|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?
Mangfoldsåret har dette som utgangspunkt. Jeg har lest endel om det svenske mångkulturåret (som var bedre forberedt ennd et norske). Det handler om at for å delta må man bli invitert, og det som vises må føles relevant. Og det går begge veier. Like lite som kanskje pakistanske førstegenerasjons innvandrere har interesse av Ibsen i Nationaltheatret har Laila fra Tåsen interesse av pakistansk popkonsert i Spektrum. Som det for øvrig er endel av, uten at norsk presse bryr seg det spøtt. I tillegg har arrangørene liten interesse av å sende pressemeldinger til norsk presse fordi deres målgruppe treffer de helt andre steder.
![]() |
#62 |
Passiv
|
![]() Sv: Har du venner med ikke-vestlig bakgrunn?
|
![]() |
![]() |
#63 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Det adopterte vil møte er samme første skepsisen som innvandrere møter, fordi ingen kan vite at de er adopterte før de evt. begynner å snakke med dem, eller blir kjent med dem. Så selv om de kulturelt sett er norske er det mange som aldri vil finne ut dette fordi de går ut i fra at de ikke er det.
Sist redigert av Tallulah : 20-03-08 kl 22:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Jeg har hørt at minoritetsspråklig er det rette uttrykket nå, fremmedkulturell er det mer negativ klang i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Joda, men er det faktisk et særlig stort problem for adopterte? (Jeg påstår ikke at det ikke er det altså, jeg spør.) Fra mitt ståsted vil hvem jeg begynner å snakke med være veldig mye sterkere knyttet til hvor jeg treffer dem enn hvilken hudfarge og hårtype de har; hvor er det man faktisk treffer folk man blir kjent med? For voksne skulle jeg tro at jobben og skolen/universitetet er de viktigste stedene, og der må da det at man, nærmest av seg selv, hører til samme gruppe være mye viktigere enn hvordan man ser ut? Og hvis man legger til kulturarrangementer, og for den saks skyld utesteder, vil vel de som er der i mange tilfeller være selvselektert i så stor grad at det at en person faktisk er der overskygger utseendet deres? Så jeg skulle tro at den skepsisen du nevner sikkert kan være plagsom i en god del situasjoner, men jeg er ikke overbevist om den egentlig spiller noen særlig stor rolle for integrering elelr funksjonsdyktighet i samfunnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Epikur
|
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Ja, gjennom partiet jeg er medlem av. Før det hadde jeg ingen, ikke fordi jeg ikke ville, men fordi jeg er fra et hvitt bittelite sted uten innvandrere, fordi jeg har studert i Bergen hvor det er få av ikke-vestlig herkomst i universitetsmiljøet, jeg har holdt på med ting som som er ganske norske og hvite; korps, klassisk musikk, studentkultur, øl og rock'n roll. Og så bor jeg på Oslo vest. Det er kanskje 5 % maks med ikke-vestlig bakgrunn her hvor jeg bor. Og de er vel dataingeniører, leger og stipendiater.
![]() |
#69 |
Introvert optimist
|
Vi har jo faktisk brasilianske venner, men dem tenkte jeg ikke på som fremmedkulturelle i det hele tatt, selv om de jo faktisk bor i Brasil. De har samme utdanning begge to, som det mannen min og jeg har. Mannen der i huset studerte i Sveits sammen med mannen min og kona jobber for et norsk firma. Det er faktisk en studiekamerat av meg som er sjefen hennes. Selv om de er litt mer omstendelige, litt mer blomstrende i talemåtene sine og litt mindre opptatt av klokka enn det vi er, så føler jeg vel i grunnen at vi har mer til felles med dem enn mange nordmenn. Jeg sliter litt med det fremmedkulturellbegrepet jeg. Såpass mye at jeg ikke tenkte på dem en gang.
![]() |
#70 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#71 |
Glamorøs
|
Jeg vil tro det varierer, men for noen vil det nok den initielle skepsisen de møter være like stor som den innvandrere møter. Dette er så vidt jeg vet noe som blir tatt opp og diskutert i adopsjonskretser, så det er nok langt fra ikke-eksisterende. Jeg har også erfaring med dette fra egen familie, og adopterte venner.
Jupp, jeg tror også at innvandrere kan møte flere problemer, knyttet til navn, kulturell bakgrunn, språk osv, slik som adopterte ikke vil møte.
![]() |
#73 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Fremmedkulturelle.
![]() |
#74 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Har du fremmedkulturelle venner?Jeg har mange venner med ikke-norsk bakgrunn ja. For det første bor jeg sammen med og har barn med en. Både i min, hans og vår felles vennekrets er det mange med tilknytning til andre land og kulturer på en eller annen måte. Vi bor i en bydel i Oslo med mange med utenlandsk bakgrunn. Og i min avdeling på jobben er det ca 40% som har utenlandsk bakgrunn.
![]() |
#76 |
Peppy!
|
![]() Sv: Har du venner med ikke-vestlig bakgrunn?
Takk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Har du venner med ikke-vestlig bakgrunn?Nei, men jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde venner med annerledes kulturell bakgrunn. Jeg er i overkant fascinert over andre kulturer, og jeg skulle gjerne hatt nære venner med annen bakgrunn enn meg selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Har glorien til vask.
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Har du venner med ikke-vestlig bakgrunn?Vi har noen veldig gode venner fra Hellas. Har også ei venninne fra Bosnia, men hun bor ikke her lenger så vi har ikke så mye kontakt nå.
![]() |
#79 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Har du venner med ikke-vestlig bakgrunn?Min mor kjenner ekstremt mange fra utrolig mange forskjellige land, og mange av dem har jeg også blitt kjent med oppigjennom. Og sønnene mine har venner og venninner fra bl.a. Iran, Filippinene og Kosovo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Har du venner med ikke-vestlig bakgrunn?Jeg har norskfødte med ikke-vestlig bakgrunn i nær familie, teller det? Til og med en (sekularistisk) muslim!
![]() |
|
|