|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?
En del kvinner bruker hijab i lys av religion fordi den er befriende.
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Da jeg fikk mitt første barn var jeg ikke gift med barnets far. Dermed skulle han hatt mitt etternavn. For å si det enkelt fikk jeg føle det med eierskap og etternavn hardt på kroppen og det endte med at barnet fikk fars navn. |
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?JA. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Enig. |
|
|
|
#5 |
|
This is normal!
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg synes siste avsnitt i kronikken Line* lenket til var tankevekkende:
Jeg kjenner islam for dårlig til å vite om alt i kronikken stemmer, men den var veldig interessant.
|
|
|
|
#6 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Jeg synes dette er utrolig interessant, og har lest veldig mye om det i det siste.
|
|
|
|
#7 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Egentlig er det ganske vanskelig å definere hva som er undertrykkende... |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Passiv
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg sa det i forrige debatt og jeg sier det her også: Det at det er mange kvinner som ikke undertrykkes i en gruppe betyr ikke at man ikke skal ta skikkelig tak i de som faktisk blir undertrykket i den gruppen. |
|
|
|
#9 |
|
Epikur
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Dette er et religiøst hodeplagg, ikke et kulturelt plagg. Det er undertrykkende hvis man er tvunget til å bære det, ikke hvis man selv mener dette er en fin måte å ære gud på. Men så kan man selvsagt spørre seg om det finnes frie valg, om ikke valg er internalisert og man har fått så mange tydelige signaler på hva slags kvinner som ikke dekker hodet. Jeg synes det er vanskelig å si klart hva som er kvinneundertrykkende eller ikke i fht hijab, det er jo vel så undertrykkende/invaderende at majoriteten bestemmer hva minoriteten skal og ikke skal i fht utseende.
I papirversjonen av Dag og tid var det dessuten en fin for og mot gjennomgang: Hijab: Tøystykke eller islamist-symbol? (Lena Larsen vrs. Walid al-Kubaisi)
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Veldig godt poeng.
|
|
|
#11 |
|
Expired
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg fant en veldig interessant kronikk om dette:
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Kif - jeg er enig i at det er igjen en del gruff. Om det skyldes islam eller om det tilfeldigvis er i kulturen til en del av befolkningen i en del av de landene hvor islam er den vanligste religionen vet jeg ikke nok om til å skille på. :legg merke til tunga rett i munnen for å være PK her nå: |
|
|
|
#13 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Hijaben er en tøybit som i seg selv vel ikke mer undertrykkende enn skjørt, mensbind og BH, som alle brukes mest av kvinner.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 19-02-09 kl 15:02. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Jeg er dog mer usikker på om hijaben er dette symbolet egentlig. Den er jo ikke mer enn tredve år gammel? |
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Det er ikke alle kvinner som skjuler brystene sine på stranda. Det varierer litt med moten. |
|
|
|
#18 |
|
This is normal!
|
Men det er mer enn en skikk i Norge når Islamsk Råd, som representerer en så stor andel av norske muslimer, sier det er et påbud.
Sist redigert av noen : 19-02-09 kl 16:12. Årsak: Det manglet en "mer". |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Enig. |
|
|
|
#20 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Er hijaben kvinneundertrykkende?Det er EN årsak som var nevnt den gang da. I dag er det mange grunner til av kvinner bruker hijab, det har du nok sikkert skjønt fra denne debatten, eller?
|
![]() |
|
|