Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-06-09, 13:17   #221
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva BØR nye statsborgere kunne om Norge, da?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er en del vanskelige balanseganger her og en del hensyn man må ta:

På den ene siden: klart det må stilles en del krav til ALLE som skal bo i landet.
På den andre siden: kravene må være realistiske i fht at folk har veldig ulike forutsetninger.

Men vi forventer jo at alle skal overholde lovene, og oppføre seg ordentlig, eller skal man differensiere lovene slik at de passer den enkelt? :kverulerer:

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Påbudt trappevask?

Jeg har bare skumma gjennom, og dette er sikkert nevnt før, men jeg tror en innføring i hvordan offentlige etater virker, hvordan man bør henvende seg når man søker jobb, hvordan man får en bankkonto - alle sånne ting, det burde man fått god opplæring i.

Innføring i offentlige støtteordninger virker det som om mange flyktninger har veldig god greie på. *tenker på situasjoner på legekontor og helsestasjon*

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 13:22   #222
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke helt hvem som hersketeknikker seg nå, jeg.

Jge blir skikkeilg gretten over å bli tillagt ekle holdninger. Jeg undervurderer ingen. Jeg bare vil gi folk en smule slækk. Og nei, vanlige folk som jeg kjenner kan lite om petroleumshistorie. Men de kan ofte mye om andre ting.

hvis du tar hvilkensomhelst gjennomsnittlig 20-, 40- eller 60-åring fra arbeiderklassen så kan de INGENTING av det du skriver om at ferske innvandrere BØR kunne. Min svigermor, jenta i skobutikken eller han som kjører bussen? dette kan de ikke. Norske som bare det.

.........................

Men før Randi som vasker på Ulleål og Kjell som kjører 54-bussen kan svare på dette, så synes jeg ikke Mohammed skal trenge det heller. Jeg synes dette lyser av "du skal være jævlig takknemlig for at du får komme hit, altså." men det er kanskje bare vranglesing.

Oh, come on!

Gammel 11-06-09, 13:31   #223
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trenger ikke si så mye, for Esme og Poly sier det så bra. Og Mim, jeg synes du undervurderer andre mennesker kraftig. Kan ingenting om det Poly nevner i hovedinnlegget, lissom.

Opprinnelig lagt inn av him

De som derimot veldig gjerne vil bli det er typisk asylsøkere og flyktnger, og dette er mennesker som er veldig fjernt fra vårt styresett.

Og destod viktigere er det å vite hva det innebæerer, synes du ikke?

Se det, ja, der måtte jeg si noe likevel.

Vi må ikke være så redde for å sette krav, man er ikke fordommsfulle eller rasistiske av den grunn. FRP virker som å være det eneste partiet som ønsker å ta tak i integreringsproblematikken, og selv om de er veldig OverTheTop skaper det om ikke annet debatt. Jeg synes forståelse og dialog og kompis er gode (SV)tiltak, Mim, men jeg tror vi må bli strengere for at ikke folk skal falle utenfor, så jeg er ikke enig i at teoretiske krav til statsborgerskap er tull.

Sist redigert av Skremmern : 11-06-09 kl 13:43.
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 13:40   #224
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Him: Jeg tror varig opphold er langt det vanligste, altså. Så det er ingen dyd av nødvendighet, i og for seg, men selvsagt forståelig at dersom man ikke har håp om å vende tilbake til landet sitt, så ønsker man en "ordentlig" tilhørighet et annet sted.

Gammel 11-06-09, 13:52   #225
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Og destod viktigere er det å vite hva det innebæerer, synes du ikke?

For å være ærlig er jeg usikker på hva jeg mener akkurat nå. Jeg var ikke klar over at man kunne få varig oppholdstillatese i Norge (bosettingstillatelse), og jeg trodde også at flyktninger ikke hadde så mye annet valg enn å bli i Norge og bli norske. (Dette med bosettingstillatelse ser det ut som om man kan sende folk ut igjen hvis de forbryter seg mot norsk lov, men det kan du jo ikke med flyktninger)

Men prinsippielt har jeg ingenting i mot at det settes krav, nei. (Jeg er bare litt interessert for min egen personlige del, i de mer obskure detaljene)

Gammel 11-06-09, 13:53   #226
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Poenget kom frem.

Er det bare det som er viktig for deg, og ikke å kunne diskutere de tingene du er interessert i? For i så fall kan jeg slutte å kaste bort både din og min tid med å svare deg, tror jeg.

Gammel 11-06-09, 13:55   #227
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det tror jeg også, Skilpadda. Perler for svin.

Gammel 11-06-09, 15:23   #228
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nå skrev vi forbi hverandre. I hvilke tilfeller er det en dyd av nødvendighet å bli statsborger? Jeg spør helt ærlig her nå, jeg har ikke superpeiling på dette.

