Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gaza

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-01-09, 16:50   #1
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gaza

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg minner igjen om at palestinerne brøt våpenhvilen flere ganger med raketter mot Israel - og DERETTER gikk Israel til motangrep. Og ja, Israel er mye større og sterkere. Så nei, de er ikke jevnbyrdige. Men alle som er "små" bør kanskje lære å ikke plage de som er større, ellers kan det hende man en dag får skikkelig juling.

Det der var et ordentlig visdomsord, du!

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:56   #2
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Det der var et ordentlig visdomsord, du!

Man skal vel ikke plage noen uansett, skal man det?
Man skal være snill og grei?

De større skal ikke plage de som er mindre; og de mindre har heller ingen "rett" til å plage de som er større. Bare fordi de er mindre liksom.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 17:00   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

De større skal ikke plage de som er mindre; og de mindre har heller ingen "rett" til å plage de som er større. Bare fordi de er mindre liksom.

Synes du virkelig dette "sitatet" er relevant i denne sammenhengen? Jeg forsvarer ikke Hamas handlinger, men jeg forstår dem. Er du enig med Bina at man skal la være å reagere på urett dersom overgriperen er større og sterkere? (Slik oppfatter i alle fall jeg innlegget hennes.)

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 18:37   #4
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Nei, når man lever under en okupasjonsmakt som undertrykker en, så skal man ikke plage dem ...

Empati og medfølelse er en fin ting. Har jeg hørt.

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:53   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg minner igjen om at palestinerne brøt våpenhvilen flere ganger med raketter mot Israel - og DERETTER gikk Israel til motangrep. Og ja, Israel er mye større og sterkere. Så nei, de er ikke jevnbyrdige. Men alle som er "små" bør kanskje lære å ikke plage de som er større, ellers kan det hende man en dag får skikkelig juling.

Jeg liker ikke å banne mer nå.
Jeg bruker denne:

Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 17:00   #6
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Skal hjelpe deg å banne jeg Smilefjes.

Det var et utrolig lite gjennomtenkt utsagn Bina, eller var det ikke det?

Nå tenker jeg på dette

Sitat:

Men alle som er "små" bør kanskje lære å ikke plage de som er større, ellers kan det hende man en dag får skikkelig juling.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 16:59   #7
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Men alle som er "små" bør kanskje lære å ikke plage de som er større, ellers kan det hende man en dag får skikkelig juling.

Jeg er antakelig større og sterkere enn deg. Kom gjerne bortom og lær.

Nei, forresten, jeg lærte at man ikke skulle slå de som var mindre enn seg. Og at det følger ansvar med makt. Pokker. Vi får la det være.

Ja ja, du får lære ditt til ungene dine så de vet at de skal legge seg på rygg når de blir mobbet og samarbeide med makta om Norge blir okkupert igjen.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 19:59   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Til de baki her som insinuerer at jeg mener at israelske barn ikke er akkurat like mye verdt som alle andre: Selvsagt er de det!

At jeg brukte betegnelse problem for det som skjer med israelerne var igrunnen litt tilfeldig, samt dels preget av det faktum at tapene på israelsk side i denne konflikten er noen få prosent av hva den er på palestinsk.

Jeg mener at alle mennesker er like mye verdt og at ingen er likere enn andre.

Men jeg mener at store ikke har rett til å ta små. Og at de som er store og sterke må ta ansvar her i verden.

Hvis det eneste israelerne vil ha er fred så la dem gi fra seg Jerusalem og en hel del fet plass da vel, så skal du vel se at palestinerne synes det er mye greiere? :flåser:

Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 21:40   #9
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Såg de Gilbert på Redaksjon EN no? Eg kan ikkje fatte og begripe dykk som set spørsmålsteikn ved det han fortel...

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 21:49   #10
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Mads Gilbert bruker lemlestelser og drap i Gaza for å fremme sitt politiske syn. Jeg syns det er akkurat like forkastelig som å bruke død og elendighet for å selge aviser. Nesten verre, egentlig, for han prøver å late som om han er en nøytral reporter som bare forteller hvordan det er.

Jeg har ikke ord.

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 22:03   #11
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LaLuna, her.

Jeg har ikke ord.

Du er ikke den eneste. Jeg er, for en gangs skyld, temmelig lamslått over tankegangen enkelte presterer å utvise.

Gammel 05-01-09, 21:51   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Såg de Gilbert på Redaksjon EN no? Eg kan ikkje fatte og begripe dykk som set spørsmålsteikn ved det han fortel...

Det er vel ikke det man setter spørsmålstegn ved, ikke hva han ser og videreforteller. Men agendaen hans, hvordan og hva han velger å videreformidle og hvorfor.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 21:56   #13
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Det er vel ikke det man setter spørsmålstegn ved, ikke hva han ser og videreforteller. Men agendaen hans, hvordan og hva han velger å videreformidle og hvorfor.

Eg kjenner at eg vert både redd og sint av å vite at du og bina er meir irriterte på at Fosse og Gilbert er i- og rapporterer frå Gaza enn på Israel som brukar våpen som maltrakterer sivile og barn i tusental. Det er sjukt!

Gammel 05-01-09, 21:58   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg kjenner at eg vert både redd og sint av å vite at du og bina er meir irriterte på at Fosse og Gilbert er i- og rapporterer frå Gaza enn på Israel som brukar våpen som maltrakterer sivile og barn i tusental. Det er sjukt!

