Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Røyker dere i folkemengder?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-09, 13:18   #61
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Røyker dere i folkemengder?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men er det rettferdig at det går utover andre, slik Sitron beskriver? Og hva med de som jobber på sykehuset, skal de måtte utsettes for det å være inne på røykerom selv om de blir dårlige av det? Hvordan løser man dette i praksis?

Nei, rettferdig er det ikke. Sånn sett er det vel ikke rettferdig at røykere opptar dyre og fåtallige sykehusplasser pga. sine selvforskyldte sykdommer heller, men det er en annen diskusjon. Kanskje det kan løses med at røykende sykepleiere og leger kan gå inn på disse rommene? Nei, jeg aner egentlig ikke, så jeg skal spare dere for "gode" råd. Er det forresten ikke merkelig mange sykehusansatte som røyker? Jeg synes iallfall jeg skimter ganske mange hvitkledde inne i røykskyen jeg må gjennom for å komme inn på Haukeland.

Sist redigert av rine : 31-05-09 kl 13:25.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 13:19   #62
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Jeg røkte i, erh... Lenge. Jeg har sikkert begått noen overtramp i løpet av den tiden, å påstå noe annet ville være helt på jordet, men jeg har alltid gjort mitt beste for å ta hensyn. Jeg har aldri røkt utenfor inngangen til offentlige bygg, jeg har aldri vurdert å røyke inne i busskur, og jeg har aldri snikrøkt inne på et kontor på en fredag for "lukta forsvinner i løpet av helga".

Og nå som jeg er ikke-røyker på fjerde året er jeg tildels hysterisk ikke-røyker. Jeg orker virkelig ikke lukta, og hadde noen sittet rett ved meg på en uterestaurant og røkt, hadde jeg blitt nødt til å flytte meg. Men det må jeg ta på min kappe, for det er faktisk lov å røyke ute i det offentlige rom. Enn så lenge.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 13:20   #63
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

På sykerommet og felles tv-rom f.eks?

På den avdelingen jeg var på, på Haukeland, ble det røyket inne på en pasient sitt rom.

Gammel 31-05-09, 14:01   #64
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg blir ilter når jeg hører at røykere er egoister, for det er så absolutt ikke sant. Her på forumet er heldigvis de fleste såpass oppegående at de greier å skjønne at det er enkelte røykere som ikke oppfører seg greit -ikke røykere generelt.

Viktig poeng. Man skal ikke greie alle under en kam.

Men handlingen "å røyke" kan man vel være enig i er en lite vettug ting å gjøre?

Gammel 31-05-09, 14:04   #65
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det er kult, da.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 14:06   #66
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Men det er kult, da.

Gammel 31-05-09, 14:10   #67
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Men det er kult, da.

Gammel 31-05-09, 14:15   #68
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mener du seriøst, rine, at det er OK at gamle og dødssyke pasienter får fritak fra røykeloven? At disse skal få lov å røyke på sykehus og sykehjem, mens en som er like avhengig, men som "bare" har brukket ankelen ikke skal få lov? Hvor gammel og hvor dødssyk må man være?

Jeg synes det er helt hårreisende tankegang, helt ufattelig at denne giftsaken skal få ha så mye makt.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 14:22   #69
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Come on. Det var selvfølgelig en spøk. :fårklarer:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 14:26   #70
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Mener du seriøst, rine, at det er OK at gamle og dødssyke pasienter får fritak fra røykeloven? At disse skal få lov å røyke på sykehus og sykehjem, mens en som er like avhengig, men som "bare" har brukket ankelen ikke skal få lov? Hvor gammel og hvor dødssyk må man være?

Jeg synes det er helt hårreisende tankegang, helt ufattelig at denne giftsaken skal få ha så mye makt.

Nå er ikke dette en sak jeg har tenkt lenge og nøye på; ikke røyker jeg, ikke er jeg gammel eller dødssyk, ei heller jobber jeg på sykehus. Likevel tenker jeg at det må være mulig å vise litt medmenneskelighet? Røyken er jo en sosial ting og har mye å si for psyken til den enkelte. Å frata et dødssykt menneske den eneste gleden (og vennen?) han har, synes jeg er grusomt. Røykelov, eller ikke røykelov. Det må vel gå an å omgå denne ved å lage røykerom på sykehusene?
Jeg synes det er mer irriterende at friske røykere skal få kose seg i sola på uterestaurantene f.eks, mens mitt alternativ er å sitte inne, eller å bli fullstendig røyklagt.
Jeg har også fått mang en konsertopplevelse på Koengen ødelagt av folk som "damper" meg i nakken under hele konserten.

Sist redigert av rine : 31-05-09 kl 14:47.
Gammel 31-05-09, 14:38   #71
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Å frata et døende, dødssykt menneske den eneste gleden (og vennen?) han har, synes jeg er grusomt. Røykelov, eller ikke røykelov. Det må vel gå an å omgå denne ved å lage røykerom på sykehusene?

