Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Boikott Israel

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-07, 21:40   #61
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Boikott Israel

Jeg kan så utrolig lite om slike saker.
Nei, jeg boikotter ikke.

Gammel 26-11-07, 21:51   #62
Nebbia
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gremli Skremli, her.

Også må jeg legge til at vi også boikotter amerikanske produkter, så langt det lar seg gjøre.

Ikke for å ødelegge noen illusjoner, men det er så godt som umulig å gjennomføre.

Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 22:46   #63
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Hvorfor er det teit å legge en side av en sak? Jeg kjenner den siden og vil faktisk ikke høre noe annet svada som kommer i fra Israel.

Det er absolutt ikke teit, men det en del av oss reagerte på var nok at du presenterte saken fra palestinsk perspektiv, som om det finnes bare en side av saken... en sannhet.

Det er veldig interessant å høre den siden du kjenner, men jeg er ikke enig i at det som kommer fra Israelsk side er bare svada. Israel består av mødre, fedre, sønner og døtre. Fornuftige og ikke fornuftige mennesker av kjøtt og blod. Mange av disse er kritiske til hvordan styresmaktene behandlet palestinerne. Disse menneskene lider også av uttryggheten. Dersom du påstår at det de kommer med er svada og ikke verdt å høre på, blir det vanskelig for meg å respektere at jeg også bør høre på deg.

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 23:00   #64
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nei, jeg boikotter ikke.

D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-07, 23:04   #65
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Nei, kunne ikke falle meg inn. Da er det mange som man først bør boikotte.

Hvem da, for eksempel?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Nei absolutt ikke.

Syns det blir teit å legge frem kun en side av en sak. Det er nok ikke så enkelt som du vil ha det til Azi.

Det er ikke teit å legge frem sin side av en sak. Hallo.

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

I sommer jobbet jeg endel under Norway cup på den skolen hvor lagene fra Palestina lå og skulle ligge. Legg merke til skulle ligge...........
Et lag bestående av små barn ble holdt igjen på grensa av Israel. Der ble de værende i EN UKE. TIl slutt slapp de igjennom og kom da til Norge den dagen Norway cup var ferdig.

Det er for jævlig. Tenk de skuffede barna.

Gammel 26-11-07, 23:41   #66
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

Ikke for å ødelegge noen illusjoner, men det er så godt som umulig å gjennomføre.

Derav formuleringen min.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 09:02   #67
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nebbia, her.

En sak har alltid flere sider, og det er ikke noe galt i å kun vektlegge den ene når man gjør seg opp en mening. Men når du utgir deg for å oppsummere konfliktens historie, så må en kunne forvente at du holder deg til sakens realiteter på en mer objektiv måte.

Mener du virkelig dette? :hoderystende: Syria og Iran har vært både økonomiske støttespillere for både Hamas' og Fatahs millitære fløyer, men jeg synes krigføringen deres er like forkastelig som den Israel utøver ovenfor palestinerne. Å snakke om opprustning av palestinerne fordi Israel er militært overlegne blir for dumt.

Bra at noen sier ting bedre enn meg. Jeg har ikke ork til å skrive lange innlegg og da er det fint at andre skriver så bra.

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Det er absolutt ikke teit, men det en del av oss reagerte på var nok at du presenterte saken fra palestinsk perspektiv, som om det finnes bare en side av saken... en sannhet.

Det er veldig interessant å høre den siden du kjenner, men jeg er ikke enig i at det som kommer fra Israelsk side er bare svada. Israel består av mødre, fedre, sønner og døtre. Fornuftige og ikke fornuftige mennesker av kjøtt og blod. Mange av disse er kritiske til hvordan styresmaktene behandlet palestinerne. Disse menneskene lider også av uttryggheten. Dersom du påstår at det de kommer med er svada og ikke verdt å høre på, blir det vanskelig for meg å respektere at jeg også bør høre på deg.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er ikke teit å legge frem sin side av en sak. Hallo.

Hvis du leste vidre så så du at jeg brukte ordet teit i mangel av et bedre ord og at jeg sier noe om personlige konflikter. I en slik sak som dette burde det være mulig å se begge sider, ikke kun den ene.

