Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-08, 21:41   #61
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ikke spioner på hva barna bedriver på nettet

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns det er stor avstand fra det du skisserer her og til snoking.

Å sjekke logger uten å si i fra syns jeg er snoking, rett og slett. Jeg ville aldri gjort det. Nå er det noen år til dette blir aktuelt for oss, men jeg planlegger å ha en åpen dialog rundt dette, ha PCen stående i stua, og om det skulle oppstå situasjoner hvor det var naturlig å sjekke logger, ville jeg gjort det i felleskap med barnet. Han ville også få vite på forhånd at det var mulig, det er ikke noe jeg ville kommet med i etterkant.
Jeg syns det er viktig at barn får ha sine private soner, og at de har et avklart forhold til hvor grensene for denne sonen går. Selvølgelig vil jeg titte på barnets offentlige sider, om det er på nettby, FB o.l. Men jeg vil også være helt åpen om det.

I Thulas tilfelle ville jeg absolutt gitt den aktuelle moren en liten vekker.

Da mine to eldste fikk seg msn sa jeg at de måtte loggføre det som ble skrevet. Jeg sa at det KUNNE være jeg måtte ta en titt for å se litt, men at jeg ikke på noen måte skulle kommentere det som ble sagt der. Jeg sa også at dersom noe skulle oppstå senere i form at ubehageligheter så kunne det være greit å ha det loggført. Det var greit for dem og første året loggførte de. Nå er det et par år siden og de loggfører ikke lenger. Jeg har sett på loggen noen få ganger, da de lagret den, men alt så greit ut. De visste at jeg skulle titte, men jeg scrollet meg godt og vel gjennom. Vi har snakket en del om hvordan vi oppfører oss på nettet og hva slags informasjon man ikke må gi ut. Vi har ikke plass i stua til pc, men har den i en bitteliten krok på loftet. Pcn er felles for alle og de vil ikke få noe trådløst på nettet. Jeg syns det er en måte å sikre seg på også.

Det er nok lett å mene masse om dette når man ikke har barn i denne alderen. Barn er forskjellige og det som passer for det ene barnet passer nødvendigvis ikke for det andre. Det ene barnet kunne kanskje hatt pc med internettilgang på rommet, mens den andre kunne det ikke. Det er mange ting å tenke på.

Mobbing via msn og nettby har det vært en del av blant ungdommer og barn. Vi må alltid være våkne på slike ting.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 21:59   #62
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Det er nok lett å mene masse om dette når man ikke har barn i denne alderen. Barn er forskjellige og det som passer for det ene barnet passer nødvendigvis ikke for det andre.

Jeg har ikke barn i denne alderen, men jeg har småsøsken, jeg kjenner og omgås mange svært unge folk gjennom partiet jeg er medlem i, osv. Men om jeg ikke hadde hatt det, ville jeg fremdeles ment det samme, for jeg har en grunnleggende respekt for andres privatliv og private sfære. Uansett hva slags alder de har. Å forklare sine barn (og søsken eller andre) hva som synes på nett, hva andre kan få vite om dem, hva som er farlig, hvor lett det er å utgi seg for en annen osv, er noe ganske annet enn å avkreve logger, snoke i logger, lese mailer osv. Jeg vil oppdra mine barn med kunnskap, ikke frykt, til åpenhet og tillit, ikke mistro og skepsis.

Gammel 19-08-08, 22:46   #63
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har både tenåringer og voksen sønn, og jeg mener det samme som Mim. Jeg ville aldri lest msn-loggen deres, det er jo som å lese dagboken deres.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 22:54   #64
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang. å lese msn-logg. Det er jo ikke bare ens egne barns privatliv man tramper på, men også de som de snakker med på msn.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 22:54   #65
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg kunne aldri funnet på å snoke på mine barn på nettet.
Jeg velger å tro at alle samtalene vi har hatt med eldste om hvordan nettverdene kan være har gitt frukter. Og nei vi er ikke naive av den grunn.
Det viktigste må i første omgang være at foreldrene har nok kunnskap til å vite hva det dreier seg om når ungene surfer på nett og hvordan det kan fungere der ute.
Aldersgrenser på nettsteder ala Habbohotell er absolutte hos oss. Jeg er ikke nazi på mange ting, men på dette er jeg det.

