|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Pauset
|
![]() Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet
Da mine to eldste fikk seg msn sa jeg at de måtte loggføre det som ble skrevet. Jeg sa at det KUNNE være jeg måtte ta en titt for å se litt, men at jeg ikke på noen måte skulle kommentere det som ble sagt der. Jeg sa også at dersom noe skulle oppstå senere i form at ubehageligheter så kunne det være greit å ha det loggført. Det var greit for dem og første året loggførte de. Nå er det et par år siden og de loggfører ikke lenger. Jeg har sett på loggen noen få ganger, da de lagret den, men alt så greit ut. De visste at jeg skulle titte, men jeg scrollet meg godt og vel gjennom. Vi har snakket en del om hvordan vi oppfører oss på nettet og hva slags informasjon man ikke må gi ut. Vi har ikke plass i stua til pc, men har den i en bitteliten krok på loftet. Pcn er felles for alle og de vil ikke få noe trådløst på nettet. Jeg syns det er en måte å sikre seg på også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Epikur
|
Jeg har ikke barn i denne alderen, men jeg har småsøsken, jeg kjenner og omgås mange svært unge folk gjennom partiet jeg er medlem i, osv. Men om jeg ikke hadde hatt det, ville jeg fremdeles ment det samme, for jeg har en grunnleggende respekt for andres privatliv og private sfære. Uansett hva slags alder de har. Å forklare sine barn (og søsken eller andre) hva som synes på nett, hva andre kan få vite om dem, hva som er farlig, hvor lett det er å utgi seg for en annen osv, er noe ganske annet enn å avkreve logger, snoke i logger, lese mailer osv. Jeg vil oppdra mine barn med kunnskap, ikke frykt, til åpenhet og tillit, ikke mistro og skepsis.
![]() |
#65 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettetJeg kunne aldri funnet på å snoke på mine barn på nettet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettetNå har jo ikke vi tenåringer enda, men vi vil nok gi dem privatliv og tillitt om de ikke har gjort noe som tilsier at de ikke kan ha den friheten. Om de overholder avtaler og generelt er til å stole på skulle det bare mangle at det blir anerkjent og gir fordeler. Vi har allerede snakket med førsteklassingen om nettvett, og det blir helt sikkert flere slike samtaler oppover. |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Glamorøs
|
![]() |
#68 |
Epikur
|
Jepp, jo bedre man oppfører seg og jo bedre man håndterer ansvar og frihet, jo mer frihet og ansvar kan man få.
![]() |
#69 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og likevel. Selv om jeg aldri ville sjekket loggen uten barnas viten/ønske og uten meget god grunn til mistanke om mobbing eller andre ting, ville jeg ønske/kreve at de skulle lagre samtalene på maskinen (selv om det tar plass).
![]() |
![]() |
#70 |
En som trener
|
![]() Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettetJeg skjønner ikke helt, tror jeg. Er msn-samtaler i prinsipp noe annet enn en muntlig samtale? Det er jo ingen risiko i forhold til at voksne med skumle hensikter kan utnytte det som skrives eller blande seg inn i samtalen. Det er da bare en privat samtale som foregår skriftlig istedenfor muntlig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
madmanized
Det foregår dessverre utrolig mye mobbing og drittslenging via msn, mobil og andre kanaler på internett - skolebarn selv imellom. På en av skolene i nærheten her var det flere saker der msn var i fokus - det var blant annet en elev som hacket seg inn på andres konti og spredte allskens skit. Spesielt, kanskje, men ganske skremmende for de som opplevde det. Det ble forresten avslørt av foreldre som gikk sammen om å finne ut av dette.
![]() |
![]() |
#72 |
Ferdig!
Det er riktig det, men mange bruker Msn til å drive drittslenging, baksnakking, utestengelse osv. seg i mellom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Glamorøs
|
Og kontakttelefonen.
Ja, slik ser jeg det også. Og jeg syns det er urimelig å forlange at fjortisen skal ha telefonsamtalene med kjæresten på speakerphone i stua, slik det ville vært om jeg skulle overvåket telefonsamtalene. Jeg tror mange foreldre ikke tenker på msn som like "privat" fordi det er en forholdsvis ny arena som de kanskje ikke håndterer like bra som barna.
![]() |
#74 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettetJo, men det brukes til mye annet også - jeg syns det er bedre å ta tak i det om man mistenker konkrete problemer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettetVi logget podens samtaler i begynnelsen (noe han var enig i), men ikke nå lenger. Vi har aldri lest loggen, bortsatt fra samtalen jeg refererte til, det det var påstand om mobbing. Vi sluttet å logge de han ble 14, og alle tidligere logger er slettet. Jeg tror likevel jeg har ganske bra kontroll og oversikt og regner med at han styrer privatlivet sitt på en OK måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
|
Jeg stoler på gutten, men ikke på alle andre rundt. Jeg kommer aldri til å gå inn på hans side, uten at han er til stede. Og enda har jeg ikke hatt noen grunn til å være engstelig.
![]() |
#77 |
Ferdig!
![]() Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettetJeg har lest MSN loggen til datteren min etter hennes ønske. Det var noe krangling og missforståelser som gjorde at ting ble litt ubehagelige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
madmanized
Men å lagre msn-samtaler på maskinen uten at de blir lest er da på ingen måte det samme som å la dem snakke på høyttaler i telefonen! Jeg snakker ikke om overvåkning, men mulighet for å hente informasjon om det skulle bli nødvendig.
Og her har du et kjempepoeng. Selvfølgelig er problemet mobbingen, ikke msn, sms eller Nettby. Men det skader jo ikke å ta sine forholdsregler. Eller å ha to tanker i hodet på en gang.
![]() |
![]() |
#79 |
Glamorøs
|
Jeg ser poenget med å lagre logger, og det er noe som må tilpasses situasjonen. Men jeg ville aldri i verden gjort det uten mitt barns viten, og jeg ville heller aldri sjekket loggen uten at han visste om det. Det er heller ikke noe jeg ville forlange å se med jevne mellomrom bare for å overvåke liksom. Men det kan være greit for hans egen del i starten, kanskje han ønsker å ha den sikkerheten selv, i at vi som foreldre kan se an samtaler han kanskje føler ikke går riktig sted. Det er uansett noe vi må bli enige om i felleskap.
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med to tanker i hodet på en gang? Hvilke tanker? Hvis du mener at man både kan jobbe med holdninger og ta ansvar for og holde seg oppdatert om barns nettbruk så skjønner jeg i såfall ikke hvorfor du sier det til meg, all den tid jeg har sagt nøyaktig det samme. Hvilke forholdregler er det du snakker om?
![]() |
#80 |
madmanized
Jeg ville heller aldri sjekket eller lagret logg uten barnets viten, selvfølgelig, så da er jo vi egentlig ganske enige.
![]() |