Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Når er man fattig?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-10, 22:27   #61
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Når er man fattig?

Ang. skatt for de med litt i inntekt så er det nok. Jeg kjenner en som betalte i mange år 80 % av inntekten sin i skatt. Det er MYE.

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 22:27   #62
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Om SFO ikke har søsken moderasjon så vil den komme på rundt 4000.-
Jeg betaler 2200 og det er inkl mat, men jeg får da stønad.
Men de fleste SFO har vel sskenmoderasjon?

Jeg trodde det var de færreste kommuner som hadde innført søskenmoderasjon på sfo. Her jeg bor er det ikke noe rabatt. Det er dyrere med to barn på sfo enn i bhg.

Denne personen høres ut som om hun hadde godt av å være med i lukusfellen eller noe.

Gammel 30-07-10, 22:33   #63
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Ang. skatt for de med litt i inntekt så er det nok. Jeg kjenner en som betalte i mange år 80 % av inntekten sin i skatt. Det er MYE.

80 % av personinntekten sin? Det er vel ikke sant vel. Toppskatt 2 har aldri vært på mer enn 19,5 % etter hva jeg finner.

Gammel 30-07-10, 22:34   #64
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

SFO utgifter får man jo dekket 64% av når man er enslig forsørger.
Dermed blir det ikke så mye igjen som man må betale selv.

Stønad til barnetilsyn er også behovsprøvd og forsvinner hvis man tjener over 6 G.

Gammel 30-07-10, 22:37   #65
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er den posten "studielån og andre lån" på 6000 i måneden som skurrer mest her. Den burde det være mulig å få orden på, enten ved å bake den inn i boliglånet eller betale mindre i måneden en periode.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 22:39   #66
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes ikke man kan kalle seg fattig når man har 23000 i måneden, men fryktelig uøkonomisk i beste fall.

Gammel 30-07-10, 22:40   #67
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke noe problem med å se at det er vanskelig å forsørge en trebarnsfamilie med 23.000 i måneden. Man bør ikke ha høye boutgifter, og det må være veldig lite spillerom på det meste.

Gammel 30-07-10, 22:40   #68
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av bønna, her.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

80 % av personinntekten sin? Det er vel ikke sant vel. Toppskatt 2 har aldri vært på mer enn 19,5 % etter hva jeg finner.

Det var sikkert litt formue inne i bildet også da.

Gammel 30-07-10, 22:41   #69
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

10 000 i boliglån + husleie på 3000? Dette synes jeg var mye..

Gammel 30-07-10, 22:43   #70
Slettet bruker
Passiv

Standard

Altså - om hun har 19000 i lånekostnader per måned så har hun et meget betydelig rentefradrag. Det er rimelig å anta at det hun har utbetalt ikke er beskattet med store beløpet. Dette betyr da automatisk at hun er under 6G. Da har hun bidragsforskudd og dekning av barnepass med 64 % også. Ergo stemmer ikke SFO utgiften, og vi kan legge til et barnebidrag.

Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 22:44   #71
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Stønad til barnetilsyn er også behovsprøvd og forsvinner hvis man tjener over 6 G.

Er ikke grunnbeløpet på ca 75 000? Ganger 6 blir det 450 000. Så mye tjener vel ikke denne dama - da betaler hun i så fall mye skatt.

Ergo skal hun vel ha krav på både stønad til barnetilsyn og bidragsforskudd?

Gammel 30-07-10, 22:46   #72
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Er ikke grunnbeløpet på ca 75 000? Ganger 6 blir det 450 000. Så mye tjener vel ikke denne dama - da betaler hun i så fall mye skatt.

Ergo skal hun vel ha krav på både stønad til barnetilsyn og bidragsforskudd?

Hun kan ikke betale mye i skatt. Med så høye låneutgifter har hun et brutalt rentefradrag.

Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 22:51   #73
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Men hvis vi setter opp et fiktivt full-fart-budsjett med mindre låneutgifter da. F.eks. boliglån på 8000, og studielån på 2000 i måneden.
Og så for eksempel strøm 1500, SFO/barnehage 4500, telefon/avis 500, bilutgifter/bensin 2000, medisiner/lege/frisør/gaver og fritidsaktiviteter 1000, klær og sko 1000, forsikring 1000, kommunale avgifter 1000 .... Jeg syns dette høres ut som helt normale utgifter, og har helt sikkert glemt noe som bør med. Da er vi oppe i 22.500, og har 500 igjen til mat for fire personer i en måned.

Jeg syns ikke 1500 i strøm pr måned høres mye ut, og skulle gjerne likt å vite hvilket strømselskap hun som har hus på 300 kvm bruker når hun betaler så lite. I vinter hadde vi strømregninger pr. mnd på over 4000 en periode da strømprisene var på det verste, nå om sommeren er de vel nede i rundt 1100, men gjennomsnittspris for året er mer enn 1500 for et hus på halvparten av 300 kvm.

