Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jævla kjerring! #%&!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-09, 14:56   #61
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jævla kjerring! #%&!

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg snakker jo ikke om når man har en bil eller to bak seg. Men lager man kø (type mer enn 5-6 biler), så vet man jo at det medfører at folk vil komme til å kjøre forbi. Derfor vil jeg heller legge til rette for trygge, gode forbikjøringer.

Men jeg har aldri sett at det har dannet seg kø av JEVN kjøring i 90 i 80-sonen. Problemet er at flk faktisk ikke holder jevn fart.

Veldig enig. Jeg tror det er mange som tror at de kjører litt over fartsgrensen og så bremser de i alle svinger. Det er sinnsykt irriterende å ligge bak de som ikke greier å kjøre jevnt.

Gammel 09-10-09, 14:58   #62
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men i noen svinger MÅ man jo bremse. Det er jo ikke uten grunn at cruise control ikke er så veldig nyttig i Norge.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 15:06   #63
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men i noen svinger MÅ man jo bremse. Det er jo ikke uten grunn at cruise control ikke er så veldig nyttig i Norge.

Det er vel det som er forskjellig da, hvilke svinger man mener man må bremse i. (Jeg vet ikke hvordan du kjører altså, det kan godt være vi kjører helt likt for den del), men jeg er veldig vant til å kjøre på svingete og dårlige veier og det er ikke så ofte man trenger å bremse faktisk, det handler mer om teknikk på hvordan man tar svingen.

Jeg blir hakke gal i hvertfall når jeg kjører bak noen som bremser for hver sving og det ikke er nødvendig. Om jeg signaliserer at jeg vil forbi så bør de slippe meg forbi, det bør ikke være mitt problem at folk er dårlige til å kjøre, da får de ta støyten for det med å stoppe oftere. De får øve seg litt rett og slett.

Gammel 09-10-09, 15:06   #64
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitron: Det spørs jo HVA man gjør i affekt. Uoppmerksomhet er en av de store killerne i trafikken, jeg ver ikke om kjefting, skriking og fingervisninging er det samme, så lenge man har bevisstheten i situasjonen. For øvrig er jeg enig i at unødvendig tuting er en uting, det rammer som oftest bare uskyldige fotgjengere eller bilister.

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 15:08   #65
Left
Passiv

Standard

Jeg kjenner følelsen!
Er sindigheten selv som oftest. Det kan koke i toppen, og jeg kan være lynforbanna, men det vises ikke på utsiden.

Men gi meg et par bilnøkler...

Jeg har nok vist fingern mange ganger, tutet og hyttet med neven, fektet og stått i, satt pekefingeren til tinningen og trukket av osv. Jauda - plomma tar ut all aggresjon i trafikken hun.
Jeg holdt på å dra på meg bank en gang. En diger skjeggete fyr, som kom litt skarpt inn i ei rundkjøring, syntes ikke det var noe kult at jeg viste han fingern. Holdt på å kjøre i siden på han. Han kjørte etter meg et stykke, før han tydeligvis ikke gadd allikevel.

Men får legge til at jeg aldri har vært innblandet i trafikkuhell av noe slag som jeg er skyld i. Jeg har blitt påkjørt av en dust i en Lada Niva panservogn, som kjørte i ræva på meg når jeg sto på full stopp.
Jeg spurte om han var full, eller bare dum. Han svarte ikke merkelig nok.

Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 15:09   #66
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er vel det som er forskjellig da, hvilke svinger man mener man må bremse i. (Jeg vet ikke hvordan du kjører altså, det kan godt være vi kjører helt likt for den del), men jeg er veldig vant til å kjøre på svingete og dårlige veier og det er ikke så ofte man trenger å bremse faktisk, det handler mer om teknikk på hvordan man tar svingen.

Jeg blir hakke gal i hvertfall når jeg kjører bak noen som bremser for hver sving og det ikke er nødvendig. Om jeg signaliserer at jeg vil forbi så bør de slippe meg forbi, det bør ikke være mitt problem at folk er dårlige til å kjøre, da får de ta støyten for det med å stoppe oftere. De får øve seg litt rett og slett.

