|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bedreviter
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieJeg synes det er sterkt beklagelig at muslimer eller mørkudete har problemer med å få leid en bolig bare fordi de er muslimer eller mørke i huden, men fra der og til å si at man er rasist eller driver diskriminering når man har preferanser for hvem man leier ut til, er noe stort vås. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Sv: Diskriminering ved boligutleie
Man ansetter heller ikke noen man tror ikke vil gjøre jobben sin eller stjele fra kontoret.
Nei, muslimer har dessverre et litt broket rykte. Det er dumt. Det er vel delvis fordi endel setter likhetstrekk mellom muslimer og fundamentalister.
Ideelt sett ikke. Men det er litt vanskelig å definere grensen mellom fordommer og anvendt statistikk av og til. Dette kan man til en viss grad få klarhet i ved å snakke med potensielle leietakere istedenfor å sette inn en annonse hvor man utelukker store grupper.
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieNoe er jo anvendt statistikk også på et vis... eller erfaring rundt hva som er vanlig i ulike grupper av befolkningen. Klart man tar det med i betraktningen når man skal ha noen boende i samme hus som seg selv. Leier man ut til studenter, er sannsynligheten stor for at de bare blir 1-2 år og at de har fester. Det trenger ikke være sånn, men det er ofte det. Leier man ut til første generasjons invandrere fra endel afrikanske land, er sannsynligheten større for mat som lukter fremmed enn for norske leieboere. For de fleste betyr dette ingenting, for noen gjør det kanskje det. Første generasjons innvandrere fra fattige land som er ganske nyankomne, trenger ofte opplæring i hvordan man bor i et hus. Husdyr sliter ofte mer på inventaret enn mennesker, selv om heller ikke dette alltid stemmer. Mange barn lager ofte lyd.
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieJeg syns det må være lov til å skille på objektive kriterier som at man vil ha noen som med stor sannsynlighet er gode betalere, noen som fester og bråker lite og noen som sliter lite på boligen. Det er derimot IKKE greit å anta at alle alenemødre er dårlige betalere, at all ungdom fester mye eller at alle mennnesker med annen hudfarge lager mat som setter lukt i veggene. (ærlig talt, Spetakkelrandi!
|
|
|
#5 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det trenger jo ikke være en antagelse om at alle alenemødre er dårlige betalere. Det er vel en viss sansynlighet der som med andre leieboere. Problemet er bare at med barn så er leieboervernet enda sterkere og der det ellers tar måneder å bli kvitt en som ikke betaler, kan det med en alenemor ta år. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg tror jeg tolker Spetakkelrandi annerledes enn deg. Jeg skjønner ikke helt dåningen din. Hun skriver ikke at alle med en annen hudfarge lager mat som setter lukt i veggene. Hun skriver at hun forstår godt at noen ikke vil leie ut til folk som lager mat som setter lukt i veggene. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Hehe, her er jeg helt enig med deg. Om leieboer er avholds, har restriksjoner på mat etc, det kunne faktisk ikke brydd meg mindre. Jeg aner ikke hva noen av våre leieboere inntar, eller ikke inntar, av hverken vått eller tørt.
|
|
|
#8 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Diskriminering ved boligutleieMin mann som har ett utenlandsk navn var på bolig jakt i begynnelsen av 2000-tallet. Han ringte og ringte annonse etter annonse men veldig få ville i det hele tatt ha han på visning siden han snakket engelsk. Vi prøvde ofte at jeg ringte opp samme vedkommende som han hadde rigt en time tidligere han fikk avslag om at det alerede var utleid jeg var velkommen. Er ikke dette diskriminering? Han var alene meget rolig mann som hadde en jobb som innebar veldig mye reising og veldig lite hjemme tid. Han hadde referanser og var sikker betaler med god jobb. Men ha fikk jo aldri forklart seg og mange bare la på røret når de hørte hva han ville. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Må man ha en tittel?
Jo, når det blir ser, og som setter seg opp på lista som interesserte i å leie.
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieDette er jammen en merkelig tråd. |
|
|
|
#11 |
|
Passiv
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieHaha - den verste opplevelsen med matlukt ever hadde jeg da jeg bodde i blokk i Groruddalen. Milde som det luktet - det luktet som om de kokte lik utgått på dato. Jeg skulte stygt på døra til pakistanerne ved siden av meg hele uka og vurderte å lære meg urdu ene og alene for å fortelle dem at nå er det f**nmeg nok. |
|
|
|
#12 |
|
Metallica!!
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieHvis jeg skulle ha leid ut leilighet i huset mitt hadde jeg vært utrolig restriktiv på hvem som fikk leie hos meg. Jeg vil ikke ha hvemsomhelst i mitt hus, jeg vil ha noen jeg har kjemi med og som ser ut til å være langsiktige leietakere med stabil betalingsevne og som ikke bråker for mye.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Diskriminering ved boligutleieVi leier ut leilighet i kjelleren på huset vårt og siden leieboervernet er så sterkt så har vi våre kriterier. A. sikker betaler (ikke betalingsgaranti fra NAV)/helst i jobb. B. ikke røyker C. enslig/voksen person som har tenkt å leie lenge og så magefølelsen.
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieDu och jag, Inter. Jeg kunne ikke leid ut rett og slett fordi jeg er villig til å gå svært, svært langt for å slippe ha noen boende tett innpå meg. Jeg liker avstand, å kunne vaske klær når jeg vil uten å noensinne irritere meg over at andre gjør det samme, å kunne slippe å forholde meg til noen hvis jeg ikke vil og å kunne ha haraball eller spille høy musikk uten å tenke over det. Dessuten så liker jeg at ungene mine kan bråke alt de gidder uten at jeg må finne meg i at andres unger bråker av den grunn. |
|
|
|
#16 |
|
Må man ha en tittel?
Vi er nesten like sære, men utleie har vi åkke som
|
|
|
#17 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieDet kan til og med være tilfelle at det er flere muslimer enn kristne som har trøblete kvinnesyn. Men man skal faktisk fortsatt ikke tenke at "de vil jeg ikke ha i hus, for de kan ikke forholde seg til kvinner ordentlig".
|
|
|
#20 |
|
Magisk
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Diskriminering ved boligutleieEr det mulig.
|
![]() |
|
|