Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jævla kjerring! #%&!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-09, 15:58   #1
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jævla kjerring! #%&!

Men i noen svinger MÅ man jo bremse. Det er jo ikke uten grunn at cruise control ikke er så veldig nyttig i Norge.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 16:06   #2
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men i noen svinger MÅ man jo bremse. Det er jo ikke uten grunn at cruise control ikke er så veldig nyttig i Norge.

Det er vel det som er forskjellig da, hvilke svinger man mener man må bremse i. (Jeg vet ikke hvordan du kjører altså, det kan godt være vi kjører helt likt for den del), men jeg er veldig vant til å kjøre på svingete og dårlige veier og det er ikke så ofte man trenger å bremse faktisk, det handler mer om teknikk på hvordan man tar svingen.

Jeg blir hakke gal i hvertfall når jeg kjører bak noen som bremser for hver sving og det ikke er nødvendig. Om jeg signaliserer at jeg vil forbi så bør de slippe meg forbi, det bør ikke være mitt problem at folk er dårlige til å kjøre, da får de ta støyten for det med å stoppe oftere. De får øve seg litt rett og slett.

Gammel 09-10-09, 16:09   #3
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er vel det som er forskjellig da, hvilke svinger man mener man må bremse i. (Jeg vet ikke hvordan du kjører altså, det kan godt være vi kjører helt likt for den del), men jeg er veldig vant til å kjøre på svingete og dårlige veier og det er ikke så ofte man trenger å bremse faktisk, det handler mer om teknikk på hvordan man tar svingen.

Jeg blir hakke gal i hvertfall når jeg kjører bak noen som bremser for hver sving og det ikke er nødvendig. Om jeg signaliserer at jeg vil forbi så bør de slippe meg forbi, det bør ikke være mitt problem at folk er dårlige til å kjøre, da får de ta støyten for det med å stoppe oftere. De får øve seg litt rett og slett.

Men hvordan vet man om det er nødvendig å bremse, da? Rent bortsett fra kjøreferdigheter? Man har jo ikke akkurat god sikt rundt sånne svinger, og det hender seg jo at folk blir kjørt ned langs norske landeveier.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 16:15   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men hvordan vet man om det er nødvendig å bremse, da? Rent bortsett fra kjøreferdigheter? Man har jo ikke akkurat god sikt rundt sånne svinger, og det hender seg jo at folk blir kjørt ned langs norske landeveier.

De fleste mener jo at det ikke er nødvendig å bremse ned til 20 km/t i slake svinger, og de fleste mener det er nødvendig å bremse ned til 50 i krappe.

Grensen mellom der går mer på hvor vant man er til å kjøre enn noe annet tror jeg. Og er man en lite erfaren og dårlig sjåfør så må man innse at man irriterer på seg andre bilister om man kjører saktere enn hva som er strengt nødvendig. Er det satt 80 km/t på en strekning med fartsregulering (altså jeg tar ikke med småveier som det ikke er satt noen fartsregulering på i det hele tatt) så er svingene tatt med i vurderingen.

Gammel 09-10-09, 16:24   #5
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Er det satt 80 km/t på en strekning med fartsregulering (altså jeg tar ikke med småveier som det ikke er satt noen fartsregulering på i det hele tatt) så er svingene tatt med i vurderingen.

Man har faktisk selv ansvaret for å kjøre forsvarlig, innenfor fartsgrensa. Om det er sikt, føreforhold, eller andre faktorer som avgjør, så har man faktisk plikt til å ta hensyn til det. F.eks. når jeg kjører på et ukjent sted, så må jeg jo bare ta hensyn til det jeg selv kan vite om forholdene, de andre bilistene som er bedre kjent der, kan jo ikke tankeoverføre til meg. Og når jeg da rundt flere svinger tar igjen syklister som sykler flere i bredden, tar jeg det med i risikovurderingen. Likevel følte jeg at andre bilister syntes jeg var en sinke (de vet tydeligvis akkurat hvor alle syklistene er til enhver tid). Jeg tviler sterkt på at "fartsgrensen" er bestemt med tanke på å ta høyde for alt. Ute på landet hvor man ikke har noen andre veier å gå på, ville det antakelig være lite hensiktsmessig med lav fartsgrense i tilfelle det kommer en fotgjenger i ny og ne, men jeg mener likevel at man må kjøre forsiktig.

