Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-06, 23:49   #61
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul

Det betyr så mye når det kommer fra deg.

Gammel 08-11-06, 23:50   #62
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg er uenig i at det at en muslim er gift med en ikke-muslim, eller det at han inviterer til juleselskap, betyr at man ikke trenger å respektere at han ikke ønsker å servere svinekjøtt.

Og jeg er uenig. Enten så tror man og lever etter de reglene som sin tro tilsier, eller så er man hobby-religiøs og da kan man faktisk ikke være fanatisk på en ting og drite i en annen.

Gammel 08-11-06, 23:50   #63
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Om noen hadde tatt med mat når de var invitert til meg hadde jeg aldri invitert dem mer. Makan til uhøfflighet!

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 23:53   #64
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det betyr så mye når det kommer fra deg.

...

Sist redigert av Skremmern : 18-09-10 kl 15:51.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-06, 23:54   #65
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg er uenig. Enten så tror man og lever etter de reglene som sin tro tilsier, eller så er man hobby-religiøs og da kan man faktisk ikke være fanatisk på en ting og drite i en annen.

Det er klart man kan det. Noen påbud/forbud internaliserer man til en slik grad at det blir ens egne, selv om de opprinnelig er religiøst funderte. Dessuten er det ikke spesielt fanatisk å ikke spise eller servere svinekjøtt.

Gammel 08-11-06, 23:56   #66
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det er klart man kan det. Noen påbud/forbud internaliserer man til en slik grad at det blir ens egne, selv om de opprinnelig er religiøst funderte. Dessuten er det ikke spesielt fanatisk å ikke spise eller servere svinekjøtt.

Å nekte å ha svinekjøtt i sitt hus er en smuuuule fanatisk.

Jeg blir kvalm av lukten av riskjeks, men jeg lar da folk spise det i mitt hjem lell. Jeg har ingen interesse av å nekte mennesker det de ønsker å spise.

Forøvrig syns jeg det er merkelig at så mange her hadde blitt fornærmet over at andre har medbrakt mat. Hadde jeg hatt selska og laget en rett en ikke likte, så hadde det da bare vært positivt at hun laget sin egen mat og tok med fremfor å sitte og pirke i min mat. Det får da være grenser for selvforherligelse.

Gammel 09-11-06, 05:13   #67
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Blande seg inn i julefeiringen"? Nå blir jeg ganske overrasket. Feiringen foregår jo hjemme hos ham/dem, da må da de få bestemme hvordan de skal feire? Det er jo snakk om at han er gift med en norsk dame, og er med på å arrangerer julefeiring og festmiddag med hennes familie, ettersom hun sikkert ønsker det og er vant til det. Og fordi han er med på denne delen av julefeiringen, og ønsker hennes familie velkommen, skal han værsågod være forpliktet til å gå med på alle de norske juletradisjonene, også dem som han opplever som alvorlige brudd mot sin egen religion?

Jeg synes absolutt det kan kalles innblanding når man må endre på julefeiringen av hensyn til en muslim, selv om han er aldri så mye gift med vertinnen. Dette er ikke hans fest, for ham er 24. desember en dag som akkurat alle andre. Selvfølgelig skal han ikke tvinges til å spise noe som strider mot hans religion, men at andre skal få sin julefeiring ødelagt (slik opplever jo HI det) fordi han ikke kan spise svinekjøtt er da helt meningsløst.

Denne flotte mannen i Oslo (eller er det Drammen?) som har arrangert julefest for enslige nordmenn nå i over 20 år er muslim, men han har da aldri servert gjestene noe annet enn ribbe og annen tradisjonell julemat. At han ikke spiser den samme maten selv er en selvfølge, men han har da ikke forsøkt å endre andre menneskers vaner selv om han har arrangert fest for dem.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 07:15   #68
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg synes absolutt det kan kalles innblanding når man må endre på julefeiringen av hensyn til en muslim, selv om han er aldri så mye gift med vertinnen. Dette er ikke hans fest, for ham er 24. desember en dag som akkurat alle andre. Selvfølgelig skal han ikke tvinges til å spise noe som strider mot hans religion, men at andre skal få sin julefeiring ødelagt (slik opplever jo HI det) fordi han ikke kan spise svinekjøtt er da helt meningsløst.