Når dette er skrevet vet også eldste at vi har mulighet til å lese Msn-loggen hennes. Det har jeg også gjort etter hennes eget ønske ( drittslenging mellom venninner)

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-08, 23:03   #66
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Nå har jo ikke vi tenåringer enda, men vi vil nok gi dem privatliv og tillitt om de ikke har gjort noe som tilsier at de ikke kan ha den friheten. Om de overholder avtaler og generelt er til å stole på skulle det bare mangle at det blir anerkjent og gir fordeler. Vi har allerede snakket med førsteklassingen om nettvett, og det blir helt sikkert flere slike samtaler oppover.

Generelt merker jeg at vi allerede nå gir mer og mer slipp for hvert år som går, jeg kommer neppe til å vokte over og rydde unna og passe på hver minste ting til de flytter ut. (Nå høres jeg sikkert skrekkelig uansvarlig ut, med en førsteklassing i hus høres det jo rart ut å gi slipp. Jeg regner med at dere skjønner hva jeg mener.)

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 07:28   #67
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg har ikke barn i denne alderen, men jeg har småsøsken

Jeg har også småsøsken på 15 og 12, så jeg har diskutert både med dem og mine foreldre hvordan man håndterer slike situasjoner og nettvett generelt. Jeg ser fremdeles ingen grunn til å snoke i barns privatliv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 08:33   #68
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Nå har jo ikke vi tenåringer enda, men vi vil nok gi dem privatliv og tillitt om de ikke har gjort noe som tilsier at de ikke kan ha den friheten. Om de overholder avtaler og generelt er til å stole på skulle det bare mangle at det blir anerkjent og gir fordeler. Vi har allerede snakket med førsteklassingen om nettvett, og det blir helt sikkert flere slike samtaler oppover.

Jepp, jo bedre man oppfører seg og jo bedre man håndterer ansvar og frihet, jo mer frihet og ansvar kan man få. Og målet må være fullt ansvar og full frihet innen de er flyttet hjemmefra og faktisk må ta alle disse valgene alene. Det viktigste må være å lage en arena der foreldre og barn kan snakke sammen, slik at de får en viss guiding gjennom de vanskelige tingene før de skal gjøre det alene, og den arenaen skaper man IKKE ved å snoke og snike. Det skaper man ved å stadig snakke om verdispørsmål, være åpen og tilgjengelig for spørsmål og fortelle om hva man selv gjør på nett.

Det fantes jo ikke nett da jeg var fjortis, men mobbing, utenforskap og moralske dilemmaer var det flust av den gangen også. Og jeg syntes det var fantastisk å ha en far jeg kunne komme til med alle disse tingene, som ga råd og formidlet sine verdier.

Gammel 20-08-08, 08:42   #69
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ang. å lese msn-logg. Det er jo ikke bare ens egne barns privatliv man tramper på, men også de som de snakker med på msn.

Og likevel. Selv om jeg aldri ville sjekket loggen uten barnas viten/ønske og uten meget god grunn til mistanke om mobbing eller andre ting, ville jeg ønske/kreve at de skulle lagre samtalene på maskinen (selv om det tar plass).

Igjen tror jeg dette vil være en trygghet for barna mine og meg, og jeg ville "selge inn" kravet som nettopp det. En slik husregel trenger i mine øyne ikke å gå på bekostning av tillit, frihet, ansvar og selvstendighet.

Jeg har heller ikke barn i den alderen, sånn for the record.

leliane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 09:06   #70
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt, tror jeg. Er msn-samtaler i prinsipp noe annet enn en muntlig samtale? Det er jo ingen risiko i forhold til at voksne med skumle hensikter kan utnytte det som skrives eller blande seg inn i samtalen. Det er da bare en privat samtale som foregår skriftlig istedenfor muntlig?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 09:12   #71
leliane
madmanized

leliane sin avatar

leliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt liktleliane er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg skjønner ikke helt, tror jeg. Er msn-samtaler i prinsipp noe annet enn en muntlig samtale? Det er jo ingen risiko i forhold til at voksne med skumle hensikter kan utnytte det som skrives eller blande seg inn i samtalen. Det er da bare en privat samtale som foregår skriftlig istedenfor muntlig?

