|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Overvekt kontra undervekt ...
Er det?
![]() |
#62 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jeg er ikke så glad i at gud og hverman skal komentere hvor flink jeg er. Så å si alle som er store og slanker seg får komentarer, men de færreste går bort og sier til en som er tynn og legger på seg at de har vært flinke og legge på seg. Man komenterer kanskje på at de ser godt ut, men ikke på at de legger på seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Overvekt kontra undervekt ...Mine overvekt-skolekamerater fikk aldri kommentarer direkte slik jeg fikk fordi jeg var undervektig. Men de ble desto mer pratet om bak ryggen deres.
![]() |
#64 |
Live and let live
|
Det er nok tilfelle, men det som er interessant er å se på hvilke områder overvektige og undervektige blir møtt ulikt, og hvilke mennesker det er som har hvilke fordommer.
![]() |
#65 |
Textrovert
|
![]() |
#66 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Overvekt kontra undervekt ...Jeg kjenner meg også igjen i det Desembermamma skriver, selv om jeg aldri har vært SÅ tynn (og skranglete).. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
flisespikker
|
![]() Sv: Overvekt kontra undervekt ...Det er veldig ufint å komme med slike kommentarer som DM og Maximillia snakker om her, og jeg skjønner godt at det føles vondt og virker nedbrytende, særlig om man i utgangspunktet har dårlig selvfølelse. Det er både ubetenksomt og uhøflig å snakke på den måten, og det er klart at det blir ikke noe bedre av å få høre at kanskje overvektige har det verre - det skulle ikke være nødvendig at noen skulle bli dårlig behandlet eller latterliggjort på grunn av kroppen sin.
![]() |
#69 |
Live and let live
|
![]() Sv: Overvekt kontra undervekt ...Maximilla og Skilpadda: Jeg ser ikke helt hva dere mener; er det tradisjonelle egenskaper? Eller, jeg tror jeg skjønner hva dere mener, men ser det ikke helt igjen i mine omgivelser tror jeg. Jeg for min del opplever at det er mest PK å snakke om hva det motsatte kjønn er flink til på tross av sitt kjønn. Kvinner som lykkes i arbeidslivet ved hjelp av tradisjonelle manlige egenskaper, og menn som er så flinke hjemme og i barselpermisjon og sånn. Satt på spissen da.
![]() |
#70 |
flisespikker
|
Jeg mener f.eks. at jeg opplever det som generelt mye mer akseptert å si at jenter er mye flinkere til å kommunisere enn gutter enn å si at gutter er mye flinkere til å programmere enn jenter. Hvis noen sier det siste, pleier nesten alltid noen å protestere eller komme med moteksempler eller omformulere så det ikke blir så generaliserende - mens den første påstanden oftest får stå uimotsagt. (Tilfeldige eksempler, og dette er ikke noe forsøk fra min side på å si hvilken påstand som er mest sann.)
![]() |
#71 |
Live and let live
|
Åja, sånn ja, det har du helt rett i. Og det er jo en ganske trist utvikling det også. :guttemamma:
![]() |
#72 |
ß˙*∂ü*∂éé?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Overvekt kontra undervekt ...Kjenner meg veldig igjen i den lange posten til Desembermamma over her, og det Maximillia skriver.
![]() |
#73 |
Pauset
I flere av de komentarene der er det jo en tanke om at du er så tynn med vilje. Det er jo det jeg leser i de komentarene. "slutt og slanke deg:" |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Fortynnet
|
Jeg tror alle de som kom med disse kommentarene viste at jeg ikke slanket meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
flisespikker
|
Men det samme gjelder jo stygge kommentarer om/til oss som er overvektige. Når man påpeker at det er stygt eller at man bør gjøre noe med det, ligger det da også en idé under om at dette er et eget valg, og at man burde velge annerledes. Om man forteller noen at "du burde ikke være så tynn, for det er ikke pent/sunt" eller "du burde ikke være så tykk, for det er ikke pent/sunt" blir da mye av det samme. (Eller, det er sikkert flere som tror at man er "for" tynn med vilje - men poenget om at det er et enkelt valg å gjøre noe med det er jo likevel det samme.)
![]() |
#76 |
Pauset
Jeg er ikke enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Overvekt, kontra undervekt...
Det er vel temmelig bortkastet å bli fortalt at man er (for) tynn også, de fleste er vel fullt klar over det selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
flisespikker
|
Hva er du ikke enig i? Jeg forstår den med at mange oppfatter det å være tynn som udelt positiv, og at kommentarer om at folk er tynne dermed ofte er ment positivt (selv om de ikke trenger være ønsket eller velkommen hos dem som får dem), men å si til noen at de er så tynne at de er stygge, eller at de absolutt burde legge på seg, synes jeg er i akkurat samme gate som å si det tilsvarende til noen som er overvektig. I begge tilfeller er man for det første frekk og slem, og for det andre påstår man indirekte at dette med under-/overvekt er noe man selv enkelt kan gjøre noe med.
![]() |
#79 |
Live and let live
|
Eh, nei!? Den logikken der holder ikke altså. Det er jo ingen god ting å bli undervektig. Det blir det samme som at for meg så er det bra å legge på meg, ergo blir jeg glad for at folk synes jeg har lagt på meg, ergo bør du også synes det er bra at folk kommenterer at du har lagt på deg. Det fungerer jo ikke sånn.
Den forskjellen har jeg også tenkt over, men mener du at det er verre å forholde seg til blikk og kroppspråk siden du formulerer det slik?
![]() |
#80 |
flisespikker
|
Jeg tror ganske sikkert man som overvektig får mer negativ oppmerksomhet enn som undervektig, men at denne oftest består i "blikk og kroppsspråk". Det kan godt hende at den negative oppmerksomheten tynne får i større grad er eksplisitte kommentarer, fordi så mange har mye mindre skrupler med å si direkte til noen at de er tynne enn at de er tykke.
![]() |
|
|