|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Diskriminering ved boligutleie
Kommunen/nav stiller oftest (aldri?) med deposium, men med såkalt betalingsgaranti. For oss var ikke det bra nok, i tilfelle større ødeleggelser. Hjelper da ikke at husleien kommer som planlagt.
|
|
|
#62 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Diskriminering ved boligutleieDet vil jo virkelig hjelpe de svakere gruppene på boligmarkedet om utleiere ikke lenger fikk velge sine utleiere. Da ville tilbudet krympe dramatisk, da mange ville velge å ikke leie ut, prisene ville stige masse, og alle ville ta de 6 månedene depositum loven åpner for som for mange er veldig vanskelig.i :sjempesmart: Du vil alltid ha utvalgskriter. Når jeg velger hvem jeg leier ut til så ringer jeg ikke alle som annonserer, men kun de magefølelsen min er positive til, så går jeg på mer objektive kriterier. Har vært med på feil leieboer flere ganger, og 2 av dem var ekstremt hyggelige. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Tittel og tittel....
|
Vi flyttet i mai i fjor, og han bodde der vi bodde sammen(studentleilighet) til august, og fram til nå har han bodd litt her og der og hos venner, så nei det har jo ikke vært like enkelt.
|
|
|
|
#64 |
|
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Økonomi og betalingsevne er helt klart noe av det viktigste. Vi har hatt folk i hus som manglet denne evnen, og det ble en langdryg og hard kamp, for å si det sånn.
|
|
|
#65 |
|
Leser
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieJeg tror man må skille på hva som er privat og hva som er offentlig. Jeg synes at jeg må ha lov til å avvise en leieboer fordi jeg rett og slett ikke liker vedkommende (kan jo berolige eventuelle sarte sjeler med at det ikke har skjedd til nå). Vi leier ut og sorterer aktivt, vi ønsker å leie ut til studenter, og helst andreårsstudenter. Thats it. (Men vi skriver det ikke i annonsen, da.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 19-06-11 kl 20:41. Årsak: typo |
|
|
|
|
|
#67 |
|
maler
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieNoe er jo anvendt statistikk også på et vis... eller erfaring rundt hva som er vanlig i ulike grupper av befolkningen. Klart man tar det med i betraktningen når man skal ha noen boende i samme hus som seg selv. Leier man ut til studenter, er sannsynligheten stor for at de bare blir 1-2 år og at de har fester. Det trenger ikke være sånn, men det er ofte det. Leier man ut til første generasjons invandrere fra endel afrikanske land, er sannsynligheten større for mat som lukter fremmed enn for norske leieboere. For de fleste betyr dette ingenting, for noen gjør det kanskje det. Første generasjons innvandrere fra fattige land som er ganske nyankomne, trenger ofte opplæring i hvordan man bor i et hus. Husdyr sliter ofte mer på inventaret enn mennesker, selv om heller ikke dette alltid stemmer. Mange barn lager ofte lyd.
|
|
|
#68 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieJeg syns det må være lov til å skille på objektive kriterier som at man vil ha noen som med stor sannsynlighet er gode betalere, noen som fester og bråker lite og noen som sliter lite på boligen. Det er derimot IKKE greit å anta at alle alenemødre er dårlige betalere, at all ungdom fester mye eller at alle mennnesker med annen hudfarge lager mat som setter lukt i veggene. (ærlig talt, Spetakkelrandi!
|
|
|
#69 |
|
trøtt
|
Aldeles enig. Når man eier et hus og alle bekymringene rundt det er det jo ingen andre som kan avgjøre hvem som skal bo der. Jeg er veldig kresen på hvem som skal få bo i kjelleren her, og er så heldig at det er mangel på utleiehybler her omkring.
|
|
|
#70 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Diskriminering ved boligutleieMin mann som har ett utenlandsk navn var på bolig jakt i begynnelsen av 2000-tallet. Han ringte og ringte annonse etter annonse men veldig få ville i det hele tatt ha han på visning siden han snakket engelsk. Vi prøvde ofte at jeg ringte opp samme vedkommende som han hadde rigt en time tidligere han fikk avslag om at det alerede var utleid jeg var velkommen. Er ikke dette diskriminering? Han var alene meget rolig mann som hadde en jobb som innebar veldig mye reising og veldig lite hjemme tid. Han hadde referanser og var sikker betaler med god jobb. Men ha fikk jo aldri forklart seg og mange bare la på røret når de hørte hva han ville. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Det trenger jo ikke være en antagelse om at alle alenemødre er dårlige betalere. Det er vel en viss sansynlighet der som med andre leieboere. Problemet er bare at med barn så er leieboervernet enda sterkere og der det ellers tar måneder å bli kvitt en som ikke betaler, kan det med en alenemor ta år. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er nesten korrekt. NAV kan stille med depositum på konto til utleier, men det er ekstremt sjelden de gjør det. Jeg bistår en person med å skaffe seg bolig med NAV-garantier nå, vedkommende har slitt såpass at NAV nå gir han penger slik at han slipper å fortelle at depositumet kommer derfra. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Må man ha en tittel?
Jo, når det blir ser, og som setter seg opp på lista som interesserte i å leie.
|
|
|
#74 |
|
Deltidsmamma
|
Jeg tror jeg tolker Spetakkelrandi annerledes enn deg. Jeg skjønner ikke helt dåningen din. Hun skriver ikke at alle med en annen hudfarge lager mat som setter lukt i veggene. Hun skriver at hun forstår godt at noen ikke vil leie ut til folk som lager mat som setter lukt i veggene. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Passiv
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieDette er jammen en merkelig tråd. |
|
|
|
#76 |
|
Må man ha en tittel?
Hehe, her er jeg helt enig med deg. Om leieboer er avholds, har restriksjoner på mat etc, det kunne faktisk ikke brydd meg mindre. Jeg aner ikke hva noen av våre leieboere inntar, eller ikke inntar, av hverken vått eller tørt.
|
|
|
#77 |
|
Passiv
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieHaha - den verste opplevelsen med matlukt ever hadde jeg da jeg bodde i blokk i Groruddalen. Milde som det luktet - det luktet som om de kokte lik utgått på dato. Jeg skulte stygt på døra til pakistanerne ved siden av meg hele uka og vurderte å lære meg urdu ene og alene for å fortelle dem at nå er det f**nmeg nok. |
|
|
|
#78 |
|
Metallica!!
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieHvis jeg skulle ha leid ut leilighet i huset mitt hadde jeg vært utrolig restriktiv på hvem som fikk leie hos meg. Jeg vil ikke ha hvemsomhelst i mitt hus, jeg vil ha noen jeg har kjemi med og som ser ut til å være langsiktige leietakere med stabil betalingsevne og som ikke bråker for mye.
|
|
|
#79 |
|
Passiv
|
Sv: Diskriminering ved boligutleieDu och jag, Inter. Jeg kunne ikke leid ut rett og slett fordi jeg er villig til å gå svært, svært langt for å slippe ha noen boende tett innpå meg. Jeg liker avstand, å kunne vaske klær når jeg vil uten å noensinne irritere meg over at andre gjør det samme, å kunne slippe å forholde meg til noen hvis jeg ikke vil og å kunne ha haraball eller spille høy musikk uten å tenke over det. Dessuten så liker jeg at ungene mine kan bråke alt de gidder uten at jeg må finne meg i at andres unger bråker av den grunn. |
|
![]() |
|
|