|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
maler
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Man blir ikke nødvendigvis ressurssterk selv om man har den rette innstillingen. Det kommer jo selvfølgelig an på hva man legger i uttrykket. Med ressurssterk forstår jeg en person som er i stand til/har evner og nettverk til å tåle en ganske stor belastning, finne løsninger og ha evner og overskudd til å håndtere en situasjon som krever litt, har noe å gi også til andre enn seg selv. Litt vagt på et vis, men det dreier seg om mer enn bare innstilling. Det dreier seg også om erfaringer, kunnskaper, helse og personlighet.
![]() |
#42 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Tja, det er vel en blanding, av gener, personlighet (som vel også er gener |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?
Jo - man kommer absolutt langt om man har lært gode mestringsstrategier hjemmefra - eller annetstedsfra. |
![]() |
![]() |
#44 |
maler
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Og det er ikke bare snakk om å ta ting med et smil heller. Det er snakk om evne til å ordne opp. Og uansett hvor mye man antar er arv og hvor mye man antar er miljø, er vel både arv og miljø til en viss grad flaks.
![]() |
#45 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg vet ikke om det er flaks eller ei, for meg føles det som beinhard jobbing. Og jeg er derfor full av overaskelse over de som sitter og tvinner tommeltotter og ikke tar tak i eget liv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg får litt frysninger av for mye determinisme/arv-miljø-snakk i denne sammenhengen. Klart arv og miljø kan forklare mye, men jeg ser ikke hvordan det kan hjelpe den enkelte med å oppnå sitt fulle potensiale.
![]() |
#47 |
Shake it out!
|
Jeg vil også gå for en blanding. Adopsjon gjør jo litt lotto ut av det, her er det jo ikke så mye gener man kan arve fra foreldrene, og man står igjen med flaks-biten, men det er jo ingen garanti for at det at man kommer inn i en ressurssterk familie gjør at man blir ressurssterk selv. På den andre siden er det jo nok av løvetannbarn som har vist seg å ha ressursser nok både for seg selv og andre selv om de hadde det meste av forutsetninger mot seg.
Nja. Alt handler jo ikke bare om valg heller, det kan jo hende at man ønsker å være kaptein på egen skute, men at elven er så himla stri og full av ukontrollerbare strømninger at man ender opp som en kork likevel.
![]() |
#49 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg tror det handler mye om egen vilje og evne til å ta seg sammen. Det går an å lære av andres feil også. Jeg velger i livet mitt å gjøre stort sett alt stikk motsatt av hvordan foreldrene mine gjorde det. Det har "gitt" meg en god utdannelse, en god ektefelle, gode venner og en anstendig jobb som gjør meg i stand til å ta vare på meg og mine. Å være ressurssterk lærte jeg så visst ikke hjemmefra.
![]() |
#50 |
© All rights reserved
|
Jepp, alt det Nenne sier! |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Det jeg vel strever med å spørre om i denne forbindelsen er vel egentlig om det med evnen til å ta seg sammen. |
![]() |
![]() |
#52 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Flaks er et litt flåsete begrep her. Dessuten finnes det jo mange måter å være ressurssterk på.
![]() |
#53 |
© All rights reserved
|
Men om man ikke har den kan man vel få den? Om man jobber for å få den? |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Passiv
|
Ja, det er det jeg lurer på. Kan man det? |
![]() |
![]() |
#55 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Ja, jeg tror alle kan jobbe for (og klare) å snu negativitet og ta lærdom av det, eller "ta seg sammen" om man er på feil spor. Jeg tror ikke slikt er medfødt eller flaks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Det er forskjell på å "ta seg sammen" og "bite sammen tennene" da. Jeg har tatt meg sammen i et par års tid, helt til det ikke gikk lenger. Da hadde jeg tatt meg sammen på feil måte ei god stund. Man må greie å justere ressursbruk ut fra de ressursene man har.
![]() |
#57 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Nå var det Nenne som først brukte uttrykket ta seg sammen i denne tråden, men jeg svarer likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Textrovert
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?Jeg blir litt sur av dette "kork på livets elv"-pratet. Jeg tror at mange personer er aldri så mye kaptein på egen skute, men at omstendighetene har gjort at de likevel ender opp som relativt ressurssvake. Jeg synes det er ganske arrogant å si at "jeg er ressurssterk fordi jeg VIL være det."
![]() |
#59 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det flaks å være ressurssterk?For meg handler det også om endringsvilje og endringsevne. |
![]() |
![]() |
#60 |
© All rights reserved
|
Ja, jeg vet at det er såre tær om dette temaet, men jeg mener nå en gang det jeg mener likevel. Og jeg mener ikke at det å være ressurssetk er flaks.
Amen! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|