Gammel 27-11-07, 09:23   #68
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må faktisk si meg enig i dette. Jeg har bodd der, jeg har en mor som har jobbet mye med konflikten og har inngående kjennskap til problemstillingene og jeg kjenner at det vrenger seg innvendig når jeg leser det jeg opplever som en forherligelse og rettferdiggjørelse av de overgrepene som faktisk skjer på Palestinsk side. At en side bryter menneskerettighetene er ingen unnskyldning for at den andre siden skal gjøre det samme. Israel finansieres av USA, den Palestinske siden finansieres av andre land i Midt-Østen. Det eksisterer manglende vilje på begge sider til å inngå kompromiss, selv om det også finnes moderate krefter på begge sider som ønsker å se konflikten løst. Og internt så er det mye uenighet om hva som er den beste løsningen.

Jeg syns det er forferdelig trist å se den segregeringen som Israel innføre blant annet ved å sette opp en mur og gjennom å holde Palestinere tilbake på grensen. Samtidig så bør man huske på at dette er en reaksjon som baserer seg på frykt - frykt for at nok en selvmordsbomber skal knerte en buss, en kafé eller en restaurant.

Jeg syns det er trist å se hvor skremte folk i Jerusalem er blitt, og trist å se alle millitærsperringene som ikke fantes der for 20 år siden.

Man skal også huske på at det er mange israelske arabere som er livredde for at de skal "utvises" til Palestina. Og det var senest på nyhetene på søndag et innslag om en arabisk by på israelsk side som er redde for å bli tvangsinnlemmet i Palestina. Dette er israelske statsborgere som rammes av en polarisert konflikt.

Ja, jeg ønsker å se konflikten løst, jeg ønsker at overgrepene skal ta en slutt og at det er mulig å få til en god dialog og et godt samarbeid mellom Israelere og Palestinere. Jeg tror ikke man løser denne konflikten gjennom boikott.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 09:26   #69
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Samtidig så bør man huske på at dette er en reaksjon som baserer seg på frykt - frykt for at nok en selvmordsbomber skal knerte en buss, en kafé eller en restaurant.

Nåja, det er også basert på en god del utøvelse av makt og tanken om at noen er mindre verdt en andre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-11-07, 09:27   #70
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så vil jeg dessuten legge til at jeg faktisk kjenner både Palestinere og Israelere, så jeg føler at jeg har fått relativt gode innspill fra mennesker som i teorien står på hver sin side i denne konflikten.

Gammel 27-11-07, 09:30   #71
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nåja, det er også basert på en god del utøvelse av makt og tanken om at noen er mindre verdt en andre.

Nei, det baserer seg i all hovedsak på frykt. Jeg har bodd der før segregeringen, jeg har vært der etter segregeringen. Folk er redde. Frykten er blitt en del av hverdagen på en helt annen måte etter at selvmordsbombingen startet opp. At den er en konsekvens av at israel opprettet urettmessige bosetninger på Vestbredden og fratok lokalbefolkningen rettigheter er det ingen tvil om. Men det er frykten som domminerer. Og skremte mennesker gjør ikke nødvendigvis veldig lure ting.

Gammel 27-11-07, 09:40   #72
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og skremte mennesker gjør ikke nødvendigvis veldig lure ting.

Nei, men jeg syns det blir også en forenkling å si at israelerne kun handler ut i fra frykt. Det finnes store, mektige krefter i Israel som syns palestinerne burde fjernes og utryddes.

Selvfølgelig er det en sammensatt konflikt, og selvølgelig er det haugevis av israelere som syns at palestinere er like gode mennesker som dem og konflikten er grusom. Men det må gå an å si at Israel som land og overmakten i dette tilfelle gjør grusomme overgrep på det palestinske folket, uten at vi skal trekke det ned på enkeltperson-nivå.

At jeg har "valgt side" og i hovedsak støtter Palestina betyr ikke at jeg støtter selvmordsbombeaksjoner. Akkurat som jeg syns Russland gjør grusomme ting i Tsjetsjenia, så støtter jeg ikke bombeaksjoner med skolebarn som gisler i retur.

Men som du sier selv; skremte mennesker gjør ikke nødvendigvis veldig lure ting.

Gammel 27-11-07, 11:08   #73
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Selvfølgelig er det en sammensatt konflikt, og selvølgelig er det haugevis av israelere som syns at palestinere er like gode mennesker som dem og konflikten er grusom. Men det må gå an å si at Israel som land og overmakten i dette tilfelle gjør grusomme overgrep på det palestinske folket, uten at vi skal trekke det ned på enkeltperson-nivå.

