|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til julDet betyr så mye når det kommer fra deg.
![]() |
#62 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til jul
Og jeg er uenig. Enten så tror man og lever etter de reglene som sin tro tilsier, eller så er man hobby-religiøs og da kan man faktisk ikke være fanatisk på en ting og drite i en annen.
![]() |
#63 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til julOm noen hadde tatt med mat når de var invitert til meg hadde jeg aldri invitert dem mer. Makan til uhøfflighet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
flisespikker
|
Det er klart man kan det. Noen påbud/forbud internaliserer man til en slik grad at det blir ens egne, selv om de opprinnelig er religiøst funderte. Dessuten er det ikke spesielt fanatisk å ikke spise eller servere svinekjøtt.
![]() |
#66 |
Absolut ateist
|
Å nekte å ha svinekjøtt i sitt hus er en smuuuule fanatisk.
![]() |
#67 |
Introvert optimist
|
Jeg synes absolutt det kan kalles innblanding når man må endre på julefeiringen av hensyn til en muslim, selv om han er aldri så mye gift med vertinnen. Dette er ikke hans fest, for ham er 24. desember en dag som akkurat alle andre. Selvfølgelig skal han ikke tvinges til å spise noe som strider mot hans religion, men at andre skal få sin julefeiring ødelagt (slik opplever jo HI det) fordi han ikke kan spise svinekjøtt er da helt meningsløst.
![]() |
#68 |
flisespikker
|
Da er vi vel bare uenige, da. Jeg synes absolutt det er hans fest når det er han som arrangerer den i sitt eget hjem, og jeg synes det er å overdramatisere voldsomt å si at man ødelegger noens julefeiring ved å invitere dem til lammestek på julaften.
![]() |
#69 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til julSvigers har alltid alkohol på julaften hjemme oss seg og forøvrig hos alle andre. Jeg kan aldri tenke meg å servere alkohol på julaften. Skal jeg servere alkohol på julaften fordi jeg selv drikker alkohol til andre anledninger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Dårlig husmor
|
Her har vi en muslim som har giftet seg med en kristen ( i hvert fall kulturelt kristen, om ikke troende). Han er selvfølgelig snill og vil feire hennes tradisjonelle høytider med henne og hennes familie, men det er en del av denne feiringen han synes er vanskelig, nemlig en matrett som er forbudt i hans religion. Selvfølgelig tar man da et hensyn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Leser
|
Tja, jeg har ikke inntrykk av at det er så mange som gjør det. Jeg synes i alle fall at folk får lov til å servere gjestene den maten de har lyst til - helt uavhengig av hvor religiøs man er. Jeg innviterer av og til folk hjem til oss på middag og da forventer jeg at de spiser det jeg serverer. Hadde de kommet med egen mat tror jeg ikke de hadde blitt innvitert flere ganger.
![]() |
#72 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til julDet er vel mye man kan si om både muslimer, julefeiring, og mat, men det dette koker ned til, sånn som jeg oppfatter det, er at dette handler om hva man gjør dersom man ikke liker julematen som serveres. Det kan man oppleve uansett hvor man blir invitert på julefeiring.
![]() |
![]() |
#73 |
villende
|
![]() Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til julDenne problemstillingen er jeg godt kjent med, men på en litt annen måte. En av foreldrene mine er vegetarianer. Feries julen hjemme hos dem serveres det ikke kjøtt. Det serveres heller ikke alkohol. I år feires julen hos oss, og da lager jeg en tilleggsrett, som er det som tidligere ble laget hjemme. Vi serverer også øl og akevitt, som jeg da velger å avstå fra av respekt for mine foreldre, som ikke liker å se meg drikke. Det ble gjort på samme måte da jeg vokste opp, hvilket medførte at vi sjelden feiret jul hjemme, da tante, onkler og besteforeldre ønsket å ha ribbe og alkohol på julaften. Mamma lagde da ekstra mat som hun tok med. Og det var helt greit. Årsaken til at det ikke ble servert kjøtt hjemme hos foreldrene mine er blant annet den sterke lukten av ribbe, som vegetarianeren anser som direkte kvalmende. Greit når man er hos andre, ikke greit i eget hjem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til julSlik jeg ser det har du tre alternativ |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Sær og kresen
![]() Sv: Hva gjør man når man er invitert bort til julJeg tenker egentlig litt motsatt; hvis jeg skal ha gjester setter jeg gjerne hensynet til gjestene først - hva de liker og kan tenkes å sette pris på, fremfor hva hva som er mine egne preferanser. Det innebærer at dersom jeg skulle hatt gjester som var vegetarianere, ville jeg servert vegetarmat (ev, en kombinasjon), hvis jeg skulle hatt muslimer på besøk ville jeg ikke servert svinekjøtt, osv. Som en generell og overordnet regel.
![]() |
#76 |
Ringskrømt
|
Sist redigert av Skremmern : 18-09-10 kl 15:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
flisespikker
|
Det synes jeg er helt selvsagt, ja.
![]() |
#78 |
Bedreviter
|
Jeg synes det er en selvfølge å servere vegetarmat til vegeterianere, noe annet enn svinekjøtt til muslimer og ikke egg til eggeallergikere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Ringskrømt
|
Jeg visste ikke at maten var så viktig. Jeg er oppvokst på pinnekjøtt, men blir jeg invitert til svigermor, som serverer ribbe, føler jeg ikke at hun ødelegger eller endrer julefeiringen. De har sine egne tradisjoner, det betyr ikke at "min måte" er mer riktig eller mer "julete". |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Sær og kresen
![]() |
Emneord |
klassiker |
|