Gammel 30-07-10, 22:54   #74
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Men hvis vi setter opp et fiktivt full-fart-budsjett med mindre låneutgifter da. F.eks. boliglån på 8000, og studielån på 2000 i måneden.
Og så for eksempel strøm 1500, SFO/barnehage 4500, telefon/avis 500, bilutgifter/bensin 2000, medisiner/lege/frisør/gaver og fritidsaktiviteter 1000, klær og sko 1000, forsikring 1000, kommunale avgifter 1000 .... Jeg syns dette høres ut som helt normale utgifter, og har helt sikkert glemt noe som bør med. Da er vi oppe i 22.500, og har 500 igjen til mat for fire personer i en måned.

Jeg syns ikke 1500 i strøm pr måned høres mye ut, og skulle gjerne likt å vite hvilket strømselskap hun som har hus på 300 kvm bruker når hun betaler så lite. I vinter hadde vi strømregninger pr. mnd på over 4000 en periode da strømprisene var på det verste, nå om sommeren er de vel nede i rundt 1100, men gjennomsnittspris for året er mer enn 1500 for et hus på halvparten av 300 kvm.

Hun får inn 27 000 kr i måneden,så da har hun 4500 kr igjen til mat.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 22:57   #75
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Ok, 27.000. Da kunne man jo fått mat også.
Jeg syns det er litt uredelig bruk av tall i den artikkelen - om hun har 27.000 utbetalt i måneden med barnetrygd, bidrag osv. så er det jo det tallet som er interessant, ikke 23.000.

Gammel 30-07-10, 23:12   #76
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dette var en rar artikkel. De har jo valgt et utrolig dårlig eksempel med denne damen. Jeg kan forstå at det er vanskelig å få endene til å møtes med hennes inntekt når utgiftene er så høye, men det er noe som skurrer her med tanke på "diverse lån" på 6000 kr i mnd og så høypris på SFO er det ikke?

Gammel 30-07-10, 23:15   #77
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Hun har mest sannsynlig barnebidrag også, i og med at hun tjener under 6G. Og da har hun heller ikke så høye utgifter til barnepass.

Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 23:16   #78
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, hun er ikke fattig. Fattigdomsgrensen i Norge er pr. definisjon:
"Ved relativ fattigdom, er fattigdomsgrensa hva som trengs for å leve et anstendig liv sammenligna med andre mennesker i samme samfunn, for eksempel relativt til de andre innbyggerne i et land.
Relativ fattigdom er fattigdom sett i forhold til en gruppe. Det er altså ikke bare snakk om overlevelse og tilfredstillese av grunnlegende behov, men at levestandarden blir sett i forhold til det samfunnet man lever i. Fattigdomsgrensa i Norge er ca. 88 000 kroner i året (år 2005) etter OECD-normen (50% av medianinntekten). Det er denne normen som brukes i Norge. Etter EU-normen er fattigdomsgrensa i Norge 127.000 kroner i året (år 2005) (60% av medianinntekten).."
Mulig den er justert noe de siste 5 årene. Men det kan ikke være snakk om at den er juster over 150.000,-. (hennes nettoinntekt pr år er jo 324.000)

Hvordan hun prioriterer pengene sine er hennes ansvar og ikke statens, ikke kommunen, ikke hennes barn, ikke hennes exmann og ingen andre - det er en hard realtitet ene og alene henne. Har du 27.000,- i mnd må du faktisk justere kravene mht bolig, kortgjeld og forbruk etter din egen inntekt. Livets harde realtitet.
*nei, jeg jobber ikke i NAV eller statlig eller kommunal instans, men det er min barnelærdom fra mine foreldre* Og med den studiegjelden hun har - så tyder det jo på at hun har litt mer enn vidergående skole.. så hun må faktisk ta konsekvensen av det valget hun tok når hun valgte utdannelse ---> staten betaler ikke for dine feil valg.

Sist redigert av Fløyel : 30-07-10 kl 23:23.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 23:17   #79
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MegaMie, her.

Dette var en rar artikkel. De har jo valgt et utrolig dårlig eksempel med denne damen. Jeg kan forstå at det er vanskelig å få endene til å møtes med hennes inntekt når utgiftene er så høye, men det er noe som skurrer her med tanke på "diverse lån" på 6000 kr i mnd og så høypris på SFO er det ikke?

To SFO-plasser koster såpass. Og det står i artikkelen at hun ikke har rett til støtte til barnetilsyn. Det står ikke hvorfor.

Men enig i at det sikkert er mange som er mye dårligere stilt.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 23:20   #80
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skyter inn fra siden uten å ha lest annet enn HI. Hvem er det som betaler 6000 i MÅNEDEN i studielån?? Jeg har et ganske betydelig lånebeløp i studielån og betaler 4800 hver tredje måned.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.