Jeg føler vel verken at jeg har trukket det ned på enkeltpersonnivå eller at jeg fornekter at det skjer grove overgrep på Israelsk side. Det jeg prøver å nå frem med er at overgrepene skjer på begge sider, og at man skal være veldig bevisste på det at Palestinske styresmakter ikke nødvendigvis gjør det de burde for å finne en god løsning på konflikten.

Jeg er selvfølgelig motstander av overgrepene som skjer, jeg tror at hele landet er nødt til å se at det ikke er mulig å løse konflikten gjennom bruk av millitære maktmidler. Men jeg tror ikke at man løser dette gjennom boikott av israelske appelsiner. (Hvorvidt dette er områder man burde dyrke appelsiner, rent økologisk har jeg ikke satt meg veldig inn i, og det blir vel også en litt annen problemstilling.) Og jeg tror at det er veldig lett i Norge å danne seg en mening om hvem det er som har rett og hvem som tar feil i denne konflikten, uten at man egentlig skjønner hva det er som foregår.

For å bruke et tilsvarende eksempel - jeg hadde tidligere veldig sterke meninger om konflikten i Nord-Irland. Etter hver har jeg skjønt at dette er en konflikt som er så inviklet at det er vanskelig for en utenforstående å skjønne hva det er som skjer, hvorfor det skjer, og ikke minst hvorfor det er brukt så voldsomt mye voldlige midler på begge sider av konflikten.

Gammel 28-11-07, 13:48   #74
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Forresten, så setter Det Norske Teatret opp stykket Mitt namn er Rachel Corrie i januar og februar. Det er et stykke som er basert på brev, email og dagboknotater fra den amerikanske jenta som ble overkjørt med overlegg av en israelsk bulldozer i 2003.

Som Det Norske Teater sier selv på sine hjemmesider:

Sitat:

Dette er ingen balansert tekst om konflikten i Midtausten, det er meir eit fortvila skrik frå eit ungt følsamt sinn om rettferd og humanitet i ei vond og kaotisk verd.

Jeg tror uansett hva man tenker om konflikten på forhånd at det kan være et veldig sterkt og tankevekkende stykke å få med seg.

Gammel 28-11-07, 14:02   #75
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Jeg må faktisk si meg enig i dette. Jeg har bodd der, jeg har en mor som har jobbet mye med konflikten og har inngående kjennskap til problemstillingene og jeg kjenner at det vrenger seg innvendig når jeg leser det jeg opplever som en forherligelse og rettferdiggjørelse av de overgrepene som faktisk skjer på Palestinsk side. At en side bryter menneskerettighetene er ingen unnskyldning for at den andre siden skal gjøre det samme. Israel finansieres av USA, den Palestinske siden finansieres av andre land i Midt-Østen. Det eksisterer manglende vilje på begge sider til å inngå kompromiss, selv om det også finnes moderate krefter på begge sider som ønsker å se konflikten løst. Og internt så er det mye uenighet om hva som er den beste løsningen.

Jeg syns det er forferdelig trist å se den segregeringen som Israel innføre blant annet ved å sette opp en mur og gjennom å holde Palestinere tilbake på grensen. Samtidig så bør man huske på at dette er en reaksjon som baserer seg på frykt - frykt for at nok en selvmordsbomber skal knerte en buss, en kafé eller en restaurant.

Jeg syns det er trist å se hvor skremte folk i Jerusalem er blitt, og trist å se alle millitærsperringene som ikke fantes der for 20 år siden.

Man skal også huske på at det er mange israelske arabere som er livredde for at de skal "utvises" til Palestina. Og det var senest på nyhetene på søndag et innslag om en arabisk by på israelsk side som er redde for å bli tvangsinnlemmet i Palestina. Dette er israelske statsborgere som rammes av en polarisert konflikt.

Ja, jeg ønsker å se konflikten løst, jeg ønsker at overgrepene skal ta en slutt og at det er mulig å få til en god dialog og et godt samarbeid mellom Israelere og Palestinere. Jeg tror ikke man løser denne konflikten gjennom boikott.

Hvis alle grensekontrollene skyldes frykt for selvmordsbombere, hvorfor holder de da tilbake barn, skoleelever, syke og gravide?