Da er vi vel bare uenige, da. Jeg synes absolutt det er hans fest når det er han som arrangerer den i sitt eget hjem, og jeg synes det er å overdramatisere voldsomt å si at man ødelegger noens julefeiring ved å invitere dem til lammestek på julaften.

Hvis man ikke vil feire jul et sted der man ikke får ribbe, så kan man selvsagt la være å reise dit, men å si at de "blander seg inn i" eller "ødelegger" julefeiringen for en, ved å servere noe annet enn man selv er vant til, synes jeg er merkelig. (Ville du også ment at svigerfamilien "ødela" HIs julefeiring dersom de var vestlendinger og serverte pinnekjøtt? )

Gammel 09-11-06, 07:19   #69
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Svigers har alltid alkohol på julaften hjemme oss seg og forøvrig hos alle andre. Jeg kan aldri tenke meg å servere alkohol på julaften. Skal jeg servere alkohol på julaften fordi jeg selv drikker alkohol til andre anledninger?

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 07:20   #70
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ærlig talt at Sitron har et poeng jeg. Hvis en muslim på heite livet skal blande seg inn i julefeiringen får han tåle både ribbe og marsipangriser. Han skal selvfølgelig ikke tvinges til å spise det selv, men at ikke andre skal få spise det synes jeg blir for teit. Sorry! Det er jul og muslimer har ikke egne juletradisjoner andre skal måtte ta hensyn til.

Her har vi en muslim som har giftet seg med en kristen ( i hvert fall kulturelt kristen, om ikke troende). Han er selvfølgelig snill og vil feire hennes tradisjonelle høytider med henne og hennes familie, men det er en del av denne feiringen han synes er vanskelig, nemlig en matrett som er forbudt i hans religion. Selvfølgelig tar man da et hensyn.

Dessuten sier Jr ingenting om hennes manns familie tidligere spiste ribbe på julaften eller om de har gått over til lammestek på grunn av hennes nye mann. Det kan være at det hun sutrer (beklager Jr, men jeg synes at du sutrer) over her simpelthen er det hennes mann er vokst opp med.

Jeg feirer jul i mitt barndomshjem uten den julemiddagen jeg har vokst opp med fordi min mors nye kjæreste foretrekker en annen mat og min mor har "kommet ut av skapet" og innrømmet at hun liker den andre maten bedre hun også. Det kunne da ikke falle meg inn og sutre eller å koke min egen lille torskebit for det. jeg har gitt beskjed om at den dagen jeg overtar julefeiringen så bestemmer jeg hva som blir servert, men enn så lenge så spiser jeg, med glede, det noen andre lager til meg.

Jeg stemmer i med de som sier at det viktige med julen er de man feirer den med, ikke det man spiser. Jeg har sympati for at det ikke alltid er morsomst å feire med svigers, men det er en del av det å være voksen at man tar hensyn til dem rundt seg, blant annet dem man har giftet seg med.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 08:14   #71
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det spiller en rolle når det diskuteres på bakgrunn av hans religion.

Tja, jeg har ikke inntrykk av at det er så mange som gjør det. Jeg synes i alle fall at folk får lov til å servere gjestene den maten de har lyst til - helt uavhengig av hvor religiøs man er. Jeg innviterer av og til folk hjem til oss på middag og da forventer jeg at de spiser det jeg serverer. Hadde de kommet med egen mat tror jeg ikke de hadde blitt innvitert flere ganger.

