Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-09, 19:48   #61
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?

Aminta sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?

Opprinnelig lagt inn av Emma, her.

Jeg synes også det har en verdi i seg selv å vise barna at man engasjerer i saker man brenner for. For eksempel ved en demonstrasjon. Jeg ønsker at mitt barn skal bli et samfunnsbevisst og engasjert menneske, og prøver å gå foran som et godt eksempel.

Jepp, helt enig.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er selvsagt ikke for grafiske beskrivelser eller "en overdose elendighet" når man skal skal snakke med barna om det som skjer i verden. Men jeg har ikke noe problem med å si at mange barn har det vondt, de legger seg sultne og har kanskje ingen mamma eller pappa som er glade i dem. Sammen snakker vi litt om hva man kan gjøre for å hjelpe andre, og storesøster har donert hele sparebørsen sin til Redd Barna - og det basert på disse små samtalene våre. Jeg er ikke for å fortelle alt, bruke sterke ord som "bombet ihjel" o.l., men jeg er absolutt for å fortelle barna mine litt om hvordan andre lever, hvorfor det er sånn osv.

Også er jeg på linje med Skremmern her.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:53   #62
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?

Nei, det ville jeg ikke gjort. Dels av samme årsaker som Maximillia, dels fordi jeg ikke vil prakke mine meninger på ungene på den måten. Som forelder velger jeg å vektlegge å lede dem i forhold til mellommenneskelige relasjoner, påvirke i forhold til refleksjon og selvinnsikt.
Mine religiøse og politiske standpunkt synes jeg ikke det er viktig å vektlegge.
Nå er jo selvfølgelig jeg veldig blå i forhold til brorparten her inne. Det er ingen tvil om at de som politisk sett er rødere enn meg sterkere involverer ungene i forhold til sine politiske standpunkter.
Jeg respekterer dog at alle gjør det som føles riktig og viktig for dem, selv om det ikke er i samsvar med mine ideer.

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 19:55   #63
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Re: Ville du tatt med barna på politiske demonstrasjoner?

Altså, jeg skjermer selvfølgelig ikke barna mine fullstendig mot at det fins barn som har det vondt osv. Det syns jeg ikke er riktig, og det ville heller ikke vært mulig (særlig ikke med barn som leser fra de er fire år). Jeg forklarer og snakker om det når det er naturlig, men det er ikke noe vi fokuserer på når de er små.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:00   #64
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Den "det er forkalstelig" kommentaren din synes jeg hørtes veldig lettvint ut. Hvis greia var at man ville oppnå noe for egen vinnings skyld ville jeg nok ha lettere for å se det. Hvis du i tillegg ser mitt andre innlegg hvor jeg poengterer at det ikke er noen målbar risiko ved å ta med barn på en slik demonstrasjon sålenge man styrer unna de fire kvadratmeterene som filmes av nyhetene så er jeg dypt uenig. Ved å vise at "se, vi har så fredelige hensikter at selv vi som har med hele familien ikke nøler med å møte opp" er det jo nettopp vold man hjelper til å unngå. Hadde vi trodd det var risikabelt ville vi selvsagt ikke hatt med ungene.

Uavhengig av sikkerhetsvurderingene, synes jeg uansett det er feil å bruke barna for å ikke la de voldelige demonstrantene "vinne".

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:01   #65
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Nå har jeg aldri gått i demonstrasjonstog. Dersom jeg skulle gjøre det med barn ville jeg vurdert hva slags type demonstrasjon det var og om barnet mitt ville bli skremt av det.

Dersom det hadde vært et demonstrasjonstog der folkemassene hadde sterke følelser som førte til rop, skriking og sinne ville jeg ikke tatt med mitt barn. Når voksne endrer oppførsel kan det bli veldig skremmende for et lite barn. Jeg ville enten gått alene eller latt det være i så fall. Dersom det var en "uskyldig" demonstrasjon der man gikk med fakler og plakater for å markere eller som det var her i byen for noen år siden at man stilte seg utenfor rådhuset i protest mot nedleggelse av barnehager. Da hadde det vært greit. Det var en markering uten at folk hylte og skrek.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:07   #66
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Det har jeg ingen problemer med. Ulrikke har vært med tre ganger denne uken, og hun har hatt det helt storartet. I dag var vi sammen med mormor og morfar (hvilket må kalles en sjelden anledning, de har vært skilt i mer enn 30 år og opptrer sjelden på samme sted), en skokk med tanter og onkler, og mange venner og deres barn. Akkurat slik vokste jeg opp også, og det har gått bra med meg.