Ja, det er din tolkning. Jeg ønsker bare å ikke se en sak kun fra et ensidig synsvinkel, men diskutere de forskjellige problemstillinger fra ulike ståsted.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-01-09, 22:00   #15
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Ja, det er din tolkning. Jeg ønsker bare å ikke se en sak kun fra et ensidig synsvinkel, men diskutere de forskjellige problemstillinger fra ulike ståsted.

Akkurat no er det ikkje så veldig mange synsvinklar å sjå saka frå...

Det blir som dronning Rania er sitert på i VG:

Sitat:

- Enten er menneskerettighetserklæringen ikke så universell, eller så er ikke folket på Gaza mennesker som er fortjent de samme universelle rettigheter. Det er denne beskjeden verden sender ut i dag

Gammel 05-01-09, 22:52   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående boikott: Er det ikke slik at det er palestinere som står for en del av produksjonen av israelske varer? Er dette tatt hensyn til i boikottlistene?

Gammel 06-01-09, 01:23   #17
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Nordmenn som er i Palestina skulle bli sluppet ut derfra avIsrael, men de turde ikke dra til grensen. Det sier vel litt om hvordan situasjonen er der.

En lege forteller om drapene som skjer og man ser bort fra han han forteller og heller påstår at han bruker det som ledd i sin egen kampanje.
Drapene skjer uansett, og ville skjedd om han ar der eller ikke.

Trodde aldri dagen ville komme hvor jeg var enig med Bondevik om noe, men i dag opplevde jeg faktisk det. En person som i mine øyne ar vært ryggløs og kamelsvelger så det halve hadde vært nok, tørte faktisk å gå ut å si at nok er nok.
Det sier mye i mine øyne i allefall.

Det er mye fokus på at Hamas har brutt våpenhvilen som har vært, men dessverre er det ikke til å komme bort fra at Israel selv har fremproosert dette.
De styrer over det palestinske folk med en jernhanske, og de setter dessverre ofte rangsiden til og viser så godt som ingen velvilje.
Er det å nøye om palestinerne har vann, mat og mulighet for hjelp ved sykdom da...

Det er flere måter å fremproosere et angrep på, og det er ikke nødvendig å bruke våpen, det er mange andre måter som ermere effektive og de har Israel brukt i stor grad.
Dermed har de fremproosert reaksjoner som de bruker for å rettferdiggjøre det de gjør nå.
For det er jo tydelig at man mener et israels liv er mere verdt en et palestinsk.
For det er drept en israels soldat, mot 500 palestinere.........

Gammel 06-01-09, 12:07   #18
Go\jenta
Mellom barken og veden

Go\jenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Go\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt liktGo\jenta er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Nordmenn som er i Palestina skulle bli sluppet ut derfra avIsrael, men de turde ikke dra til grensen. Det sier vel litt om hvordan situasjonen er der.

En lege forteller om drapene som skjer og man ser bort fra han han forteller og heller påstår at han bruker det som ledd i sin egen kampanje.
Drapene skjer uansett, og ville skjedd om han ar der eller ikke.

Trodde aldri dagen ville komme hvor jeg var enig med Bondevik om noe, men i dag opplevde jeg faktisk det. En person som i mine øyne ar vært ryggløs og kamelsvelger så det halve hadde vært nok, tørte faktisk å gå ut å si at nok er nok.
Det sier mye i mine øyne i allefall.

Det er mye fokus på at Hamas har brutt våpenhvilen som har vært, men dessverre er det ikke til å komme bort fra at Israel selv har fremproosert dette.
De styrer over det palestinske folk med en jernhanske, og de setter dessverre ofte rangsiden til og viser så godt som ingen velvilje.
Er det å nøye om palestinerne har vann, mat og mulighet for hjelp ved sykdom da...

Det er flere måter å fremproosere et angrep på, og det er ikke nødvendig å bruke våpen, det er mange andre måter som ermere effektive og de har Israel brukt i stor grad.
Dermed har de fremproosert reaksjoner som de bruker for å rettferdiggjøre det de gjør nå.
For det er jo tydelig at man mener et israels liv er mere verdt en et palestinsk.
For det er drept en israels soldat, mot 500 palestinere.........

Hvor har Bondevik uttalt seg? finner ikke i aviser...

Gammel 06-01-09, 12:15   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alfa: Det er LITT mer enn "irritering" som foregår fra palestinerne! De er et hundset og undertrykket folk, men de har også store ressurser i ryggen når det gjelder våpen og ammunisjon. Og det er altså ikke mer hermetisk lukket enn at man får inn enorme mengder. Nok til å drive storstilt rakettutskytning mot sivile mål i Israel. Nok til å terrorisere palestinere med andre synspunkt. Nok til å styre Gaza med våpenmakt. Og på Vestbredden nok til å skyte raketter mot bosetternes skolebusser fulle av barn.

Jeg ønker ikke å forsvare denne reaksjonen fra Israel - den er helt grusom. Men jeg vil likevel høre hele bildet. Jeg vil høre alle historiene, også om et gjennomkorrupt PLO og et terroriserende Hamas. Og om den andre siden av Hamas, for den del, den som driver med skoler og infrastruktur og som ikke på langt nær er så korrupte som forgjengerne. Jeg vil at vi skal huske på at å trekke seg tilbake til opprinnelige grenser og tømme bosetninger nå er grundig vist IKKE går, men tvert i mot medfører eskalering av konflikten.

Hvis vi nekter å ta inn over oss disse sidene av konflikten så blir det HELT umulig å se fremover. Da blir den eneste muligheten tvangsflytting av alle jøder ut av Midt-Østen og opphevelse av staten Israel.

Gammel 06-01-09, 12:49   #20
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om vi må boikotte Norge også og våpensalget herfra.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.