|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?
Skriv kontrakten først da, og ta feiringen med full fest og stor ståhei etter noen år. Ikke noe som sier at man må skrive under kontrakten samtidig som man har fest.
![]() |
#62 |
Pauset
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Slik det er nå, er samboere med felles barn og gifte så og si likestilt, men jeg tror allikevel det enkleste å gjøre om man ønsker juridiske rettigheter i orden er å gifte seg, (for da går alle slike prosesser automatisk) kontra å fylle ut en million skjema og erklæringer for å få tilnærmet like rettigheter og forbli "bare" samboere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Dårlig husmor
|
Nei, som flere har sagt. Det er helt gratis å gifte seg. I hvert fall på Tinghuset, jeg har ikke egen erfaring med kirkebryllup.
Signerer Teofelia.
Signerer. :lat:
Jeg er helt ærlig litt sjokkert over at man får barn med et menneske man ikke planlegger å tilbringe livet med. Jeg innser at det ikke alltid går, jeg er skilsmissebarn selv. Men jeg ville hatt som utgangspunkt at vi skulle holde sammen for å planlegge barn. Kanskje særlig fordi jeg er skilsmissebarn selv og vet hvor mange utfordringer det ligger i det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
frakoblet
|
Ja, hva er egentlig problemet?
Den skjønte jeg ikke. Ekteskapet er jo en valgfri pakkeløsning, kan man si. Ønsker man innholdet i pakken, så gifter man seg.
Det blir for meg noe merkelig å ikke ville gifte seg fordi den eldre generasjonen skulle ha forventninger til deg. For meg var det helt naturlig å gifte meg når det kom barn i bildet. Det å få barn er tross alt en mye større forpliktelse enn å gifte seg!
![]() |
#65 |
En som trener
|
Fint hvis det er det man vil, men mange har vel lyst til å gifte seg når de har bryllup. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
...
Medlem siden: Sep 2006
Det blir mange ord og begrep her nå, ekteskap, gifte seg, bryllup. Saken er jo at hvis man vil ha rettighetene (og pliktene) så kan man inngå ekteskapskontrakt på tinghuset når man vil, og la det bli med det. Trenger ikke fortelle det til noen heller. Deretter kan man feire bryllup, inkludert "å gifte seg" (sermoni valgt sted). Ikke knytt signaturen på arket med "alt det andre".
![]() |
#67 |
Passiv
|
Det meste i vårt samfunn er lagt opp etter malen med at man skal være gift, man skal ha barn og man skal definitivt ikke leve alene. |
![]() |
![]() |
#68 |
flisespikker
|
Jeg kan ikke se at "registrert samboer" er en så vesensforskjellig samlivsform enn "gift" at dette er noe å applaudere eller engasjere seg for. Snarere tvert imot. Hadde det vært snakk om å gi lovfestede rettigheter til f.eks. forhold som involverte mer enn to personer, kunne jeg i det minste sett poenget, men å skulle ha to parallelle ordninger for "to personer som ønsker å bo sammen og oppdra den enes eller begges barn sammen" er bare teit.
![]() |
#69 |
Epikur
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Jeg driter i hva staten mener, jeg er bare veldig glad for å være gift med all den tryggheten det innebærer for oss og ungene. Hva man velger å gjøre ut av ekteskapsinngåelsen bestemmer man selv.
![]() |
#70 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Jeg mistenker faktisk en del mennesker på å ha mer lyst på bryllup enn på å være gift ( altså tilbringe mye tid sammen) med personen i gode og onde osv... Andre som har samme inntrykk? |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Epikur
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Jeg mener forresten at det finnes samlivsformer som er sekunda i fht ekteskap så lenge det er barn involvert. Jeg mener virkelig intenst at et bofellesskap med en venninnegjeng ikke gir like god og stabil oppvekst for barn som et mer stabilt forhold mellom to voksne mennesker.
![]() |
#72 |
Epikur
|
Å, Ja. Bridezillaene lever blant oss!
![]() |
#73 |
nju nja njo
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?For de som lever sammen med en partner som av forskjellige grunner har angst for å gifte seg så er de nye rettighetene for samboere en trygghet. Ellers er jeg veldig enig med Skilpadda i at to helt parallelle ordninger er meningsløst.
![]() |
#74 |
Passiv
|
Jeg synes det er viktig at to mennesker som velger å bare bo sammen fremfor å gifte seg kan sikre sin partner og dermed sine barn. Derfor applauderer jeg lovendringen. |
![]() |
![]() |
#75 |
flisespikker
|
Hva er den prinsipielle forskjellen mellom "å bare bo sammen, og registrere seg som offisielle samboere med gjensidig testamente og mulighet til å sitte i uskiftet bo" og "å gifte seg", da? Jeg skjønner hverken poenget eller tanken bak. (At noen ønsker å bo sammen uten lovregulering er helt i orden, såklart, men det er jo nettopp ikke det denne lovendringen handler om.)
![]() |
#76 |
Passiv
|
![]() Sv: Man trenger kanskje ikke gifte seg?Lovendringen sikrer de barna av foreldre som ikke har skjønt at det er lurt med testamente og avtaler. De finnes fremdeles i vårt samfunn, det er langt fra alle mennesker som som er like opptatt av slike ting som den jevne bruker av fp. |
![]() |
![]() |
#77 |
flisespikker
|
Men det er jo noe helt annet enn det du skrev tidligere om at det er bra å ha mulighet til å velge andre samlivsformer enn tradisjonelt ekteskap. Denne lovendringen er jo det helt motsatte. I praksis handler det snarere om å tvangsgifte samboere, fordi man synes barn helst bør vokse opp i et lovregulert samliv, og det synes jeg er et stort tilbakeskritt for folks mulighet til å velge samlivsform selv.
![]() |
#78 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Vi gjorde det sånn. Tok papirene i tinghuset, og "brudevigsling av borgerlig inngått ekteskap" (og bryllupsfest) i kirken senere.
![]() |
#79 |
Epikur
|
Jeg mener oppriktig at et heteropar er mer skikket til å oppdra barn enn en venninnegjeng. Jeg tror også at det er bedre å være to enn en.
![]() |
#80 |
Epikur
|
Jeg mener oppriktig at et heteropar er mer skikket til å oppdra barn enn en venninnegjeng. Jeg tror også at det er bedre å være to enn en, men noen ganger er det bedre med en bra enn en god og en dårlig eller en god og en slem eller en god og en lat.
![]() |
|
|