Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rasisme eller dårlig oppførsel?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-14, 09:29   #1
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvordan kjenner du igjen en mannlig muslim?

Nei den er verre.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 13:41   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan kjenner du igjen en mannlig muslim?

De fleste mannlige muslimer vil man jo ikke kunne identifisere som det.

Ser man Abid Raja så kan man ikke vite om han er muslim, hindu, kristen, ateist eller noe helt annet basert på utseendet.

Men de stadig flere som går kledd som dette (han i midten) har jo valgt klær som en veldig tydelig markør for religiøs tilhørighet:

Gammel 05-11-14, 13:15   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også syns jeg det er merkelig å si at fordommer eller rasisme er mer bunnet i religion enn hudfarge, siden det vanligvis er hudfargen som gjør at en person blir stemplet som muslim.

I den grad jeg antar noe om folks religion så gjør jeg det basert på klesdrakt og ikke hudfarge. Afrikanere er godt spredd over flere religioner, det er tilnærmet umulig å se forskjell på en inder og en pakistaner, det er mange muslimer med et vestlig utseende (bosniere, for eksempel).

Ellers er det en veldig interessant debatt som jeg skal tenke mer på, men det Katta sa over her ga mening for meg, i hvert fall.

Gammel 04-11-14, 22:07   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noe av den vanligste og mest graverende rasismen ser man i fraser som "jeg er ikke rasist, men....". Men jeg er enig i at ordet rasisme til en viss grad blir misbrukt i endel diskusjoner. Og det blir brukt av grupper og enkeltpersoner som et frikort for all kritikk. Det er et ganske avvæpnende kort å dra da det på et vis parkerer motstanderen fullstendig på sidelinjen omtrent uansett hva vedkommende har sagt og ment.

Men til denne situasjonen:
Elevene gjorde narr av en lærer på grunn av måten hun snakket på. Dette var en mørkhudet lærer. Jeg oppfatter det som dårlig oppførsel og ikke rasisme i utgangspunktet gitt at de kunne gjort det samme med en hvit lærer med fremmed aksent.
Derimot synes jeg det er viktig og riktig å snakke med barna om hvordan de kan bli oppfattet i verste fall, og at man benytter denne sjansen til å snakke om hva rasisme er, og at de som har en annen kultur og hudfarge kan være litt sårbare på slike ting og oppfatte det som rasisme selv om det ikke var i tankene i det hele tatt. Jeg synes ikke skolen gjør noe galt i å si at de var med på noe som "involverte rasisme", men jeg hadde protestert dersom de hadde stemplet barna som rasister. Der er det ganske stor forskjell.

Gammel 05-11-14, 12:26   #5
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

(...) Men til denne situasjonen:
Elevene gjorde narr av en lærer på grunn av måten hun snakket på. Dette var en mørkhudet lærer. Jeg oppfatter det som dårlig oppførsel og ikke rasisme i utgangspunktet gitt at de kunne gjort det samme med en hvit lærer med fremmed aksent.
Derimot synes jeg det er viktig og riktig å snakke med barna om hvordan de kan bli oppfattet i verste fall, og at man benytter denne sjansen til å snakke om hva rasisme er, og at de som har en annen kultur og hudfarge kan være litt sårbare på slike ting og oppfatte det som rasisme selv om det ikke var i tankene i det hele tatt. Jeg synes ikke skolen gjør noe galt i å si at de var med på noe som "involverte rasisme", men jeg hadde protestert dersom de hadde stemplet barna som rasister. Der er det ganske stor forskjell.

Jeg synes Katta sier det bra her, og at Tallulah sier mye fornuftig (som vanlig).

Interessant tråd, om et tema jeg har fundert en del på. Vi hadde en kort periode der Ullungen (adoptert fra Kina) ble kalt "brunis" av noen av guttene i klassen. Selv om jeg reagerte sterkt da jeg fikk vite om det, så jeg ingen grunn tl å dra rasisme-kortet, da de samme guttene samtidig ertet et par av de andre jentene for andre "lyter", som lav høyde og dyp stemme. Alle de involverte kom fra samme bhg, og ertingen startet en liten stund etter skolestart, da alle havnet i samme klasse. Vi så det som en måte for guttene å hevde seg på i klassen, ved å dupere noen jenter de allerede kjente godt. Det ble tatt tak i, og tok raskt slutt.

