|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Hertuginne
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Nå gjelder det ikke så mye oss, for jeg har ikke småspiste barn, heldigvis. Men hadde jeg hatt det, og grove vafler, pizzasnurrer o.l. var det som fikk ungen til å spise så hadde jeg nok valgt å ta akkurat den kampen med skolen, for heller en kamp med skolen enn at ungen gikk sulten gjennom skoledagen.
|
|
|
#2 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?
Amen.
|
|
|
#3 |
|
Introvert optimist
|
Alle mine tre fikk hjemmelagede hamburgere i grove brød med i nista på tirsdag fordi det var rester igjen fra dagen før. Jeg har ikke hørt andre kommentarer enn "heldiggris" fra hverken skole eller barnehage.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Jeg har ikke hørt noe hverken her eller der. Bortsett fra sitrusfrukter, det er noen som er ekstremt allergiske på trinnet. Men det er jo greit nok. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Jeg tenker at eventuelle generelle regler er mer for å passe på de barna som ikke har foreldre som er opptatt av riktig og sunn ernæring. Derfor ser jeg ikke noe problem med at det finnes "dos and don'ts" når det gjelder innhold i matpakkene. Selv om FPs brukere sannsynligvis har et større fokus på hva som er sunt enn gjennomsnittet, burde vi kanskje også ha en større forståelse for at når lærerne følger med, er det kanskje mest for å hjelpe de foreldrene som hver dag sender med søtt og godt i nista. Det _kan_ være vanskelig å sile ut hva som er grove pannekaker og vafler, og ikke minst sjokolade med mye eller lite kakaoinnhold.
|
|
|
#7 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Jeg ser den, men synes allikevel ikke en lærer skal si til et barn "det der er ikke lov å ha med seg" når barnet sitter der og skal spise, og maten attpåtil er sunn. Jeg har ikke hørt et eneste knyst fra skolen om noe som helst innenfor matpakkeregler. Ingenting.
|
|
|
#8 |
|
Usedvanlig begavet
Hvor: Telemark
Lærere må selvsagt ta dette med foreldrene, og ikke via elevene. Helt enig i at det er underlig praksis. Noen her inne reagerte på at lærere i det hele tatt "fulgte med" på hva barna spiste. Jeg synes faktisk det er betryggende at skole/barnehage følger med og kommer med innspill og råd. Hvis det oppstår en misforståelse vedrørende hva jeg sender med, får jeg heller se "det store bildet"...
|
|
|
#9 |
|
One of These Days
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Eneste forbudet jeg har hørt om er nudler, og da snakker vi om nudler rett fra pakke. Årsaken er at det blir fryktelig mye søl og det er slett ikke et næringsrikt og mettende måltid. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Hos oss får alle skoleungene (gjelder forøvrig også barnehagebarna) gratis fruktmåltid hver dag. De som går på SFO får frukt både i lunsjen og rett etter at skolen er ferdig. Kommunen har inngått en fruktavtale med ICA og får levert kasser med et godt utvalg frukt et par ganger i uka. Det er kommunen som betaler dette. Denne frukten skjæres opp og serveres på fat. Det er lærerne/assistentene som fikser. Dette betyr at alle barn får i seg minst to ulike frukter daglig, som regel mer, og det er bra! På dager der det går litt trått eller er behov for mat litt tidligere, tar de et ekstra fruktmåltid. Dette gjør de f.eks. på fredager. Da starter dagen med svømming og da får de alltid frukt før de begynner med neste time. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
anglofil
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Vi har fått beskjed om at de skal ha med seg frukt / grønnsaker til et lite måltid de har forholdsvis tidlig på dagen. Dette synes jeg er flott for jeg et barn som virkelig ikke klarer å spise på morgenen. Ellers er søtt pålegg som nugatti, prim og syltetøy er ikke lov å ha på brødmaten for de som har med det.
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Enig i det, og jeg gjør det, altså- varenda dag! Personlig tror jeg at jeg hadde valgt å overse de grove vaflene til det ev. ble bråk ut av det. (Som regel går det jo bra.) Konklusjonen er kanskje at det både finnes foreldre og lærere som godt kunne latt
Helt enig med deg i det. Om et så lite barn satt og trykket i seg seigmenn til det tøt ut ørene på han, tror jeg nok fint jeg kunne latt være å ta en konfrontasjon der og da, og heller ringe foreldrene etterpå. (For den kampen må man nødvendigvis ta.) |
|
|
|
|
|
#13 |
|
En Som Trener
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Min sønn kom hjem fra tur i fjor (førsteklasse) og hadde ikke spist opp maten sin. Det var en periode han spiste veldig lite ellers, men vi hadde funnet ut at grovbrød med jordbær gikk ned på høykant. Når jeg lurte på hvorfor han ikke hadde spist noe så sa han at det ikke var lov å ha syltetøy på maten. Jeg ble rimelig
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Forresten: (nå er det mamma- rine som skriver, altså |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Skriv og skriv og skriv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Snuppas lærer la seg ikke opp i innholdet, men i hvilken rekkefølge innholdet ble spist.
|
|
|
#18 |
|
anglofil
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?I morgen er det Uteskole, de skal på tur og det står på timeplanen at de skal ha med passende matpakke til uteskole.
|
|
|
#19 |
|
Ferdig!
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Vi fikk beskjed om at hamburger ikke var lov på skolen. Hamburgeren til ungene besto av grovt hamburgerbrød, karbonade og agurk. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Legger skolen seg opp i matpakken til ungene?Vi har ingen restriksjoner på barnas skole, bortsett fra at det anbefales å droppe sjokoladepålegget. Jeg tror ikke anbefalingen blir fulgt så nøye, i alle fall ikke blant de som burde fulgt opp. Storesøster har et par turbogutter i klassen og de er ikke akkurat roligere etter å ha inntatt nugatti og saft til lunch. |
|
|
|
![]() |
|
|