Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-10, 20:59   #61
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?

flere ekspressbusser må til (altså ikke disse gratis de har slengt inn nå, men generelt).

Vi pleier å kjøre til byn (begge jobber i sentrum), idag tok jeg bussen for jeg måtte komme meg tidligere på jobb for en gangs skyld. Første ekspressbuss går ikke før 7.05, da er jeg på kontoret sånn 7.45. Jeg tok dermed en vanlig buss kl. 6.45 (!- tidlig for meg), gikk hjemmefra 6.35, og var på jobb 7.35........, hadde jeg kjørt bil hjemmefra 6.35, hadde jeg vært på jobb før kl.7.

Ikke noe godt argument for å kjøre bil, men når begge jobber fullt, og vi har barn som skal leveres og hentes i bhg og sfo, så blir arbeidsdagene fort altfor korte.

Dette var en liten digresjon...

Men jeg kjenner forurensningen i sentrum, ja. De siste dagene har det luktet sterk vedfyring inne på jobben, klimaanlegget som drar inn den "friske" luften...

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 21:09   #62
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Andre jeg kjenner klager på at "det hjelper jo ikke at det går ørtifjørti busser der vi bor, alle er jo ekstressbusser, så de stopper jo ikke! (Når man bor langs ekstressbutens rute, men altså ikke såååå langt unna sentrum at man får sitte på med dem, er det småirriterende å se at det kommer mange busser... men alle kjører rett forbi uten å stoppe.)

Der jeg bodde før kjørte selvsagt ekspressbussene forbi, men også vanlige busser kjørte forbi, gjerne 2-3 stykker, før en tilslutt kanskje stoppet. De kjørte forbi rett og slett fordi de var overfulle. Nå gikk det veldig mange busser forbi der da, så vi fikk jo være med en i løpet av en timinutters tid eller så selv om mange ikke stoppet. Men det tok jo en evighet hver gang den stoppet, om noen skulle av den overstappede bussen, så det viste seg at jeg brukte ca 5 minutter lenger på å gå... Eller sparte ti minutter om jeg syklet. Da sluttet jeg å ta bussen annet enn i spesielle tilfeller ja...

Det at det tar så lang tid å ta buss, enten grunnet for få ekpressbusser, eller at ekspressbusser ikke hjelper der en bor, er jo et argument for mange. Slik jeg bor føles ikke buss som et alternativ i det hele tatt. Buss ned til stasjonen tar lenger tid enn å gå, så da går jeg heller (Men fordi jeg foretrekker å sove en ekstra halvtime i forhold til hvilket tog jeg tar, er det veldig greit å kjøre... Så ja, jeg er absolutt lat, og innrømmer det.) Og buss til byen er bare ikke aktuelt. Vel og merke er det billigere enn toget, men det tar jo år og dag... Men heldig for meg toget er en rask og miljøvennloig måte å få meg til jobb. Og denne lokaltogstrekningen er landets mest puktlige togstrekning, så toget går når det skal også

Gammel 13-01-10, 23:28   #63
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Bergenserene har nå engasjert seg veldig i denne saken. Leser meninger i bt.no og det er veldig underholdende å se hva enkelte klarer å komme med av løsninger på problemet.

Jeg ser at kommunen har fjernet 600 parkeringsplasser i sentrum som strakstiltak, og satt inn gratisbusser så det bør jo hjelpe litt på problemene. Tror som mange andre her har skrevet at hadde kollektivtilbudet vært bedre så hadde flere benyttet seg av buss i disse dager.
Her jeg bor så går det buss en gang i timen, og det er dyrere for meg å ta buss enn å kjøre. De dagene jeg har vært på jobb så har jeg parkert på møhlenpris og gått til byen derfra.

Jeg har ikke vært i byen etter at komunen ba folk om å sette bilen fra seg, men på tirsdag må jeg en tur dit. Regner med at jeg kjører til åsaneterminalen og tar gratisbussen derfra. Men jeg tror mye må endres med kollektivtilbudet skal folk bli flinkere til å ta buss.

Gammel 13-01-10, 23:58   #64
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av carolin, her.

Her jeg bor så går det buss en gang i timen, og det er dyrere for meg å ta buss enn å kjøre. De dagene jeg har vært på jobb så har jeg parkert på møhlenpris og gått til byen derfra.

.

Hvordan regner du da? Man må bo temmelig langt utenfor Bergen for at det skal lønne seg å kjøre bil til sentrum. Hvis man regner bensin, bompenger og 50-70 kr for noen timers parkering, skal det litt til at det lønner seg. Gratis parkeringsplasser er det jo nesten umulig å finne.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 00:09   #65
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvordan regner du da? Man må bo temmelig langt utenfor Bergen for at det skal lønne seg å kjøre bil til sentrum. Hvis man regner bensin, bompenger og 50-70 kr for noen timers parkering, skal det litt til at det lønner seg. Gratis parkeringsplasser er det jo nesten umulig å finne.

Bor på hylkje, så med bussbytte så blir det fire busser frem og tilbake. Jeg kjører en bitte liten bil som omtrent går på luft og kjærlighet og så har jeg gratis parkeringsplass på møhlenpris.

Gammel 14-01-10, 00:10   #66
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Standard

ja så har jeg snill bestefar som betaler bombrikker.

Gammel 14-01-10, 00:17   #67
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner det hvis du har gratis parkeringsplass, ellers ikke. Man får jo overgangsbillett, så bussen koster vel det samme om man må bytte. Hva koster en bussbillett fra Hylkje, forresten? Er det 23 kr derfra også? (Eller har prisene steget nå fra nyttår?)