Jeg synes Kanne oppsummerte det bra. Takker man ja og er gjest så får man bare spise det som blir servert. Jeg synes religion, allergi og diverse sykdommer er greie unnskyldninger. Men selv om man har cølliaki og ikke tåler mel synes jeg man skal avklare det med verten/vertinnen før man tar med seg egen mat.

Men jeg synes også at maten er en grunn til å takke nei. Jeg hadde ikke koset meg hos noen som serverte lungemos på julaften. Men jeg hadde ikke sagt det: "Hallo, vi gidder ikke å feire jul hos deg fordi maten din smaker ræva." Tror jeg hadde holdt meg til: "Vi vil gjerne skape våre egene tradisjoner og feirer derfor hjemme i år."

Gammel 09-11-06, 08:44   #72
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Det er vel mye man kan si om både muslimer, julefeiring, og mat, men det dette koker ned til, sånn som jeg oppfatter det, er at dette handler om hva man gjør dersom man ikke liker julematen som serveres. Det kan man oppleve uansett hvor man blir invitert på julefeiring.

Jeg synes, at dersom man blir invitert bort på julaften, og man takker ja til denne invitasjonen, så spiser man det som serveres. Har man ikke lyst på den maten, så tar man ikke med egen mat, men spiser og gjør gode miner til slett spill, og så spiser man sin egen julemat en annen dag i jula. Alternativet blir å si at man ikke kommer på besøk på julaften, eller eventuelt at man sier man kommer til kaker og gaveåpning, og spiser julemiddag hjemme før man drar bort.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 10:32   #73
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne problemstillingen er jeg godt kjent med, men på en litt annen måte. En av foreldrene mine er vegetarianer. Feries julen hjemme hos dem serveres det ikke kjøtt. Det serveres heller ikke alkohol. I år feires julen hos oss, og da lager jeg en tilleggsrett, som er det som tidligere ble laget hjemme. Vi serverer også øl og akevitt, som jeg da velger å avstå fra av respekt for mine foreldre, som ikke liker å se meg drikke. Det ble gjort på samme måte da jeg vokste opp, hvilket medførte at vi sjelden feiret jul hjemme, da tante, onkler og besteforeldre ønsket å ha ribbe og alkohol på julaften. Mamma lagde da ekstra mat som hun tok med. Og det var helt greit. Årsaken til at det ikke ble servert kjøtt hjemme hos foreldrene mine er blant annet den sterke lukten av ribbe, som vegetarianeren anser som direkte kvalmende. Greit når man er hos andre, ikke greit i eget hjem.

For meg er ikke julen bare julaften, men tiden mellom 23. desember og 1. januar, og jeg klarer da å presse inn nok julemat i løpet av de dagene. Jeg skal ikke påstå at jeg er spesielt begeistret for en vegetariansk jul, samtidig som jeg er ekstremt glad i både pinnekjøtt og ribbe, som jeg forbinder veldig med jul og ikke spiser på andre tidspunkter. Men det ville aldri, aldri, aldri falt meg inn å takke nei til en invitasjon fordi jeg ville ha noe annet å spise. Jeg ville heller ikke tatt med meg annen mat, heller spist litt ribbe sammen med mannen når vi kommer hjem. Det er menneskene og stemningen, ikke maten, som er viktig for meg på julaften.

Vi er nå i ferd med å lage egne tradisjoner, og noe av det jeg ønsker å lære snupp er toleranse og respekt for andres vaner og tradisjoner. Det gjør jeg ikke ved å være vanskelig hva angår andres matvaner på julaften.

