|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetEt annet aspekt som er viktig å ta med seg i diskusjonen om kvinner lettere blir slitne enn menn, er at det er mer sosialt akseptert å sette vekk "manneoppgaver" enn tradisjonelle "kvinneoppgaver". Heldigvis er man på vei vekk fra dette, og det er i mange miljøer minst like akseptabelt å ha vaskehjelp som at man hyrer noen til å male og skifte dekk.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Men hva defineres som husarbeid? Er det kun det som skjer innenfor husets vegger, eller inkluderer det også hagearbeid, gressklipping, maling, vedlikeholdsarbeid på huset, snekring, bil-vedlikehold (inkl.vask og skift av dekk og slikt). Jeg bor på et nytt boligfelt med nye hus og hager og alle som bor her er i aldersgruppen 30-50, og de fleste har barn. Jeg ser ALDRI at mine felt-søstre gjør noe ute annet enn muligens litt luking av ugress og vanning av blomster... Mannfolka henger i skrivende stund på vegger og tak, gressklippere går med mannfolk bak rattet/håndtaket, gjerder males av menn, og jeg ser i øyeblikket 3 kvinner. 2 av dem ligger på solseng... og 1 flytter på noen blomster-urner. Er det ikke slik at vi kanskje fordeler kjønnsrolle-aktig.
|
|
|
#3 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg synes husarbeid er supergørr, og abolsutt ikke noe som gir overskudds her i huset. Nettopp derfor jeg bruker så lite tid på det
|
|
|
#4 |
|
Glamorøs
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg tenker at det kan være greit å høre litt om prioriteringene til Superkvinnene, slik at man innser at man kan ikke ha alt på stell, hele tiden. Noen har vaskehjelp, noen har au pair, noen nedprioriterer sløving i sofaen, noen er gode på å involvere barna, noen har mann som jobber deltid osv. osv. Vi prioriterer alle forskjellig. Jeg syns f.eks. ikke det er spesielt vanskelig å jobbe heltid, men vi prioriterer virkelig ikke rydding. Det syns jeg selvsagt er problematisk noen ganger (temmelig ofte), men vi setter oss oftere ned med en film på kvelden, enn å ta en shainings i huset.
|
|
|
#5 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg nedprioriterer husarbeid. Indeed. Ergo gir det meg lite stress.
|
|
|
#6 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg snakker om oss som har ett eller flere barn hjemme. Jeg gjør sjelden husarbeid på dagtid, det gjør jeg og/eller mannen på kveldstid.
|
|
|
#7 |
|
Bedreviter
|
Vel, jeg har hatt to barn hjemme på heltid i fire måneder nå, samtidig som jeg har jobbet 20 %, og makan til slaraffentilværelse har i alle fall jeg aldri hatt før. Ikke siden jeg var tidlig i tenåra. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Mother of Dragons
|
Det er hardt arbeid å ha ett eller to barn hjemme? Misforstår jeg hva du sier nå?
|
|
|
#9 |
|
Ringskrømt
|
Jeg har vel aldri sagt at det er hardt arbeid? Jeg har derimot sagt at det medfører arbeid å ha barn hjemme, og det var en kommentar til artikkelen som snakker om kvinner som ikke jobber av frykt for å bli slitne.
|
|
|
#10 |
|
Søt og rar
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg synes det forårsaker mye mer arbeid å ha mannen hjemme, enn å ha barna hjemme, jeg.
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Men kommentaren din bidrar ikke akkurat til å motsi artikkelen da. Hjemmeværende med to barn tilsvarer ikke akkurat å være fulltidsarbeidende tobarnsmamma eller -pappa i arbeidsmengde, med mindre man enten har særdeles krevende barn eller en uvanlig sløv jobb. (Jeg regner ikke med foreldre til barn med spesielle behov her; jeg vet det kan være fulltidsstilling og vel så det.) |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Tøff
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg gidder ikke lese artikkelen, jeg venter til Mett kommer hjem og leser den for meg. Han kan gjøre det rett etter at han har gitt meg ukepengene mine. Deretter kan jeg vurdere å lese tråden, men jeg er veldig redd for å bli sliten, så det kommer litt an på ...
|
|
|
#14 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg er vel en av dem det står skrevet om, jeg er kvinne og jeg blir forsørget. Ihvertfall akkurat nå. Har gjennom mange års samliv jobbet enten fullt eller deltid, studert fullt eller deltid, eller vært hjemme på fulltid. Fordi jeg har ønsket det, mannen min har ønsket det og vi har fått det hele til å "gå opp" økonomisk og praktisk. For oss har målet hele tiden vært at vi begge skal ha det slik vi ønsker det, både sammen og hver for oss. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg synes det er mye mer slitsomt å være hjemme i permisjon med baby enn å kombinere full jobb og fire barn. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Men om du vasker badet annenhver uke, mopper litt og drar over med støvsugeren en gang i uka så må det da ta ganske lite tid? |
|
|
|
#17 |
|
Bedreviter
|
Når man har små barn, så er det ryddingen, mye mer enn vaskingen, som er hovedjobben. Det er i alle fall min erfaring. Å vaske et helt ryddig hus tar ikke så mye tid, men å rydde det slik at man kommer til med moppen, kan være en ganske krevende oppgave. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
keep on dreaming
Jepp, slik er det her også. Dessuten lever jeg et helt annet liv når jeg er hjemme med barna, et liv med mye rot, gris og gøy. Vi har masse besøk og det er store og små overalt, vips er 4 barn blitt til ihvertfall 6, noen er tørste og noen søler, en har fått vepsestikk og de fleste bommer litt på doen. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Nettopp. Eg kjem aldri så langt som til vaskinga på grunn av alt rotet
|
|
|
#20 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetVenter nå bare på et innlegg som skal snu tråden vekk fra hovedinnlegget, og si noe om at "det handler bare om å ha en fast plass til alt, organisere hverdagen nøye, og ha en fast rutine hver dag der man tar ting som kreves av huslige oppgaver.." |
|
|
|
![]() |
|
|