Men hvordan vet man om det er nødvendig å bremse, da? Rent bortsett fra kjøreferdigheter? Man har jo ikke akkurat god sikt rundt sånne svinger, og det hender seg jo at folk blir kjørt ned langs norske landeveier.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 15:09   #67
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg spurte om han var full, eller bare dum. Han svarte ikke merkelig nok.

Kanskje han var stum?

Gammel 09-10-09, 15:11   #68
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg tuter sjelden, og de få gangene jeg gjør det, så er det for å varsle om fare. Viser fingeren gjør jeg aldri. Om jeg er den som gjør noe dumt i trafikken, og andre da viser meg fingeren, så holder jeg på å klikke av sinne. Greit at jeg gjorde noe dumt, men den fingeren er bare tåpelig, synes jeg.

Om jeg lager kø bak meg, så bremser jeg aldri ned for å slippe forbi. Om noen vil forbi, så er det deres ansvar. Skal begge parter ta ansvar i en slik situasjon, så vil det fort oppstå forvirring og farlige situasjoner. Om jeg virkelig føler for å slippe noen forbi, så kjører jeg av veien der det er rom for det.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 15:13   #69
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig enig. Jeg tror det er mange som tror at de kjører litt over fartsgrensen og så bremser de i alle svinger. Det er sinnsykt irriterende å ligge bak de som ikke greier å kjøre jevnt.

Det kan nok hende, men jeg opplever også å lage kø på E6 når GPS og speedometer viser at jeg holder fart på 85 i 80-sonen (dvs at speedometeret viser 89-90). Jeg kjører med cruisekontroll der jeg kan, så ujevn fart er ikke et problem. Det er mange som kjører i 90 eller mer i 80-sonen, men jeg ser det ikke som min oppgave å hjelpe dem fram.

Jeg har forresten foreldre som mener det er viktig å ikke kjøre fortere enn man "klarer". Hvis det er 70 i 80-sonen på et rett strekk i godt vær og tørr asfalt, mener de likevel at det er ok. Jeg mener de bør være i stand til å holde farten i et sånt tilfelle og har oppfordret dem til å levere fra seg førerkortet.

Gammel 09-10-09, 15:15   #70
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Men hvordan vet man om det er nødvendig å bremse, da? Rent bortsett fra kjøreferdigheter? Man har jo ikke akkurat god sikt rundt sånne svinger, og det hender seg jo at folk blir kjørt ned langs norske landeveier.

De fleste mener jo at det ikke er nødvendig å bremse ned til 20 km/t i slake svinger, og de fleste mener det er nødvendig å bremse ned til 50 i krappe.

Grensen mellom der går mer på hvor vant man er til å kjøre enn noe annet tror jeg. Og er man en lite erfaren og dårlig sjåfør så må man innse at man irriterer på seg andre bilister om man kjører saktere enn hva som er strengt nødvendig. Er det satt 80 km/t på en strekning med fartsregulering (altså jeg tar ikke med småveier som det ikke er satt noen fartsregulering på i det hele tatt) så er svingene tatt med i vurderingen.

Gammel 09-10-09, 15:19   #71
Left
Passiv

Standard

Kanskje han var stum?

Jeg hadde sikkert blitt det jeg også, om noen var så frekk mot meg
Jeg er helt neandertal når det kommer til bilkjøring.

Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 15:24   #72
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Er det satt 80 km/t på en strekning med fartsregulering (altså jeg tar ikke med småveier som det ikke er satt noen fartsregulering på i det hele tatt) så er svingene tatt med i vurderingen.