Ja, en terminal pasient er helt sikkert oppegående nok til å vandre avgårde til røykerom.

Gammel 31-05-09, 14:46   #72
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Ja, en terminal pasient er helt sikkert oppegående nok til å vandre avgårde til røykerom.

Da får de ha et røyke/pasientrom for de som er for syke til å gå til røykerommet. Dette rommet blir jo godt innrøykt, men det må da være mulig med lukkede dører og god lufting?

Forresten: Sist jeg var på sykehus, hadde de da virkelig senger med hjul og portører. Man slipper sikkert å "vandre" så mye. Også

Gammel 31-05-09, 14:49   #73
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg har folk i familien som tenner seg røyk ved siden av meg selv om de vet
at jeg har problemer med lungene og ikke klarer å puste i røyklukten lenger.
Jo jeg klarer men synes det er skummelt siden røyking er koblet til lungeproblemene mine.
Har også fått høre at det er noe galt i hodet mitt siden jeg er så redd.
Dette fikk jeg høre etter at jeg syntes det var tåpelig av folk å røyke foran
sykehusinngangen slik at jeg måtte holde pusten på vei inn.
Såpass burde jeg da takle, på vei inn til lungesjekk, dumme meg.

Jeg var en røyker, men tok alltid hensyn. Røyket så og si aldri så barna så det.
Pleide i grunnen kun å ta meg røyk på verandaen etter at de hadde lagt seg.
Klarte ikke en gang ha ungene på fanget og kose med de når det luktet røyk av meg.
Jeg var en hysterisk røyker og er nå en hysterisk ikke-røyker.

Gammel 31-05-09, 14:52   #74
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Forresten: Sist jeg var på sykehus, hadde de da virkelig senger med hjul og portører. Man slipper sikkert å "vandre" så mye. Også

Mener du virkelig at sykehysets skrantne budsjetter skal gå til portører for røykere?

Gammel 31-05-09, 14:53   #75
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært borti én gang at en pasient har fått røyke på rommet sitt. Det var et enerom og pasienten var bundet til senga, det var ikke mulig å få pas trillet ut i rullestol eller noe sånt. Pas var også innlagt i månedsvis og det var egentlig ingen utsikt til bedring. Denne pasienten fikk lov til å røyke et par tre røyk på rommet altså, det ble besluttet av hele avdelingen, leger, sykepleiere og hjelpepleiere hadde møte og så bestemte vi at dette var greit for oss.

Jeg aner ikke om det er hyppigere på sykehjem, som jo er ment å være mer et hjem for pas enn hva et sykehus er.

Gammel 31-05-09, 14:54   #76
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Denne pasienten fikk lov til å røyke et par tre røyk på rommet altså, det ble besluttet av hele avdelingen, leger, sykepleiere og hjelpepleiere hadde møte og så bestemte vi at dette var greit for oss.

Berørte dette da andre?

Gammel 31-05-09, 14:58   #77
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Berørte dette da andre?

Besøkende til pasienten kjente vel at det luktet røyk på rommet. Men ellers minimalt.

Gammel 31-05-09, 14:59   #78
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Et sykehjem skal faktisk være pasientens HJEM, derfor lar de pasienter røyke på rommet en del steder. Det synes jeg er helt ok. Men akkurat som med hjemmesykepleien bør det være lov å velge vekk de "brukerene".

Jeg har hatt en pårørende som røkte på sykehus og sykehjem. Det ble ikke veldig tilrettelagt for røyking. Vi måtte selv hjelpe henne. På sykehjemmet var det en (av flere)terasser som ble brukt, men opplevde at de glemte moderen der ute, så hun satt i over en time uten at alarmen slo inn.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-09, 15:00   #79
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Besøkende til pasienten kjente vel at det luktet røyk på rommet. Men ellers minimalt.

Slik var det ikke tilfelle der jeg var. Så om det ble fattet lignende beslutning der, er jeg fremdeles sjokkert. Det var så enormt til sjenanse at jeg aldri har opplevd lignende.

Gammel 31-05-09, 15:01   #80
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes mange fremstiller røyking som en menneskerett, eller noe. Og, Sitron, ja, selvsagt vil den røyken berøre andre enn bare pasienten selv.

At man på et sykehus skal fortsette å tilrettelegge for at pasienten skal få ødelegge seg enda mer er helt vanvittig i mine øyne, og slettes ikke min definisjon av medmenneskelighet. Mennesker som har fått dødsdommen (samt gamle) blir faktisk bedre av å slutte å røyke, til tross for at toget har gått. Er de så syke/gamle/svake at de er ute av stand til å komme seg ut (på et sykehjem), eller bort fra sykehusområdet hvis er de på sykehus, er de ikke i stand til å røyke likevel.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:28.