Men så hører jeg innimellom Ullungen fortelle ting om de samme guttene, som jeg ikke synes er greit, spesielt ikke når det blir flere episoder, som føyer seg inn i et mønster. For eksempel så hadde de en vikar som var mørk i huden, og henne holdt de et voldsomt leven for (dét gjør de forsåvidt for alle vikarer), og spurte gjentatte ganger hvorfor hun var "brunis". I fjor fikk de en ny jente i klassen. Hun har Pakistansk bakgrunn, og ditto etternavn, og har blitt ertet mye for navnet sitt. Dette er det visst slutt på nå, etter at det også har blitt tatt tak i, men for meg virker det som det ligger noen nokså grumsete holdninger i bunnen her (som barna antakelig ikke har suget av eget bryst), så jeg følger med, og kommer til å ta det opp om det blir flere episoder.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 09:31   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I tillegg er det ikke alle kvinnelige muslimer som går med hijab eller annet religiøst antrekk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 09:42   #7
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil si at det lett kan finnes måter å gjøre narr av uttale på som ville være rasistiske med god margin. Om man tyr til en generisk uttale som assosieres med visse etniske grupper, men som ikke nødvendigvis ligner særlig på lærerens reelle norske uttale, vil jeg si at det er på linje med å bruke hudfargebaserte skjellsord. Jeg var ikke der, så jeg vet ikke om det var det som skjedde, så klart.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 13:05   #8
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne tråden ga meg en assosiasjon til ei hending for ei tid tilbake. Eg såg en mørkhuda ungdom og spurte sonen min om han kjente vedkommande og om han var frå Somalia. Eg fekk då tilbake eit spørsmål om eg var rasist frå min kloke 12-åring. Då blei eg litt overraska over bruken av begrepet rasisme og vi hadde en samtale om det. Han meinte at eg utifrå min visuelle observasjon såg ein høg, tynn ungdom med mørk hud og gjekk automatisk ut i frå at han var frå Somalia og ikkje Etiopia som guten er i frå. Kven av oss som har rett veit eg ikkje, men eg syns at en slik bruk av ordet blir feil. Kva syns FP?

Til HI er eg enig med Banana.

Gammel 05-11-14, 13:08   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg syns ikke det er rasisme å spørre om han er fra Somalia. Muligens en smule fordomsfullt (og jeg regner med; irrelevant).

Gammel 05-11-14, 13:33   #10
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nei, jeg syns ikke det er rasisme å spørre om han er fra Somalia. Muligens en smule fordomsfullt (og jeg regner med; irrelevant).

Men spørsmålet mitt er likevel kvifor dette er fordomsfullt? Er det fordomsfullt å sjå ei lys kvinne i Bangladesh og gjere seg betraktningar om ho kan vere norsk?

Og så forstår eg ikkje kvifor det er irrelevant. Å vite noko om dei rundt oss, kva land dei kjem i frå og kva som er viktig i det landet er for meg relevant. Eg er ofte på nasjonaldagsfeiringar som blir markert her i landet, sist på Kongo si markering. Då framstår det ikkje irrelevant for meg å vite kven som er frå kva for eit land, kven gratulerer eg med dagen, kven helse eg på, kor lenge har dei vore på mottak, kva er sjansane for å få opphald osv.

Gammel 05-11-14, 13:41   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Men spørsmålet mitt er likevel kvifor dette er fordomsfullt? Er det fordomsfullt å sjå ei lys kvinne i Bangladesh og gjere seg betraktningar om ho kan vere norsk?

Og så forstår eg ikkje kvifor det er irrelevant. Å vite noko om dei rundt oss, kva land dei kjem i frå og kva som er viktig i det landet er for meg relevant. Eg er ofte på nasjonaldagsfeiringar som blir markert her i landet, sist på Kongo si markering. Då framstår det ikkje irrelevant for meg å vite kven som er frå kva for eit land, kven gratulerer eg med dagen, kven helse eg på, kor lenge har dei vore på mottak, kva er sjansane for å få opphald osv.

Jeg skrev "mulig fordomsfullt" fordi jeg ikke vet i hvilken sammenheng det ble spurt. Å gå ut i fra at alle høye mørke menn er fra Somalia vitner for eksempel om et ganske snevert verdensbilde.

Irrelevant, fordi, utenom sammenhenger hvor man skal gratulere noen med nasjonaldagen, eller andre spørsmål direkte knyttet opp mot hvilket land noen er i fra, betyr det lite hvor noen er født. Særlig om de er vokst opp i samme miljø som sønnen din. Og det blir vel kanskje ekstra irrelevant om du allikevel går ut i fra at han er fra Somalia.

Jeg mener altså ikke at det er rasistisk å spørre noen hvor de er i fra, eller være interessert i det altså. Men det kan være nyttig å gjøre seg none tanker om hvorfor man lurer på det. Hvilken nytte har kunnskapen? Kanskje da spesielt om det er snakk om mennesker som har bodd her lenge, eller til og med er født her.

Gammel 05-11-14, 13:44   #12
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er min erfaring at mange barn og ungdommer som har litt mørkere hud er norske og gjerne er født i Norge. Det er det jeg har programert inn som utgangspunkt. Hvis jeg blir kjent med dem, hører at de har en ikkenorsk aksent og de selv kommer inn på at de er født et annet sted, kan jeg spørre om bakgrunnen deres. Jeg tror det kan være kjipt å føle seg norsk, men hele tiden oppleve forventninger om at man ikke er helt norsk likevel.

