Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det skoleveskepress der du bur?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Er det veskepress?
Ja, det er det 5 4,85%
Ja, til dels 15 14,56%
Nei, det er det ikkje 78 75,73%
Kors, og fri meg frå alt 5 4,85%
Deltakere: 103. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-15, 01:32   #1
Bamsemums
Bør lage seg en tittel selv

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er det skoleveskepress der du bur?

Varierer veldig. Enkelte dager har vi fag som krever mange bøker. Nok så mye press på veska da. Andre dager ikke

Gammel 08-02-15, 09:28   #2
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Varierer veldig. Enkelte dager har vi fag som krever mange bøker. Nok så mye press på veska da. Andre dager ikke

dust!

Gammel 08-02-15, 09:33   #3
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg bor på Bøler og her er det mange ungdommer i rett alder. Jeg har ikke selv barn i den alderen, men her om dagen la jeg merke til ei jente med MK veske og reagerte, det ser jeg virkelig ikke mye av her. Klærne virker normalt spredd, noe UGGs, et par svære jakker som lukter penger og pels og nå også MK over skulderen. Jeg tror det er et greit område i så måte, grei blanding av blokker, rekkehus og eneboliger.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 10:02   #4
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storesøster begynte på ungdomsskolen nå. Jeg har så langt ikke oppfattet at det er en skole med noe stort press på noenting som helst. Utenom det typiske norske presset om at man skal spille fotball. Men siden hun både spiller og liker det så er ikke det et press som plager oss.

Jeg kjenner andre som har barn der og som opplever et stort press på å ha det "rette" så jeg tror at det dreier seg om ganske store forskjeller mellom klasser og mellom individers egne oppfatninger av hva som er press og hva de "trenger". Uansett har jeg aldri hørt om at presset går på klær til den typen summer som er nevnt her.

Jeg bor forholdsvis sentralt i Bergen og sogner til en ungdomsskole som rekrutterer fra et stort område med veldig stor spredning på klasse, etnisitet og økonomi.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 10:12   #5
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er ikke fokus på vesker her, men ungdommene er temmelig likt "uniformerte" likevel. "Alle" har iPhone og det er tett mellom Svea/Canada Goose-jakkene. Så om det ikke er veske-press, så er det i alle fall til en viss grad merke-press. I følge husets 10-klassing så er det omtrent ingen som bruker veske på skolen, men MK lommebøker er svært populært.

Gammel 08-02-15, 10:15   #6
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pappalille, her.

Jeg bor på Bøler og her er det mange ungdommer i rett alder. Jeg har ikke selv barn i den alderen, men her om dagen la jeg merke til ei jente med MK veske og reagerte, det ser jeg virkelig ikke mye av her. Klærne virker normalt spredd, noe UGGs, et par svære jakker som lukter penger og pels og nå også MK over skulderen. Jeg tror det er et greit område i så måte, grei blanding av blokker, rekkehus og eneboliger.

Du har sett tv-innslaget fra naboskolen, med akkurat samme bebyggelse?
Helt ærlig tror jeg dette er mer utbredt enn vi vil tro.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 10:36   #7
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi har gutt på Uskolen da så det er lite mas om å kjøpe veske.
Men han va veldig bestemt på hvilken sekk han ville ha ved Uskolestart. De gutta som var innom her i sommer var også veldig klar på at det var sekk fra Napapijri de skulle ha.

Gammel 08-02-15, 10:56   #8
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Du har sett tv-innslaget fra naboskolen, med akkurat samme bebyggelse?
Helt ærlig tror jeg dette er mer utbredt enn vi vil tro.

Nei, jeg har ikke dét. Det er garantert press av ett eller annet slag uansett hvor man bor er jeg redd. Vi får finne balansegangen, og krysse fingrene vel. Jeg gruer meg til det blir aktuelt her, vi voksne er nokså prinsippfaste hva angår å gi etter for press, men det blir noen kamper. Puh.

Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 11:00   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok at gruppetilhørighet og bevissthet på hva man skal ha på seg for å være innenfor er noe som finnes omtrent overalt, det er bare veldig mye mer praktisk når det er lettere tilgjengelige objekter som skal til.

