|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#2 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?
De fleste mannlige muslimer vil man jo ikke kunne identifisere som det.
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
I den grad jeg antar noe om folks religion så gjør jeg det basert på klesdrakt og ikke hudfarge. Afrikanere er godt spredd over flere religioner, det er tilnærmet umulig å se forskjell på en inder og en pakistaner, det er mange muslimer med et vestlig utseende (bosniere, for eksempel).
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?Noe av den vanligste og mest graverende rasismen ser man i fraser som "jeg er ikke rasist, men....".
![]() |
#5 |
Tvåtusentalssuffragett
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes Katta sier det bra her, og at Tallulah sier mye fornuftig (som vanlig).
![]() |
#7 |
kamerat
|
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?Jeg vil si at det lett kan finnes måter å gjøre narr av uttale på som ville være rasistiske med god margin. Om man tyr til en generisk uttale som assosieres med visse etniske grupper, men som ikke nødvendigvis ligner særlig på lærerens reelle norske uttale, vil jeg si at det er på linje med å bruke hudfargebaserte skjellsord. Jeg var ikke der, så jeg vet ikke om det var det som skjedde, så klart.
![]() |
#8 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?Denne tråden ga meg en assosiasjon til ei hending for ei tid tilbake. Eg såg en mørkhuda ungdom og spurte sonen min om han kjente vedkommande og om han var frå Somalia. Eg fekk då tilbake eit spørsmål om eg var rasist frå min kloke 12-åring. Då blei eg litt overraska over bruken av begrepet rasisme og vi hadde en samtale om det. Han meinte at eg utifrå min visuelle observasjon såg ein høg, tynn ungdom med mørk hud og gjekk automatisk ut i frå at han var frå Somalia og ikkje Etiopia som guten er i frå. Kven av oss som har rett veit eg ikkje, men eg syns at en slik bruk av ordet blir feil. Kva syns FP?
![]() |
![]() |
#10 |
Ferdiglada
Men spørsmålet mitt er likevel kvifor dette er fordomsfullt? Er det fordomsfullt å sjå ei lys kvinne i Bangladesh og gjere seg betraktningar om ho kan vere norsk?
![]() |
![]() |
#11 |
Glamorøs
|
Jeg skrev "mulig fordomsfullt" fordi jeg ikke vet i hvilken sammenheng det ble spurt. Å gå ut i fra at alle høye mørke menn er fra Somalia vitner for eksempel om et ganske snevert verdensbilde.
![]() |
#12 |
This is normal!
|
Nå er min erfaring at mange barn og ungdommer som har litt mørkere hud er norske og gjerne er født i Norge. Det er det jeg har programert inn som utgangspunkt. Hvis jeg blir kjent med dem, hører at de har en ikkenorsk aksent og de selv kommer inn på at de er født et annet sted, kan jeg spørre om bakgrunnen deres. Jeg tror det kan være kjipt å føle seg norsk, men hele tiden oppleve forventninger om at man ikke er helt norsk likevel.
![]() |
![]() |
#13 |
Ferdiglada
Der er eg heilt enig med deg! Akkurat i dette tilfellet visste eg at han var asylsøkjar. Men minsta har ei venninne adoptert frå Etiopia som stadig får spørsmål om kor ho kjem frå.
![]() |
![]() |
#14 |
This is normal!
|
Ok, det jo relevant å vite i forhold til det du skrev først.
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?Det er veldig dårlig oppførsel, men jeg tror ikke jeg ville kategorisert det som rasisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Ferdiglada
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?Kanskje eg er for nysgjerrig, men det har ingenting med fordommar å gjere når eg lure på det. Eg syns det er interessant å høyre kva bakgrunn folk har, også om folk er frå Jessheim eller Drøbak.
![]() |
![]() |
#17 |
This is normal!
|
Ja, og gutten du så kunne jo like gjerne vært fra Jessheim eller Drøbak som Somalia.
![]() |
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
Absolutt, og slik nysgjerrighet er jo lov. Men f.eks. for min venninne, som er født og oppvokst i Norge, med en norsk og en utenlandsk forelder er det fullstendig irrelevant for hvem hun er at den ene forelderen trådte sine barnesko i et annet land. Så "Ja, men hvor er du egentlig fra?" fordrer et svar som ikke gir spørreren noe som helst relevant, utover å kunne sette henne i en bås vedkommende mener hun hører hjemme.
![]() |
#19 |
Ferdiglada
Og dette er eg også enig i. Det er eit vanskelig tema for mange og det er lett å trå feil. Spesielt når det uvitenhet/dumskap inn i bildet. Til dømes omtale mora mi framleis venninna til minsta som "ho frå Afrika". Heldigivs eksplodere minsta på mormora si kvar gong.
![]() |
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Rasisme eller dårlig oppførsel?Ellers så er det interessant det med at en handling kan være rasistisk selv om den ikke er ment sånn. Et nærliggende eksempel er vel bruk av ordet "neger". Når snille, men ganske uopplyste, gammeltante Olga kaller den nye naboen for "en veldig hyggelig neger" så er jo det åpenbart en rasistisk uttalelse, selv om hun kanskje er en av de som virkelig ikke legger annet enn en utseendebeskrivende mening i det (som når vi sier "svart" eller "av afrikansk opprinnelse") og selv ikke er rasist.
![]() |
|
|