsk fett og oljer), salt og maltekstrakt.

Det er vanskelig å si om dette er et grovt brød eller ikke, for jeg kjenner ikke til mengdene. Står hvetemel først er det uansett mest av det. Og selv om det ikke er store mengdene det er snakk om, så er jeg skeptisk til fettet de bruker til ferdigmat.

Og for å svare på hovedinnlegget: Jeg hadde ikke reagert på vafler til frokost på overnatting. Sist gang det var overnatting her, laget jeg faktisk noe liknende til frokost her. Jeg tok alle rester av cottage cheese og diverse kesamvarianter og la til masse egg, bittelitt fruktose og havremel og hvetemel. Jeg måtte ha i litt melk også, og litt meierismør. Vaniljesukker, natron, kardemomme og kanel - og vips så hadde vi nydelige lapper.

Jeg kan jo nevne at jeg stadig vekk reagerer på mat som serveres til frokost, kvelds og middag hos venner av barna, fordi dette er i hverdagen. Det er et mønster i det.

Gammel 13-02-07, 22:05   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Oppskrift, plis??

.

Aff kårs mai darling:

DRØMMEVAFLENE TIL ISET

5 egg
120 gram smør, smeltet
1,5 dl sukker
3 dl rømme (ett beger)
4 dl melk
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
1 ts kardemomme
6 dl hvetemel

Pisk sammen egg, melk, rømme og sukker. Tilsett det smeltede og litt avkjølte smøret. Bland inn resten av ingrediensene og rør alt godt sammen til en klumpfri røre. La røren svelle i 15 minutter.

Stek vaflene og server med ønsket tilbehør. Disse vaflene er helt nydelige, beste jeg har smakt. Skikkelig tunge, kakete. Har fått ekstremt mye skryt for disse. Dette er nesten mer kake enn vaffel. :sikle:

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 21:14   #11
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så lenge de ikke får det hjemme så forventer de det ikke flere ganger, så jeg tror ikke jeg hadde brydd meg.

Ikke SUPER frokost da, er enig i det

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 21:19   #12
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og hva med pannekaker, som mange regner som fullverdig middagsmat??? Jeg mener - egg, hvitt mel og melk, stekt i fett og overstrødd med sukker???

Gammel 13-02-07, 21:23   #13
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Og hva med pannekaker, som mange regner som fullverdig middagsmat??? Jeg mener - egg, hvitt mel og melk, stekt i fett og overstrødd med sukker???

Egentlig er vel vafler en bedre frokost en pannekaker er fullverdig middag.

Gammel 13-02-07, 21:23   #14
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Pannekaker, ja. Kjempegodt, men har aldri forbundet det med middag.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 22:10   #15
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

... eller 50/50 sammalt hvete og hvetemel, uten sukker i eller på.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 22:21   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fullverdig og fullverdig. Med veldig mye egg og mindre mel, og mel som blanding av grovt og fint, ikke sukker, så er det da ikke SÅ ille. En gang i blant. Proteiner og miksede karbohydrater. Det som mangler er grønnsaker, men det tar såpass lang tid å steke pannekaker at ungene får god tid til å skikkelig tømme grønnsaksskålene som jeg alltid lager til som knaskemat før middag.

Gammel 13-02-07, 22:40   #17
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Fullverdig og fullverdig. Med veldig mye egg og mindre mel, og mel som blanding av grovt og fint, ikke sukker, så er det da ikke SÅ ille. En gang i blant. Proteiner og miksede karbohydrater. Det som mangler er grønnsaker, men det tar såpass lang tid å steke pannekaker at ungene får god tid til å skikkelig tømme grønnsaksskålene som jeg alltid lager til som knaskemat før middag.

Det du skisserer er jo noe annet enn de klassiske pannekakene jeg snakker om. Har man i litt grovt mel og evt bruker bær eller syltetøy med mindre sukker, så er det plutselig noe helt annet.

For å ta et eksempel: Min mor mener selv hun lager verdens beste pannekaker, og det er godt mulig hun har rett. Men her om dagen skulle hun lage nettopp pannekaker til middag nede i mitt kjøkken, og da fikk jeg meg et aldri så lite sjokk. Hun mente vi hadde for lite smør i skapet for å lage det, men jeg visste jo vi hadde minst 200 g igjen. Mer enn det trenger man da ikke for å steke pannekaker? Joda. For hun har først oppi en stor kladd smør. Så røre. Og når hun snur pannekaken, så har hun jammen meg oppi en like stor kladd smør. Og når hun så i tillegg strør en stor skje sukker på hver pannekake, så blir det jo ikke akkurat helsekost. Og hun fnøøøøøs av at jeg spurte om hun ikke kunne bruke litt mindre smør i teflonpannen. "Da blir det jo ikke noe godt!"

Gammel 13-02-07, 22:51   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De høres jo gode ut, da.

Jeg lurte lenge på hvorfor jeg ikke fikk stekt fisk til å smake like godt som mamma sin. Til jeg så hvordan hun gjorde det: MASSE MASSE smør! MASSE!

Så jeg har gitt opp pannestekingen og baker i folie i ovn i stedet.

Gammel 13-02-07, 22:39   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter min mening går pannekaker til nøds som dessert.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-07, 21:42   #20
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er glad for aa se at til og med FP-ere kan vaere gjennomsnittlige en gang i blant. :blid:

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:14.