|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 35-timersuke for barnefamilierDet er da ikke 6 timers dag det handler om, men 35 timer i uka for begge småbarnsforeldre. Ingen tvil om at vi priviligerte og har det godt selv i full jobb. Men det er da en del, særlig kvinner, som velger å jobbe redusert noen år mens de har småbarn. Andre familier velger Au-pair til avlastning. Og vi har kontantstøtte, som for mange er uaktuelt alternativ. Eller virker motsatt, mødre jobber mindre. Forslaget skal være tiltak for at flere skal starte i 100% stilling, og forbli der. Og at fedre også rammes. Selv om jeg helt klart ser bedriftsøkonomiske problemer. Det pekes på en god del her, med dagens ordninger.
06 & 08 ![]() Sist redigert av Lavender : 15-10-12 kl 15:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: 35-timersuke for barnefamilierMen sykefraværsforskningen viser jo at det er kvinner som jobber deltid som er mest syke?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Passe aktiv
![]() Sv: 35-timersuke for barnefamilier
Det er jo utrolig om de 27% som jobber redusert på landsbasis, i følge artikkelen, også er de som drar opp sykefraværet.
![]() |
#66 |
Panzerekstremfeminist
|
Det er 40% av de kvinnelige arbeidstakerne som jobber deltid.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Da slår det meg at du kanskje har for mange barn og/eller for mange fritidsaktiviteter og at det strengt tatt ikke er staten sitt problem at dere av og til spiser middag til kvelds. Sist redigert av rine : 15-10-12 kl 19:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Passe aktiv
Og jeg som trodde mye av velferdsordningene som lang ferie og permisjoner, i Sverige og Norge skyldes den høye arbeidsdeltagelsen.
![]() |
#69 |
Panzerekstremfeminist
|
Hva mener du?
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg synes antall barn, alder på dem og for den del disses fritidsaktiviteter, er helt og holdent en privatsak, og ikke noe arbeidsgiver skal belastes med. Utover den allerede utrolig gunstige fødselspermisjonen.
![]() |
#71 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() |
#72 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jeg kjenner til flere par som har fått flere barn enn de strengt talt klarer å "følge" opp, og blir helt avhengig av foreldre og andre for å få kabalen til å gå opp når det gjelder tidsklemme og slike ting. Jeg klarer ikke å synes at det er statens problem at familieplanleggingen slo feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
Når jeg leser denne tråden, sitter jeg og lurer på hvilke land vi kan sammenligne oss med. Hvilke land er det man fortsatt har 2-3 barn i hver familie, begge foreldre er i jobb og de fleste foreldre er alene om kabalen (dvs at ikke hushjelper, barnepiker og besteforeldre er en naturlig del av familien og kabalen).
Nooria Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008. Sist redigert av Nooria : 15-10-12 kl 17:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
maler
|
![]() Sv: 35-timersuke for barnefamilierNei, jeg kunne ikke tenke meg det. Først og fremst fordi småbarnsforeldre allerede er regnet som ustabil arbeidskraft. Jeg vil ikke i tillegg være hun som må løpe ut døra før rapporten er gjennomført. Joda, det hadde vært fint om det var et bedre forhold mellom åpningstidene i barnehagen og arbeidstidene slik at tidsklemma reduseres, men jeg synes ikke at det er noen god løsning å lage enda flere særordninger for småbarnsforeldre.
![]() |
#75 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg syns det er merkelig at folk over 60 får ekstra ferie og redusert arbeidstid, mens småbarnsforeldre ikke får det. Jeg har snakket med mange over 60 som er enige med meg i det. Når man klarer å fikse det praktiske for 60+, så klarer man fikse det for småbarnsfedrene også.
![]() |
#76 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: 35-timersuke for barnefamilierInnimellom kunne jeg selvsagt tenkt meg å jobbe noe mindre enn det jeg gjør nå, men det er fordi jeg er alene med ungene, og alt faller på meg. Men jeg tenker ikke at det er noe staten skal dekke.
![]() |
#77 |
Egenial
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: 35-timersuke for barnefamilierJeg ønsker meg 40 timers uke og kortere ferier. :lærer:
![]() |
#79 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: 35-timersuke for barnefamilierKatta: Jeg har ikke sagt at det er "feil" å ha fem barn og "riktig" å ha to. Jeg har sagt at man ikke kan regne med at staten skal legge til rette mer enn den allerede gjør for småbarnsforeldre. Lang fødselspermisjo, sykt barn -dager, (nesten) rett til barnehageplass osv. Jeg hadde en periode problemer med å få ting til å gå ihop med mann som var mye borte, lang reisevei til jobb og to barn under fire og ble nødt til å jobbe redusert, (noe a la sekstimersdag, faktisk...) men synes jo det er rett og rimelig at jeg da også fikk redusert lønn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
maler
|
Jeg er enig med deg i det altså, jeg er ikke tilhenger av redusert arbeidstid for småbarnsforeldre. Det er bare noe grunnleggende med hodningen til barn jeg stusser på når de blir fremstilt som foreldrenes prioriteringsproblem, jeg ser på barna som likeverdige samfunnsborgere som oss voksne, og mener vi bør ha et samfunn som ivaretar barn på en god måte. Og en forutsetning for dette er at samfunnet tilrettelegger noe for barnas foreldre. Her i landet har vi lykkes ganske godt med å få familier til å greie et kombinert yrkesliv for foreldrene og familieliv med barna takket være endel særordninger som er fine og generøse, og kanskje skal vi ikke prioritere så mye bedre ordninger for denne gruppen, kanskje er det andre formål som bør prioriteres.
![]() |
|
|