|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...For min del handlar dette egentlig mest om lidenskap, kunnskapstrang og nysgjerrighet (og eg anar ikkje korleis eg skal stave det ordet.. kan nokon hjelpe?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Epikur
|
![]() Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...Traktorpulling er det faktisk svært interessant at noen driver med!
![]() |
#63 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...
Ved første øyekast så det i hvert fall veldig interessant ut.
![]() |
#64 |
Epikur
|
Jeg har to brødre som en gang reiste 30 mil for å se på traktorpulling. Så interessant er det. Men jeg synes det er veldig interessant at man vil reise i 4,5 timer for å se digre traktorer?!
![]() |
#65 |
Tåler regn
|
En trenger faktisk høyere utdannelse for å finne ut hva som er kjekt med det |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Epikur
|
![]() Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...Dette er jo en ypperlig anledning til å lære mer om traktorpulling.
![]() |
#67 |
kamerat
|
![]() |
#68 |
Passiv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Når ens utdanning går en til hodet ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
frakoblet
|
Dette syns jeg var et vanvittig godt innlegg. Det handler om sosial kompetanse.
![]() |
#72 |
flisespikker
|
![]() Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...Også veldig enig med Fnatten i at sosial kompetanse ikke trenger ha noe med utdannelse å gjøre. Men om folk har sosial kompetanse er jo også en helt annen sak enn om de har kunnskaper og ideer som man(/jeg) synes det er interessant å snakke om. Kjapt oppsummert vil jeg si at folk med god sosial kompetanse er flinke til å snakke med folk; folk med god kompetanse på andre områder (som jo ikke trenger være akademiske) har interessante ting å snakke om. En slags kombinasjon er alltid å foretrekke (men for egen del synes jeg nok ha-noe-å-fare-med-koeffisienten er vesentlig viktigiere enn hyggelig-og-grei-koeffisienten). Evne til refleksjon og selvstendig vurdering er noe som ikke trenger ha noe med såkalt "EQ" å gjøre, og det er heller ikke noe man nødvendigvis lærer på skolen, men det er en veldig sentral egenskap for å være det jeg vil kalle "smart" eller "oppegående".
![]() |
#73 |
Pauset
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
flisespikker
|
Det er helt klart en individuell vurdering hva man foretrekker.
Med meg er det nok litt omvendt. (I alle fall hvis vi snakker om det å ha et nært forhold til noen, og ikke bare et velfungerende nabo-/kollega-forhold eller lignende.) Hvis noen ikke har noe interessant å komme med, trives jeg bedre med å lese en god bok for meg selv. Men selvsagt, hvis folk er aktivt "u-hyggelige" og direkte slemme, så vil jeg ikke ønske å tilbringe tid med dem.
![]() |
#75 |
Passiv
|
Godt skrevet. |
![]() |
![]() |
#76 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...Jeg er nok enig med Skilpadda. Det finnes mennesker som er helt uten tyngde, men verdens hyggeligste. Da får jeg ofte samme følelsen som av P4-musikk, som jo også er hyggelig og utrolig lite givende. Gi meg heller en spydig, halvslem skærping, når som helst.
![]() |
#77 |
Pauset
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
![]() Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...Jeg har akkurat funnet ut at jeg skal bli ingeniør (stavet jeg det riktig nå?), men akkurat nå gleder jeg meg mest over at det kun er 10% jenter på skolen jeg skal på. Sist redigert av Pastill : 27-07-07 kl 10:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Javel
|
![]() Sv: Når ens utdanning går en til hodet ...Nå har jeg kun videregående skole, men de fleste av mine beste venner har høyere utdannelse. Og jeg håper de trives like godt med meg som jeg med dem. Dette er faktisk folk jeg traff på videregående og vi har holdt sammen siden. Da videregående skole var slutt begynte vi alle å jobbe. Men mens jeg kjøpte meg leilighet og fortsatte å jobbe, så sluttet de av og tok høyere utdanning etterpå. Så blandt de vennene jeg har mest omgang og best kontakt med er det nå en siviløkonom, en lege, en petroleumsingeniør og en sykepleier. Det verste av alt er at når vi var ferdig med videregående så var det vel jeg som hadde de beste karakterene, men jeg gjorde dessverre aldri noe med det.
![]() |
#79 |
Pauset
|
Godt sagt alt du sier her. Jeg er helt enig med deg. Mennesker som til stadighet synliggjør at de er godt utdannet har et kompleks mener jeg. De vil bli sett for den utdanningen de har, men er kanskje redd for å kun bli sett for den de er..... om dere forstår... Jeg opplever mennesker som stadig skal poengtere at de er godt utdannet som arrogante. Jeg mener de oppfører seg arrogant og får en nedlatende holdning mot andre som ikke har høyere utdanning. Det er en form for hersketeknikk mener jeg: Si ikke i mot meg for jeg kan dette. Det er ikke sosialt smart nei...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Leser
|
Selvfølgelig enig. Kan ikke skjønne at det går an å være uenig i det.
Nei, men utdannelse forteller mye om et menneskets ytre kvaliteter. Feks sosiale koder, hva som vil være status for det mennesket, hvordan dette mennesket er lært opp til å tenke. Og det tror jeg betyr mye i sosiale settinger. Selv bryr jeg meg ikke så mye om hvor høy utdannelse folk har, men jeg bryr meg en del om hvor mye folk prater. Jeg blir rett og slett litt stresset av trauste trøndere som sier: "Fint vær" og så holder de kjeft i 10 minutter, da får jeg rett og slett en vill trang til å hoppe opp på bordet for å demonstrere mine ferdigheter i linedance. (Nei, jeg kan det ikke.)
Enig. Det kommer selvfølgelig an på. Hvis vi snakker om kollegaer så foretrekker jeg helt klart at folk kan noe, jeg er ikke fristet til å gjøre jobben til noen uansett hvor hyggelige de er. Men hvis de skal være "nær" meg foretrekker jeg bestandig folk som er hyggelig fremfor flinke.