Gammel 08-02-15, 11:17   #10
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ærlig talt ikke. Jeg har en sønn i sjuende, men har ikke sett noen spesiell uniformering blant ungene der. Jeg sitter på bussen med ungdomsskole- og videregåendeelever hver dag, og synes faktisk jeg ser et ok mangfold. Men hva vet jeg? Dette er Bærum vest.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 11:25   #11
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er forundret over alle som sier at elvene bruker sekk der dere bor. Jeg reiser en del rundt på vgs over hele landet, og har ikke vært på en eneste skole der jentene bruker sekk. Gutta bruker i større grad, men jentene har definitivt vesker. Siden jeg er veskeblind, aner jeg ikke hvilke merker vi snakker om.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 16:27   #12
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg er forundret over alle som sier at elvene bruker sekk der dere bor. Jeg reiser en del rundt på vgs over hele landet, og har ikke vært på en eneste skole der jentene bruker sekk. Gutta bruker i større grad, men jentene har definitivt vesker. Siden jeg er veskeblind, aner jeg ikke hvilke merker vi snakker om.

På skolen jeg jobber bruker 99% av elevene sekk. Noen bruker bag, men ingen bruker designerveske til skolebøker.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 21:51   #13
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Eg kan berre svare for min vgs-skole der eg arbeider, men der er det sekker som vert brukt. Men dette er gammal arbeider-bygd. Jakker og sko, der er det ein del merker ute og går, ser eg.

Gammel 08-02-15, 11:27   #14
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg er faktisk ikke sikker, men umiddelbart vil jeg si at det ikke ser sånn ut - de fleste har ordinære sekker og bager. Jeg tror det er verre stellt med bekledning for øvrig.

Gammel 08-02-15, 18:39   #15
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Jeg er faktisk ikke sikker, men umiddelbart vil jeg si at det ikke ser sånn ut - de fleste har ordinære sekker og bager. Jeg tror det er verre stellt med bekledning for øvrig.

Ja, er det det? Jeg kjenner få i den alderen og aner ikke hvordan det er her, så jeg vil gjerne høre. Vet jo at på noen skoler på den andre siden av byen er det press og utover for oss er det også.

Gammel 08-02-15, 11:31   #16
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva mener dere med press? Det er definitivt uniformeringstendenser, men siden vi ikke har økonomi til å følge opp sånt mangler min mye av det venninnene har. Jeg merker ikke noe til at hun føler det vanskelig, eller at hun holdes utenfor på noen måte. "Alle andre har" er en setning jeg aldri har hørt.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 12:19   #17
Trixie

Trixie sin avatar

Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Merker ingenting på barneskolen.
Får ungdomsskolebarn til høsten, men han er i alle fall nå, fint lite opptatt av det.
På vgs i nabolaget der jeg jobber derimot, der er det virkelig "ille". Masse dyre vesker og klær.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-15, 18:19   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden går i syvende, men det er felles skole helt fra barnehage til videregående, så man ser en god del til de eldre også. Ut fra det jeg ser, er det stor variasjon i både klær, utstyr, frisyre og annet, og blant hans kamerater er det i alle fall ikke noen merkebevissthet, såvidt jeg kan se. Alle bruker ryggsekk til skolebruk, tror jeg.

Gammel 08-02-15, 18:40   #19
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jo foreløpig små unger. Snuppa (10 år) er skremmende bevisst på merker allerede nå. Foreløpig har ønskene begrenset seg til converse, Toms og UGGs. Hun fikk de to førstnevnte i sommer siden de kosta like mye som andre sko der vi var på ferie. Og hun syntes det var greit nok med noen kopier av UGGs (ikke fake, men noe som lignet og som faktisk er vanntette). Jeg frykter at det blir mye mas fra henne om riktige merker i årene som kommer. Og jeg er spent på hvordan vi kommer til å forholde oss til dette.

Jeg tror ikke det er altfor ille på vår nærungdomsskole, og siden vi bor i Oslo kommer det veldig an på hvilken videregående man begynner på.

Jeg har søskenbarn som er veldig mye yngre enn meg, og der har en gått på Ris og en på Foss. Og de beskriver to helt forskjellige verdener når det kommer til merkepress.

Gammel 08-02-15, 18:47   #20
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Tjorven: Min som er like gammel som din fikk også Converse i fjor vår fordi jeg var på jobbreise til USA og fikk tak i dem der svært så billig. Vel, de ble omtrent ikke brukt, var rett og slett ikke gode, nå er de for små. Så her tror jeg ikke det blir mer mas om det fremover. Toms fikk hun også fra USA når jeg tenker meg om.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:02.