Det foregår dessverre utrolig mye mobbing og drittslenging via msn, mobil og andre kanaler på internett - skolebarn selv imellom. På en av skolene i nærheten her var det flere saker der msn var i fokus - det var blant annet en elev som hacket seg inn på andres konti og spredte allskens skit. Spesielt, kanskje, men ganske skremmende for de som opplevde det. Det ble forresten avslørt av foreldre som gikk sammen om å finne ut av dette.

Gammel 20-08-08, 09:15   #72
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Det er riktig det, men mange bruker Msn til å drive drittslenging, baksnakking, utestengelse osv. seg i mellom.

Gammel 20-08-08, 09:19   #73
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det fantes jo ikke nett da jeg var fjortis, men mobbing, utenforskap og moralske dilemmaer var det flust av den gangen også.

Og kontakttelefonen.

Ja, slik ser jeg det også. Og jeg syns det er urimelig å forlange at fjortisen skal ha telefonsamtalene med kjæresten på speakerphone i stua, slik det ville vært om jeg skulle overvåket telefonsamtalene. Jeg tror mange foreldre ikke tenker på msn som like "privat" fordi det er en forholdsvis ny arena som de kanskje ikke håndterer like bra som barna.

Ja, det er et problem med mobbing på msn, men da er det ikke msn som er problemet, det er mobbingen. Man får ikke bukt med mobbing ved å overvåke samtalekanaler, da flytter bare problemet seg. Mobbing må taes i holdninger, ikke i redsel for å bli opdaget.

Gammel 20-08-08, 09:20   #74
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, men det brukes til mye annet også - jeg syns det er bedre å ta tak i det om man mistenker konkrete problemer.

Det blir jo som å si at barna ikke får lov å være alene sammen med vennene sine på rommet, fordi vi må følge med at de ikke baksnakker noen?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 09:23   #75
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi logget podens samtaler i begynnelsen (noe han var enig i), men ikke nå lenger. Vi har aldri lest loggen, bortsatt fra samtalen jeg refererte til, det det var påstand om mobbing. Vi sluttet å logge de han ble 14, og alle tidligere logger er slettet. Jeg tror likevel jeg har ganske bra kontroll og oversikt og regner med at han styrer privatlivet sitt på en OK måte.
Det hender han viser meg samtaler, bilder, diskusjoner - for å dele, høre min mening, vise ting han synes er teit/kult osv.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-08, 09:25   #76
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg tenker at dette må være kjipt for 10-åringen. Jeg ville kanskje foretatt et valg; enten så stoler du på han nok til at han kan opprette en profil på et nettsted, eller så setter du ned et forbud. Det må oppleves ekkelt og invaderende at mamma skal vite passordet og nærmest overvåke alt du gjør.

Jeg stoler på gutten, men ikke på alle andre rundt. Jeg kommer aldri til å gå inn på hans side, uten at han er til stede. Og enda har jeg ikke hatt noen grunn til å være engstelig.
Har dessverre i nærmiljøet opplevd litt skumle tilstander ved bruk av Nettby og MSN, og vil at guttungen skal vite hvilke fallgroper han kan havne i. Jeg kommer aldri til å overvåke ham, men jeg vil vite hvor han seiler, og hvem han seiler med.

Gammel 20-08-08, 09:25   #77
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Jeg har lest MSN loggen til datteren min etter hennes ønske. Det var noe krangling og missforståelser som gjorde at ting ble litt ubehagelige.
Jeg ble da bedt om å lese loggen for at jeg skulle kunne forstå hva som ble sagt mellom hvem osv.
Jeg synes det er helt greit og ting ble bra.

Gammel 20-08-08, 09:30   #78
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Standard

Ja, slik ser jeg det også. Og jeg syns det er urimelig å forlange at fjortisen skal ha telefonsamtalene med kjæresten på speakerphone i stua, slik det ville vært om jeg skulle overvåket telefonsamtalene. Jeg tror mange foreldre ikke tenker på msn som like "privat" fordi det er en forholdsvis ny arena som de kanskje ikke håndterer like bra som barna..

Men å lagre msn-samtaler på maskinen uten at de blir lest er da på ingen måte det samme som å la dem snakke på høyttaler i telefonen! Jeg snakker ikke om overvåkning, men mulighet for å hente informasjon om det skulle bli nødvendig.

