Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-02-11, 12:18   #1
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Folkets info] Urovekkende info om HPV-vaksinen

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Og ang. dette, så har jeg dessverre ikke alt jeg lagret på pc`en den gangen jeg leste meg opp om vaksinen (den pc`en er død), men dette, fra lommelegen, sier ca. det samme:

Myte: Det er unødvendig å ta HPV-vaksinen dersom du tar celleprøver regelmessig.

Fakta: Dersom du tar celleprøve hvert tredje år, slik man blir anbefalt, vil risikoen for kreft bli redusert med 60-80 prosent. Effekten av å ta celleprøver regelmessig er derfor omtrent den samme som å ta HPV-vaksinen. Men risikoen for livmorhalskreft reduseres ytterligere dersom du både tar celleprøver regelmessig og er vaksinert.

Hentet herfra: http://www.lommelegen.no/829398/hpv-...myter-og-fakta

Du snakker veldig mot deg selv nå, Avatar, eller så leser du tilgjengelig materiell feil.

HPV-vaksinen beskytter mot HPV type 16 og 18. Dette er de to typene som oftest gir livmorhalskreft (ansvarlig for 70 % av tilfellene), grunnen til at du skal fortsette å ta celleprøver er fordi vaksinen ikke beskytter mot alle HPV-typene som kan forårsaker livmorhalskreft.

Gammel 19-02-11, 23:08   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Men altså. Jeg synes det er OK å fjase vekk konspirasjonsteoretikere, men Pesten er ingen konspirasjonsteoretiker. Hun er ei mor som har en vond opplevelse og det kan godt møtes på en finere måte enn vi møter konspirasjonsteorier og menn som utgir seg for å være bekymrede mødre.

Helt enig. Synes det er helt tragisk at man skal bli møtt på denne måten når man deler vonde erfaringer.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:24   #3
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes det er litt lumpent å komme med tomatsuppe og omgangssyke nå.

Pesten sitter med virkelig vonde erfaringer. Jeg er også sterkt tvilende til konklusjonen om at vaksinen har utløst autisme, men at man kan tro dette og er vettskremt fra vaksine når man opplever dette på eget barn er noe jeg ikke vil fjase vekk.

----

Men altså. Jeg synes det er OK å fjase vekk konspirasjonsteoretikere, men Pesten er ingen konspirasjonsteoretiker. Hun er ei mor som har en vond opplevelse og det kan godt møtes på en finere måte enn vi møter konspirasjonsteorier og menn som utgir seg for å være bekymrede mødre.

Signerer dette.
Men jeg tror at MMR kan utløse både autisme og autoimmune sykdommer i enkelte tilfeller - sjelden, men mulig. Det samme tror jeg kraftige infeksjoner, f.eks kyssesyken, kan utløse. Jeg er ikke skråsikker på noe som helst, men jeg skjønner godt at Pesten skeptisk til MMR etter dette.

Jeg er sjeleglad for at vi har vaksiner, men det må være greit å få flere syn på vaksineprogrammet! Kritisk bør man kunne få lov til å være, enten det er i forhold til det ene eller det andre synspunktet.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:32   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også lest det. Likevel må det være gode grunner for at man i USA, Australia og Canada (så vidt jeg har skjønt) anbefaler vaksinering.

Det er jo ikke alltid slik at vaksiner blir anbefalt fordi sykdommen er så grusom, men ofte av samfunnsøkonomiske grunner også. De landene du nevner har vel ikke akkurat verdens beste ordninger for å være hjemme med sykt barn, det kan jo fort løpe på 10 dager ved vannkopper. I tillegg er USA generelt triggerhappy på alt som kan forhindre kommende søksmål, noe jeg lett kan se for meg at skjer hvis et barn som ikke tåler vaksine eller sykdommen blir smittet av et annet uvaksinert barn.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:38   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis det er samfunnsøkonomi som ligger bak og ikke det rent medisinske er det veldig fint om det kan opplyses.

Hva mener du nå? At USA skal opplyse om at de vaksinerer av samfunnsøkonomiske årsaker? For det første så vet jeg ikke om det er grunnlaget, det er bare en teori. For det andre er det godt mulig at de gjør det. Så vidt jeg har forstått er samfunnsøkonomi veldig ofte en (av flere) faktor når det kommer til vaksiner, også i Norge.

Gammel 20-02-11, 11:42   #6
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hva mener du nå? At USA skal opplyse om at de vaksinerer av samfunnsøkonomiske årsaker? For det første så vet jeg ikke om det er grunnlaget, det er bare en teori. For det andre er det godt mulig at de gjør det. Så vidt jeg har forstått er samfunnsøkonomi veldig ofte en (av flere) faktor når det kommer til vaksiner, også i Norge.

Jeg husker jeg fantaserte om samfunnsøkonomi da mine hadde vannkopper, og jeg lurte på dette med vaksine.

Ellers, angående hvor farlige sykdommer er, så kan jeg jo ikke uttale meg. Helsemyndighetene regner meslinger som farlig, men ikke vannkopper, selv om det kan forekomme livstruende komplikasjoner. Det kan jo i teorien også forekomme ved f.eks. vanlig influensa, men også der er vaksinene (i enda større grad) kortvarige.

Kanina er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 12:46   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Siden jeg ikke er så veldig konspirasjonsteoretisk anlagt vil jeg derfor ut i fra det jeg har lest så langt tro at det er helsemessige årsaker til at man anbefaler vaksine og ikke primært samfunnsøkonomiske årsaker.

Jeg er heller ikke spesielt konspirasjonsteoretisk anlagt, men jeg innser at det kan være flere årsaker som spiller inn på valget om hvorfor man anbefaler en vaksine. Det ene utelukker ikke det andre. En faktor kan være hovedårsak, mens andre kan være støttefaktorer.

