|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk
Hmm, jeg er ikke sikker på at jeg er enig i at man i sosialantropologien generelt kaller gaver som gies med forventning om gjenytelse for forgiftede. Mauss skrev om hvordan ordet "gave" og "gift" hadde de samme røttene i enkelte germanske språk (hvis jeg husker riktig) og brukte denne sammenhengen til å si noe om dobbeltheten i gaven, om hvordan man blant annet kan konkurrere med gaver eller skade en mottaker ved å gi alt for overdådige gaver (spesielt relevant for samfunn med gaveøkonomi eller hvor gavebytte er langt mer kompliserte og omfattende prosesser enn det man er vant til i Norge). Men han brukte også begrepet "hau" fra Maori for å si noe om essensen eller sjelen i gaven, hvordan gaven er forbundet til giveren, i forhold til gjenytelser, og dette er vel en like stor inspirasjon for seinere studier av gavebytte. Sist redigert av Tangina : 16-06-11 kl 11:36. Årsak: Glemte en vesentlig "ikke" |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
Men kan/skal forventning om gjenytelse sidestilles med en forventning om hva pengene skal brukes til?
![]() |
![]() |
#3 |
I mål
|
Jeg er helt enig med deg. Dersom jeg hadde gitt bort et stort beløp til konfirmasjonen til en nær slektning, ville jeg forventet at foreldrene hadde noenlunde kontroll på hva pengene ble brukt til. Og da at det ble noen som var noenlunde nyttig; type lappen, bolig, studier eller en fin ferie. Jeg hadde faktisk ikke hatt sansen for at hele beløpet gikk rett videre til en veledig organisasjon, med mindre jeg visste om dette på forhånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, det er ikke nødvendigvis det samme. Men viktig poeng ingen gaver er "rene", det vil si fri for forpliktelser. Selv om vi liker å tenke på dem sånn.
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
Og som jeg har avslørt i denne tråden så ser jeg ikke på dem som forpliktelsesløse heller. Kanskje det er derfor jeg er uenig med så mange av dere?
![]() |
![]() |
#6 |
godtemonster
Nei, kanskje ikke, med mindre man ser på det å bruke pengene til noe giveren synes er riktig som en form for gjenytelse, en slags uutalt plikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
I tropene
Forventning om gjenytelse er vel mer regelen enn unntaket når det gjelder gaver i forskjellige samfunn? I mangel av akademiske referanser: http://videnskab.dk/kultur-samfund/e...n-gave-tilbage
![]() |
#8 |
godtemonster
Joda, jeg sa ikke at det ikke var det, det jeg forsøkte å si var at termen "forgiftet" ikke er det som generelt brukes om forventningen om gjenytelse - i hvert fall ikke i den antropologien jeg kjenner. I Mauss sin bok brukes parallellen til "poison" til å beskrive de negativt ladede sidene ved gavebyttene, mens det han skriver om gavens essens og uavhendelighet (i forhold til gjenytelser) oppfatter jeg som å være grunnlaget for den mer generaliserte forståelsen av gaver. Sist redigert av Tangina : 20-05-11 kl 14:21. Årsak: hvor mange l-er er det egentlig i parallell... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
I tropene
Ser det var litt uklart, men jeg er altså helt enig med deg.
![]() |
|
|