Sv: 35-timersuke for barnefamilier
Det som alltid forundrer meg med disse diskusjonene er som med så mye annet, - lever vi helt i et virkelighetsfjernt vakuum her i Norge fra resten av Europa? Vi er så ufattelig privilegerte med kort arbeidsuke og gode rettigheter i forhold til andre land i Europa. Men enda vil vi ha færre timer på jobb.
6 timer? Seriøst? Skal arbeidslivet kanskje sidestilles med en skoledag? Jeg synes det er helt på trynet.
Vi er definitivt er annerledeslandet på nesten alle mulige måter men vi er jo tross alt del av en global verden der vi må konkurrere og produsere varer og tjenester i økende konkurranse med andre.
En annen ting vi må huske på er at selv om de på papiret også kanskje har 37.5 timers arbeidsdag i andre land er det etablert "kultur" for at folk jobber massevis av gratis overtid (som f.eks i UK og Polen). Det har vi takk og pris ikke i Norge.
Det finnes vel knapt en gruppe i samfunnet som har så mange goder som barnefamilier i Norge. Dette er det bred politisk enighet om og jeg priser meg stadig over hvor heldig jeg er som er mor i dette landet.
Sist redigert av Lisa : 15-10-12 kl 15:10.
|