Du får vel ikke pass uten, vel? Og hvis man ikke har andre identitetspapirer kan vel det være ganske greit å ha?

Gammel 11-06-09, 15:48   #229
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Du får vel ikke pass uten, vel? Og hvis man ikke har andre identitetspapirer kan vel det være ganske greit å ha?

Jeg skjønner at det er kjekt og greit å ha et norskt pass om man har lyst å reise på tur rundt i verden. Men jeg skjønner ikke at det er så viktig at man ikke kan stille krav om kunnskap om hvilke andre rettigheter og betydninger som det å ha et norskt statsborgerskap har før man innvilger det.

Gammel 11-06-09, 18:25   #230
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Eh, WHAT?
Men før Randi som vasker på Ulleål og Kjell som kjører 54-bussen kan svare på dette, så synes jeg ikke Mohammed skal trenge det heller.

Aner jeg en noe nedsettende tone mot Randi og Kjell...white trash?

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 18:26   #231
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

In your dreams.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 18:52   #232
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Randi og Kjell har nå vært igjennom det, da. Og anteglig stått, selv om det er lenge siden.
(regner det vi snakker om som grunnskole-pensum, og ikke statsvitenskap grunnfag)

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 19:40   #233
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eh, nei?

Gammel 11-06-09, 19:50   #234
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bli skikkelig oppgitt over å bli kalt arrogant, bare fordi jeg er så slem å anta at folk flest ikke er spesielt interessert i de vanvittig spennende temaen som trekkes opp her.

Hehe, jeg er derimot helt åpent mistroisk til hva folkedypet har av kunnskap. Det var et sjokk å møte den skjulte grasrota da jeg begynte å jobbe i helsevesenet. Folk som ikke makter å bruke minibankautomater fordi det er for komplisert og folk som ikke aner at det at noen blir titulert som "Kongen av Norge" betyr at vi ikke er republikk og sånt.

På den annen side så har jeg inntrykk av at triviellkunnskap ikke følger utdannelse så nøye, jeg kan f.eks tenke meg at det er omtrent den samme prosenten av snekkere som vet hva odelstinget var som sivilingeniører.

Men jeg er mener likevel at selv om kunnskapsnivået kanskje ikke er så høyt som jeg skulle ønske på alle som er fødte norske statsborgere, så er ikke det et argument for at de som ønsker å bli norske statsborgere i voksen alder skal slippe å sette seg inn i det mest elementære om samfunnet vårt.

Gammel 11-06-09, 20:09   #235
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva, kaller du folkedypet dypt, Esme? så SLEM du er!

Gammel 11-06-09, 20:14   #236
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er så glad for at jeg mener så mye det samme som så kloke mennesker som Esme, Polyanna og BM. Det må jo bety at jeg også er veldig klok?

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 20:32   #237
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Hva, kaller du folkedypet dypt, Esme? så SLEM du er!

Heller kjølig observerende tror jeg.

Folkehavet er mye dypere enn hva de fleste normale mennesker tror. Og det bor rare ting på bunnen.

Gammel 11-06-09, 20:48   #238
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

For nå å svare seriøst (som innvandrer med permanent oppholdstillatelse og ingen planer om å søke norsk statsborgerskap): jeg mener det er rett og rimelig at de som har ambisjoner om norsk statsborgerskap viser at de har satt seg litt inn i de lokale forholdene, og vist interesse for å tilegne seg brukbar beherskelse av språket. At noen nordmenn kanskje er kunnskapsløse mener jeg ikke er noen unnskyldning (at uansvarlige folk kan avle barn er heller ingen begrunnelse for, at man ikke kan stille krav til adoptivforeldre, for eksempel).

Jeg scoret 17/19 på statsborgertesten, syntes noen spørsmål var litt teoretiske. Egentlig synes jeg at Polyannas liste ikke er så gal. Et troskapsløfte, om at man vil være med til å bygge landet, skal følge landets love og skal yte sitt beste både arbeidsmessigt og sosialt, med en høytidelig liten seremoni, hadde også vært på sin plads.

Gammel 11-06-09, 20:59   #239
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et åpent spørsmål, er alle enige i at integreringen av innvandrere er mer vellykket i USA enn i Europa? Jeg mener, hvordan har det seg at muslimer født i UK, med høy utdannelse, blir ekstremister og terrorister, mens det vel ikke er ett eneste tilsvarende tilfelle i Fiende Nr. 1, USA?

Jeg er ikke retorisk, altså, jeg lurer.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-09, 21:04   #240
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

For nå å svare seriøst (som innvandrer med permanent oppholdstillatelse og ingen planer om å søke norsk statsborgerskap):

Bare litt nysgjerrig; du er nordisk sant? Må du ha oppholdstillatelse? Har du papirer på at du har permanent oppholdstillatelse?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:40.