I mine øyne er vel julaften mer et midtvintersblot enn en religiøs feiring, så å trekke religion inn i diskusjonen blir litt bak mål. Jeg kjenner mange som har andre religioner som også feirer en sekularisert jul. Jeg har bodd flere år i utlandet, blant annet i Midtøsten, og har i den forbindelse vært med på feiring av deres ”religiøse” høytider, uten at jeg anser meg selv som annet enn en vanlig, norsk, sekularisert luteraner.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 10:43   #74
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Slik jeg ser det har du tre alternativ

1. Dra på besøk, aksepter at maten kanskje ikke er så veldig god men prøv å nyt selskapet istedenfor. Mesk deg med ribbe en annen dag i julen.
2. Takk høflig nei, bli hjemme, lag ribbe.
3: Snakk med svigerforeldrene dine og forklar dem situasjonen, forhør deg om det finnes noen mulighet til å spise ribbe der på julaften da det er viktig for deg.

Hvilke av disse alternativene som høres mest fristende ut får du kjenne på selv. Jeg er tilhenger av å være hjemme på julaften uansett jeg da (men, jeg er også tilhenger av å være sammen i julen..)

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 10:50   #75
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker egentlig litt motsatt; hvis jeg skal ha gjester setter jeg gjerne hensynet til gjestene først - hva de liker og kan tenkes å sette pris på, fremfor hva hva som er mine egne preferanser. Det innebærer at dersom jeg skulle hatt gjester som var vegetarianere, ville jeg servert vegetarmat (ev, en kombinasjon), hvis jeg skulle hatt muslimer på besøk ville jeg ikke servert svinekjøtt, osv. Som en generell og overordnet regel.

Selvsagt er det vertskapet som bestemmer, men jeg mener at man som vertskap bør legge menyen best mulig til rette for sine gjester. Men religiøse hensyn er selvsagt en kompliserende faktor, så det er vanskelig å være kategorisk her.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 10:58   #76
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å nekte å ha svinekjøtt i sitt hus er en smuuuule fanatisk.

Jeg blir kvalm av lukten av riskjeks, men jeg lar da folk spise det i mitt hjem lell. Jeg har ingen interesse av å nekte mennesker det de ønsker å spise.

Forøvrig syns jeg det er merkelig at så mange her hadde blitt fornærmet over at andre har medbrakt mat. Hadde jeg hatt selska og laget en rett en ikke likte, så hadde det da bare vært positivt at hun laget sin egen mat og tok med fremfor å sitte og pirke i min mat. Det får da være grenser for selvforherligelse.

Hva er poenget med å takke ja til å spise borte, hvis man tar med sin egen? Da kan man liksågodt holde seg hjemme.

Sist redigert av Skremmern : 18-09-10 kl 15:52.
Gammel 09-11-06, 11:03   #77
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg tenker egentlig litt motsatt; hvis jeg skal ha gjester setter jeg gjerne hensynet til gjestene først - hva de liker og kan tenkes å sette pris på, fremfor hva hva som er mine egne preferanser. Det innebærer at dersom jeg skulle hatt gjester som var vegetarianere, ville jeg servert vegetarmat (ev, en kombinasjon), hvis jeg skulle hatt muslimer på besøk ville jeg ikke servert svinekjøtt, osv. Som en generell og overordnet regel.

Det synes jeg er helt selvsagt, ja. Man serverer naturligvis mat som man antar gjestene både kan og ønsker å spise.

Men her var det vel heller snakk om hvorvidt man mener at en muslim skal være "forpliktet" til å servere svinekjøtt dersom han har kristne julegjester. Eller, for å ta noen andre eksempler, som Gaia er inne på, om en vegetarianer skal "måtte" servere kjøtt, eller avholdsfolk "må" servere alkohol. Har man en vegetarianer på besøk, er det klart man skal servere mat vedkommende kan spise - men det er jo ingen "kjøttspisere" som ikke kan spise vegetarmat, så jeg synes slett ikke en vegetarianer skal føle seg forpliktet til å servere kjøtt dersom jeg kommer på besøk.

Gammel 09-11-06, 11:07   #78
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Jeg synes det er en selvfølge å servere vegetarmat til vegeterianere, noe annet enn svinekjøtt til muslimer og ikke egg til eggeallergikere.

