Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Man trenger kanskje ikke gifte seg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-01-10, 01:21   #1
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Og herlighet, fy skam seg alle som mener det er MER forpliktende å gifte seg med en person enn å få barn med vedkommende. Er det mulig?

Ja, er det virkelig mulig?! Helt hårreisende, etter min mening. Og et vitnesbyrd om at prioriteringene er helt på styr.

Gammel 02-01-10, 01:44   #2
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg tror kanskje ikke det er det de tenker, men mer at et barn er de sikre på at de vil ha, men de er ikke like sikre på at de vil ha den de lager barnet med resten av livet. :tenker høyt:

Kontrakten løper jo kun til den sies opp. Dette med resten av livet er den religiøse siden av å gifte seg og bør ikke blandes med kontrakten menerjeg.

Gammel 02-01-10, 01:48   #3
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå lover man faktisk evig troskap eller noe lignende når man gifter seg, og jeg ser poenget til dem som mener at den delen bør være valgfri.

Så sånn sett ER faktisk det å gifte seg mer forpliktende. Rent formelt i hvert fall, om ikke praktisk.

Jeg er ikke enig i at det er mer forpliktende å gifte seg, altså. Det er mulig noen mener det, men da bør de sjekke prioriteringene sine. Makan! Er du mamma, så er du det så lenge barnet ditt lever. Du forplikter deg til minst atten år, det er lenger enn flere giftermål.

Gammel 02-01-10, 10:11   #4
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg ser flere trekke frem barnas rettigheter i denne diskusjonen, og derfor må jeg be om at noen opplyser meg om hva disse dreier seg om. På hvilken måte er det en fordel for barna at foreldrene er gift? Jeg trodde oppriktig at barna hadde de samme rettighetene enten foreldrene bodde sammen slik eller slik, og at forskjellen lå i hvordan foreldrenes rettigheter ble ivaretatt.

Jeg tenker her på barnas basale behov i form av trygghet dersom en av partene faller fra. Dersom man tenker at foreldrene til barnet av en eller annen grunn ikke har sikret lengstlevende og en av partene dør tidlig kan man risikere at barnet mister hjemmet sitt i tillegg til mor eller far. Dette er det jeg tenker på når jeg tenker på barnas basale rettigheter til et trygt hjem.

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Men har man valgt å bli samboere og å få barn, så har man jo valgt den samlivsformen selv. Hvis man da også ønsker litt ekstra rettigheter så skriver man kontrakten. Det skjer jo ikke noe ekstra når man signerer, annet enn at man får noen rettigheter og plikter.

Jeg tenker som deg, men jeg tenker også at det er noen som ikke gjør dette og som har barn. De barna kan få det meget utrygt dersom en av foreldrene skulle falle fra, derfor er jeg tilhenger av den lovendringen som har kommet (vel og merke der det er barn med i bildet).

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg er ikke enig i at det er mer forpliktende å gifte seg, altså. Det er mulig noen mener det, men da bør de sjekke prioriteringene sine. Makan! Er du mamma, så er du det så lenge barnet ditt lever. Du forplikter deg til minst atten år, det er lenger enn flere giftermål.

Amen!

Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 01:18   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt imot å tvangsgifte folk som velger å ikke gifte seg, slik man gjør når man trer rettigheter nedover hodet til folk med felles barn, som tross alt selv har valgt en samlivsform uten disse rettighetene. Det er ikke vanskelig å se for seg situasjoner der man faktisk ikke ønsker at en samboer skal kunne sitte i uskiftet bo. For eksempel i tilfeller der samboer er spilleavhengig. Det må man få velge selv.

Gammel 02-01-10, 01:21   #6
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt imot å tvangsgifte folk som velger å ikke gifte seg, slik man gjør når man trer rettigheter nedover hodet til folk med felles barn, som tross alt selv har valgt en samlivsform uten disse rettighetene. Det er ikke vanskelig å se for seg situasjoner der man faktisk ikke ønsker at en samboer skal kunne sitte i uskiftet bo. For eksempel i tilfeller der samboer er spilleavhengig. Det må man få velge selv.

Jeg er så enig så enig. Det bør være valgfrihet, og det må gå an å forvente at voksne mennesker faktisk tar et bevisst valg for hva som passer dem.

At enkelte mennesker suller seg inn i noe romansegreier som gjør at de sier neitakk til de rettighetene og pliktene som egentlig passer dem best fordi de ikke vil ha bryllup, well, yeah, folk må få gjøre dumme valg så lenge de er myndige.

Gammel 02-01-10, 01:43   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå lover man faktisk evig troskap eller noe lignende når man gifter seg, og jeg ser poenget til dem som mener at den delen bør være valgfri.

Så sånn sett ER faktisk det å gifte seg mer forpliktende. Rent formelt i hvert fall, om ikke praktisk.

Gammel 02-01-10, 01:51   #8
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er jo valgfritt å love. Jeg har ikke lovet noe evig.

Gammel 02-01-10, 16:05   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg helt enig i. Veldig enig. Ekteskapsinngåelsen bør ikke ha noe obligatorisk innhold som sier noe om det "emosjonelle/filosofiske" i det å være gift.

Men hvorfor i all verden kan ikke folk da heller gå på barrikadene for å få endret en enkel ordlyd i ett enkelt rituale, i stedet for å mase om masse endring av lover og innføring av nye regler og avgrensning av hvilke samboere som skal omfattes og hvilke som ikke skal det?