Gammel 05-11-14, 13:46   #13
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Nå er min erfaring at mange barn og ungdommer som har litt mørkere hud er norske og gjerne er født i Norge. Det er det jeg har programert inn som utgangspunkt. Hvis jeg blir kjent med dem, hører at de har en ikkenorsk aksent og de selv kommer inn på at de er født et annet sted, kan jeg spørre om bakgrunnen deres. Jeg tror det kan være kjipt å føle seg norsk, men hele tiden oppleve forventninger om at man ikke er helt norsk likevel.

Der er eg heilt enig med deg! Akkurat i dette tilfellet visste eg at han var asylsøkjar. Men minsta har ei venninne adoptert frå Etiopia som stadig får spørsmål om kor ho kjem frå.

Gammel 05-11-14, 13:48   #14
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Der er eg heilt enig med deg! Akkurat i dette tilfellet visste eg at han var asylsøkjar.

Ok, det jo relevant å vite i forhold til det du skrev først.

Gammel 05-11-14, 13:14   #15
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Det er veldig dårlig oppførsel, men jeg tror ikke jeg ville kategorisert det som rasisme.
På Bergensbarneskolen og i den litt rampete klasse jeg jeg gikk på, kunne det fort ha blitt tilsvarende haloi i klasserommet hvis læreren snakket østlandsk ...

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-14, 13:45   #16
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Kanskje eg er for nysgjerrig, men det har ingenting med fordommar å gjere når eg lure på det. Eg syns det er interessant å høyre kva bakgrunn folk har, også om folk er frå Jessheim eller Drøbak.

Gammel 05-11-14, 13:47   #17
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Kanskje eg er for nysgjerrig, men det har ingenting med fordommar å gjere når eg lure på det. Eg syns det er interessant å høyre kva bakgrunn folk har, også om folk er frå Jessheim eller Drøbak.

Ja, og gutten du så kunne jo like gjerne vært fra Jessheim eller Drøbak som Somalia.

Gammel 05-11-14, 13:49   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Absolutt, og slik nysgjerrighet er jo lov. Men f.eks. for min venninne, som er født og oppvokst i Norge, med en norsk og en utenlandsk forelder er det fullstendig irrelevant for hvem hun er at den ene forelderen trådte sine barnesko i et annet land. Så "Ja, men hvor er du egentlig fra?" fordrer et svar som ikke gir spørreren noe som helst relevant, utover å kunne sette henne i en bås vedkommende mener hun hører hjemme.

Gammel 05-11-14, 13:51   #19
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Absolutt, og slik nysgjerrighet er jo lov. Men f.eks. for min venninne, som er født og oppvokst i Norge, med en norsk og en utenlandsk forelder er det fullstendig irrelevant for hvem hun er at den ene forelderen trådte sine barnesko i et annet land. Så "Ja, men hvor er du egentlig fra?" fordrer et svar som ikke gir spørreren noe som helst relevant, utover å kunne sette henne i en bås vedkommende mener hun hører hjemme.

Og dette er eg også enig i. Det er eit vanskelig tema for mange og det er lett å trå feil. Spesielt når det uvitenhet/dumskap inn i bildet. Til dømes omtale mora mi framleis venninna til minsta som "ho frå Afrika". Heldigivs eksplodere minsta på mormora si kvar gong.

Gammel 05-11-14, 13:52   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ellers så er det interessant det med at en handling kan være rasistisk selv om den ikke er ment sånn. Et nærliggende eksempel er vel bruk av ordet "neger". Når snille, men ganske uopplyste, gammeltante Olga kaller den nye naboen for "en veldig hyggelig neger" så er jo det åpenbart en rasistisk uttalelse, selv om hun kanskje er en av de som virkelig ikke legger annet enn en utseendebeskrivende mening i det (som når vi sier "svart" eller "av afrikansk opprinnelse") og selv ikke er rasist.

Men jeg er ikke sikker på om den tolkningerner appliserbar til HI. For dersom disse barna ville mobbet læreren for uttale uavhengig av om hun var tysk eller somalisk, da får jeg meg ikke til å forstå at det kan være en rasistisk handling.

Men det er en åpenbar anledning til å ta utgangspunkt i det helt uakseptable i å flokkmobbe noen for noe (særlig noe de ikke kan noe for, som aksent) og si at det i tillegg vil være ekstra belastende for mottakeren dersom hun er i en situasjon der hun ofte møtes av rasistiske fordommer, små og store. Eller noe.

Og så fikk jeg en påminnelse om at jeg må ta rasismepraten med barna igjen, jeg er litt usikker på hvor godt de to minste forstår begrepet og fenomenet. Det er jo så viktig å snakke om, men jeg misliker det så intenst. Det er fælt så skulle introdusere barna for ideen om at "jo, noen mener faktisk at de er mer verdt enn andre, fordi de kommer fra et annet land eller har en annen farge eller religion". Det forvirrede "but why!!??"-uttrykket deres er litt hjerteskjærende. De har venner med flere farger og bakgrunner og det er kjipt å skulle rokke ved den selvsagte fargeblindheten de har. Eller, de merker seg farge, men da som en nøytral markør som hårfarge eller høyde.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:42.