Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ronny går mest konkurs

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-11-09, 00:12   #61
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ronny går mest konkurs

Jeg kjenner både Ronny, Roger og Raymond - som er fra Loddefjord-ish, og det har gått bra med dem alle.
Mot alle odds, tydeligvis.

:deltar:

Jeg har selv et navn som visstnok kan gi folk assosiasjoner til en alenemor som går og diller på kjøpesenter hele dagen lang. Jeg har klart meg likevel.

Gammel 08-11-09, 00:13   #62
Frantzen
Passiv

Standard

Jeg har et navn som for det meste minner folk om gamle damer. Betyr det at jeg står i fare for å bli dømt som pensjonist?

Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 00:19   #63
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du skal ikke se bort i fra det.
Du insisterer jo til og med på å bli kalt Frøken, i din alder og alltingen.

Gammel 08-11-09, 10:22   #64
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Auda, enda godt du er ny for jeg verket etter å sende en rød en på denne. Rødprikken får ligge siden det sikkert er et ubetenktsomt øyeblikk som har utløst dette innlegget?

Synes det er lite greit å klassifisere mennesker slik du gjør i ditt svar. Jeg kjenner forresten mange med såkalte fine navn som faller innenfor de kategoriene du nevner. Noe at det jeg rett og slett ikke kan forstå er at du kobler dysleksi inn i dette.

Jeg reagerte i grunnen ikke på Hildas innlegg i det hele tatt, for jeg mener å ha sett i en annen tråd at hun er dyslektiker selv. (Eller husker jeg feil?) Jeg koblet det dermed dithen at det ikke var helt unaturlig for henne å plassere dyslektikere med andre grupper i samfunnet som kan oppleve å bli stigmatisert, all den tid hun sikkert har kjent hvordan det kan være.

Jeg er selvfølgelig enig i at dyslektikere (eller folk med ADHD) ikke bør plasseres i bås med kriminelle, samtidig som jeg tror jeg skjønner hvordan Hilda tenker. Jeg er ikke fremmed for at folk som har havnet på skråplanet kan ha ulike diagnoser. Om disse er overrepresentert blant kriminelle skal jeg ikke påstå; jeg kan ikke huske å ha selv sett noe forskning som støtter dette, men jeg tror det er noe i at diagnoser som ADHD og dysleksi blir mer synlig i noen grupper i samfunnet. ADHD-diagnoser sies jo å være overrepresentert i fengsler for eksempel.

Mindre ressurssterke foreldre har gjerne ikke de samme mulighetene til å følge opp barna sine. Jeg vil tro ungdom med ressursterke foreldre oftere får god oppfølging hjemmefra, og at dersom disse møter utfordringer har de et bedre nettverk, får tettere oppfølging og lever bedre med eventuelle diagnoser. Det DM trekker inn om Bourdieu og kulturell og sosial kapital er (dessverre) ganske relevant.

For å ta et drøyt (men like fullt realistisk) eksempel: Det finnes jo dessverre foreldre som stikker på fylla i "syden" i ukesvis og overlater hus og hjem (og yngre søsken) til 16-åringen sin. Av en eller annen grunn er det ikke alle 16-åringer som blir ekstra motivert for å jobbe godt med skolearbeid under sånne forhold, og hvis de da sliter fra før er det fort gjort å falle av lasset eller å droppe hele skolen. Da er det ikke alltid det hjelper å ha en lærer som ringer og etterlyser deg hver morgen heller - samme hva du heter.

Sist redigert av Matilda : 08-11-09 kl 10:32.
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 10:47   #65
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jeg er selvfølgelig enig i at dyslektikere (eller folk med ADHD) ikke bør plasseres i bås med kriminelle, samtidig som jeg tror jeg skjønner hvordan Hilda tenker. Jeg er ikke fremmed for at folk som har havnet på skråplanet kan ha ulike diagnoser. Om disse er overrepresentert blant kriminelle skal jeg ikke påstå; jeg kan ikke huske å ha selv sett noe forskning som støtter dette, men jeg tror det er noe i at diagnoser som ADHD og dysleksi blir mer synlig i noen grupper i samfunnet. ADHD-diagnoser sies jo å være overrepresentert i fengsler for eksempel.

Nå har jeg arbeidet i systemet en årrekke og kan bekrefte at det er mange mennesker med diagnoser som havner på skråplanet. Det er imidlertid søkt å si at fordi man har et spesifikt navn så er man en av de med en diagnose som gjør at man har en større sansynlighet for å gjøre ukloke valg.

Her er en link som forteller litt om en studie som tar for seg psykisk lidelse og avvik blant insatte i norske fengsler :

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1055408

Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 11:12   #66
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Nå har jeg arbeidet i systemet en årrekke og kan bekrefte at det er mange mennesker med diagnoser som havner på skråplanet. Det er imidlertid søkt å si at fordi man har et spesifikt navn så er man en av de med en diagnose som gjør at man har en større sansynlighet for å gjøre ukloke valg.

Hilda sier vel bare at ut fra hennes erfaring er det hold i teorien? Jeg kan ikke se at hun konstaterer at det derfor være sånn for alle. Selv har jeg ikke kommentert en eventuell sammenheng mellom navn og hvordan man klarer seg her i livet, men jeg vil tro det er noe i dette som nevnes med typiske navnevalg for sosiale klasser og selvoppfyllende profetier. Det betyr jo ikke at det er sånn for alle - jeg har møtt både rusmisbruker-Ronnyer og dress og stresskoffert-Ronnyer. Der jeg bor heter "alle" uansett Remi-André og Kent-Tommy og sånt.

