|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Live and let live
|
Sv: Overvekt kontra undervekt ...
Det er nok tilfelle, men det som er interessant er å se på hvilke områder overvektige og undervektige blir møtt ulikt, og hvilke mennesker det er som har hvilke fordommer.
|
|
|
#2 |
|
Textrovert
|
|
|
|
#3 |
|
Fortynnet
|
Sv: Overvekt kontra undervekt ...Jeg kjenner meg også igjen i det Desembermamma skriver, selv om jeg aldri har vært SÅ tynn (og skranglete).. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Overvekt kontra undervekt ...Mine overvekt-skolekamerater fikk aldri kommentarer direkte slik jeg fikk fordi jeg var undervektig. Men de ble desto mer pratet om bak ryggen deres.
|
|
|
#6 |
|
Live and let live
|
Sv: Overvekt kontra undervekt ...Maximilla og Skilpadda: Jeg ser ikke helt hva dere mener; er det tradisjonelle egenskaper? Eller, jeg tror jeg skjønner hva dere mener, men ser det ikke helt igjen i mine omgivelser tror jeg. Jeg for min del opplever at det er mest PK å snakke om hva det motsatte kjønn er flink til på tross av sitt kjønn. Kvinner som lykkes i arbeidslivet ved hjelp av tradisjonelle manlige egenskaper, og menn som er så flinke hjemme og i barselpermisjon og sånn. Satt på spissen da.
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Jeg mener f.eks. at jeg opplever det som generelt mye mer akseptert å si at jenter er mye flinkere til å kommunisere enn gutter enn å si at gutter er mye flinkere til å programmere enn jenter. Hvis noen sier det siste, pleier nesten alltid noen å protestere eller komme med moteksempler eller omformulere så det ikke blir så generaliserende - mens den første påstanden oftest får stå uimotsagt. (Tilfeldige eksempler, og dette er ikke noe forsøk fra min side på å si hvilken påstand som er mest sann.)
|
|
|
#8 |
|
Live and let live
|
Åja, sånn ja, det har du helt rett i. Og det er jo en ganske trist utvikling det også. :guttemamma:
|
|
|
#9 |
|
ß˙*∂ü*∂éé?
Medlem siden: Aug 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Overvekt kontra undervekt ...Kjenner meg veldig igjen i den lange posten til Desembermamma over her, og det Maximillia skriver.
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Overvekt kontra undervekt ...Min sønn på seks år er tynn. Nesten på grensa til spinkel. Han spiser godt til de fleste måltider og er veldig aktiv, og pussig nok var jeg sånn jeg også som barn. Det er det ingen som skulle tro når de ser meg nå. Folk tror vel jeg spiser all maten hans. |
|
|
|
#11 |
|
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Sv: Overvekt kontra undervekt ...Dette med å ikke skulle kommentere ja...det er en situasjon jeg synes er kinkig, og det er hvis en overvektig person synlig har slanket seg. Skal man da kommentere, eller skal man holde munn... |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Absolut ateist
|
Jeg foretrekkes at det holdes munn med mindre jeg inviterer til kommentarer.
|
|
|
#13 |
|
Må man ha en tittel?
Hvor: Trondheim
Ja, og det var min tanke også, men noen forventer tydeligvis motsatt. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Hvis du ikke kjenner personen godt nok er det kanskje best å ikke si noe. Jeg blir kjempeglad når noen kommenterer vekttapet mitt, for jeg er stolt og fornøyd over det. Men alle de som kjenner meg vet hvordan synet mitt er på det, derfor har de fleste ingen skrupler med å kommentere det. Jeg må ærlig innrømme at dersom jeg treffer igjen en person jeg ikke har sett på over ett år, og personen overhodet ikke nevner at jeg faktisk har halvert meg selv siden sist, tenker jeg "er hun/han blind eller?". Men det er jo MINE (teite) tanker om den saken, og jeg skjønner jo at noen rett og slett synes det er et ikke-tema. Sur hadde jeg aldri blitt, herlighet.
|
|
|
#15 |
|
Bedreviter
|
Du kan alltid si "Du ser virkelig flott ut for tiden!" eller "Du har jammen fått en lekker figur i det siste" eller "Du er veldig pen". Jeg kan ikke forestille meg at noen vil ha problemer med å høre slikt. Du trenger ikke kommentere at vedkommende har blitt tynnere hvis du er i tvil, men jeg tror de fleste vil sette pris på et kompliment som ikke antyder at det var noe galt med utseende før. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
|
|
|
#17 |
|
flisespikker
|
Det varierer vel med personen, vil jeg tro. (Jeg har hørt rykter om at også overvektige kan være forskjellige på enkelte områder.
|
|
|
#18 |
|
Tåler regn
|
Sv: Overvekt kontra undervekt ...Jeg har en kusine som nå har slanket seg 20kilo. Hun elsker at folk sier at hun er blitt så slank,sprek og flott. Hun forteller at det har vært utrolig oppmuntrende i den tøffe prossessen det er å slanke seg. Det hjalp henne slik at hun ikke gav opp. Som hun selv sa:"Hvem vil vel ikke ha komplimenter for noe man har jobbet så hardt for"? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
Jeg har litt tanker rundt slike kommentarer. Når man har blitt sprek og flott som slank, var man da lat og stygg som overvektig? |
|
|
|
|
|
#20 |
|
flisespikker
|
Jeg synes det er litt å lage unødvendige problemer å tenke altfor mye på den tolkningen av en kompliment (med mindre folk, som Teofelia vel har vært inne på, eksplisitt sier at "ja, for du var jo ikke akkurat noe fruktfat før"). Det er ikke noen nødvendig sammenheng mellom "slank" og "sprek og flott"; det går også fint an å bli sprekere og flottere uten å bli slankere i det hele tatt, ved f.eks. å trene mer, få en ny kjæreste, trives bedre i jobben og/eller kle og sminke seg litt annerledes. I tilfellet med den omtalte damen gjetter jeg at hun var blitt både slankere og sprekere og flottere, og at hun ble glad for å få komplimenter for dette. (Det ville jeg også blitt.)
|
![]() |
|
|