|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg skjønner deg godt jeg, Pelle. Når jeg hørte om saken så tenkte jeg først "Oi. Det var flott gjort", så "Glad hun ikke fikk gave av meg" og så "Hjelp. Hvorfor i all verden tenkte jeg det?"
![]() |
![]() |
#62 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkSur fordi konfirmanten gir bort pengene til noen som trenger dem mer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk
Fordi mange folk ville følt seg forpliktet til å gi gave to ganger.
![]() |
#64 |
Passiv
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg en omvendt. Om min sønn vil gi konfirmasjonspengene sine til et veldedig formål så er det helt greit. Om han vil bruke dem på et større prosjekt eller innkjøp ala moped eller førerkort - helt greit. Men om han ikke ønsker å være enig i at pengene skal brukes relativt fornuftig så får han ikke like mye, faktisk. Jeg blakker meg gjerne for at han skal få det alle andre får og ikke skille seg ut. Men jeg blakker meg ikke for enda en haug med spill til ps3 eller noen kasser med øl til mindreårige. |
![]() |
![]() |
#65 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg må innrømme at jeg blir litt satt ut av at dette kan oppfattes negativt, altså. Jeg for min del ga gave til konfirmantene i år for at de skulle få en oppmerksomhet på merkedagen sin. Hvis de hadde valgt å gi det videre til veldedighet hadde jeg blitt rørt, stolt og fryktelig glad. Løper de på kjøpesenteret med dem vil jeg nok humre lett i skjegget og tenke at de nok lærer på den harde måten tilslutt.
![]() |
#67 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg fatter ikke at givere kan bli sure for at mottaker av en pengegave gir den videre til et veldedig formål. Virkelig ikke. Jeg hadde vært superstolt dersom jeg hadde bidratt til en slik gave. Jeg sitter faktisk og måper over at det i det hele tatt blir diskutert.
![]() |
#68 |
Passiv
|
Det hadde jeg tenkt også. Enn å være så lite selvopptatt?! Og reflektert til å være så ung. Jeg hadde overhodet ikke blitt sur fordi noen ga bort pengene de hadde fått av meg. Som Eia sa, så ville jeg også blitt mektig stolt. |
![]() |
![]() |
#69 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sist redigert av Charlie : 20-05-11 kl 09:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Textrovert
|
Jeg er fullstendig enig.
![]() |
#71 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Gjør man? Er du sikker på at ikke dette er beskrivelse fra et bestemt samfunn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Ja, det er jeg helt sikker på. I utgangspunktet så stammer uttrykket fra Marcel Mauss forskning, men uttrykket blir også brukt generalisert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Jeg hadde blitt rørt og glad dersom jeg hadde opplevd lignende og aldeles ikke sur! |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
Ekvilist
|
Her tar du utgangspunkt i at folk konfirmerer seg for å få gaver/penger slik jeg oppfatter det. Det finnes heldigvis ungdom som konfirmerer seg av innholdsmessige årsaker, og jeg tror ikke det er så ofte det deles ut ønskeliste sammen med innbydelsen. Det har vært mye kritikk av eksempelvis borgerlig konfirmasjon, og her ser man et godt eksempel på at det er mulig å konfirmere seg borgerlig fordi man faktisk ønsker å konfirmere seg borgelig, med alt det innebærer. Ikke bare for å få gaver.
![]() |
#75 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJaja. Jeg får nok innse at jeg er uvanlig sur og snerpete i dette henseendet.
![]() |
#76 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() |
#77 |
maler
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg håper at dette ble gjort av egen fri vilje og uten suggesjon noe sted fra. I såfall synes jeg det er en flott ting å gjøre som jenta sikkert lever meget godt med i ettertid. Hvis det er noen som helst form for ytre påvirkning her, synes jeg det lukter litt dårligere. Hensynet til de som har gitt gaver, synes jeg ikke har noen vekt her, en gave er i utgangspunktet gitt uforbeholdent.
![]() |
#78 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Hmm, jeg er ikke sikker på at jeg er enig i at man i sosialantropologien generelt kaller gaver som gies med forventning om gjenytelse for forgiftede. Mauss skrev om hvordan ordet "gave" og "gift" hadde de samme røttene i enkelte germanske språk (hvis jeg husker riktig) og brukte denne sammenhengen til å si noe om dobbeltheten i gaven, om hvordan man blant annet kan konkurrere med gaver eller skade en mottaker ved å gi alt for overdådige gaver (spesielt relevant for samfunn med gaveøkonomi eller hvor gavebytte er langt mer kompliserte og omfattende prosesser enn det man er vant til i Norge). Men han brukte også begrepet "hau" fra Maori for å si noe om essensen eller sjelen i gaven, hvordan gaven er forbundet til giveren, i forhold til gjenytelser, og dette er vel en like stor inspirasjon for seinere studier av gavebytte. Sist redigert av Tangina : 16-06-11 kl 11:36. Årsak: Glemte en vesentlig "ikke" |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
ej ikke møjkets heije
|
Men kan/skal forventning om gjenytelse sidestilles med en forventning om hva pengene skal brukes til?
![]() |
![]() |
#80 |
I mål
|
Jeg er helt enig med deg. Dersom jeg hadde gitt bort et stort beløp til konfirmasjonen til en nær slektning, ville jeg forventet at foreldrene hadde noenlunde kontroll på hva pengene ble brukt til. Og da at det ble noen som var noenlunde nyttig; type lappen, bolig, studier eller en fin ferie. Jeg hadde faktisk ikke hatt sansen for at hele beløpet gikk rett videre til en veledig organisasjon, med mindre jeg visste om dette på forhånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|