Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Jeg spør (logistikk ved legevaktbesøk)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-10, 17:26   #1
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Jeg spør (logistikk ved legevaktbesøk)

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

"Andre kulturer" hadde vært så himla mye bedre. Det trodde jeg de fleste forstod.

Veldig enig med deg, aC - det er det lille vemmelige ordet "visse" som er problemet.

Gammel 23-01-10, 19:25   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Veldig enig med deg, aC - det er det lille vemmelige ordet "visse" som er problemet.

Problem, og problem. Er vel ikke verre enn hva man gjør det til.

"Visse steder i byen er det fine parker."
"Andre steder i byen er det fine parker."

Selv ser jeg ikke den enorme forskjellen. Spesielt når det er relativt utbredt at andre kulturer, ganske mange som sådan, har et helt annet forhold til storfamilien enn etnisk norsk kultur. Av både positiv og negativ art.

Gammel 24-01-10, 10:24   #3
Nillenalle
Aktiv

Nillenalle sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Nillenalle er litt kulNillenalle er litt kul
Standard

Det er litt lettere å forstå og forholde seg til store familier på venterommet ol når man veit litt mer om kultur og bakgrunnen til pasienten. Jeg hadde en ung irakisk mannlig pasient i akuttmottaket som kom sammen med 5 mannlige pårørende. Det var mye roping og tryggling om "help him!!" Stemningen ble ikke truende, bare veldig høylytt. Han hadde et lett anfall av nyrestein og hadde jo såklart vondt, men det sto jo ikke akkurat om livet. Men de kom fra et område hvor legetilgangen var lav og hvor man var "vandt til " å måtte ta litt i for å få "oppmerksomhet" fra helsevesenet. Så de fem ropende pårørende var på en måte en slags forsikring for at han skulle få hjelp.
Det blir jo litt feil i vårt system hvor man skal vente på tur og hvor de sykeste skal behandles først. Men det var jo lettere å forstå situasjonen når man fikk litt kunnskap om deres tidligere erfaringer med helsevesenet.

Nillenalle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 17:18   #4
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Whatever. Det jeg skrev var ikke akkurat ledd i en NOU.

Gammel 23-01-10, 17:32   #5
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er jeg alene med lillegutt, og har bare ett barn så problemstillingen blir både uaktuell og ikke gjeldende meg - men siden jeg er altfor vant til legevakt/sykebil/sykehus-turer fra lillegutt var liten, ville jeg bare av erfaring si at det faktisk er en fordel med at bare én av foreldrene drar, og det er at den andre som er hjemme (og forhåpentligvis sover) er uthvilt når den første er utslitt, for å si det sånn. Om nå ikke ungen skulle bli frisk i løpet av noen timer kan det jo være dager med oppfølging av sjuk unge om det så er hjemme eller på sykehus, og da er det faktisk greit at én av forelderene har litt overskudd hvertfall (sove på skift), framfor at begge har sittet i timesvis (midt på natta?) på legevakt og evt. sykehus og er utslitte.

Det er vanligvis også bare plass til én forelder i sykebil.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-10, 18:45   #6
Intrigue
Superduperaktiv

Intrigue sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Intrigue er litt kulIntrigue er litt kulIntrigue er litt kul
Standard

Har vært alene og ikke kunnet vekke noen om natta. Har vekket de andre som ikke var syke og reist av sted til legevakta. Hadde aldri gjort det sånn om jeg hadde hatt en annen mulighet

Intrigue er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 18:33   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes både visse og andre er skrekkelig stigmatiserende og fremmedgjørende. Jeg krever at vi sier Noen kulturer.

Det er mulig at jeg vil endre dette til å kreve Noen kulturer som er minst like fine på Noen områder som Enkelte eller flere andre kulturer.

Svar med sitat
Gammel 24-01-10, 18:40   #8
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det flere vestlige land enn USA der det er kultur for masseoppmøte? En god del har jo fødselen som en massehappening og nei, ikke bare på TV. Om man sitter og ser på fødselsvideoer på youtube for eksempel, så er det ofte slik at de fra USA har en god del flere tilstede enn vi er vant til her.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:21.