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 20:03   #76
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Uten å ha lest hele tråden må jeg og si at jeg støtter fult og helt en boikott av Israelske produkter så kangt det lar seg gjøre, og mener det er nærmest noe de ber om med den type overførsel som har holdt på i snart 60 år (enda lenger skal man regne jødisk terror i Palestina)! Og at dette kun gjelder deler av befolkningen, og at flesteparten kun er mødre og fedre som vil ha fred, er selvsagt; det er jo ekstremister som skaper trøbbel i alle konflikter!

Det betyr ikke at økonomisk boikott er et uproblematisk virkemiddel. Jeg er langt mere usikker når det f eks gjelder boikott av varer fra Myanmar/Burma.
Boikott mot Israel er greit fordi det er et relativt demokratisk (for israelere selvsagt...) land som ikke vil la dette gå hardest utover sivilbefolkningen.

Uansett vil jo Onkel USA åpne lommeboka om det får for store konsekvenser...

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-07, 21:00   #77
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilleville, her.

Uten å ha lest hele tråden må jeg og si at jeg støtter fult og helt en boikott av Israelske produkter så kangt det lar seg gjøre, og mener det er nærmest noe de ber om med den type overførsel som har holdt på i snart 60 år (enda lenger skal man regne jødisk terror i Palestina)! Og at dette kun gjelder deler av befolkningen, og at flesteparten kun er mødre og fedre som vil ha fred, er selvsagt; det er jo ekstremister som skaper trøbbel i alle konflikter!

Det betyr ikke at økonomisk boikott er et uproblematisk virkemiddel. Jeg er langt mere usikker når det f eks gjelder boikott av varer fra Myanmar/Burma.
Boikott mot Israel er greit fordi det er et relativt demokratisk (for israelere selvsagt...) land som ikke vil la dette gå hardest utover sivilbefolkningen.

Uansett vil jo Onkel USA åpne lommeboka om det får for store konsekvenser...

Så hvordan vil du foreslå at konflikten løses?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 12:51   #78
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så hvordan vil du foreslå at konflikten løses?

Hvorfor i alle dager spør du om det? Konflikten mellom Israel og Palestina er det jeg vil kalle et verdensproblem. Det må da være lov å ytre sin mening uten å bli avkrevd løsningsforslag. Jeg syns til og med man kan ha en mening om dette uten å ha det hele og fulle bildet. Informasjonen vi til enhver tid får om denne situasjonen er så krydret med propaganda og feil at det er vanskelig å vite hele sannheten.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-07, 12:59   #79
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Rypejenta, her.

Hvis alle grensekontrollene skyldes frykt for selvmordsbombere, hvorfor holder de da tilbake barn, skoleelever, syke og gravide?

Det gikk noen veldig interessante programmer på NRK2 i går, som handlet om terrorisme. Ett av temaene som ble diskutert var hva det er som gjør folk til terrorister, og konklusjonen var at hvem som helst kan bli terrorist. Det kommer an på gruppetilhørighet (en noe forenklet beskrivelse av det som ble sagt).

Jeg skal ikke påstå at grensekontrollene ikke oppleves som overgrep av de som utsettes for dem, ei heller at frykten rettferdiggjør den type oppførsel som grensevaktene viser. Men det er faktisk ikke mulig å luke ut en terrorist på grensen, da de kan være hvem som helst i mengden.

Jeg tror dessuten det er viktig å huske på at konflikten mellom Israel og Palestina på mange måter uttrykker en større verdenskonflikt – nemlig konflikten mellom det ”kristne” Vesten (USA) og det ”muslimske” Midt-Østen. Det er en kulturkonflikt som har pågått i over tusen år allerede. Jeg tror ikke det finnes noen enkel løsning på denne konflikten, nettopp fordi jeg ikke egentlig tror at noen av partene er villige til å inngå de nødvendige kompromisser. Men, selvfølgelig, det er viktig at man ikke gir opp.

Gammel 29-11-07, 13:05   #80
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg tror dessuten det er viktig å huske på at konflikten mellom Israel og Palestina på mange måter uttrykker en større verdenskonflikt – nemlig konflikten mellom det ”kristne” Vesten (USA) og det ”muslimske” Midt-Østen. Det er en kulturkonflikt som har pågått i over tusen år allerede. Jeg tror ikke det finnes noen enkel løsning på denne konflikten, nettopp fordi jeg ikke egentlig tror at noen av partene er villige til å inngå de nødvendige kompromisser. Men, selvfølgelig, det er viktig at man ikke gir opp.

Dette er jeg helt enig med deg i.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:46.