|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Hvilke tanker gjør du deg om klasseforskjeller i Norge? | |||
| Jeg/vi har ikke høyere utdanning og vi ser på såpeserier og leser aldri bøker og aviser |
|
2 | 1,08% |
| Jeg/vi har ikke høyere utdanning, men vi leser bøker, aviser og ser på nyheter |
|
43 | 23,12% |
| Jeg/vi har høyere utdanning, men vi ser heller på såpeserier enn å lese aviser og se på nyheter |
|
25 | 13,44% |
| Jeg/vi har høyere utdanning og vi leser aviser, bøker og ser på nyheter |
|
117 | 62,90% |
| Jeg tenkter at det i stor grad stemmer at arb. klassen er lite opplyste og ikke-lesende |
|
6 | 3,23% |
| Jeg tenker at det i noen grad stemmer at arbeiderklassen er lite opplyste og ikke-lesende |
|
72 | 38,71% |
| Jeg tenker at det sjelden stemmer at arbeiderklassen er lite opplyste og ikke-lesende |
|
28 | 15,05% |
| Jeg tror klasseforskjellene er større nå enn for noen tiår siden |
|
33 | 17,74% |
| Jeg tenker at klasseforskjellene er omtrent som de var for noen tiår siden |
|
42 | 22,58% |
| Arbeiderklassen Schmarbeiderklassen |
|
20 | 10,75% |
| Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 186. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Samfunnsklasser og livsstil
Eg syns dette perspektivet er opnare og meir riktig: Eg trur at hovudgrunnen til at ein vel yrkesfag er at ein har lyst på ein meir praktisk skulegong. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Re: Samfunnsklasser og livsstil
Jeg synes det, i et danningsperspektiv, er veldig fruktbart at flest mulig får den samme undervisningen. Nå som videregående er mer eller mindre obligatorisk(altså, det er jo fremdeles frivillig, men de fleste velger vel å starte på videregående etter endt grunnskole), synes jeg faktisk det er en viss fornuft i at de som velger yrkesrettet utdanning på vgs. også går ut derfra med grunnleggende allmennkunnskap. Jeg synes det er anelse fordomsfullt å mene at fordi man skal bli snekker, har man ikke bruk for kunnskaper om diktanalyse, eller mestre engelsk på et visst nivå.
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean. 2008 2013 2015 Sist redigert av Vianne Rocher : 10-02-13 kl 19:56. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Samfunnsklasser og livsstilJeg vil vel påstå at det er ganske mange der ute, også blant de som tok allmennfaglig linje, som nok ikke har følt et stort behov for å mestre diktanalyse. Sist redigert av Maverick : 10-02-13 kl 19:08. Årsak: To l-er, ja. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Samfunnsklasser og livsstil
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Kamerat Pære
|
|
|
#6 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Men allikevel så er det det med å ha en felles kunnskapsplattform å bygge videre på. Personlig så tenker jeg at alle, uansett retning på videregående bør ha et visst, likt fundament i grunnfagene. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Kamerat Pære
Nettopp!
|
|
|
#8 |
|
Librocubicularist
|
Det handlar litt om kven som typisk vel dei ulike linjene. Når snittet på helse- og sosialfag er 2,1 i begynnelsen av VG1 og ein har to timar i veka til rådigheit i norskfaget, er det ei utfordring knytta til det at elevar som har komme seg gjennom ungdomsskulen utan å lære å lese, skal analysere dikt. Eg skulle ønske vi kunne brukt tida på ferdighetstrening av relevante ferdigheter på yrkesfag. Barne- og Ungdomsarbeidarar kunne brukt norsktimane til å få god oversikt over barnelitteratur, medan elektro kunne fått trening i rapportskriving. Slik det er nå, kjem alle YF-linjene opp til same eksamen, og derfor må vi bruke mykje tid på dikt og novelle, fordi det er typiske eksamensoppgåver. Det ville vore betre å drilla svake lesarar i høgtlesing, før dei skal ut og jobbe i barnehage.
|
|
|
|
#9 |
|
Kamerat Pære
Tja. Jeg tenker at problemet ligger et annet sted om det er slik at det er helt vanlig at elever har gjort ferdig grunnskolen uten å lære og lese. Jeg vet ikke om det er rett å senke kravene på vgs. for å møte utdanningshullene fra grunnskolen om de er så store som du beskriver (og jeg har ingen grunn til å ikke tro deg, all den tid jeg ikke jobber i vgs.). Da tenker jeg at man heller bør gjøre noe på et tidligere stadium for å sikre at grunnkunnskapene sitter hos de aller fleste når de går ut av ungdomsskolen. Noe annet vil jo være en fallitterklæring til hele enhetsskolen og utdanningssystemet vårt, i mine øyne.
|
|
|
#10 |
|
etterpåklokest
|
For å analysere dikt, kanskje ikke. For å tolke tekst, vil jeg tro du har nytte av det. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Samfunnsklasser og livsstilDiktanalyse kan man sikkert klare seg godt uten, men ikke analyse av tekster som helhet. Tenkt alt det man ville gått glipp av i både romaner og avisartikler hvis man ikke hadde lært om virkemidler og det å lese mellom linjene. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Samfunnsklasser og livsstilJeg gikk yrkesskolen før reform 94. Man kunne velge to-årig grunnkurs som ga studiekompetanse, eller ett-årig som ikke ga det. Sist redigert av tjolahopp : 11-02-13 kl 15:10. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Samfunnsklasser og livsstilTja. Jeg og mannen er nok litt ulik der tror jeg.
|
|
|
#14 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Samfunnsklasser og livsstilJeg er klassisk Venstre-velger; har høyere utdannelse, bruker kulturlivet, bor urbant, leser bøker og aviser og er samfunnsengasjert. Selv om jeg velger bort nyhetene på TV.
|
|
|
#19 |
|
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ahhh...
|