|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Skrekkøgle
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)
Det er, ifølge to av lovskolene i islam, sunnah å omskjære jenter. Men omskjære, ikke kjønnslemlesting. Somalierne følger den ene av disse lovskolene. Det de baserer seg på, er en hadith, hvor det er sagt at Profeten sa til en kvinne, at dersom hun måtte gjøre noe med en jente (ordet som er brukt for jente i den hadith, viser at det ikke var snakk om jenter under puberteten), så ta så lite som mulig. Dette var henspeilet på at det var vanlig å gjøre noe med store indre kjønnslepper, fordi det den gangen, var grobunn for bakterier i varmen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Borte
|
Tatt i betraktning graden av samfunnsopplysning i Somalia og vestlige land, så ja. Det er verre å oppdra nazister. Uansett så har det lite med saken å gjøre, og det er totalt meningsløst å stille kulturell omskjæring (nedarvet gjennom utallige generasjoner) opp mot nazisme (utspring for under 100 år siden og et viktig referansepunkt i den vestlige historien).
|
|
|
#3 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Om noen påstår at Jesus egentlig var en kvinne, så sier jeg også at de tar feil.
|
|
|
#5 |
|
Absolut ateist
|
Religion er ikke bare tro, det er også historie. Det levner jo ingen tvil om at Jesus-personen har eksistert.
|
|
|
#6 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Å fjerne friske deler av kjønnsorganer for tradisjonens skyld er lemlestelse på lik linje med å hogge av lillefingen.
|
|
|
#7 |
|
Truth is in the x-files
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Men nå mistet jeg tråden litt. (pun intended) The Nazi Olson Twins skal vel ikke omskjæres? Det er vel bare snakk om å kutte forbindelsen mellom de fremre hjernelappene og resten av hjernen?
|
|
|
#8 |
|
Borte
|
Du skjønner diskusjonen handler nå om hvorvidt omskjæring er verre enn nazioppdragelse.
|
|
|
#9 |
|
Mother of Dragons
|
|
|
|
#10 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her som alltid ellers: Uncyclopedia to the rescue – Prussian Blue. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Mother of Dragons
|
|
|
|
#12 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Har jeg sagt at jeg forsvarer? Absolutt ikke, jeg er ikke for noen former av omskjæring, verken mannlig eller kvinnelig. MEN; poenget er at det er mindre skadelig med de mildeste formene av kvinnelig omskjæring av kvinner, enn det er med tradisjonell omskjæring av gutter. Og ganske mange folk ser ut til å godta omskjæring av gutter i langt større grad enn de gjør av jenter. Derfor velger jeg å opplyse om at det faktisk finnes grader av kvinnelig "omskjæring" som er et langt mindre inngrep enn tradisjonell omskjæring av gutter og jeg mener at er man mot det ene så bør man automatisk være mot det andre. Det går ikke an å si at ALL kvinnelig omskjæring er feil, mens mannlig omskjæring er greit. Da aner man faktisk ikke hva man snakker om.
|
|
|
#13 |
|
Live and let live
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Hvorfor prikker de da? For å gi smerte? For å ødelegge funksjonen?
|
|
|
#14 |
|
Skrekkøgle
|
Mange sier det faktisk øker nytelsen... |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Truth is in the x-files
|
|
|
|
#16 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Hvorfor? Aner ikke. Renselsesprosess kanskje. Hva er vitsen med noen av formene for omskjæring som ikke er medisinsk begrunnet? Det er ingen vits, bare dum "tradisjon".
|
|
|
#17 |
|
Ustabil
|
Vel, omskjæring av gutter har jo hatt en slags begrunnelse med det at man spesielt i varmere strøk har lett for å få oppblomstring av sopp eller bakterier under forhuden, sånn at fjerning av forhuden kan være en fordel - selv om den i utgangspunktet ikke er for trang. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har mine tvil. Men man vet naturlgivis ikke hvilken begrunnelse disse stammesamfunenne egentlig hadde for å begynne med omskjæring av hverken gutter eller jenter i steinalderen. Men jeg er overbevist om at den ikke var fornuftig, og tviler også på at den hadde noen som helst positiv effekt. Det er nok tilsvarende andre typer kroppsmodifisring som blir utført i forbindelse med overgangsriter (tatoveringer, leppeforstørrelse etc).
Her er det jo litt forskjell på såkalt tradisjonell/rituell omskjæring (som bla. jøder og muslimer driver med), og "moderne" omskjæring som har vært praktisert i Vesten de siste par hundre år, og som fortsatt er svært utbredt i USA. For "moderne" omskjæring av jenter og gutter (dette har vært gjort på jenter i Europa og Nord Amerika også men i mye mindre utstrekning enn på gutter), har hovedbegrunnelesen i virkeligheten alltid vært, som du skriver over, å hindre glede av sex, og å begrense masturbasjon. Og det som er viktig å få med seg her er at dette altså primært gjelder omskjæring av gutter i vår kulturkrets. Alle påstander om positive helseeffekter er vikarierende argumenter, men mange har jo begynt å tro på dem. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Barnemishandling på høyt plan (VG)Nå til dags er man selv i varmere strøk ofte opplyst om hygiene. Dessuten har varmere strøk ingenting å si for den massive tradisjonen av moderne omskjæring av gutter i USA.
|
|
|
#20 |
|
Ustabil
|
Ja, men det var den opprinnelige begrunnelsen, det var vel det vi snakket om? |
|
|
|