Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

35-timersuke for barnefamilier

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-12, 15:11   #61
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 35-timersuke for barnefamilier

Det er da ikke 6 timers dag det handler om, men 35 timer i uka for begge småbarnsforeldre. Ingen tvil om at vi priviligerte og har det godt selv i full jobb. Men det er da en del, særlig kvinner, som velger å jobbe redusert noen år mens de har småbarn. Andre familier velger Au-pair til avlastning. Og vi har kontantstøtte, som for mange er uaktuelt alternativ. Eller virker motsatt, mødre jobber mindre. Forslaget skal være tiltak for at flere skal starte i 100% stilling, og forbli der. Og at fedre også rammes. Selv om jeg helt klart ser bedriftsøkonomiske problemer. Det pekes på en god del her, med dagens ordninger.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/1.8164668
http://ledernett.no/Nyheter/Siste-ny...l-aa-jobbe-mer

Vi må vel forvente at det kommer en diskusjon om de godene vi allerede har. Inkludert barnetrygd.

Og noen mener kvinner blir syke av 100% stilling og oppfordres til å jobbe mindre.
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7861055

Sist redigert av Lavender : 15-10-12 kl 15:17.
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 15:23   #62
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men nå sporet tråden av i sekstimersdag, også. Ingen sier at det er det artikkelen handler om.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 15:27   #63
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men sykefraværsforskningen viser jo at det er kvinner som jobber deltid som er mest syke?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 15:28   #64
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Dulter på Lisa. Helt enig.

Gammel 15-10-12, 15:32   #65
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Men sykefraværsforskningen viser jo at det er kvinner som jobber deltid som er mest syke?

Det er jo utrolig om de 27% som jobber redusert på landsbasis, i følge artikkelen, også er de som drar opp sykefraværet.

Gammel 15-10-12, 15:43   #66
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Det er jo utrolig om de 27% som jobber redusert på landsbasis, i følge artikkelen, også er de som drar opp sykefraværet.

Det er 40% av de kvinnelige arbeidstakerne som jobber deltid.
Les denne: http://www.minervanett.no/syke-kvinner/

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 15-10-12, 16:54   #67
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Ofte må vi spise middag til kvelds for å i det hele tatt rekke middag.

Da slår det meg at du kanskje har for mange barn og/eller for mange fritidsaktiviteter og at det strengt tatt ikke er staten sitt problem at dere av og til spiser middag til kvelds.
Jeg gjør det for øvrig ofte selv også.

Ellers er jeg fullstendig enig med Lisa.

Sist redigert av rine : 15-10-12 kl 19:16.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 17:05   #68
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Det er 40% av de kvinnelige arbeidstakerne som jobber deltid.
Les denne: http://www.minervanett.no/syke-kvinner/

Og jeg som trodde mye av velferdsordningene som lang ferie og permisjoner, i Sverige og Norge skyldes den høye arbeidsdeltagelsen.

Gammel 15-10-12, 17:10   #69
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LoneLone, her.

Og jeg som trodde mye av velferdsordningene som lang ferie og permisjoner, i Sverige og Norge skyldes den høye arbeidsdeltagelsen.

Hva mener du?

Gammel 15-10-12, 17:19   #70
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes antall barn, alder på dem og for den del disses fritidsaktiviteter, er helt og holdent en privatsak, og ikke noe arbeidsgiver skal belastes med. Utover den allerede utrolig gunstige fødselspermisjonen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 17:27   #71
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det som alltid forundrer meg med disse diskusjonene er som med så mye annet, - lever vi helt i et virkelighetsfjernt vakuum her i Norge fra resten av Europa? Vi er så ufattelig privilegerte med kort arbeidsuke og gode rettigheter i forhold til andre land i Europa. Men enda vil vi ha færre timer på jobb.

6 timer? Seriøst? Skal arbeidslivet kanskje sidestilles med en skoledag? Jeg synes det er helt på trynet.

Vi er definitivt er annerledeslandet på nesten alle mulige måter men vi er jo tross alt del av en global verden der vi må konkurrere og produsere varer og tjenester i økende konkurranse med andre.

En annen ting vi må huske på er at selv om de på papiret også kanskje har 37.5 timers arbeidsdag i andre land er det etablert "kultur" for at folk jobber massevis av gratis overtid (som f.eks i UK og Polen). Det har vi takk og pris ikke i Norge.

Det finnes vel knapt en gruppe i samfunnet som har så mange goder som barnefamilier i Norge. Dette er det bred politisk enighet om og jeg priser meg stadig over hvor heldig jeg er som er mor i dette landet.

