|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Luftig kneipp (lite gjær)
![]() |
#3 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Dette har vært skikkelig mathelg. Vi lever godisfritt for tiden, og har funnet ut at vi heller lager oss skikkelig ordentlig og god mat et par ganger i uka - uten kaloritelling osv. Maten vi lagde i dag var veldig suksess. Den kyllingretten er faktisk noe av det beste indiske jeg har smakt.
Fyllet: Ferdig resultat: Nanbrød med bukkehornkløver Ca 30 små eller 5-6 store nan ¼ pk fersk gjær eller 2 ts tørr gjær 1 ts sukker ca 800g hvetemel 1 ts salt 2 ts tørket bukkehornkløver 150g rødløk 150 g margarin 5 dl kefir (eller 50% kefir og 50% melk) sesamfrø
Murga curry 7-8 ss ghee eller olje 5-6 kali pepperkorn 5-6 nellik 5 cm kanel 2-3 kardemommekapsler 1 ts spisskummen 200 g løk 2-3 fedd hvitløk 300 g tomater 2 ss tomatpuré 2 ts gurkemeie 1 ½ ts salt 1 ½ ts chilipulver 2 ts tørket bukkehornkløver 2 ss raspet ingefær 1-2 dl kefir (evt rømme) 1 kg kyllinglår renset for skinn 2-3 dl vann (evt fløte) Garnityr: 2 ts garam masala 2-3 ss fint strimlet fersk koriander
m^3 sin mynte-koriander chutney 1 kvast fersk mynte 1/2-1 kvast fersk koriander ca 1ss finmost ingefær salt 1 grønn finhakket chili (forsiktig med denne) salt to taste 4 ss sitronsaft 1/2 ts sukker 2 ts malt koriander 1/2 finhakket løk 1/2 kopp vann eller ananas-saft. Jeg synes også det blir godt å erstatte noe av dette med olje (ikke oliven-) Ha det hele, unntatt vann/ananassaft/olje i kjøkkenmaskin. Kjør til jevn konsistens, og ha i det våte. Mmmmm.... Den kyllingen smakte godt mamma!
![]() |
#4 |
På flyttefot
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Snart på landet
![]() ![]() |
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)For en skjønning!
![]() |
#5 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)
Vi har nok med å lage til oss selv for tiden.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 17-04-07 kl 19:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)WOW her var det sinnsykt mange gode oppskrifter
![]() |
#8 |
Superaktiv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Skien
![]() ![]() |
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Herrefred, så mye lekkert du presenterer!! Det meste blir imorgen printet ut på jobb, så skal jeg jammen meg bake loff og urtebrød til helgen!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Fabelaktig
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Vi laget squash- og potetgryta i dag. Men vi tok en litt annen vri: |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Fabelaktig
|
De samme ja, bare litt mer. Da vi var i Budapest i fjor høst kjøpte vi med oss paprika, som er utrolig god på smak (et tåpelig utrykk forresten, god på smak altså...). |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Ja, det er sikkert mange måter å variere på. Vi har liksom stivnet litt fast med de samme ingrediensene. Vi varierer imidlertid ifht om vi koker poteter på forhånd, kjøper sånne vakuumpakkede nestenkokte eller om vi steker rå poteter. Også varierer vi på hvordan vi skjærer grønnsakene. I terninger eller skiver. *sjempe-kreativ* Noe vi ikke har gjort er å bruke ferske urter. Det er egentlig litt snodig.
![]() |
#13 |
Fabelaktig
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Du er jo flink til å ta delikate bilder, og da blir det morsommere og mer inspirerende å prøve en ny rett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ekvilist
|
Ja, legg ut oppskrift på potetsuppe! Det har vi aldri laget før.
![]() |
#16 |
Superaktiv
Hvor: Buskerud
![]() ![]() |
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Jeg har skrevet kokebok! Og jeg har sendt den til flere forlag og spurt om de vil gi den ut men når jeg ser dine flotte bilder i forhold til mine så skjønner jeg at jeg må ta nye bilder og lage alle 100 rettene en gang til!
![]() |
#17 |
Ekvilist
|
Så spennende da! Hva slags kokebok er det du har skrevet? Har du laget alle oppskriftene selv? Er du kokk, eller er dette en hobby? Kokeboklaging er nok ikke noe for meg, for jeg regner med at jeg ikke har lov til å publisere "stjålne" hermeoppskrifter - selv om de er litt endret/moderert?
![]() |
#18 |
Superaktiv
Hvor: Buskerud
![]() ![]() |
Det er en kokebok for kolesterolfattig mat! Og jeg er ikke kokk, bare glad i å lage mat.... Har komponert alle rettene selv, rettene er enkle og lage og ingrediensene kan kjøpes i alle dagligvare butikker! Trenger ikke innom spesialbutikker!!
![]() |
#20 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Irmas kokebok (med bilder)Vi prøvde en ny middag i dag. Spennende sammensetning med en litt søt kyllingrett og sur gulrotsalat.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 20-04-07 kl 17:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|