Jeg ser derimot ikke noen nødvendighet av å på død og liv servere akkurat det gjestene liker aller best, og særlig ikke dersom det er en rett jeg selv har motforestillinger mot. Jeg ville for eksempel ikke servert hund, selv om jeg hadde invitert gjester som hadde det som livrett og selv om vedkommende var invitert på en høytidsdag der vedkommende foretrakk å spise hundekjøtt. En ting er at tanken på hundekjøtt byr meg i mot. En helt annen ting er at jeg ikke ville hatt snøring på hvordan hund skulle tilberedes. Serverer man den med rømme eller sjokoladesaus, liksom?

Jeg ser for meg at dersom en muslim skulle føle seg forpliktet til å servere ribbe på julaften, så er det ikke sikkert man får den julematen man vil ha likevel. Jeg tror ikke man kan regne med at en muslim med andre mattradisjoner, og som aldri har tilberedt svinekjøtt før, plutselig klarer å trylle frem norsk juleribbe med sprøstekt svor a la Ingrd Espelid på første forsøk. Og det er jo det man vil ha. Hvis det ferdige resultatet viser seg å bare være "svinekjøtt", så kan det vel heller være det samme, kan det ikke? Da ville i alle fall jeg foretrekke å få servert mat som verten kan tilberede. Med andre ord: heller vellykket lammesteik enn mislykket ribbe, ville vært min konklusjon.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-06, 11:07   #79
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Denne flotte mannen i Oslo (eller er det Drammen?) som har arrangert julefest for enslige nordmenn nå i over 20 år er muslim, men han har da aldri servert gjestene noe annet enn ribbe og annen tradisjonell julemat. At han ikke spiser den samme maten selv er en selvfølge, men han har da ikke forsøkt å endre andre menneskers vaner selv om han har arrangert fest for dem.

Jeg visste ikke at maten var så viktig. Jeg er oppvokst på pinnekjøtt, men blir jeg invitert til svigermor, som serverer ribbe, føler jeg ikke at hun ødelegger eller endrer julefeiringen. De har sine egne tradisjoner, det betyr ikke at "min måte" er mer riktig eller mer "julete".

Jeg var i USA ett år, og da feirte de jul første juledag. Ødelegger de også julen? Bestevenninnen min har torsk på julaften, og åpner pressangene veldig tidlig, rundt klokken fem. Andre er i kirken halve kvelden, for så å feire utover natten. Noen feirer Jesu fødsel, andre liker å komme sammen og feire hverandre. Alle har sine måter å gjøre det på, og liker man det ikke, bør man nesten feire det hjemme. Men å bli sur eller fornærmet for at andre ødelegger feiringen (snakker ikke om HI), og det fordi de gjør det annerledes (det være seg religion eller tradisjon) enn hva du er vant til, er direkte umodent.

Gammel 09-11-06, 11:11   #80
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg ser for meg at dersom en muslim skulle føle seg forpliktet til å servere ribbe på julaften, så er det ikke sikkert man får den julematen man vil ha likevel. Jeg tror ikke man kan regne med at en muslim med andre mattradisjoner, og som aldri har tilberedt svinekjøtt før, plutselig klarer å trylle frem norsk juleribbe med sprøstekt svor a la Ingrd Espelid på første forsøk. Og det er jo det man vil ha. Hvis det ferdige resultatet viser seg å bare være "svinekjøtt", så kan det vel heller være det samme, kan det ikke? Da ville i alle fall jeg foretrekke å få servert mat som verten kan tilberede. Med andre ord: heller vellykket lammesteik enn mislykket ribbe, ville vært min konklusjon.

Jo, du er selvsagt inne på noe der. Og jeg ville helt klart hatt prestasjonsangst dersom jeg, som nordmann, skulle servert en tradisjonell indisk rett til indere på en indisk høytid. Men jeg tror muligens jeg ville forsøkt.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:55.