Det at foreldre ikke er kjent med de unges arena er selvsagt et problem, og der mener jeg at vi som foreldre plikter å holde oss (og hverandre) oppdatert. Og vi må selvsagt ha øynene åpne for at ungdomssjargong er mer sjikanerende i våre ører enn i barnas (for eksempel reagerer mange unge med et skuldertrekk over å bli kalt "hore" i disse dager. ). Jeg prøver å si noe om at jeg tror mange likevel vil oppleve det som trygt at foreldrene følger med.

Ja, det er et problem med mobbing på msn, men da er det ikke msn som er problemet, det er mobbingen. Man får ikke bukt med mobbing ved å overvåke samtalekanaler, da flytter bare problemet seg. Mobbing må taes i holdninger, ikke i redsel for å bli opdaget.

Og her har du et kjempepoeng. Selvfølgelig er problemet mobbingen, ikke msn, sms eller Nettby. Men det skader jo ikke å ta sine forholdsregler. Eller å ha to tanker i hodet på en gang.

Gammel 20-08-08, 09:37   #79
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Men å lagre msn-samtaler på maskinen uten at de blir lest er da på ingen måte det samme som å la dem snakke på høyttaler i telefonen! Jeg snakker ikke om overvåkning, men mulighet for å hente informasjon om det skulle bli nødvendig.

Jeg ser poenget med å lagre logger, og det er noe som må tilpasses situasjonen. Men jeg ville aldri i verden gjort det uten mitt barns viten, og jeg ville heller aldri sjekket loggen uten at han visste om det. Det er heller ikke noe jeg ville forlange å se med jevne mellomrom bare for å overvåke liksom. Men det kan være greit for hans egen del i starten, kanskje han ønsker å ha den sikkerheten selv, i at vi som foreldre kan se an samtaler han kanskje føler ikke går riktig sted. Det er uansett noe vi må bli enige om i felleskap.

Jeg syns ikke noe om sniking og snoking, uansett om hensikten er god. Mine foreldre fikk faktisk en mannlig bekjent til å snakke med meg på kontakttelefonen når jeg var tenåring for å "skremme" meg fra å ringe dit ved å late som han var en "ekkel mann". Det eneste det resulterte i var at jeg ikke stolte på foreldrene mine og syntes det var ubehagelig å bli invadert av dem, ikke av den fremmede mannen.

Opprinnelig lagt inn av leliane, her.

Og her har du et kjempepoeng. Selvfølgelig er problemet mobbingen, ikke msn, sms eller Nettby. Men det skader jo ikke å ta sine forholdsregler. Eller å ha to tanker i hodet på en gang.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med to tanker i hodet på en gang? Hvilke tanker? Hvis du mener at man både kan jobbe med holdninger og ta ansvar for og holde seg oppdatert om barns nettbruk så skjønner jeg i såfall ikke hvorfor du sier det til meg, all den tid jeg har sagt nøyaktig det samme. Hvilke forholdregler er det du snakker om?

Gammel 20-08-08, 09:42   #80
leliane
madmanized

leliane sin avatar

Standard

Jeg ser poenget med å lagre logger, og det er noe som må tilpasses situasjonen. Men jeg ville aldri i verden gjort det uten mitt barns viten, og jeg ville heller aldri sjekket loggen uten at han visste om det. Det er heller ikke noe jeg ville forlange å se med jevne mellomrom bare for å overvåke liksom. Men det kan være greit for hans egen del i starten, kanskje han ønsker å ha den sikkerheten selv, i at vi som foreldre kan se an samtaler han kanskje føler ikke går riktig sted. Det er uansett noe vi må bli enige om i felleskap.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med to tanker i hodet på en gang? Hvilke tanker? Hvis du mener at man både kan jobbe med holdninger og ta ansvar for og holde seg oppdatert om barns nettbruk så skjønner jeg i såfall ikke hvorfor du sier det til meg, all den tid jeg har sagt nøyaktig det samme. Hvilke forholdregler er det du snakker om?

Jeg ville heller aldri sjekket eller lagret logg uten barnets viten, selvfølgelig, så da er jo vi egentlig ganske enige.

Ja, det var det jeg mente. At man som foreldre både må jobbe med holdninger og følge med på barnas nettbruk, og at det å ha en åpenhet rundt muligheten for å sjekke opp ting i logg osv ikke nødvendigvis utelukker frihet og tillit.

Det var egentlig bare ment som et statement, og ikke noe angrep på deg, men ser at det kan se sånn ut i måten det er stilt opp.

Peace?

Svar

Emneord
nettvett, overvåke

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:29.