Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Diskriminering ved boligutleie

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-06-11, 16:56   #10
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Diskriminering ved boligutleie

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Når jeg og xen skulle finne oss leilighet, så valgte jeg å opplyse alle som ringte hvor han var i fra, rett og slett fordi jeg vet at endel er skeptiske til afrikanere. Alle sa selvsagt at det ikke spilte noen rolle, og det var ikke så veldig vanskelig å få leilighet heller.

Ble litt nysgjerrig nå - gikk det like greit når han skulle leie alene, uten norsk kone?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Vi kontaktet folk som selv annonserte.

Jeg har vært over ti år på leiemarkedet, som leietaker, og jeg har alltid hatt annonse selv når jeg har søkt etter leilighet. Jeg lærte fort at de fleste utleiere aldri annonserer med ledig leilighet for de vil ikke ha femti henvendelser.
Siden har jeg vært utleier selv i noen få år, og vi plukket ut leietakeren etter å ha fulgt med på ønskes leid-annonser i et par uker. Og ja, vi ønsket som alle andre en person med fast inntekt og lavt støynivå.

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Økonomi, eller betalingsevne må vel være et av hovedkriteriene man vektlegger når man leier ut? Er du ikke enig?
Men selv om kommunen betaler så er jo mange leieboere fortsatt ikke velkommen, og det er ikke fordi de ikke betaler (for kommunen må jo være meget trygge mtp betaling) men fordi de ofte er en type mennekser som folk aller helst ikke vil ha nær seg, særlig ikke i sin egen bolig.

Vel. Mange leietakere med kommunal garanti er helt ok. Men så har vi dessverre de som gjør at man skyr hele gruppen. Ja, kommunen betaler. Men så risikerer man å få folk med lav bo-evne rett og slett, som kanskje ødelegger leiligheten. Ja, man får det nok erstattet av kommunen, men det krever at man dokumenterer og legger inn krav osv. Som utleier orker man ikke slikt styr, så man skyr unna hele gruppen "kommunale leietakere". Man vil leie ut og ha det enklest mulig, dvs at husleien kommer når den skal, og at leiligheten er i samme stand når leietakeren flytter ut igjen.

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Stakkars de som røyker.. tenk hvor de blir diskriminert nå til dags...

Ja, det er i grunnen litt sant. Å være røyker gjør det vanskelig å få leid, jeg merket det selv siden jeg røkte på den tiden jeg var på leiemarkedet.

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Hadde jeg ikke kunne få velge hvem som skulle bo i huset mitt så hadde jeg ikke leid ut, enkelt og greit.

Jepp. Hvis man ikke selv kan leie ut til hvem man vil, så er alternativet rett og slett å la være å leie ut.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:21.