|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk
Forventning om gjenytelse er vel mer regelen enn unntaket når det gjelder gaver i forskjellige samfunn? I mangel av akademiske referanser: http://videnskab.dk/kultur-samfund/e...n-gave-tilbage
![]() |
#82 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkDet er jo veldig "lettvint" å gi vekk penger andre har spart opp for en. Man merker ikke at de er borte. Som forelder synes jeg det er viktig å ivareta mine barns fremtid. Og en større pengesum stiller absolutt i denne kategorien.
![]() |
#84 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, det er ikke nødvendigvis det samme. Men viktig poeng ingen gaver er "rene", det vil si fri for forpliktelser. Selv om vi liker å tenke på dem sånn.
![]() |
#85 |
Unik
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkFor øvrig skjønner jeg ikke helt de som sier det er annerledes hvis hun hadde solgt unna ting hun hadde fått. (Tenker ikke på ting med affeksjonsverdi her).
![]() |
#86 |
ej ikke møjkets heije
|
Og som jeg har avslørt i denne tråden så ser jeg ikke på dem som forpliktelsesløse heller. Kanskje det er derfor jeg er uenig med så mange av dere?
![]() |
![]() |
#87 |
Ekvilist
|
Jeg synes dette blir en undervurdering av hva f.eks denne jenta gjorde, og hvor lettvint det er å gi bort en større sum penger. Jeg tror at det for de fleste (med mindre man har en svulmende konto fra før) vil være en stor avgjørelse å gi bort en større sum penger. Også penger man har fått i gave.
![]() |
#88 |
Unik
Du så anførselstegnene?
![]() |
#89 |
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkMen hva tror dere egentlig skjer med pengene, da? :litt irritert: At hun bare har føyset unna en haug penger så Leger uten grenser får nye penner og notatblokker? :veldig irritert: |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg er fullstendig enig i at Leger uten grenser er et veldedig formål.
![]() |
![]() |
#91 |
Unik
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkHøh? De fleste vet vel hva den organisasjonen bruker pengene sine på. Jeg har da aldri sagt at formålet er dårlig hvis man skal donere penger, tvert om.
![]() |
#92 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg syntes det var helt greit at hun løste det sånn. Fint valg. Sist redigert av Dronningen : 20-05-11 kl 14:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg kjenner at jeg er der at jeg synes det er lavmåls å mene at det på noen måte er noe negativt i at en konfirmant (eller hvem som helst) gir bort penger mennesker fullstendig frivillig har gitt til henne, til et godt formål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Nei, kanskje ikke, med mindre man ser på det å bruke pengene til noe giveren synes er riktig som en form for gjenytelse, en slags uutalt plikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
ej ikke møjkets heije
|
Og da er det greiest å konkludere med at du og jeg er uenig om hva det er greit å bruke konfirmasjonspenger til.
![]() |
![]() |
#96 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg synes det er rart om folk blir sure over at en konfirmant gir videre penger som de fikk.
![]() |
#97 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkHva om konfirmanten sparte 5-10 000 til russetida. For at vedkommende ikke skulle behøve å jobbe så mye da og ødelegge skolearbeidet? Fornuftig eller ufint, med tanke på at en del nok da gikk til alkohol? |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Joda, jeg sa ikke at det ikke var det, det jeg forsøkte å si var at termen "forgiftet" ikke er det som generelt brukes om forventningen om gjenytelse - i hvert fall ikke i den antropologien jeg kjenner. I Mauss sin bok brukes parallellen til "poison" til å beskrive de negativt ladede sidene ved gavebyttene, mens det han skriver om gavens essens og uavhendelighet (i forhold til gjenytelser) oppfatter jeg som å være grunnlaget for den mer generaliserte forståelsen av gaver. Sist redigert av Tangina : 20-05-11 kl 14:21. Årsak: hvor mange l-er er det egentlig i parallell... |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkDet er ganske stor forskjell på at man som forelder tar en prat med barnet sitt om hva som er ok å bruke mye penger på, og at man som gavegiver står og trasser på siden, og gjerne skulle tatt tilbake gaven sin fordi den ble brukt til noe man ikke liker.
![]() |
#100 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Ja |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|