Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det berre eg som reagerer på denne reklamen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-11-08, 22:23   #1
Albertine
Passiv

Standard

Sv: Er det berre eg som reagerer på denne reklamen

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Slike reklamer styrker jo nettopp det inntrykket. Man reklamerer jo ikke for hofteoperasjoner, gjør man vel?

Hofteoperasjoner får man dekket i det offentlige, og man står sjelden i kø i tre-fire år før man får det. Det er altså ikke behov for å reklamere for det.

Svar med sitat
Gammel 02-11-08, 22:37   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Hofteoperasjoner får man dekket i det offentlige, og man står sjelden i kø i tre-fire år før man får det. Det er altså ikke behov for å reklamere for det.

Exactly.

Gammel 01-11-08, 19:21   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gjør de desverre ikke alltid. Jeg har venner og bekjente som har "mistet" årevis i offentlig kø fordi de ikke visste om Aleris sitt tilbud. De kunne jo ha sjekket det opp selv, men når man ikke tenker over annet enn at det er et offentlig tilbud, så ...

Gammel 02-11-08, 11:26   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er jo ikke sånn at selv om man har sykelig overvekt/fedme ift BMI kalkulator, så er det fare for livet?
Jeg er jo der. Fedme. Men samtidig i god fysisk form, få helseplager (både inni og utapå) - men kjipt ift utseendet liksom. For meg handler ikke det å gå ned om liv og død, men om velvære og trivsel. Jeg røyker ikke, drikker ikke noe særlig, jeg spiser ganske sunt, trener 3-4 ganger i uka og henger med i svingene uten problemer.
Men jeg er tung.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-08, 11:32   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Men det er jo ikke sånn at selv om man har sykelig overvekt/fedme ift BMI kalkulator, så er det fare for livet?
Jeg er jo der. Fedme. Men samtidig i god fysisk form, få helseplager (både inni og utapå) - men kjipt ift utseendet liksom. For meg handler ikke det å gå ned om liv og død, men om velvære og trivsel. Jeg røyker ikke, drikker ikke noe særlig, jeg spiser ganske sunt, trener 3-4 ganger i uka og henger med i svingene uten problemer.
Men jeg er tung.

Selvsagt ikke. Mange med BMI på feks. 30 er jo ikke engang overvektige. Det er nok derfor BMIen ligger såpass høyt i det offentlige (40). Dersom vekten ikke er til sjenanse for en person, tviler jeg jo på at den personen uansett går til det skrittet å bli operert. Vi som er blitt operert har hatt store problemer psykisk og fysisk med vår overvekt, såpass at eventuelle bivirkninger av operasjonen (som jeg ikke har sett noe til) var underordnet i forhold til vektproblemene.
Når det er sagt så er det jo ikke store overvekten som skal til før det er ekstra påkjenning for bla. hjertet, så det å være ganske overvektig er vel egentlig en risiko i seg selv på sikt.

Gammel 02-11-08, 11:30   #6
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Jeg har 2-3 bekjente som har vært så feite at de har utviklet diabetes 2 ++, og alle har fått tilbud om hjelp via legen sin. Så jeg er nok så naiv at jeg trur de fleste leger følger opp sine pasienter, men kanskje jeg bør våkne

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-08, 11:32   #7
Albertine
Passiv

Standard

Det er forskjell på graden av fedme. Når vekta hemmer deg i hverdagen og du har prøvd å gå ned i femten år og bare fortsetter å legge på deg, da er det ikke mye håp. Det er ikke en slik person du beskriver.

Svar med sitat
Gammel 02-11-08, 11:35   #8
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Er det ikke sammenheng med fett feks rundt llivet og hvor mye fett en har rundt blodårer og indre organer da? Først legger fettet seg rundt indre organer, så ellers rundt omkring på kroppen. Derfor er også mye fett på kroppen forbundet med hjerte og kar-sykdommer feks. Og dermed eventulet dødsrisiko.

Ine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 23:18   #9
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg tenker konsekvenser i alderdom osv. Det er vel ganske få GBP-opererte som i dag er over 80 år?

Noe av det som gjør at jeg ikke liker slike reklamer er at det iøynefallende blir presentert som noe lettvint..Greit nok at det inne på sidene ligger grundig informasjon, men blikkfanget er lettvint.
Det er snakk om operasjon, narkose, medisinering og selv om Aleris har gode tall så er det en risikabel operasjon i det store og hele. Aleris opererer tross alt ganske få i verdensmålestokk og bare ett eller to tilfeller med alvorlige komplikasjoner ville blitt prosentvis betydelig hos dem.