Man har faktisk selv ansvaret for å kjøre forsvarlig, innenfor fartsgrensa. Om det er sikt, føreforhold, eller andre faktorer som avgjør, så har man faktisk plikt til å ta hensyn til det. F.eks. når jeg kjører på et ukjent sted, så må jeg jo bare ta hensyn til det jeg selv kan vite om forholdene, de andre bilistene som er bedre kjent der, kan jo ikke tankeoverføre til meg. Og når jeg da rundt flere svinger tar igjen syklister som sykler flere i bredden, tar jeg det med i risikovurderingen. Likevel følte jeg at andre bilister syntes jeg var en sinke (de vet tydeligvis akkurat hvor alle syklistene er til enhver tid). Jeg tviler sterkt på at "fartsgrensen" er bestemt med tanke på å ta høyde for alt. Ute på landet hvor man ikke har noen andre veier å gå på, ville det antakelig være lite hensiktsmessig med lav fartsgrense i tilfelle det kommer en fotgjenger i ny og ne, men jeg mener likevel at man må kjøre forsiktig.

Jeg har kjørt på svingete skogsveier gjennom Värmland, og der var fartsgrensa 90. Vel, det var sjelden man kom seg opp i noe som lignet en slik hastighet. Jeg tror at i Sverige er fartsgrensene satt som en "maksimumsfart", og ikke en veiledning til hvor fort man burde kjøre. Man skal altså selv tilpasse farten etter hva som er forsvarlig, men ikke over fartsgrensa. På andre sida av Riksgrensa var det helt annerledes, der var det jo nye fartsgrenser for hver kilometer. 80-70-80-70-60 etc (og fotobokser). Vet ikke helt hvorfor det er slik.

Gammel 09-10-09, 15:29   #73
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Man har faktisk selv ansvaret for å kjøre forsvarlig, innenfor fartsgrensa.

Helt klart, krangler ikke på det. Det jeg mener er at ofte kjører folk saktere enn nødvendig fordi de er uerfarne eller ukjente på veien, siden du tok det som et eksempel. Jeg synes det er greit at de gjør det, men da må de ta hensyn til at de faktisk sinker trafikken for andre.

Når jeg kjører på veier som jeg ikke kjenner, og derfor kjører langsommere enn hva lokalbefolkningen gjør, så er jeg derfor mer serviceminded på at jeg er den som må stoppe og slippe folk forbi.

Gammel 09-10-09, 15:35   #74
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men altså, om JEG kjører 90 i en 80-sone, og alle bak meg ønsker å kjøre i 120? Er det da min plikt å stoppe for hver 200 m for å slippe dem forbi når jeg tross alt allerede kjører over fartsgrensen?

Nei, det synes jeg ikke. Likker du i fartsgrensa så blir iallefall ikke jeg irritert. Med mindre du bremser ned i alle svinger. Er svingen ikke ment å kunne tas noenlunde i fartsgrensa så står det de fleste steder et skilt som hinter om det.

Men som en hovedregel - har du ingen biler foran deg og ser mange i speilet så mener jeg faktisk at du skal kjøre til siden en gang i blant og slippe folk frem for da er det mye som tyder på at du ikke holder den farten de fleste andre holder. Da unngår man at folk blir småsprø bakover og begynner å foreta farlige forbikjøringer. For det er det veldig mange som gjør. Spesielt når bil nummer to i køen ikke kjører forbi.

uuuh! Det er derfor jeg hater å kjøre ute på landet. Folk som kjenner veien og kjører som svin, blir antakelig dritirriterte på forsiktige meg som forventer minst to elger og en skoleklasse rundt hver sving. Sist jeg kjørte på en svingete landevei med 80-grense, møtte jeg stadig syklister rundt neste sving. Jeg skjønner ikke at folk kan kjøre så fort når det er slike forhold. At det virkelig er jeg som er unormal?

Dette har ENORMT mye å si med hva slags bil du har, hvordan den er skodd og hvordan du er som sjåfør. Jeg skal glatt holde 50 % høyere fart av det mange mener de er komfortable med fra meg til byen - uten at en som sitter på med meg vil føle at jeg råkjører noe spesielt. Rett og slett fordi jeg har en bil med svært hyggelige kjøreegenskaper kombinert med at jeg er gammel motorsyklist.