Jeg har kjørt på svingete skogsveier gjennom Värmland, og der var fartsgrensa 90. Vel, det var sjelden man kom seg opp i noe som lignet en slik hastighet. Jeg tror at i Sverige er fartsgrensene satt som en "maksimumsfart", og ikke en veiledning til hvor fort man burde kjøre. Man skal altså selv tilpasse farten etter hva som er forsvarlig, men ikke over fartsgrensa. På andre sida av Riksgrensa var det helt annerledes, der var det jo nye fartsgrenser for hver kilometer. 80-70-80-70-60 etc (og fotobokser). Vet ikke helt hvorfor det er slik.

Gammel 09-10-09, 19:19   #6
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Er det satt 80 km/t på en strekning med fartsregulering (altså jeg tar ikke med småveier som det ikke er satt noen fartsregulering på i det hele tatt) så er svingene tatt med i vurderingen.

Jeg er ikke sikker på hva du mener med "fartsregulering" her. 80 km/t er standard fartgrense utenfor tettbygd strøk, og fartsgrensen blir ikke satt ned pga. svinger eller veibredde. For at veien skal få høyere fartsgrense enn 80 må den derimot tilfredsstille krav til kurvatur, bredde osv.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 16:08   #7
Left
Passiv

Standard

Jeg kjenner følelsen!
Er sindigheten selv som oftest. Det kan koke i toppen, og jeg kan være lynforbanna, men det vises ikke på utsiden.

Men gi meg et par bilnøkler...

Jeg har nok vist fingern mange ganger, tutet og hyttet med neven, fektet og stått i, satt pekefingeren til tinningen og trukket av osv. Jauda - plomma tar ut all aggresjon i trafikken hun.
Jeg holdt på å dra på meg bank en gang. En diger skjeggete fyr, som kom litt skarpt inn i ei rundkjøring, syntes ikke det var noe kult at jeg viste han fingern. Holdt på å kjøre i siden på han. Han kjørte etter meg et stykke, før han tydeligvis ikke gadd allikevel.

Men får legge til at jeg aldri har vært innblandet i trafikkuhell av noe slag som jeg er skyld i. Jeg har blitt påkjørt av en dust i en Lada Niva panservogn, som kjørte i ræva på meg når jeg sto på full stopp.
Jeg spurte om han var full, eller bare dum. Han svarte ikke merkelig nok.

Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 16:09   #8
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg spurte om han var full, eller bare dum. Han svarte ikke merkelig nok.

Kanskje han var stum?

Gammel 09-10-09, 16:19   #9
Left
Passiv

Standard

Kanskje han var stum?

Jeg hadde sikkert blitt det jeg også, om noen var så frekk mot meg
Jeg er helt neandertal når det kommer til bilkjøring.

Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 16:06   #10
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitron: Det spørs jo HVA man gjør i affekt. Uoppmerksomhet er en av de store killerne i trafikken, jeg ver ikke om kjefting, skriking og fingervisninging er det samme, så lenge man har bevisstheten i situasjonen. For øvrig er jeg enig i at unødvendig tuting er en uting, det rammer som oftest bare uskyldige fotgjengere eller bilister.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 16:11   #11
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg tuter sjelden, og de få gangene jeg gjør det, så er det for å varsle om fare. Viser fingeren gjør jeg aldri. Om jeg er den som gjør noe dumt i trafikken, og andre da viser meg fingeren, så holder jeg på å klikke av sinne. Greit at jeg gjorde noe dumt, men den fingeren er bare tåpelig, synes jeg.