Hva sikkerhet angår, er det overhodet ikke noe problem å unngå bråk og tåregass. Det har ikke startet før demonstrasjonene er over.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:11   #67
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Uavhengig av sikkerhetsvurderingene, synes jeg uansett det er feil å bruke barna for å ikke la de voldelige demonstrantene "vinne".

Da er vi uenige der, og jeg tror (håper) vi har ulike assosiasjoner til det å bruke noen til noe. Hvis noen vil "bruke" meg til noe som jeg synes er spennende å være med på, ikke er farlig eller skadelig for meg, og gavner noen jeg har sympati for (og barn evner å ha sympati for andre barn som har det vanselig) så har de herved klarsignal.

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:14   #68
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville ikke tatt med meg noen barn på den demonstrasjonen i dag i allefall. Da hadde jeg mer eller mindre forventet at noe skulle skje som jeg ikke ville at ungene skulle være noen del av.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:15   #69
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da er vi uenige der, og jeg tror (håper) vi har ulike assosiasjoner til det å bruke noen til noe. Hvis noen vil bruke meg til noe som jeg synes er spennende å være med på, ikke er farlig eller skadelig for meg, og gavner noen jeg har sympati for (og barn evner å ha sympati for andre barn som har det vanselig) så har de herved klarsignal.

Jo, men du er voksen! Du kan vurdere en situasjon og nettopp gi et klarsignal! Det kan ikke barn, derfor synes ikke barn skal brukes til å få frem politiske budskap.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:32   #70
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg ville ikke tatt med meg noen barn på den demonstrasjonen i dag i allefall. Da hadde jeg mer eller mindre forventet at noe skulle skje som jeg ikke ville at ungene skulle være noen del av.

Så er det slik i den virkelige verden at du ikke må tro på alt du ser på tv. Vi var med i dag men ikke på noe av det du ser på tv nå i kveld. Slik var det på torsdag kveld også.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:42   #71
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Ikke som den idag nei.

Men en annen demonstrasjon, kansje ja.

Men, den idag, som var ventet at skulle bli voldelig, nei det hadde vært uaktuelt. Kan godt være at det skjer etter at demonstrasjonen var over, men man vet aldri, så nei.
Jeg synes det er helt unødvendig å ikle ungene sine "blodige" t-skjorter, jeg synes rett og slett det er ufint.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:43   #72
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nei, det ville jeg ikke gjort.

Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 20:55   #73
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt på linje med Maximillia her. Jeg synes unger skal få være unger så lenge det er mulig og prøver å skåne dem så langt det lar seg gjøre.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 21:11   #74
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg går ikke i demonstrasjonstog. OK, jeg har et par unntak, men det er lokale greier. Hvis jeg gjorde det ville jeg muligens hatt med barna. Feks hvis både jeg og mannen gikk, så hadde jeg ikke betalt barnevakt for å gå i demonstrasjonstog, men jeg hadde ikke hatt med barna for å vise dem eller forklare dem noe. Det tror jeg ikke. (Men dette henger mer sammen med hvilken nytteverdig jeg opplever demonstrasjoner på mer enn hva jeg mener om barn.)

Gammel 10-01-09, 21:26   #75
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg går ikke i tog selv og ville heller ikke tatt med ungene på noe slik. Ikke skjønner jeg de som gjøre det heller. :enkel-i-tankegangen TM:

Gammel 10-01-09, 21:39   #76
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg synes "Barn har ikke noe i en politisk demonstrasjon å gjøre" er et merkelig argument, men, men ...

Kommer jo litt ann på. Men jeg ser ikke greia med å ta med unger i en demonstrasjon som man ikke VET 100% vil fortone seg stille og rolig. Hva er poenget??

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 22:33   #77
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maimor, her.

Jeg går ikke i tog selv og ville heller ikke tatt med ungene på noe slik. Ikke skjønner jeg de som gjøre det heller. :enkel-i-tankegangen TM:

Tja, kansje, kansje ikke? Hva er tankegangen?

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-09, 22:35   #78
Callisto

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg er helt på linje med Maximillia her. Jeg synes unger skal få være unger så lenge det er mulig og prøver å skåne dem så langt det lar seg gjøre.

Samme her!

Gammel 10-01-09, 22:50   #79
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, kansje, kansje ikke? Hva er tankegangen?

For meg er det to forskjellige ting å uttrykke meg selv og det å gjøre noe. Jeg har stilt opp på lokale demonstrasjoner, for jeg tror at et stort antall mennesker kan påvirke politikerne lokalt. Jeg tror ikke at det blir fred i Gaza på grunn av demonstrasjoner i Norge. Så her oppfatter jeg demonstrasjonene mer som et uttrykk for meningen sin. En ytring.

Gammel 10-01-09, 22:54   #80
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Niks.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:57.