Og jeg lurer mest på hvem som skal fylle opp disse timene som småbarnforeldre ikke skal jobbe. I turnusjobber for eksempel? Vi har så uendelig mange goder i forhold til det å være foreldre at jeg lurer egentlig på når vi skal slutte å kreve...

Gammel 15-10-12, 17:28   #72
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Da slår det meg at du kanskje har for mange barn og/eller for mange fritidsaktiviteter og at dette strengt tatt ikke er staten sitt problem at dere av og til spiser middag til kveld.
Jeg gjør det for øvrig ofte selv også.

Jeg kjenner til flere par som har fått flere barn enn de strengt talt klarer å "følge" opp, og blir helt avhengig av foreldre og andre for å få kabalen til å gå opp når det gjelder tidsklemme og slike ting. Jeg klarer ikke å synes at det er statens problem at familieplanleggingen slo feil.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 17:33   #73
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det som alltid forundrer meg med disse diskusjonene er som med så mye annet, - lever vi helt i et virkelighetsfjernt vakuum her i Norge fra resten av Europa? Vi er så ufattelig privilegerte med kort arbeidsuke og gode rettigheter i forhold til andre land i Europa. Men enda vil vi ha færre timer på jobb.

6 timer? Seriøst? Skal arbeidslivet kanskje sidestilles med en skoledag? Jeg synes det er helt på trynet.

Vi er definitivt er annerledeslandet på nesten alle mulige måter men vi er jo tross alt del av en global verden der vi må konkurrere og produsere varer og tjenester i økende konkurranse med andre.

En annen ting vi må huske på er at selv om de på papiret også kanskje har 37.5 timers arbeidsdag i andre land er det etablert "kultur" for at folk jobber massevis av gratis overtid (som f.eks i UK og Polen). Det har vi takk og pris ikke i Norge.

Det finnes vel knapt en gruppe i samfunnet som har så mange goder som barnefamilier i Norge. Dette er det bred politisk enighet om og jeg priser meg stadig over hvor heldig jeg er som er mor i dette landet.

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg er helt enig med Lisa og synes dette er helt tullete. Det vokser opp en hel generesjon i sør-europa nå der arbeidsledigheten nærmer seg femti prosent for unge og der velferdsstaten må kutte kraftig kraftig ned. Og så ønsker vi oss kortere arbeidsdag for å unngå stress med fritidsaktiviteter og middagslaging etter jobb. Synes det er vilt.

Når jeg leser denne tråden, sitter jeg og lurer på hvilke land vi kan sammenligne oss med. Hvilke land er det man fortsatt har 2-3 barn i hver familie, begge foreldre er i jobb og de fleste foreldre er alene om kabalen (dvs at ikke hushjelper, barnepiker og besteforeldre er en naturlig del av familien og kabalen).

I Italia løser man vel saken ved å ikke føde barn, i andre land er det hovedsaklig fedrene som jobber etter at man har fått barn, og i mange land er besteforeldre aktive bidragsytere.

Vi er svært privilegert i Norge hva gjelder økonomiske støtteordninger, men jeg tror i sum at nordmenn er like hardt arbeidende som bl.a andre europeere (jeg anser det å føde nye samfunnsborgere som en del av innsatsen). Vi føder 2-3 barn pr familie (har ikke sjekket statistikken, men det er inntrykket), vi ammer lenge, både kvinner og menn tar lang utdannelse og er yrkesaktive, mødre fortsetter stort sett å jobbe etter at vi har fått barn (dog en del i noe redusert stilling).

Når jeg ser rundt meg til daglig (bor i Akershus), ser jeg travle og engasjerte småbarnsforeldre på vei til eller fra jobb, barnehage, skole eller barns fritidsaktiviteter. Jeg møter sjelden mennesker som fremstår som late og bortskjemte. Når jeg drøfter temaet med mine venner av andre nasjonaliteter, gir de uttrykk for at de opplever nordmenn som ansvarsfulle, effektive og seriøse.

Sist redigert av Nooria : 15-10-12 kl 17:42.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 18:03   #74
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg kunne ikke tenke meg det. Først og fremst fordi småbarnsforeldre allerede er regnet som ustabil arbeidskraft. Jeg vil ikke i tillegg være hun som må løpe ut døra før rapporten er gjennomført. Joda, det hadde vært fint om det var et bedre forhold mellom åpningstidene i barnehagen og arbeidstidene slik at tidsklemma reduseres, men jeg synes ikke at det er noen god løsning å lage enda flere særordninger for småbarnsforeldre.