Helt klart, krangler ikke på det. Det jeg mener er at ofte kjører folk saktere enn nødvendig fordi de er uerfarne eller ukjente på veien, siden du tok det som et eksempel. Jeg synes det er greit at de gjør det, men da må de ta hensyn til at de faktisk sinker trafikken for andre.

Når jeg kjører på veier som jeg ikke kjenner, og derfor kjører langsommere enn hva lokalbefolkningen gjør, så er jeg derfor mer serviceminded på at jeg er den som må stoppe og slippe folk forbi.

Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 15:51   #75
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Da er vi tydeligvis uenige om hva som er nødvendig.

Og ja, jeg vil jo gjerne vise hensyn til lokalbefolkningen, men jeg kan ikke stoppe så ofte, og ofte er det heller ikke noe naturlig sted å stoppe. Da må det være bilene baks ansvar å vurdere når det er trygt å kjøre forbi.

Og jeg er ikke enig i premisset om at når man har "en kø bak seg, og ingen foran seg", så kjører man for sakte. Det går fint an å være en lang lang rekke av bilister som følger fartsgrensa, selv om de som lå foran har svinekjørt avgårde. Eller det er trafikklys innimellom.

Gammel 09-10-09, 16:50   #76
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes tuting er undervurdert i Norge. Burde brukes mye mer.
Jeg tutet senest idag, på noen som var på vei inn i butikken og sperret veien med hodeløs parkering.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 17:46   #77
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Da er vi tydeligvis uenige om hva som er nødvendig.

Hm, det vet vi strengt talt ikke uten at vi sitter på hverandre mens den andre kjører bil. For alt vi vet så kan det være at om jeg sitter på en av Värmlandsturene dine og du freser rundt i 90 og slipper gassen av sånn at vi skrenser gjennom 90 graders svinger i 89 km/t og du sier at "Jeg mener faktisk at dette er nødvendig, Esme" at jeg prøver å si at jeg er enig, men siden sentrifugalkraften har dradd munnvikene mine over øreflippene så greier jeg ikke å si noe annet enn "Iiii. Iiii."

Eller at når jeg kjører i Telemark så er det først når vi kommer bak gamle Hølje Kåsekåsa som aldri har brukt noe annet enn 2.giret og som har blikket stivt festet på veien 0,3 m foran bilen at når jeg sier "Se, Kanina, dette kan da for pokker ikke være nødvendig" at du er enig, bortsett fra at du får det ikke med deg fordi du har irritert deg over saktekjøringa mi sånn at du holder på med selvskading sånn at du skal ha en god grunn til å rusle deg av i fart når vi passerer Notodden sykehus.

Men om du alltid synes at absolutt alle kjører for raskt så er vi nok ikke helt enige om hva som er nødvendig eller ei. Jeg synes omtrent halvparten av andre sjåfører kjører for raskt og den andre halvparten for langsomt.

Gammel 09-10-09, 18:06   #78
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Tuting i trafikken er en uting. Stiller dere på lik linje med tullingene dere tuter på. Kan skape uoppmerksomhet og uheldige situasjoner. :viser fingen:

Så hvorfor er bilene utstyrt med horn, mener du? Til pynt? Jeg bruker hornet for å varsle om farlige situasjoner. Igår var det f.eks en som kom i 120 bak meg mens jeg lå i tett trafikk i 90-sonen. Det var tettpakket i høyre felt, og jeg måtte passere noen før jeg fikk plass til å legge meg inn. Jeg blinker til høyre og begynner å legge meg inn, når jeg ser dusten, som ligger på bakskjermen min, vrenger inn bak meg og skal passere meg på høyre side. DA tutet jeg. Men jeg tuter ikke bare for å kjefte. Det hender jeg setter fjernlysene i rompa på en bil som akkurat har hevet seg ut på forkjørsvei rett foran meg, slik at jeg må bremse. Å vise fingeren til noen gjør man rett og slett ikke. Vanvittig vulgært. Det har hendt et par ganger at jeg har fått finger'n, og jeg blir vanvittig provosert av det.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

En stygg forbikjøring nå nylig kostet jo livet til et ektepar og en liten gutt på 5 år. Fatter ikke at folk tar sånne sjanser. Man kjører ikke forbi en hel kø når man ikke har oversikt. Jeg fatter det ikke.