Jeg er ikke i tvil om at dette er en viktig operasjon for mange, og nettopp derfor synes jeg kommersialiseringen blir tvilsom.

Eg er heilt med på din tankegang. Ein ting er å få ein slik operasjon som følgje av ei langarig oppfølging av lege. Noko anna er å kunne "bestille" det via vg.no.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 23:42   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg tenker konsekvenser i alderdom osv. Det er vel ganske få GBP-opererte som i dag er over 80 år?

Det er veldig få sykelig overvektige, om noen, som er over 80 år. Det vi vet er i hvertfall at GBP øker både livskvalitet og livslengde for sykelig overvektige (om man ikke får alvorlige komplikasjoner, noe som kan skje ved enhver operasjon). Jeg hadde nok ikke levd i 5 år til engang, om jeg ikke ble operert.

Jeg signerer Maz i alt hun sier her, fornuftige damen.

Gammel 31-10-08, 23:50   #11
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er veldig få sykelig overvektige, om noen, som er over 80 år. Det vi vet er i hvertfall at GBP øker både livskvalitet og livslengde for sykelig overvektige (om man ikke får alvorlige komplikasjoner, noe som kan skje ved enhver operasjon). Jeg hadde nok ikke levd i 5 år til engang, om jeg ikke ble operert.

Jeg signerer Maz i alt hun sier her, fornuftige damen.

Veldig godt poeng Iset. Jeg har sett statistikk på det med levealder. I opererte og ikke opererte grupper. Hvor dødsraten i den ikke opererte gruppen var veldig høy. Men jeg finner jo ikke det igjenn.

Jeg var ikke syk av min overvekt, bortsett fra insulinresistent, men jeg var psykisk sliten av alle selvbebreidelsene. Å høre om Ghrelin og Gip ( tror det var navnet) og at det ikke var min idioti som lå bak alle gangene jeg ødela mitt harde arbeid og gikk opp igjenn, er noe av det som har forandret meg mest.

Resultatet var en langt mere positiv holdning til meg selv.

Jeg ville ikke anbefale en normalvektig person å forebyggende operere seg, men for de med BMI på 40 er jeg ikke i tvil om at jeg vil anbefale det. Jeg tror sansynligheten for å klare å gå ned å holde seg er så liten, og skadene på sinne av disse svigningene er så store at jeg ikke er i tvil.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-08, 23:57   #12
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er reglene for reklame for medisin, egentlig? Man ser jo reklame for paracet og den slags, men jeg kan ikke huske å ha sett reklame for Ritalin, liksom. Jeg tror jeg hadde reagert kraftig på en reklame med "trenger DITT barn ritalin?", og en sjekkliste for ADHD-symptomer og "snakk med din lege om Ritalin til ditt barn". Det er ikke fordi je har noe mot det legemidlet, men fordi det er et "alvorlig" legemiddel, men mange mulige bivirkninger. Slik tenker jeg på denne saken også. Jeg har ikke prinsippielle motforestillinger mot inngrepet, men såpass "store greier" (både selve inngrepet, rekonvalesens, kravene til psyke for å komme seg gjennom det uten problemer, etc.) syns jeg ikke man skulle kunne reklamere for.

Gammel 01-11-08, 00:20   #13
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Ritalin er et narkotikum, ikke helt sammenlignbart synes jeg.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-08, 00:25   #14
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel klassifisert som legemiddel?

Men jeg kan bruke andre eksempler. Eller kunne ha gjort, om jeg var mer bevandret i medisinen. Men generelt alle reseptbelagte medisiner.

Gammel 03-11-08, 10:09   #15
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror reklamene er med og bidrar til synet på at dette er en operasjon på linje med kosmetiske operasjoner.

Takk, Hattifnatten. Jeg har tenkt og tenkt og tenkt og ikke klart å formulere hva det er reagerer på med disse reklamene, men der traff du spikeren på hodet. Det er en alvorlig operasjon for en alvorlig lidelse, og det kan da neppe gagne de overvektsopererte hvis "folk flest" begynner å tro at det kan sidestilles med en kosmetisk operasjon?

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:06.