Gammel 02-01-10, 20:10   #10
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Angående å endre ordlyden i ekteskapsloven: (glemte å quote) Det var oppe til debatt for et par år siden. Argumentet mot tror jeg gikk på at det gikk mot alvoret i ekteskapsinstitusjonen eller noe.

Sist redigert av Polyanna : 02-01-10 kl 20:21.
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 20:26   #11
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Du sier du glatt hadde tatt abort, jeg hadde ikke det og folk bør forstå at ikke alle ser like "lett" på det å fjerne et foster.

Jeg ville definitivt ikke "glatt" tatt abort og jeg har bevisst stelt meg slik at det ikke er noe alternativ. Men jeg forsvarer folks rett til å gjøre det, eller la være.

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Pssst! Jeg tror Mim satte dette på spissen for å illustrere alt man kan tape på et samboerskap som går fløyten, hvis man er den som ikke har bidratt økonomisk.

Ja, det gjorde jeg.

Opprinnelig lagt inn av Skvetten, her.

Selvsagt gjør hun det, men det er noe med generaliseringene hennes i denne tråden som så til de grader går over kanten synes jeg.

Det er noe med de snerpete kommentarene dine som er temmelig irriterende. At jeg har valgt en ting betyr ikke at jeg synes at det å leie, det å være alenemor eller det å være singel er feil. men det er ikke det jeg ønsker for meg og jeg har bevisst valgt deretter. Trekk til deg de såre tærne dine.

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Tryggheten min ligger i at jeg vet at jeg kan klare meg uansett, og at jeg kan gi barna mine det de trenger uansett hva som skjer.

Min også. Derfor ok utdanning og jobb. Men en hyggelig mann er ikke å forakte. Og uten ham ville jeg ikke hatt barn. Han er den eneste jeg noensinne har ønsket å få barn med.

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Mim: jeg er litt usikker på hva du egentlig mener. At folk burde gjøre som deg, eller at du ville gjort det slik men at du forstår at andre velger annerledes?

Jeg forstår at folk velger annerledes og jeg støtter helhjertet folks rett til å gjøre merkelige ting. Være med på Luksusfellen og Robinson, være utro med svigerfar, farge håret grønt og ta hull i nesen.

Gammel 02-01-10, 20:31   #12
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er noe med de snerpete kommentarene dine som er temmelig irriterende. At jeg har valgt en ting betyr ikke at jeg synes at det å leie, det å være alenemor eller det å være singel er feil. men det er ikke det jeg ønsker for meg og jeg har bevisst valgt deretter. Trekk til deg de såre tærne dine.

Det er jo virkelig prisverdig at du har valgt bevisst slik at du har unngått noen av de fellene enkelte har gått i. Vil tro det er mange som har valg å gå fra menn som til tross for at de var far til barna ikke var gode menn likevel.

Den siste kommentaren taler vel i grunnen mer for ditt ståsted enn for mitt. Jeg er stolt av at jeg har oppdratt et barn alene, at jeg har eid en stor villa alene og at jeg nå har en voksen sønn uten varige men av å ha vokst opp med en enslig mamma.

Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 20:36   #13
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men en hyggelig mann er ikke å forakte.

Enig der.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 20:38   #14
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At jeg har valgt en ting betyr ikke at jeg synes at det å leie, det å være alenemor eller det å være singel er feil. men det er ikke det jeg ønsker for meg og jeg har bevisst valgt deretter. Trekk til deg de såre tærne dine.

Tror du at aleneforeldretilværelse er noe man velger? "Jo, jeg kunne fått stor enebolig og rik ektemann, men jeg valgte heller å gå for alenemorstilværelse og fuktig sokkelleilighet."

Jeg sier ikke at alle bør velge mann og eget hus, at det er Det Rette å gjøre, jeg synes bare det er rart at du tror at slike ting alltid handler om valg? Jeg synes det høres utrolig arrogant ut å si: Jeg har bevisst valgt slik og slik... Du er i en situasjon der du har hatt mulighet til å velge, det gjør deg til et heldigere, ikke nødvendigvi til et mer bevisst (og klokere) menneske enn andre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 01:51   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Som sagt, formelt så har man lovet livslang troskap. Det et jo ikke bare småtteri det heller, da.

Gammel 02-01-10, 01:58   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som sagt, formelt så har man lovet livslang troskap. Det et jo ikke bare småtteri det heller, da.

Jeg tror det bare er i den borgerlige vielsen man lover hverandre det? Jeg tror ikke den kirkelige sier noe om evig troskap.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 01:51   #17
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Safran - jeg tolket Poly dithen at hun mente at ekteskap var mer forpliktende enn juridisk vanntett samboerskap?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-10, 01:52   #18
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Ellers så syns jeg Mim er fn tøffing med mange gode poenger.

Gammel 02-01-10, 01:59   #19
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Nei, men et ekteskap er forsåvidt bare gyldig til man ikke lenger vil forplikte seg. Man kan velge å gå ut av ekteskapet, noe som vil få mindre konsekvenser enn å snu ryggen til et barn man har skapt. Og selv om jeg ser poenget ditt med at det ikke er småtterier å love "til døden skiller", så mener jeg like fullt at de som ikke klarer å se det store bildet (og ikke vil gifte seg fordi det er så forpliktende, og mener at det å få barn IKKE er det) - de har seriøst problemer med gangsynet.

Gammel 02-01-10, 01:54   #20
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Har de endret det, altså? For før så hang det sammen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:20.