Om jeg lager kø bak meg, så bremser jeg aldri ned for å slippe forbi. Om noen vil forbi, så er det deres ansvar. Skal begge parter ta ansvar i en slik situasjon, så vil det fort oppstå forvirring og farlige situasjoner. Om jeg virkelig føler for å slippe noen forbi, så kjører jeg av veien der det er rom for det.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 20:16   #12
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, er ikke det sykt irriterende?!?!

Hjemmefra kjører jeg alltid ut fra høyre til noe "alle" antar er forkjørsvei,
og opplever stadig vekk å få snerrende blikk og gestikulasjoner fra sjåføren fra venstre dersom jeg prøver å kjøre ut. Har de ikke hørt om høyreregelen liksom??

Gammel 09-10-09, 20:22   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

og opplever stadig vekk å få snerrende blikk og gestikulasjoner fra sjåføren fra venstre dersom jeg prøver å kjøre ut. Har de ikke hørt om høyreregelen liksom??

Her jeg bor er det vikeplikt for den som har oppoverbakke. Spesielt når det er vinter. Alle vet det, og det fungerer strålende det altså.

Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 20:25   #14
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Her jeg bor er det vikeplikt for den som har oppoverbakke. Spesielt når det er vinter. Alle vet det, og det fungerer strålende det altså.

Og her vi bor, har man vikeplikt for de som ikke må svinge. Man stopper ikke for biler fra høyre når det betyr at man i tillegg må rygge 30 meter for at vedkommende skal komme seg fram. Men ut på den ordentlige veien, er det høyreregel, og da er det litt skummelt siden de som kommer kjørende i den ordentlige veien tror de er på forkjørsvei.

Gammel 09-10-09, 20:25   #15
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Er det et boligområdet du kjører ut i fra? For her jeg bor er det mange forkjørsveier som ser ut som og komme fra butikkområdet, men det er også bolighus der som ikke alle som ikke er kjennt vet om.

siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 20:27   #16
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av siljemoren, her.

Er det et boligområdet du kjører ut i fra? For her jeg bor er det mange forkjørsveier som ser ut som og komme fra butikkområdet, men det er også bolighus der som ikke alle som ikke er kjennt vet om.

Det er faktisk både industri, butikk og boligområde innenfor det aktuelle krysset, så jeg skjønner ikke at det er så vanskelig. God sikt er det også, og tydelig at det ikke finnes vikepliktskilt.
Men jeg har jo vennet meg til å ikke kjøre til det smeller, da, nødvendig nok

Gammel 09-10-09, 20:20   #17
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du er sikker på at du ikke kjører ut fra et gatetun, appelsin?

Gammel 09-10-09, 20:29   #18
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Du er sikker på at du ikke kjører ut fra et gatetun, appelsin?

Jada.
Når jeg kjører ut fra mitt eget tun, vet jeg å holde meg innenfor til de andre har kjørt forbi
:fikk lappen i fjor for svarte og kan alt ettersom jeg kjørte med kjørelærer i detta strøket:

( )

Gammel 09-10-09, 20:33   #19
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jada.
Når jeg kjører ut fra mitt eget tun, vet jeg å holde meg innenfor til de andre har kjørt forbi
:fikk lappen i fjor for svarte og kan alt ettersom jeg kjørte med kjørelærer i detta strøket:

( )

Ja, du kan le, du. Men rundt her er det endel gatetun ut mot en stor ikke-forkjørsvei, og det er helt tydelig at det er mange som ikke får med seg det store blå skiltet med kryss over rett før de kjører ut på den store veien. Flere enn én gang har jeg blitt tutet på og fått kjeft fordi jeg ikke stopper da.
Bra at du kan din teori, i alle fall.

Gammel 09-10-09, 20:28   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Når jeg tenker over det så skjer det igrunnen stort sett aldri at jeg mener biler kjører for fort når jeg er ute og farter. Unntatt ungdommer som freser rundt i byggefelt med blacklights under bilene så det ser ut som batmobiler.

Det er ikke stil å kjøre for fort i tredvesona altså.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:28.