Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

[Spinoff] Er det noen bøker som har (midlertidig) ødelagt lesegleden din?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-13, 15:26   #61
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Spinoff] Er det noen bøker som har (midlertidig) ødelagt lesegleden din?

Åjada. Jeg går stadig gjennom leseleie perioder, særlig når jeg har vært nødt til å lese mye norsk samtidslitteratur (kan dere ikke se til å ta dere sammen?! :handlingsretta type: ) eller annen litteratur som best egner seg til å suge livskraften ut av et menneske (Amalie Skram). Hakket bedre er det med bøker som gir en lyst til å kaldkvele den idioten av en hovedperson (Pan og Prosessen), da pleier jeg å avreagere med litt trashlitteratur etterpå. Lange transportetapper (bokstavelig talt) i fantasy kan også ta luven av meg, men der greier jeg vanligvis å pine meg gjennom om jeg bytter til lydbok.

Men sorgen over å avslutte gode bøker, den er jo herlig vond. Jeg har faktisk ikke lest ferdig enkelte bøker fordi jeg likte dem så godt at jeg ikke ville at de skulle slutte.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 15:47   #62
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Men sorgen over å avslutte gode bøker, den er jo herlig vond. Jeg har faktisk ikke lest ferdig enkelte bøker fordi jeg likte dem så godt at jeg ikke ville at de skulle slutte.

Pappa har det forholdet til Don Quijote. Han tar den frem, leser noen sider og legger den fra seg igjen.
Jeg har ikke lest den selv, må nok skaffe et eget eksemplar for jeg tror ikke pappa gir slipp på sin.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 15:52   #63
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Isslottet av Tarjei Vesaas. Alt av Tarjei Vesaas egentlig. Det ble lesetørke for første og siste gang på mange år etter at den var pensum på videregående. Samme med OK Corrall og Vrengt. Tilbake til Riverton var også gørrkjedelig og siden jeg liker å fullføre bøker så var det noen mnd med lite lesing før jeg endelig kom meg gjennom den.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 15:57   #64
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Pappa har det forholdet til Don Quijote. Han tar den frem, leser noen sider og legger den fra seg igjen.
Jeg har ikke lest den selv, må nok skaffe et eget eksemplar for jeg tror ikke pappa gir slipp på sin.

Du kan få min! Makan til båååring møl. Jeg skulle lese utvalgte kapitler på spansk og hele boka på norsk da jeg tok spansk mellomfag. Jeg endte med å lese de utvalgte kapitlene på norsk og ikke noe mer. Hvis folk fant meg sovende på lesesalen, så visste de automatisk hvilken bok jeg lå med hodet nedi.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 16:10   #65
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Tegn til Kjærlighet av Kjærstad fikk meg vel omtrent til å få lyst til å gå planken av kjedsomhet.
Halvbroren har jeg bare halvlest, og den tok litt gnisten fra meg.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 16:10   #66
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gikk på en bråstopp i bind fire i Hellemyrsfolket, og siden har jeg ikke nærmet meg Skram utenom et par pliktskyldige lesninger av "Karens jul" med norskklasser. Det ble for mye elendighet og determinisme.

Jeg likte både Fuglane og Isslottet, men ikke godt nok til å lese mer av Tarjei Vesaas. Halldis, derimot.

Gammel 07-01-13, 16:36   #67
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Fuglane er jo vakker! Amalie Skram, derimot, var litt drepen. Jeg parkerte også i begynnelsen av Undsets Husfrue, selv om jeg hadde lest Kransen med glede.

Jeg er en ekstremt useriøs og lite voksen bruker av litteratur, og tror aldri jeg har følt noe annet enn negativ følelser om bøker andre har beskrevet som vakre. Jeg fikser ikkebøker som blir for "forfattersk".

Gammel 07-01-13, 17:35   #68
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Tegn til Kjærlighet av Kjærstad fikk meg vel omtrent til å få lyst til å gå planken av kjedsomhet.

å ja, den ble jeg også skikkelig vred av. Møl!

Gammel 07-01-13, 17:49   #69
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Jeg har satt stor pris på det meste jeg har lest av John Irving - han har vært en av mine ferielektyrefavoritter, men Until I find you satte en brå stopper for min beundring, i hvert fall for den nesegruse. Jeg kom litt over halvveis.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 17:56   #70
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men den er jo fantastisk! Men skal man først snakke om grunnfagspensum, så kan jeg jo alltids si min mening om Tess of D'Urbervilles.

jeg elsker Tess.

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Fuglane og Hellemyrsfolket er jo erkeeksempler på bøker man for guds skyld ikke må lese for tidlig.

jeg elsker Hellemyrsfolket også. Fuglane har jeg ennå ikke lest.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 18:24   #71
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg takler ikke Vigdis Hjort. Hverken bøkene hennes eller sånn som hun framstår i intervjuene sine.

Jeg leser altfor lite ny, norsk litteratur, men Frode Tiller er på høyden med de beste! Jeg elsket Innsirkling og Innsirkling 2 og venter veldig utålmodig på bind nr. 3.

Gammel 07-01-13, 18:59   #72
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer ikke å lese når jeg leser mye faglitteratur. Jeg legger meg til en hel spesiell lesestil som jeg ikke klarer å legge fra meg, så da blir det håpløst. Hadde seks år på universitetet hvor jeg kun leste i ferier.

Gammel 07-01-13, 19:04   #73
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg slapper av fra lesing med … lesing. En studievenninne jeg delte hybel med en periode, var stadig helt over det.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 19:05   #74
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Det er noen få bøker som har gjort meg sur. Alkymisten og de jeg har prøvd meg på av john irving (ikke lest noen av dem ferdig).

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 19:19   #75
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Jeg slapper av fra lesing med … lesing. En studievenninne jeg delte hybel med en periode, var stadig helt over det.

You and me both, kamerat. Både avkobling fra lesing med lesing og tullerdunisse-studievenninner. Og lesing på sengen etter å ha kommet hjem fra disco på Rhodos kl 4.30 om morgenenen mener jeg og å huske at reisevenninnene mine stilte seg mildt uforstående til. Hørt sånt.

Gammel 07-01-13, 19:24   #76
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Og lesing på sengen etter å ha kommet hjem fra disco på Rhodos kl 4.30 om morgenenen mener jeg og å huske at reisevenninnene mine stilte seg mildt uforstående til. Hørt sånt.

Jeg får ikke sove om jeg ikke leser på senga. Selv om jeg altså kommer valsende brisen inn kl. 03.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 19:24   #77
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Herborg Vassmo. makan til elendighetsrulling.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 19:36   #78
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Salme ved reisens slutt. Ut å stjæle hester. Har lest det meste av Saabye Christensen, men ga opp Halvbroren.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 20:59   #79
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

"Den Grønne Mil". Jeg grein og grein og grein og leste ikke på lenge etterpå. Har aldri sett og kommer aldri til å se filmen.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-13, 21:13   #80
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Mine favoritter på vgs! Jeg skrev særemne om Kielland.

Jeg var tydeligvis ikke moden nok Jeg har ikke rørt en Kiellandbok noen gang siden... Jeg liker både Ibsen, Skram, Undset og Hamsun da - så jeg er ikke helt leseblond!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:52.