Takk for link, skal kikke på den! (Kjente deg ikke igjen med ny avatar, forresten!)

Gammel 08-11-09, 11:16   #67
Skvetten
Passiv

Standard

Hilda sier at nesten alle hun kjenner som har slike navn har disse vanskene i en eller annen grad. Det kan være at hun kjenner tre hvorav to av disse har vanskene, uansett synes jeg det blir lite representativt og meget forutintatt. Men igjen som jeg skriver antar jeg at det er ubetenksomhet som har ført til formuleringen i innlegget.

Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 11:19   #68
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Assosiasjon:

http://www.humorkanari.com/item/742112a1a08a05ac

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 11:37   #69
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Standard

Jepp, Skvetten, kanskje ikke helt heldig formulert. Hun kunne jo tatt forbehold om at det ikke nødvendigvis må være sånn, fordi om hennes empiri tilsier det. Jeg tviler imidlertid ikke på at det er riktig at alle hun veit om med sånne navn har slike vansker, og det kan man selvsagt ikke lage statistikk utfra, men man kan jo peke på en tendens likevel. I alle fall om andre også peker på den samme tendensen.

Fin lenke, den er lagret og skal finnes fram igjen i jobbsammenheng siden!

Edit: Ja, ikke Alliums lenke da. Jeg hadde den der litt i bakhodet selv, men husket ikke helt sluttpoenget. Synes i grunnen bare den var trist nå også, helt til jeg så siste avsnitt ...

Sist redigert av Matilda : 08-11-09 kl 11:44.
Gammel 08-11-09, 11:42   #70
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Hvordan vet man hvilke navn som blir fremtidens Ronny og Raymond?

Det er nå bare å lytte det da.. Chryssander og navn som er dobbelt med André ligger vel ganske godt an..?

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 15:25   #71
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Neste alle JEG kjenner. ikke alle som heter det. det sa jeg ikke. men de jeg personlig er venner med!

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 15:31   #72
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ullvott, her.

Reagerte på denne jeg også Imma.

Auda, enda godt du er ny for jeg verket etter å sende en rød en på denne. Rødprikken får ligge siden det sikkert er et ubetenktsomt øyeblikk som har utløst dette innlegget?

Synes det er lite greit å klassifisere mennesker slik du gjør i ditt svar. Jeg kjenner forresten mange med såkalte fine navn som faller innenfor de kategoriene du nevner. Noe at det jeg rett og slett ikke kan forstå er at du kobler dysleksi inn i dette.

Igjen må jeg si at nesten alle JEG kjenner, det var ikke ment å klassifisere noen på den måten.
Jeg tror ikke at alle som har de navnene er sånn langt i fra. Jeg bare sa at de jeg kjente som het det var sånn. DEt er folk jeg er glad i som min venner. og de selv ler av at de er sånn.
Beklager veist jeg fornermet deg og andre.
Jeg er ikke et mennske som dømmer andre på den måten. så beklager at det ble oppfattet sånn.

Gammel 08-11-09, 15:38   #73
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hilda, her.

Igjen må jeg si at nesten alle JEG kjenner, det var ikke ment å klassifisere noen på den måten.
Jeg tror ikke at alle som har de navnene er sånn langt i fra. Jeg bare sa at de jeg kjente som het det var sånn. DEt er folk jeg er glad i som min venner. og de selv ler av at de er sånn.
Beklager veist jeg fornermet deg og andre.
Jeg er ikke et mennske som dømmer andre på den måten. så beklager at det ble oppfattet sånn.

Jeg blir ikke fornærmet, dette er temaer som jeg arbeider med til dagen og dermed reagerer jeg på en slik måte å fremstille mennesker på. Som jeg også sa tillegger jeg det dårlig formulering mer enn et genuint nedlatende menneskesyn.

Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 15:44   #74
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Standard

Jeg blir ikke fornærmet, dette er temaer som jeg arbeider med til dagen og dermed reagerer jeg på en slik måte å fremstille mennesker på. Som jeg også sa tillegger jeg det dårlig formulering mer enn et genuint nedlatende menneskesyn.

Jeg kan si at jeg ikke har et nedlatende menneskesyn, og skal bli bedre og formulere meg, så det ikke virker sånn.

Gammel 08-11-09, 18:20   #75
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

men det er jo litt merkelig å sammenligne mennesker med adhd og dyseleksi med kriminelle osv da?

Gammel 08-11-09, 18:44   #76
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hun sammenlignet dem tross alt ikke, da. Hun ramset dem opp i samme setning, som eksempler på folk hun kjenner med de nevnte navnene. Give the girl a break!

Gammel 08-11-09, 19:24   #77
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

Standard

åh, da har jeg misforstått. jeg leste innlegget og forsto det som om hun sammenlignet. da beklager jeg. (har ikke lest hele tråden heller forresten)

Gammel 09-11-09, 14:10   #78
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Kristian er et poppisnavn og har vært det de siste årene. Jeg tror nok at det vil komme noen tvilsomme Kristian-er i fremtiden, ja.

De har vært her lenge. :datapunkter igjen:

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

men det er jo litt merkelig å sammenligne mennesker med adhd og dyseleksi med kriminelle osv da?

Hvorfor? Folk med adhd-diagnoser topper kriminalstatistikken. De faller (dessverre) ofte utenfor i skolen og havner lettere på skråplanet. Dette er vel nærmest allmennkunnskap? :gidder ikke finne link:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:33.