|
Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
Se resultatene: Er noen dialekter finere enn andre? (spesifiser i tråden) | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
130 | 90,91% |
Nei |
5 | 3,50% |
Det tør jeg ikke ha noen mening om |
3 | 2,10% |
Vet ikke |
0 | 0% |
Dustepoll |
5 | 3,50% |
Deltakere: 143. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stygge dialekter?Jeg digger trønderdialektene.
![]() |
#2 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Stygge dialekter?Min favorittdialekt er "okka by"-dialekten.
![]() |
#3 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() Sv: Stygge dialekter?Jeg elsker dialekter, med sterk forkjærlighet for noen spesielle:
![]() |
![]() |
#4 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Stygge dialekter?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Ikke sant!?
![]() |
![]() |
#6 |
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stygge dialekter?Jeg kan ikke si at jeg synes noen dialekter er dirkete stygge, men jeg synes sørlandsdialekter kan være litt plagsomme (sikkert pga en kusine jeg har som kommer derfra som ga meg dårlige minner i barndommen) og dialekten fra området rundt Lommedalen kan være håpløs å forstå.
![]() |
#7 |
Epikur
|
Enig i dette. Jeg virkelig misliker Kalfaret-bergensk, Egenes-stavangersk og Singsaker-trondheimsk. (Jei snakker liksåm peeent) Pretensiøst knotemål.
Jeg gjør også det. men ikke lang første a, bare Kak-kao. I byen sier jeg ka-kaa-o.
![]() |
#8 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Stygge dialekter?Jeg synes Stavangerdialekt er kjempeflott. Østfolddialekt er nok den jeg har aller minst sansen for.
![]() |
#9 |
Pen. Så det så.
![]() Sv: Stygge dialekter?Jeg sliter seriøst med stavangerdialekt. Mest når gutter snakker det. Jeg tror faktisk ikke jeg kunne forelsket meg i en fyr som snakket stavanger-dialekt.
![]() |
#10 |
Unik
|
![]() Sv: Stygge dialekter?Det er vel ingen dialekter eg synes eg stygge. Kvar dialekt har si eiga sjarm.
![]() |
#11 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Stygge dialekter?Mange trønderdialekter er jævlige. For ikke å snakke om i Møreområdene. En del av bergensdialektene gjør seg ikke alltid heller, spesielt ikke på tv, tenker da på de mest tjuaguttete og de som snakker pent. Og ikke få meg til å begynne på Østfold ... for å si det slik: jeg forstår godt hvorfor kallenavnet er Indre Enfold.
![]() |
#13 |
Hogger i stein
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stygge dialekter?Neimen Sitron da, den var jo grønn, den prikken. Er selv enig om at dialekter egner seg best i tale, og ikke i skrift. Men, duverden for noen frysninger jeg får når jeg hører Fallkniven av bysbarnet Peter Wessel Zappfe. Sist redigert av Fargo : 06-12-08 kl 00:29. Årsak: hadde liten f i Fallkniven |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Erfaren
Medlem siden: Sep 2007
Det er jeg helt enig i. Da min datter var liten og skulle snakke norsk (hun har engelsk som morsmål) hørtes hun ut som om hun snakket kav nordlansk. Altså pga. engelsk tonefall med norske ord. Det var veldig morsomt, egentlig, siden jeg selv snakker østfoldsdialekt. (Ikke av de "breiaste" østfoldsdialektene, men.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
frakoblet
|
![]() Sv: Stygge dialekter?Jeg sliter litt med bergensk, stort sett alle møredialektene, finnmarking (spesielt Alta) og Oslo øst. Jeg fikser ikke chino og chøre heller. :grøss:
![]() |
#17 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Stygge dialekter?Nå kommer dere sikkert til å le og synes jeg er domm såm et brø, og det er jeg jo, men jeg sliter litt med å forstå hva dere mener med denne kj- kontra ch-lyden. Jeg blir usikker på om jeg snakker "feil", men jeg snakker jo slik som alle andre jeg kjenner, med unntak av ei venninne fra Bryne. Hun har denne "tyske" uttalen når hun skal si kjøkken, kino osv. Som når man sier "ich". Er det det som er feil eller riktig? Er det en ch-lyd eller kj-lyd? Flaut å spørre, men jeg må jo ...
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer. Sist redigert av Dixie Diner : 06-12-08 kl 01:49. Årsak: Skrivefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Whatever, never mind
|
Uttaler du ordet kjede og skjede likt? Hvis ikke skiller du mellom kj-lyden og skj-lyden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Jeg har ofte elever som uttaler kjede som skjede og da må jeg nesten kommentere det. Jeg spør om de snakker om det de har rundt halsen eller om underlivet sitt. De pleier å bli litt flaue |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|