Gammel 14-01-10, 00:26   #68
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Standard

Jeg skjønner det hvis du har gratis parkeringsplass, ellers ikke. Man får jo overgangsbillett, så bussen koster vel det samme om man må bytte. Hva koster en bussbillett fra Hylkje, forresten? Er det 23 kr derfra også? (Eller har prisene steget nå fra nyttår?)

Jeg har ikke tatt bussen enda i år, men jeg vet barnebillettene har steget til 13 kr. Jeg tok bussen til byen en gang i fjor og det kostet meg en formue. Husker ikke hvor mye, men jeg betalte både på hylkje og på terminalen, og så tilbake igjen. Bilen bruker 3-4liter frem og tilbake så det koster ikke allverden for meg å kjøre.

Nå er det ikke så ofte jeg er i byen ellers så hadde jeg nok prøvd å tenke mer miljøvennlig. Men igjen, med dårlig økonomi og bor på landet så måtte kollektivtilbudet ha blitt bedre.

Gammel 14-01-10, 00:30   #69
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av carolin, her.

Jeg har ikke tatt bussen enda i år, men jeg vet barnebillettene har steget til 13 kr. Jeg tok bussen til byen en gang i fjor og det kostet meg en formue. Husker ikke hvor mye, men jeg betalte både på hylkje og på terminalen, og så tilbake igjen. Bilen bruker 3-4liter frem og tilbake så det koster ikke allverden for meg å kjøre.

Nå er det ikke så ofte jeg er i byen ellers så hadde jeg nok prøvd å tenke mer miljøvennlig. Men igjen, med dårlig økonomi og bor på landet så måtte kollektivtilbudet ha blitt bedre.

Er det ikke en fastpris innen Bergen kommune, da? Hvis det stemmer at barnebilletten koster 13 nå, tipper jeg at en voksenbillett koster 25 eller 26. Det høres rart ut at du måtte betale både på Hylkje og i Åsane. Etter mine beregninger skal det koste 50 kr tur-retur fra deg til byen. Selvfølgelig mer hvis du tok nattbuss.

Gammel 14-01-10, 08:21   #70
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakket med Poden om forrurensningen og hvorfor det var slik i går, og hans spontane reaksjon var: "Jammen, hvorfor sprenger vi ikke bare bort toppen av et av fjellene?" Løsningsorientert kar.

Gammel 14-01-10, 09:38   #71
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du skal ta temmelig mye buss og taxi før det blir billigere enn å ha bil. Bil koster MASSE. Du har årsavgift, lån, service/deler, EU-kontroll, bensin, olje, spylervæske, bompenger og hva_har_du. Jeg har regnet ut at vi bruker drøyt 5000 på bil i måneden, med alt inklusive fordelt ut over alle måneder.

Gammel 14-01-10, 09:38   #72
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er færre folk enn vanlig på ordinære busser for tiden. Får håpe de er på gratisvarianten i stedet.

Gammel 14-01-10, 09:40   #73
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er vel regnet ca. 50 000 i året for å ha bil, så da er du ikke så langt unna med det regnestykket ditt, Mim.

Jeg har verken lappen eller bil og bor slik til at jeg kan iallfall klage på busstilbudet. Siste bussen går 14.45 om lørdagen, ingen busser å snakke om på søndagene. Generelt en gang i timen frem til 22 på hverdagene.

Men; jeg tar en del drosje. Storhandler og tar taxi hjem. Det sparer meg mye penger å bruke de pengene på drosje pr måned fremfor å ha bil.

Gammel 14-01-10, 09:51   #74
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Du skal ta temmelig mye buss og taxi før det blir billigere enn å ha bil. Bil koster MASSE. Du har årsavgift, lån, service/deler, EU-kontroll, bensin, olje, spylervæske, bompenger og hva_har_du. Jeg har regnet ut at vi bruker drøyt 5000 på bil i måneden, med alt inklusive fordelt ut over alle måneder.

Jada, vanlig bilhold er dyrt. Når jeg skriver at for meg så er det billigere så er det fordi jeg er så heldig å få bruke min bestefar sin gamle bil. Eneste utgiften jeg har på den er at jeg må selv betale bensin og spylerværske. I tillegg så har jeg gratis parkeringsplass på møhlenpris. Når jeg engang får råd til å kjøpe og holde min egen bil så blir det selvsagt helt andre tall.

Gammel 14-01-10, 12:03   #75
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Betyr enhetstakst at det koster 25,- uansett hvor du skal innenfor Bergen kommune, eller tar jeg feil?

Gammel 14-01-10, 12:31   #76
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Stemmer Rine.

Gammel 14-01-10, 13:02   #77
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Betyr enhetstakst at det koster 25,- uansett hvor du skal innenfor Bergen kommune, eller tar jeg feil?

Jupp.
Så det koster 25 kroner fra Hylkje til sentrum, og 25 kroner fra Haukeland til sentrum.

Gammel 14-01-10, 18:31   #78
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Nå er vel enhetstaksten utvidet, slik at den gjelder til Knarvik, Sartor og Kleppestø eller noe sånt.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-01-10, 20:23   #79
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I morgen er det kjøreforbud i Bergen sentrum. (For halvparten av bilene.)

Sitat:

Kjøreforbud i Bergen fra fredag 15. januar kl. 06.00: www.bergen.kommune.no/luftkvalitet

Gammel 14-01-10, 20:27   #80
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Stemmer Rine.

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jupp.
Så det koster 25 kroner fra Hylkje til sentrum, og 25 kroner fra Haukeland til sentrum.

Da har Carolin blitt lurt på bussen. (Hvis hun måtte betale to ganger på vei inn til byen.) 50 kr tur-retur Hylkje-Sentrum er i grunn ikke dyrt. :vurderer å flyttte til Hylkje for å få mer ut av bussbilletten:

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:11.