Ikke jeg heller, men jeg opplever farlige situasjoner i trafikken omtrent hver eneste dag. Forrige uke var vi selv i en nestenkollisjon på samme måte. Vi kom rundt en sving og møter en lang rekke biler, hvorav en i vår kjørebane. Helten rakk heldigvis å bremse kraftig, og det gikk bra.

Er det satt 80 km/t på en strekning med fartsregulering (altså jeg tar ikke med småveier som det ikke er satt noen fartsregulering på i det hele tatt) så er svingene tatt med i vurderingen.

Men man har fremdeles et ansvar for å kjøre forsvarlig. Det er f.eks ikke så lenge siden det var 80 rett nedenfor her, i en sving det var umulig å ta i 80. Nå er strekningen nedregulert til 60, heldigvis. Det er noen som har kjørt av veien i den svingen, gitt.
"Det er ikke alltid tillatt eller forsvarlig å holde fartsgrensen" - sitat fra Veien til førerkortet som står i hyllen bak meg.

Gammel 09-10-09, 18:19   #79
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Jeg er ikke sikker på hva du mener med "fartsregulering" her. 80 km/t er standard fartgrense utenfor tettbygd strøk, og fartsgrensen blir ikke satt ned pga. svinger eller veibredde. For at veien skal få høyere fartsgrense enn 80 må den derimot tilfredsstille krav til kurvatur, bredde osv.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 18:31   #80
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

uuuh! Det er derfor jeg hater å kjøre ute på landet. Folk som kjenner veien og kjører som svin, blir antakelig dritirriterte på forsiktige meg som forventer minst to elger og en skoleklasse rundt hver sving. Sist jeg kjørte på en svingete landevei med 80-grense, møtte jeg stadig syklister rundt neste sving. Jeg skjønner ikke at folk kan kjøre så fort når det er slike forhold. At det virkelig er jeg som er unormal?

Jammen Kanina da, alle vet jo at han Anton går kveldsskiftet på verftet denne uka, og da er han ferdig kl 1715, og med hans vanlige sykkelhastighet er han kommet til sving nr 3 nå. Det er ingen grunn til å bremse i de to første svingene. Og det er bare Runar og Kåre som er på elgjakt i helga, og teigen deres er bak sving nr. 7, så det er veldig liten sjanse for å treffe elg de første svingene. Dessuten har ikke han Pelle politi kommer over ferja i dag, så det er ingen fare for fartskontroll.

De fleste mener jo at det ikke er nødvendig å bremse ned til 20 km/t i slake svinger, og de fleste mener det er nødvendig å bremse ned til 50 i krappe.

Grensen mellom der går mer på hvor vant man er til å kjøre enn noe annet tror jeg. Og er man en lite erfaren og dårlig sjåfør så må man innse at man irriterer på seg andre bilister om man kjører saktere enn hva som er strengt nødvendig. Er det satt 80 km/t på en strekning med fartsregulering (altså jeg tar ikke med småveier som det ikke er satt noen fartsregulering på i det hele tatt) så er svingene tatt med i vurderingen.

Jeg vet om en del veier med 80-sone (riksveier og europaveier) hvor du garantert vil havne utenfor stupet hvis du holder 80 i svingen. Svingene er merket, men fartsgrensa blir ikke satt ned hver gang veien tar en bøy. Og jeg vet også om en del steder hvor det alltid legger seg is når værforholdene er på en viss måte. Der er det også 60-80, men man ville vært gal hvis man kjørte så fort der og da. Man må kjøre etter forholda, ikke etter skilta.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:39.