|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?
Ville det? Det er jo ikke et skremmekurs, men jeg synes det er ganske opplagt at man skal kreve noe av de som søker. Eller er du imot at det stilles krav til samfunnsborgere?
![]() |
#62 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Akkurat når det gjelder praktiske kunnskaper om arbeidsliv, skatt, bank, forsikring, skoleplikt og denslags, så synes jeg man lærer altfor lite om det på skolen i forhold til hvor viktig det er. Og kommer man til Norge som voksen (oftest uten det nettverket av eldre/mer erfarne slektninger og venner som de fleste som er født norske har til en viss grad), og gjerne skal rett ut i arbeidsliv (og "foreldreliv"), har man vel enda mer bruk for å lære disse tingene så raskt som mulig.
![]() |
#63 |
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Alt du nevner her kommer da inn under lovverket, ikke noe av dette er uskrevet? Sist redigert av Mistral : 09-06-09 kl 11:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Fluctuat nec mergitur
Jeg vet at spørsmålet ikke var stilet til meg, men jeg svarer likevel.
Jeg kom til Frankrike i en alder av 29 år. Jeg har arbeidet her siden to måneder etter at jeg kom, jeg betaler skatt og har født og oppdrar barnet mitt her. Og jeg har ikke hatt så mye som et minutts opplæring i regi av det offentlige – det går faktisk helt fint med meg likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
flisespikker
|
Og derfor antar du at ingen andre trenger noen form for opplæring heller?
![]() |
#66 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Jeg sitter her og er temmelig sjokkert. Kan selverklærte velutdannete mennesker så lite om norskopplæringen? Og er ikke dere vanligvis opptatt av å hente inn kunnskap før dere begynner å synse?
Kommer an på. Hvis du klarer å lære deg norsk selv, og kan dokumentere det (der fins det flere tester, f.eks. Bergenstesten som selv nordmenn født i Norge strever med), så slipper du. Men hvis du ønsker f.eks. å få stønad fra NAV, så har du oppmøteplikt.
Dette blir noe helt annet, og jeg er til dels enig. Til dels, i den betydning at jeg ikke syns det skal være oppmøteplikt på kurset. Klarer man testen uten å møte, så skal man slippe unna. Jeg ser ingen grunn til at alle islendingene som strømmer til landet nå for tiden skal være nødt til å sitte om kveldene og lære om vikinger, eller fiskerinæringens betydning.
Nå syns jeg du motsier deg selv. Det er jo et krav om 300 timer norsk m/samfunnsfag med mindre du kan dokumentere (og de testene er ikke enkle) at du allerede kan det. Det er ikke egne statsborgerkurs, nei. Men introkurs finnes.
Ligger allerede inne i læreplanen.
Ligger allerede inne i læreplanen.
![]() |
#67 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
Men her snakker vi to vestlige land, med noenlunde samme kultur (med unntak av god mat og vin
![]() |
#68 |
Fluctuat nec mergitur
Det har jeg ikke sagt. Men hvem skal avgjøre hvem som trenger det og ikke? Den eneste måten jeg kan se er kunnskapstesting, og da er vi tilbake til min andre kjepphest: hvis jeg skal testet bør jammen innfødte franskmenn det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Fluctuat nec mergitur
Igjen: Hvem skal avgjøre hvem som må ha opplæring og hvem som kan slippe? Hvor går grensen for "liknende" kultur? |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
Den grensen har ikke JEG lyst til å trekke i hvert fall.
![]() |
#71 |
Epikur
|
Å stille krav: språk, følge lover osv, det ligger allerede der. Alle som bor her er underlagt norsk lov. Resten forutsetter faktisk integrering, og det er vi også ansvarlige for. Nesten ingen vil ha en nabo fra Somalia, så da er vi like langt.
Hehe, det er mange norskfødte nordmenn i Norge som er ganske uenige om likestilling, barneoppdragelse, osv og mange som ikke begriper noe rundt rettigheter og plikter.
![]() |
#72 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?I likhet med skilpadda synes også jeg at det er for lite i skolen rundt skjemaer, rettigheter og plikter, økonomi osv.
![]() |
#73 |
Fluctuat nec mergitur
Kan jeg ikke tenke meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Det hadde jeg også blitt. Regner med de ville utsatt et par henrettelser for å høre hva jeg hadde på hjertet.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Fluctuat nec mergitur
Det hadde de neppe, og det er en av de mange grunnene til at jeg ikke bor der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Deltidsmamma
|
Jamen, har ikke franskmenn blitt testet, da? :undre: |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Fluctuat nec mergitur
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Det er ikke noe særlig å skilte med, men man mister ikke statsborgerskapet eller andre rettigheter for den del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
flisespikker
|
Nei, men det er forskjell på å få statsborgerskap og å ha hatt det hele tiden. Synes du ikke? Jeg vet ikke hva som kreves for at man skal kunne få fransk statsborgerskap, men f.eks. i Norge er grunnkravet at man "har bodd i riket de siste sju år, har ført en hederlig vandel og ikke har vesentlig bidragsgjeld" (sitat Store norske leksikon), uten at det betyr at folk som allerede er nordmenn mister statsborgerskapet sitt dersom de blir dømt for en forbrytelse eller bor utenlands i mer enn syv år. Man kan altså fint stille krav til nye statsborgere som man ikke stiller til folk som allerede er statsborgere.
![]() |
#79 |
Fluctuat nec mergitur
Det er for meg et helt greit krav, og vesensforskjellig fra en kunnskapstest.
I praksis, ja. Men min arbeidsgiver trengte ikke å se et kunnskapsbevis fra den franske stat for å avgjøre hvorvidt jeg var kvalifisert for jobben min eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?Det er en del vanskelige balanseganger her og en del hensyn man må ta:
![]() |
|
|