Gammel 20-02-11, 11:59   #8
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg kommer forresten til å vaksinere mine barn mot vannkopper om de ikke har fått det i 7-8 års alder.

Hvordan gjør man dette? Må man først ta blodprøve av barnet for å sjekke om h*n har antistoffer og deretter kjøpe vaksinen på en vaksineklinikk?
Jeg spurte søsteren min om dette, hun jobber på et stort legesenter og har etter 20 år som legesekretær aldri opplevd at noen har blitt vaksinert for vannkopper. Er det få få som vaksinerer?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:17   #9
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes det er vanskelig å være bombastisk i forhold til vaksiner. Jeg har landet på konklusjonen at fordelene er langt større enn ulempene. Likevel så er det ikke lett å orientere seg i vaksinespørsmål. Hvorfor vaksinerer ikke dere ungene mot vannkopper?
Jo fordi norske myndigheter mener at det ikke er nødvendig. De har lest statistikk og vurderer risiko dithen at man ikke skal vaksinere. I andre land har man falt på motsatt konklusjon og massevaksinerer.

Ja, det har jeg også lurt på. Jeg prøvde å finne noe info om det på nett, og det jeg fant antydet at vaksinen ikke er så effektiv, og er mer kortvarig. Men jeg husker ikke hvor jeg leste det, om om det var til å stole på.

Kanina er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 11:23   #10
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er vanskelig å være bombastisk i forhold til vaksiner. Jeg har landet på konklusjonen at fordelene er langt større enn ulempene. Likevel så er det ikke lett å orientere seg i vaksinespørsmål. Hvorfor vaksinerer ikke dere ungene mot vannkopper?
Jo fordi norske myndigheter mener at det ikke er nødvendig. De har lest statistikk og vurderer risiko dithen at man ikke skal vaksinere. I andre land har man falt på motsatt konklusjon og massevaksinerer. Barn dør av vannkopper. Barn blir hjerneskadet av hjernebetennelse etter vannkopper.
Jeg vet ikke om jeg stoler helt på norske helsemyndigheters vurdering ang. vannkopper.

Jeg har lurt på det samme. Og mer i det siste siden ingen av jentene har hatt sykdommen, og de faktisk begynner å bli ganske store. :nervøs:

Gammel 20-02-11, 11:28   #11
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor vaksinerer ikke dere ungene mot vannkopper?
Jo fordi norske myndigheter mener at det ikke er nødvendig. De har lest statistikk og vurderer risiko dithen at man ikke skal vaksinere. I andre land har man falt på motsatt konklusjon og massevaksinerer. Barn dør av vannkopper. Barn blir hjerneskadet av hjernebetennelse etter vannkopper.
Jeg vet ikke om jeg stoler helt på norske helsemyndigheters vurdering ang. vannkopper.

Dette blir jo litt annen vurdering, for helsemyndighetene ser på om det lønner seg for befolkningen under ett å massevaksinere, man står jo selvfølgelig fritt til å vaksinere selv utenom.

Akkurat det om det lønner seg å ha varicella inn i vaksinasjonsprogrammet er ikke helt lett altså, det kommer også an på immuniseringsgraden i befolkningen. I Italia har de lavere immuniseringsgrad så de vurderer å innføre nå. Om det er lav immuniseringsgrad i den voksne befolkningen så lønner det seg mer å vaksinere enn i en befolkning hvor det er høy immuniseringsgrad. En ulempe med å vaksinere er at selv om det totale antallet dødsfall eller alvorlige komplikasjoner går ned i en lavimmunisert befolkning, så kommer ved vaksinasjon, medianalder ved smitte til å gå opp så det blir flere i høyrisikoalder som får det.

Gammel 20-02-11, 11:29   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kommer forresten til å vaksinere mine barn mot vannkopper om de ikke har fått det i 7-8 års alder.

Gammel 20-02-11, 11:32   #13
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja? Håkkei. Dette må jeg undersøke nærmere.

Gammel 20-02-11, 14:01   #14
lillamamma
Aktiv

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Oslo
lillamamma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Ja man er fri til å vaksinere, men den vurderingen synes jeg ikke er særlig enkel. Leger vi har spurt svarer at det ikke er nødvendig fordi vannkopper er en uskyldig sykdom og at det "ikke er nødvendig å utsette ungen for en vaksine ekstra".

Dersom disse legene hadde bodd i USA ville de kanskje ikke svart det samme.

Litt på siden, men i USA får ikke barn uten vannkoppvaksine begynne i bhg eller skole. Eldstemann fikk med nød og neppe begynne i bhg til tross for at hun var uvaksinert, fordi hun hadde så tydelige arr etter gjennomgått vannkoppinfeksjon. Legen som godkjente henne syns det var fryktelig at vi som foreldre ikke hadde vaksinert henne som bitteliten, da hadde hun jo sluppet sykdommen. Litt kulturforskjell ja.

Gammel 20-02-11, 12:42   #15
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 460
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

gajamor.. TBE er flåttbåren encefalitt. Denne sykdommen har kommet til kystområdene sør i landet og i mitt hjemdistrikt har noen blitt veldig syke av sykdommen. En av dem jeg vet om (venn av foreldrene mine) har fått hjerneskade og er nå ufør.

Det er en alvorlig sykdom og det er anbefalinger for enkeltgrupper å vaksinere, men jeg synes det er vanskelig å tolke anbefalingene.

Blir det ikke anbefalt for de som bor i de mest utsatte strøkene? Agder og Telemark tror jeg jeg leste en plass.

Mex er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Emneord
folkets info, hpv-vaksinen, klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:11.