Likevel får jeg en litt vond smak av endel slike diskusjoner her på FP. Hvis noen sier noe om et praktisk problem i hverdagen kommer det ganske mange og påpeker at det skyldes egne prioriteringer, og da kan man i grunnen bare ha det så godt. Det stemmer veldig dårlig med mitt menneskesyn å i det hele tatt vurdere antallet barn som en feilprioritering. Jeg synes det er feil å tenke på arbeidslivet og samfunnet som enkeltstående voksne mennesker som kan bruke fritiden sin på hva de vil så lenge det ikke plager arbeidsgiver, og hvor barn er en del av dette. Jeg foretrekker å se på samfunnet som bestående av ulike familier, og hvor de voksne i familien ofte jobber for å forsørge seg selv og eventuelle barn. At vi har et samfunn som legger vekt på at det skal være mulig å være arbeidstaker og forelder samtidig synes jeg er bra, og at man da diskuterer hva som kan gjøres for at dette skal gli lettere for flere familier synes jeg er bra. Likevel ønsker jeg meg ingen særordninger for småbarnsforeldre utover det som konkret går på støtte og organisering av bra barnepass.

Jeg kunne ønske meg et fokus på foreldres feriedager og skolen/barnehagens fridager. Ikke med det som mål at man skal gi småbarnsforeldre ekstra ferie, men kanskje man kunne komme frem til en løsning som gjorde at dette ikke ble et så stort problem. For eksempel ved å legge føringer på når man kan stenge barnehager og SFO.

Gammel 15-10-12, 18:17   #75
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg syns det er merkelig at folk over 60 får ekstra ferie og redusert arbeidstid, mens småbarnsforeldre ikke får det. Jeg har snakket med mange over 60 som er enige med meg i det. Når man klarer å fikse det praktiske for 60+, så klarer man fikse det for småbarnsfedrene også.

Personlig har jeg ikke bruk for en slik ordning, for jeg har gode fleksitidordninger.

Gammel 15-10-12, 19:06   #76
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Innimellom kunne jeg selvsagt tenkt meg å jobbe noe mindre enn det jeg gjør nå, men det er fordi jeg er alene med ungene, og alt faller på meg. Men jeg tenker ikke at det er noe staten skal dekke.

Gammel 15-10-12, 19:09   #77
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Jeg ønsker meg 40 timers uke og kortere ferier. :lærer:

Gammel 15-10-12, 19:10   #78
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker meg heldagsskole.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 19:28   #79
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Katta: Jeg har ikke sagt at det er "feil" å ha fem barn og "riktig" å ha to. Jeg har sagt at man ikke kan regne med at staten skal legge til rette mer enn den allerede gjør for småbarnsforeldre. Lang fødselspermisjo, sykt barn -dager, (nesten) rett til barnehageplass osv. Jeg hadde en periode problemer med å få ting til å gå ihop med mann som var mye borte, lang reisevei til jobb og to barn under fire og ble nødt til å jobbe redusert, (noe a la sekstimersdag, faktisk...) men synes jo det er rett og rimelig at jeg da også fikk redusert lønn.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-12, 19:46   #80
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Katta: Jeg har ikke sagt at det er "feil" å ha fem barn og "riktig" å ha to. Jeg har sagt at man ikke kan regne med at staten skal legge til rette mer enn den allerede gjør for småbarnsforeldre. Lang fødselspermisjo, sykt barn -dager, (nesten) rett til barnehageplass osv. Jeg hadde en periode problemer med å få ting til å gå ihop med mann som var mye borte, lang reisevei til jobb og to barn under fire og ble nødt til å jobbe redusert, (noe a la sekstimersdag, faktisk...) men synes jo det er rett og rimelig at jeg da også fikk redusert lønn.

Jeg er enig med deg i det altså, jeg er ikke tilhenger av redusert arbeidstid for småbarnsforeldre. Det er bare noe grunnleggende med hodningen til barn jeg stusser på når de blir fremstilt som foreldrenes prioriteringsproblem, jeg ser på barna som likeverdige samfunnsborgere som oss voksne, og mener vi bør ha et samfunn som ivaretar barn på en god måte. Og en forutsetning for dette er at samfunnet tilrettelegger noe for barnas foreldre. Her i landet har vi lykkes ganske godt med å få familier til å greie et kombinert yrkesliv for foreldrene og familieliv med barna takket være endel særordninger som er fine og generøse, og kanskje skal vi ikke prioritere så mye bedre ordninger for denne gruppen, kanskje er det andre formål som bør prioriteres.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:47.